Студопедия

Главная страница Случайная страница

КАТЕГОРИИ:

АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника






Unit 15. Интонация вводной группы. Intonation of parentheses.






Model: As you ˏ know | she is a ˎ teacher. ||

She is a ˎ teacher you know. ||

The ˎ English, | as you ˏ know, | are a 'matter-of-'fact ˎ people. ||

Интонация вводных слов в начале предложения зависит от говорящего. Если говорящий не придает значение вводным словам, они, как правило, произносятся быстро, часто неударны и не образуют отдельную синтагму. Например:

Well I ˎ do. || 'Well, I ˎ do. ||

Если говорящий придает большое значение вводным словам, они образуют отдельную синтагму и произносятся либо нисходящим, либо восходящим или нисходяще-восходящим тоном. Например:

ˎ Generally | about 'half 'past ˎ seven. ||

ˏ Generally | about 'half 'past ˎ seven. ||

ˎ Geneˏ rally | about 'half 'past ˎ seven. ||

Вводная смысловая группа в конце предложения обычно безударна или полуударна и продолжает мелодию предшествующей смысловой группы. Например:

I ˎ can't, you know. ||

Вводная смысловая группа в середине предложения может произноситься как с восходящей, так и с нисходящей интонацией. Например:

The ˎ English, | as you ˏ know, | are a 'matter-of-'fact ˎ people. ||

ˎ Everybody, | it's ˎ true, | 'wouldn't apˎ prove of it. ||

 

Exercise I. Listen carefully to the following conversational situations. Concentrate your attention on the intonation of the replies.

Can you `see him, ˌ now? –Of ˌ course I ˌ can||. You ˌ know, | I ˌ can’t.||

`Where did you `go to `school? –Well, | I was at a ˌ number of schools.||

`How many ˌ pencils do you ˌ want? –`Buy me `half a ˌ dozen, ˌ please.

`When can you ˌ come? –I `think| I shall be `free on ˌ Sunday.||

`Would you `like to `go to the ˌ opera? –In`deed, | I ˌ would.|| Of `course, | I ˌ would.||

`How about `asking `Jack and `Marion? –`No `use I’m a ˌ fraid.

`When will the `school be `ready? –`Probably not for `ages.

Can I `read the `novel after ˌ you? –`Pity you `didn’t `ask me `earlier.

`Can you ˌ visit me? –By the `way| `where do you `live?

`Thank you `very `much. –`Please, `don’t ˌ mention it.

`Where’s `Billy? –In ˌ bed, I hope.

`Do you `like ˌ tennis? – ˌ Personally, | I’m `not `fond of ˌ tennis.||

Exercise II. Listen carefully to the following conversational situations. Mark the stresses and tunes in the replies.

Where do you go? — I think, we prefer the Crimea.

What about indoor games? — Well, there's chess, billiards, cards, table tennis. By the way, do you play tennis?

And how are things with you? — Not too good, I'm afraid.

You're thirty-five, aren't you? — As a matter of fact I'm nearly forty.

Are you fond of music? — Of course I am.

Is it possible to see anything — Well, yes, but not half enough.

of Moscow in one or two days?

Why not go to the Tretyakov — I think I will.

Gallery?

The Tretyakov Gallery is — I suppose it is.

much too big to be seen

in an hour or so.

What about a trip on the — That's not a bad idea you know.

Moskva river? I think that's a good idea.


Поделиться с друзьями:

mylektsii.su - Мои Лекции - 2015-2024 год. (0.008 сек.)Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав Пожаловаться на материал