Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Розвиток історичного мислення у процесі вивчення вітчизняної історії та його вплив на історичну свідомість
Володимир ЧУМАК
Національна самосвідомість є інтегральним показником усвідомлення історичного досвіду та суспільного інтересу —-чинників, що відіграють вирішальну роль у процесі самоорганізації людей у переломні моменти буття. Недостатній рівень свідомості українського народу був основною причиною поразки в його державотворчих змаганнях 1917 — 1920рр. Сьогодні, в умовах кризового стану суспільства — зниження виробництва, інфляції, різкого зростання соціально-класового розшарування, люмпенізації населення, розпаду звичної соціонормативної культури — проблема історичного самоусвідомлення народу, що став державною нацією, набула ще більшої актуальності. Між представниками сучасних методологічних шкіл є значні розходження у підходах до історичної свідомості, проте більшість дослідників погоджується з тим, що вона є узагальненим уявленням про людину і суспільство у їх загальній еволюції і на конкретних історичних етапах [5, с. 82]. Історична свідомість відображає стан історичних знань соціуму, що включають у себе відомості про власне походження, найголовніші події, діячів і є неодмінними духовними цінностями спільноти. Виділяють три рівні історичної свідомості, що відповідають формуванню образу минулого: 1) позаосвітній (побутовий), пов'язаний з індивідуальним досвідом і соціальним оточенням кожної особи; 2) освітній, зумовлений складанням певної системи поглядів на минуле, яке відбувається у навчальному закладі; 3) науковий, що ґрунтується на теоретичному осмисленні історичного процесу [5, с. 83]. На кожному рівні історична свідомість базується на визначеному колі історичних знань, при цьому в реальному житті науково-історичні знання не завжди відіграють вирішальну роль. Чим вищий рівень історичної свідомості, тим більше в ній історичних знань, що включені в наукову картину світу. Важливим компонентом історії є лінеарний час, адже буття і дії людських спільнот проходять у часі, що міряється ерою, яка постійно йде вперед, а не змінюється циклічно. Власне історія як наука, за визначенням академіка О. Пріцака, є територіальним лінеарним часом, що базується на писаних документах-джерелах [13, с. 55]. Свідомість часу неможливо осягнути на основі циклічно-міфічного типу мислення, вона є продуктом вищого, лінеарно-логічного типу мислення. Циклічне мислення притаманне етнічній «народній масі», лінеарне (або історичне) — свідомій структурній суспільності. Під останнім розуміємо спосіб мислення, коли розпізнавання того або іншого явища історії чи дійсності грунтується на з'ясуванні його витоків, еволюції у просторі і часі, в усіх його взаємозв'язках і взаємовпливах. Історичне мислення — це методологічна рефлексія у процесі вивчення історії, закріплена в певний алгоритм пізнавальної діяльності. Важлива роль у розвитку історичного мислення належить вітчизняній історії. Ще у квітні 1918 р. у статті «Історія та її соціально-виховуюче значення» М. Грушевський писав: «Рідна історія повинна бути розвинена найбільш повно й деталічно, й на її матеріялі, найбільш близько і повно звіснім, повинна бути переведена та методична, формальна сторона вироблення історичного мислення — методології історії, котра в певних, найбільш простих формах мусить знайти місце і в програмі середньої школи» [3, с. 61]. Чи відповідає цим вимогам сучасна шкільна історична освіта? Щорічне спілкування з абітурієнтами на вступних іспитах до вузу не дає постав для оптимізму. Крім слабкого володіння фактичним матеріалом, головним недоліком є невміння його узагальнювати і осмислювати, фрагментарність знань. Шкільна історія до цього часу залишається не історією людства, а, як зазначав М. Грушевський, «...