Главная страница
Случайная страница
КАТЕГОРИИ:
АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника
|
Вступне слово.
Серед п'єс Вільяма Шекспіра " Гамлет" - одна з найвідоміших. Героєм цієї драми надихалися поети та композитори, філософи і політичні діячі. Величезний коло філософських і етичних питань переплітається в трагедії з питаннями суспільними й політичними, характеризують неповторну грань XVI і XVII століть. Гамлет - полум'яний виразник тих нових поглядів, які принесла із собою епоха Відродження, коли передові уми людства прагнули відновити не тільки втрачене за тисячоліття середньовіччя розуміння стародавнього мистецтва світу, а й довіру людини до власних сил без надій на милості і допомогу неба. Гамлет належить тій фазі епохи, коли природу і життя звеличували філософи, оспівували поети, закохано зображували художники. Шекспір писав про сучасну йому Англії. Все в його п'єсі - герої, думки, проблеми, характери - належить суспільству, в якому жив Шекспір. Гамлет - не вузько-побутовий образ, але характер, наповнений величезним філософським і життєвим змістом. Він непримиренно ворожий до Клавдію. Він по-дружньому розташований до акторів. Він грубуватий у спілкуванні з Офелією. Він чемним із Гораціо. Він сумнівається в собі. Він діє рішуче і швидко. Він дотепний. Він вправно володіє шпагою. Він боїться божої кари. Він богозневажив. Він викриває свою матір і любить її. Він байдужий до престолонаслідування. Він з гордістю згадує батька-короля. Він багато думає. Він не може і не хоче стримати свою ненависть. Вся ця багатюща гама мінливих фарб відтворює велич людської особистості, підпорядкована розкриттю трагедії людини. У Гамлета глибокий і рухливий розум - все схоплює на льоту. У аристократичному середовищі тримається він невимушено, відмінно знаючи всі гвинтики і механізм її етикету, до простих людей не підробляється і не виявляє жодного зарозумілості. Не тільки серйозним своїм словам, навіть каламбурам, жартів, дотепам завжди додає він глибокодумний поворот, внаслідок чого вони здаються одночасно і дохідливими, і мудрими. Однак, думає Гамлет не чужим розумом. Фізично він - як в залізних лещатах, в палаці йому - як у в'язниці. Єдине, чим він може чинити опір проти всього світу - незалежністю своїх суджень. Гамлет знає, для чого він народжений, але чи знайде він сили виконати своє призначення? І питання це відноситься не до його людських якостей: сильний він чи слабий, млявий або рішучий. Всією трагедією мається на увазі питання не про те, який Гамлет, а про те, яке його місце в світі. Це предмет важкого роздуми, його неясних здогадів. Гамлет вибрав думка, зробившись першим героєм світової літератури, які пережили трагедію відчуження та самотності, зануреним в самого себе і свої думки. Чи любив Гамлет Офелію? Любила вона його? Це питання постійно виникає при прочитанні трагедії, але не має відповіді в її сюжеті, в якому стосунки героїв не будуються як любовні. Вони позначаються іншими мотивами: батьківським забороною Офелії приймати серцеві виливу Гамлета і її покорою батьківської волі; любовним відчаєм Гамлета, підказаним його роллю божевільного; справжнім божевіллям Офелії, крізь яке словами пісень прориваються спогади про те, що було, або про те, що не було між ними. Якщо любов Офелії і Гамлета існує, то лише прекрасна і невтілена можливість, яку намічено до початку сюжету і знищена в ньому. Замислюючись про сенс людського існування, Гамлет вимовляє найбільш хвилюючий і глибокий зі своїх монологів, перші слова якого давно вже стали крилатим висловом: " Бути чи не бути, ось в чому питання" Гамлет - людина філософської думки. У стражданнях думки, правдивої, вимогливою, безкомпромісній, - доля Гамлета. Гамлетівське " я звинувачую" передає нестерпність його положення в конкретному світі, де перекручені всі поняття, почуття, зв'язку, де здається йому, що час зупинився і так буде вічно. Гамлет - герой інтелекту і совісті, і цим він виокремлюється з усієї галереї шекспірівських образів. Тільки в Гамлеті з'єдналися блискуча цивілізованість і глибока чутливість, вдосконалений освітою розум і нічим не похитнута моральність. Він ближче, рідніше нам, ніж всі інші герої Шекспіра, і силою своєї, і слабкістю. З ним набагато легше подумки подружитися, через нього як би сам Шекспір безпосередньо спілкується з нами. Якщо Гамлета так легко полюбити, то це тому, що в ньому ми відчуваємо в якійсь мірі себе; якщо іноді так важко його зрозуміти, то це тому, що ми і себе не зовсім ще добре зрозуміли. У кінці п'єси Шекспір останній раз зважує співвідношення сил. Але як виміряти ці сили, якщо всі герої мертві? Моральну перемогу бере один Гамлет. Автор вказує, що боротьба не завершена, що вирішення конфлікту - в майбутньому. За кілька хвилин до смерті Гамлет заповідає Гораціо повідати людям про те, що трапилося. Вони повинні знати про Гамлета, щоб наслідувати його приклад, щоб " убити протиборством" зло на землі і світ-в'язницю перетворити на світ свободи. Як би не популярні були інші п'єси, ні одна не може змагатися з " Гамлетом", в якому людина сучасної епохи вперше впізнавав себе і свої проблеми.
Данная страница нарушает авторские права?
|