Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Лакове виробництво в Індії
Традиційним видом мистецтва в Індії є лакові вироби. Ними славиться Кашмір. Підноси, чаші роблять з паперу, мусліну і гіпсу з клеєм, розписують яскравими фарбами і покривають тонким шаром прозорого лаку. Для більшого ефекту фон іноді наносять золотом або олов'яною станіоллю (фольгою) з клеєм. Акварельні розписи дуже ошатні і барвисті. Вони нагадують кашмірську весну з квітучими трояндами, нарцисами, жасмином. Іноді зображуються цілі сцени, як, наприклад, гра в поло. Існує й інша лакова техніка Нірмал. Залежно від добавок, лак буває чорного, червоного або коричневого кольору. Він накладається на дерев'яний виріб і полірується до блиску. Потім, робиться розпис фарбами мінерального і рослинного походження. Витончений і оригінальний розпис золотистим барвником по чорному, як сажа, блискучому лаковому фону. Процес приготування золотої фарби складний, якщо не сказати унікальний. Безпомилково знайдена контрастність колірних поєднань, а також технічні особливості розписів вимагають великої майстерності, точності і виразності пензля.У підсумку виходить на рідкість своєрідний декор. Індійський лак отримують з смолистої речовини, що виділяється двома видами комах, що живуть на деревах і рослинах. Крім того, у невеликій кількості використовується ввізний лак аналогічного походження. Існує професія лакувальника - вадуво, що буквально означає - " стрілоробник". Ці ремісники є нижчим класом майстрів, тому що вони в основному працюють як токарі. Вони точать дерево і орнаментують його, виробляючи стріли, луки, списи, ніжки ліжок та інших меблів, бочарні дошки, рукоятки смолоскипів, держаки прапорів і т. п. При обертанні на токарному верстаті предмета його можна легко покрити лаком, притискаючи до нього лакову паличку; тоді остання, нагріваючись від тертя, розм'якшується і заповнює вирізані на предметі поглиблення. Подібна кандійська техніка застосовується в Індії джодхпурськими лакувальниками. Особливо славилися кандійські лаки в XIX - початку XX ст. Інша техніка була у Маталє, відома під назвою нийяпотен-веда, тобто робота нігтем, так як тут токарний верстат не застосовувався і лак накладався нігтем великого пальця. В лак додається барвник: червоний, жовтий, зелений і чорний. Цим лаком покривають дерев'яні тростини, держаки церемоніальних копій прапорів, порохівниці, книжкові палітурки, гобої. Кольоровий лак також інкрустують слоновою кісткою, рогом і раковинами. Меблі Меблі в Індії низькі, «приземлені», всі вони відрізняються простотою форм і багатством декору. Найпоширеніший тип меблів для сидіння - табурет на схрещених ніжках з м'якими подушками у вигляді сплющених куль. В урочистих випадках і донині використовують східний тип трону з точеними ніжками, звужуються донизу, рейки і спинки якого раніше робили вигнутими вперед і прикрашали різьбленими фігурами. Не рідкість - стілець без спинки і тип табурета з ніжками в ажурної різьби. Спати в країні Сходу воліли починаючи ще з IV століття до нашої ери і по сей день - на низькій ліжка на чотирьох ніжках з пропущеними через них опорами і плетеним підставою. Столи - переважно прямокутної форми, з покриттям з матового лаку і зі стільницями з набірної мозаїки. Значно відрізняються від європейських індійські шафи - вони, як правило, низькі і глибокі, на масивних ніжках і простої прямокутної форми. Нерідко в нижній їх частині розміщують висувні ящики, поєднуючи таким чином шафа з комодом. Бувають як відкритими, так і закритими. По суті - це доступний елемент меблювання з палаців махараджей. Важкі, вирізані з тику, з дверцятами, що нагадують ворота стародавньої фортеці, та ще й декоровані смужками з кольорових металів і різьбою, в такому ось практично первозданному вигляді вони дійшли до наших днів. Окремий вид меблів - шафи «дамчи» для зберігання речей і постільної білизни. Вони являють собою довгі ящики з чотирма дверима і на чотирьох ніжках, традиційно прикрашені різьбленням та інкрустацією. Серванти та буфети зі зручними внутрішніми полицями в Індії називають «альмаді». Індійський стиль меблевого мистецтва характеризується пишною ажурною різьбою, пристрастю до декору та прикрас. Поряд з ретельно проробленими деталями, в очі кидається пристрасть індусів до помпезності і орнаментальної складності. Причому найчастіше саме виріб не варто за своїм призначенням тих зусиль і терпіння східного майстра, який педантично і копітко його створив. Розписні дерев'яні меблі Раджастану точно можна зарахувати до окремого виду мистецтва, яке у середньовічні часи мало сильне заступництво правителів. Вони привабливі своєю химерністю, чарівністю старомодністю, типовими етнічними квітковими мотивами і декоративними орнаментами. Дизайн меблів з дерева натхненний красивими хитромудрими гратами і живописно оформленими архітектурними елементами (вікна, двері, арки храмів, різьблені колони, пов'язані з релігійними церемоніями) з чудового минулого Індії. Вікна багатьох старовинних палаців і хавели демонструють різьблену і гратчасту конструкцію з деревини. Самий прекрасний приклад решітки у фортеці-палаці Мехрангарх, на скелях в історичній області Марвар (близько Джодхпура). Меблі роблять з деревини манго, бабула, шишама, акації. Процес створення меблів починається з виготовлення самих об'єктів меблів безпосередньо, живопис - останній етап, після чого меблі покривають шаром лаку. Мандруючи по містах і областях Раджастхана легко можна знайти розмальовані індійські меблі різних форм: двері, ширми, стільці, скриньки, шафи. Майстри Джодхпура, Кишангарха, Рамгарха, Шекхавати прославилися за меблі з яскравими квітковими орнаментами. Джодхпур і Бармер - знамениті центри різьблений меблів. У Лункарансарі виготовляють меблі Пидха, яку часто використовують на весільних церемоніях. Дерев'яна структура з витканим у вигляді геометричних орнаментів сидінням, з бавовняної пряжі або козячої вовни. У Раджастхана саме привілейоване становище серед великих експортерів виробів з дерева. Провідними постачальниками матеріалу для штату є південноазіатські країни, а головним імпортером залишається Китай, незважаючи на те, що з-за контролю китайського уряду вивезення багатьох видів деревини обмежений. При відвідуванні історичних палаців і хавел Раджастхана так само можна бачити дивовижні срібні кавові столики, стільці, інтер'єрні храми, дивани і крісла з підлокітниками і спинкою, ніжками зі срібла. Але срібні меблі і у сучасні дні залишаються популярними. Інший примітний вид меблів в Раджастхане - меблі мінакарі. Як відомо, чарівне мистецтво мінакарі - прикраса металу емаллю - вимагає хороших навичок, майстерності і чудового смаку. Головний центр виробництва меблів мінакарі - Джайпур. Мармур видобувається у розташованих недалеко від маленького міста Макрана шахтах. Його знають у всьому світі, хоча дозволити собі купити його можуть одиниці. Кажуть, що знаменитий Тадж-Махал побудували з мармуру Макрана. Більшість жителів міста працюють в мармурових шахтах. Мармурові меблі Раджастхана експортується в усі куточки землі і крім знаменитого мармуру Макрана, в Раджастані є ще чимало ділянок, де добувають мармур і виготовляють з нього столи, арки, каміни, храми, статуетки, використовують для інкрустації.
|