хрестоматією дуже слабко пов'язаних між собою або зовсім не пов'язаних уривків...» [З, с. 58]. Мабуть, не в останню чергу у зв'язку з цим під час обговорення державного стандарту історичної освіти визначилася тенденція збільшення питомої ваги у шкільній гуманітарній освіті інтегрованих курсів суспільствознавства та українознавства за рахунок історії. Такий шлях видається малопродуктивним. Свого часу Марк Блок критикував соціологів дюркгеймівської школи, що відводили історії місце в «убогому куті наук про людину, щось подібно підвалу, куди соціологи, резервуючи за своєю наукою все, що піддається, на їх думку, раціональному аналізові, скидають факти людського життя, які їм здаються найбільш поверховими й довільними» [1, с. 15]. І сьогодні провідні українські вчені-історики виступають на захист історії як профілюючого предмета шкільної освіти [9, с. 1]. Разом з тим, апологія історії не виключає, а, навпаки, визнає необхідність постійного оновлення історичної науки та інвентаризації змісту історичної освіти. Магістральним шляхом виходу із кризи, в якій вони опинилися, є освоєння методологічного арсеналу світового суспільствознавства. В останній час здобутком вітчизняної історіографії стали публікації, в яких учені намагаються осмислити суть кризи історичної науки і шляхи виходу з неї [15, с. 19], загальні проблеми методології історії [5], переглянути концептуальні засади вітчизняної історії з погляду теорії цивілізацій А. Тойнбі, «нової історії» школи прихильників «Анналів», відносно нового напрямку наукового пошуку — так званої синергетики, що грунтується на вивченні «точок біфуркації» [2; 4; 14; 16; 17; 20]. Прикладом виходу теоретичних пошуків у практику може слугувати проект державного стандарту з освітньої галузі «Історія», розроблений колективом авторів на чолі з професором С. Кульчицьким. У сучасній школі викладання історії поділено на два окремі предмети — історію України і загальну історію. Вони вивчаються паралельно і синхронно, але за різними підручниками. Проект не має такого поділу, вітчизняну історію в ньому подано на тлі всесвітньої. Базовий зміст навчальної дисципліни визначається у трьох площинах: за хронологічними періодами (стародавність, середньовіччя, нова історія, новітня історія), за змістовими лініями (економічне, суспільно-політичне життя, духовність і культура) і за компонентами знань (факти, поняття, при-чинно-наслідкові зв'язки). Вітчизняна історія в кожному хронологічному періоді подається вагомо, а матеріал із всесвітньої історії концентрується в окремих географічних або тематичних блоках. У центрі уваги перебуває історія європейських країн, яка є найближчим тлом вітчизняної історії. Пріоритетне значення надається «священній історії», тобто епохам і країнам, відображеним у Біблії. Адже вплив християнства на нашу цивілізацію є визначальним. Нарешті, докладніше висвітлюється історія країн, у складі яких перебували на різних етапах українські землі, — Московської (потім Російської) держави, Великого князівства Литовського, Польського королівства, Речі Посполитої, Австрійської та Османської імперій [9, с.2]. Отже, позитивні зрушення є, але проблема в тому, що більшість викладачів у школах і навіть вузах ще перебуває в полоні категорій історичного матеріалізму, а значна частина населення України дотепер живе у системі циклічного думання. Визнання факту обмеженості марксистської методології не означає механічної заміни однієї теоретичної моделі іншими. Універсалізація будь-якої з них недопустима, адже відомо, що найкращим способом дискредитації ідеї є її абсолютизація, доведена до абсурду: ідея перетворюється у свою протилежність. Суть у тім, щоб володіти арсеналом принципів і методів історичного пізнання. Якщо в людини є молоток, то основна її проблема — як забити цвяхи. Якщо стамеска — її діапазон коливається у масштабах отвору, що його треба зробити з допомогою стамески. Якщо треба збудувати будинок, у майстра повинен бути набір усіх інструментів, і він має досконало ними володіти. Розширення концептуальних горизонтів вітчизняної історії є вирішальним чинником зміни парадигми історичних знань. Парадокс людського пізнання полягає в наявності інерції консерватизму і упередженості до нових ідей і теорій, що руйнують усталену систему знань. Згадаймо хоча б кризу природничих наук на початку XX ст. З часом людство змирилося з революційними поривами в галузі природознавства, натомість нове в історії сприймається боляче, оскільки переважаючий неісторичний тип мислення неспроможний осягнути природну закономірність такого оновлення. Розглянемо конкретні приклади, що свідчать про плідність упровадження надбань світової історіофілософської думки у дослідження та вивчення історії України, а відтак — його вплив на розвиток історичного мислення. Включення історії України в широкий контекст європейської і світової історії, тобто до тієї чи іншої локальної цивілізації, до фази