Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Народнага мастацтва64. Сюды ж варта да-
даць і яе яўны выяўленчы характар, не ўласцівы народнаму мастацтву. Аднак развіццё скульптуры па іншых за- конах не дае падстаў выкпючаць яе са сферы народнай творчасці, як і не прызна- ваць за ёю «права на грамадзянства», пра што некаторы час вяліся дыскусіі65. Сёння большасць даследчыкаў сыходзіцца на ду- мцы: паколькі разуменне вобраза ў скуль- птуры засноўваецца на народнай эстэтыцы, гэта з'яўляецца падставай для таго, каб адносіць яе да народнага мастацтва. Што да беларускай народнай драўлянай Скульптуры, то прычынай яе малой вядо- масці з'яўляецца перш за ўсё слабая выву- чанасць гэтага віду народнага мастацтва. Нядзіўна таму, што да апошняга часу драў- ляная скульптура сярод іншых відаў белару- Скага народнага мастацтва практычна не фігуравала, як быццам бы яе і не было. Уцалелы пасля неаднаразовых антырэлігій- ных кампаній рэчавы матэрыял, які адносіц- ца да канца 19 — пачатку 20 стагоддзя і ўяўляе сабой узоры «наіўнага рэалізму», некаторымі даспедчыкамі ацэньваецца до- сыць скептычна. Магчыма, уплыў на гэта аказала рускае мастацтвазнаўства, якое Мастацкая апрацоўка дрэва ЛІНІЮ развіцця драўлянам культаван скуль- птуры абмяжоўвае пачаткам 18 ст.66, у ле- пшым выпадку — сярэдзінай 1967. У Бела- русі прафесійная пластыка да 18 ст. та- ксама занепадае і «сведчыць пра тое, што рэлігійнае мастацтва ўжо не здольна было паказаць перадавыя тэндэнцыі эпохі»68. Аднак росквіт народнай драўлянай скуль- Птуры прыпадае якраз на 19 — пачатак 20 стагоддзя, а на тэрыторыі Заходняй Бела- русі яна бытавала аж да сярэдзіны 20 ст. Гэта ж датычыць народнай драўлянай скульптуры Польшчы і Літвы, вельмі блізкай да беларускай па сваёй стылістыцы і хара- Ктары. Пра вьггокі гэтага віду беларускага наро- днага мастацтва размова ішла ва ўводзінах да раздзела. іх можна лічыць язычніцкімі агульнаславянскімі. Касцяныя, каменныя, драўляныя, гліняныя фігуркі людзей, жы- вёл, птушак — адны з першых помнікаў мастацтва. Асабліва была пашырана скуль- птура ў спавянскіх плямёнаў у 1-м тысяча- годдзі н.э. Некалькі ўзораў яе дайшло да нашых дзён, сярод іх каменныя ідалы са Магдаліна. 19 cm. Дрэва, разьба. Таркачы Дзятплаўскага раёна. Шклова і Слоніма. Несумненна, падобныя творы выразаліся з дрэва. Аднак пра сапраўдны росквіт скульптуры можна гаварыць толькі пачынаючы з 15— 16 стагоддзяў галоўным чынам у сувязі з развіццём манументапьна-дэкаратыўнай разьбы для аздаблення храмаў. Праваслаў- ная царква не прызнавала аб'ёмнай скуль- птуры ў інтэр'еры. Таму майстрам-скуль- птарам даводзілася ісці на кампраміс: рабіць свае творы ў рэльефе. Нярэдка ў гэ- тай тэхніцы ствараліся «індывідуальныя во- бразы вялікай этычнай сіпы. Поўнасцю ўзяў верх антрапамарфізм, прычым антрапа- марфізм персаналагізуючы»69. Асабліва паскорыла развіццё скульптуры пранікненне на беларускія землі каталіцы- зму, а з ім — і ўплыву заходнееўрапей-
|