піднесення чи занепаду останньої (за А. Тойнбі) дає можливості сформулювати концептуальні основи її вивчення. При такому підході в основу періодизації історії України не може бути покладено якийсь один фактор: територіально-географічний, етнічний, цивілізаційний, інформаційно-класовий чи державницький. Історична «стріла часу» є рівнодіючою безлічі факторів, які, перетинаючись, надають її траєкторії неповторної своєрідності. І систему координат, на яку буде прокладена ця траєкторія, могла б визначити інтегруюча матриця, яка б несла на собі відбиток дії головних названих вище факторів [7, с. 41]. Саме такий підхід простежується у концепції вітчизняної історії академіка О. Пріцака. Суть її основних положень полягає в тому, що, по-перше, територіальний обшир української історії являє собою територію нинішньої України, що більш-менш відповідає етнографічним кордонам розселення українців. По-друге, «історія України — це не історія української етнічної маси (етнізм не є об'єктом історії), а міряна лінеарним часом багатоперспективна об'єктивна візія минулого всіх типів держав і спільнот, що існували на теперішній українській території в минулому, та їх носіїв (еліт), політичне свідомих («політичних українців»), і перейнятих ними розвинутих цивілізацій» [13, с. 60]. По-третє, всі державні утворення на території України розвивалися на пограниччі християнських цивілізацій — візантійської православної і римської західної; разом з тим, зазнали відчутних впливів ісламської цивілізації. Граничне розташування України як східного форпосту Європи обумовило багатоманітність культур і релігій на її території, взаємне проникнення вищих і нижчих цивілізацій на кожному відтинку її історії [13, с. 59]. Тойнбіанська інтерпретація історичного процесу дає можливість змінити традиційну точку зору на ті чи інші події вітчизняної історії. Так, протягом століть вибір у підходах до вивчення постаті І. Мазепи залишався дуже обмеженим: історики звичайно шукали ще один новий аргумент чи доказ, який дозволяв їм більш переконливо очорнити чи вибілити гетьмана. Застосувавши порівняльний метод, О. Субтельний зміг розвинути ряд нових узагальнень, які включають події в Україні у загальноєвропейський контекст. Канадський історик переконливо довів, що у першому десятилітті XVIII ст. в ряді країн Східної Європи, що мали подібні політичні та соціоекономічні структури до Гетьманщини, дійшло до серії драматичних і вирішальних конфронтацій між місцевими (національними) елітами і їхніми провідниками, з одного боку, та їхніми чужоземними суверенами, — з другого. Збігаються мотиви дій Йогана фон Пат-куля в Лівонії, Станіслава Лещинського в Польщі, Івана Мазепи в Лівобережній Україні, Дмитра Кантемира в Молдавії, Ференца Ракоці II в Угорщині; технологія повстань (змова, наявність чужоземного союзника), навіть хронологія повстань і їх епілог був однаковий — еміграція [18, с. 127]. Ці подібності дають змогу представити Мазепу в новому світлі і вийти за межі дихотомії «герой» чи «зрадник», позбавитися емоційно-упередженого погляду і зрозуміти мотиви діяльності гетьмана. Завдяки здобуткам відомої французької школи «Аннали» у науковий ужиток увійшла проблема ментальностей. Вона знайшла відлуння у спостереженнях канадського фахівця Павла Магочия [11]. Йдеться про його концепцію численних лояльностей та взаємовиключаючих свідомостей. Щодо принципу численних культурних і національних лояльностей, то у структурах української національної свідомості XIX ст. цілком природним було усвідомлення себе водночас і малоросом (українцем), і росіянином. Взірцем того була свідомість козацької старшини, що шукала собі російського дворянства. Носієм природної ієрархії численних лояльностей був Микола Гоголь. Принцип взаємовиключаючих свідомостей спростовує саму можливість «бути росіянином з Малоросії або поляком з України», він припускає усвідомлення себе або українцем, або поляком, або росіянином. Отже, особливість українського національного відродження полягає у співіснуванні цих двох типів свідомості. Таке співіснування продовжується і наш час. Таким чином, застосування цих культурологічних категорій може спричинитись до розв'язання багатьох суперечливих питань, подолання ідеологічних упереджень при вивченні української історії і української історіографії [6, с. 28]. Відомо, що історична свідомість є особливою формою суспільної свідомості і перебуває на одній вісі з політичними, ідеологічними, моральними, правовими та іншими формами свідомості суспільства, але не збігається, а перехрещується з ними. Тому одним із важливих факторів розвитку історичного мислення є деполітизація та деідеологізація історії України. Радянська історична наука була переважно політичною історією. Й цікавила здебільшого політична та економічна детермінованість процесу подій та його стереотипна ідеологічна інтерпретація. За бортом залишалася справжня свідомість суспільства, народних мас, яким в ідеологічному арсеналі марксизму належала вирішальна роль. І це в той час, коли пріоритет свідомості як синтезу історичного досвіду та імперативу історичної дії є однією з генеральних ідей світової історичної думки. Наприклад, такий складний феномен історії України 20-х — початку 30-х рр. XX ст. як українізація в наукових публікаціях і підручниках зводиться в основному до сфери національно-культурної політики і вивчається в контексті політичної історії. Аналіз партійно-державних документів, де обґрунтовується політика українізації, її перебіг на державному рівні, статистика досягнень у кадровій політиці, освіті, літературі, мистецтві; опір українізації та її згортання на початку 30-х рр. — так дещо у спрощеному вигляді досліджується і вивчається українізація. Таким чином, охоплюється лише один зріз проблеми, тоді як поряд з урядовим річищем, яким проводилася офіційна українізація, існувало громадське річище, що «круто звертало вбік від Москви і від генеральної лінії партії» [12, с. 1950]. І зовсім поза увагою залишається стихійне річище, тобто опосередковані національним відродженням 1917 — 1920 рр. і урядовою політикою процеси в гущі народних мас. Дослідження національної політики, яка, за влучним виразом Ф. Кривіна, «...спотворює природне спілкування людей, розглядаючи його з точки зору сумнівних державних інтересів» [8, с. 91], а також характеристика поглядів знакових постатей українського відродження 20-х рр. М. Хвильового, О. Шумського, М. Волобуєва, М. Скрипника та їх оточення не дають відповіді на питання, наскільки глибоко українізація проникла в маси і вплинула на їх національну самосвідомість. Перспективним видається включення українізації як об'єкта дослідження і вивчення в ширший просторовий контекст коренізації в національних республіках, краях і округах Радянського Союзу, суспільно-політичного життя українців в еміграції і на теренах Західної України, що утворилися внаслідок розпаду Австро-Угорської імперії, і часовий — мається на увазі заглиблення в добу української революції та визвольних змагань. Неодмінною умовою розвитку історичного мислення, як уже зазначалося, є деміфологізація та деідеологізація вітчизняної історії. Успадковані від минулого і народжені в новітні часи традиції конфронтації на рівні ментальному, політичному та ідеологічному ускладнюють синтез антагоністичних політико-ідеологічних напрямів української думки. Єдиний вихід, наголошував відомий політолог та історіософ Іван Лисяк-Рудницький, полягає у плеканні широкого погляду на історію, що охоплював би всі аспекти нашого минулого, навіть ті, які свого часу вважалися несумісними. «Потрібний такий спосіб мислення, — стверджує він, — який дає змогу мати в Лондоні одночасно пам'ятник Карлові І й Оліверу Кромвелю, Така постава не означає, що не можна критикувати окремих осіб, угруповання чи ідеї або ставати на якусь із двох протилежних позицій. Але вона вимагає всеохопного підходу, при якому минулі й сучасні духовні й матеріальні досягнення нації розглядаються як спільні надбання, а не як заслуга однієї якоїсь фракції. І, навпаки, це передбачає готовність узяти на себе частину відповідальності за помилки і хиби своєї нації, навіть якщо їх припустилися окремі групи або особи» [10, с. 93]. Викладений у статті матеріал не вичерпує складної і багатогранної проблеми, що досліджується, але достатній для висновку про те, що вирішальним чинником розвитку історичного мислення у процесі вивчення вітчизняної історії як необхідної умови і інструменту формування історичної свідомості вищого порядку є збагаченння змісту історичної освіти новітніми досягненнями світової історіософської думки. Сократівське гасло «Голова учня не посудина, яку треба наповнити, але смолоскип, який треба запалити» повинно стати імперативом нашого часу.
|