Студопедия

Главная страница Случайная страница

КАТЕГОРИИ:

АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника






Проаналізуйте, що представляє собою об’єктно-орієнтована методологія розробки програм?






У порівнянні з традиційними способами програмування ООП володіє поруч переваг. Головне з них полягає в тім, що ця концепція найбільшою мірою відповідає внутрішній логіці функціонування операційної системи (ОС) Windows. Програма, що складається з окремих об'єктів, відмінно пристосована до реагування на події, що відбуваються в ОС. До інших переваг ООП можна віднести велику надійність коду і можливість повторного використання відпрацьованих об'єктів.

У цій главі розглядаються способи реалізації основних механізмів ООП у Object Pascal і Delphi:

- поняття об'єкта, класу і компонента;

- основні механізми ООП: інкапсуляція, спадкування і поліморфізм;

- особливості реалізації об'єктів;

- взаємодія властивостей і методів.

Матеріал глави розрахований на читача, що має представлення про саму мову Object Pascal, його операторах і основних можливостях.

 

Друге питання

1. Delphi – є середовищем розробки програм, яке використовує багато передових ідей і концепцій, закладених в графічному інтерфейсі Windows. Як відомо, середовище розробки великою мірою визначає ефективність роботи програміста. У середовищі програмування Delphi є всі необхідні інструменти для того, щоб створювати повноцінні програми. Писати, компілювати і тестувати програму – все це можна робити, не виходячи з Delphi. Запустити середовище програмування Delphi можна, якщо двічи клацнути на ярлик для Delphi на робочому столі або за допомогою меню Пуск (у Windows’95). На екрані з’явиться щосьподібнедонаступногмалюнка:
Основніелементсередовища
Інтегроване середовище Delphi складається з чотирьох основних елементів: головне вікно, вікно інспектора об’єктів, вікноформитавікномодуля(вікнокоду).
1. Головневікно
Головне вікно має заголовок Delphi 2.0 – Project1. Це вікно містить головне меню, панель кнопок швидкого доступу іпалітрукомпонент.
Головне меню – стандартне меню в стилі Windows. Це меню дозволяє керувати всіма аспектами роботи в Delphi. Рядок меню можна налаштувати за власним бажанням, наприклад, додати власні елементи до пункту меню інструментівTools.
Кнопки і гарячі клавіши. Кнопки використовуються для швидкого доступу до найнеобхідніших пунктів меню. Вони розташовані в лівій частині екрану на панелі швидкого доступу. Серед них є кнопки для компіляції і запуска програм, для перегляду вихідного коду рядок за рядком тощо. Для того, щоб з’ясувати призначення кнопки досить навести на неї вказівник миші і прочитати підказку. Панель швидкого доступу за замовчанням містить 14 кнопок, але її склад можна сконфігурувати іншим чином. Більша частина найнеобхідніших функцій середовища Delphi також має гарячі клавіши, які можна натиснути замість відповідної кнопки чи то пункту меню.
Палітра компонент – це каталог візуальних і невізуальних об’єктів, які можна включати до власних форм и програм. У Delphi компоненти об’єднані в кілька основних груп: стандартна, додаткова, група Windows 95, група доступу до даних, група управління даними, група Windows 3.1, діалогова група, системна група, група звітів, OCX група і група взірців. Кожна з цих груп представлена на окремій сторінці палітри компонент. Щоб з’ясувати призначення компоненти, досить лише виділити її і натиснути F1.
2. Вікноформи
Вікно, яке ми бачимо в центрі, називається формою. Під час розробки форма являє собою вікно програми. У цьому вікні проходить основна частина роботи по проектуванню програми. Деякі елементи у вікні форми (лінії сітки, невізуальні компоненти) не будуть видимими під час виконання програми. Але, оскільки Delphi – це середовище програмування типу WYSIWYG (What – You – See – Is – What – You – Get, що бачите, те й отримаєте), то більша частина того, що ми бачимо під час проектування є тим, що ми побачимо і під час виконання програми. Вікно форми не обов’язково повинно виглядати так, як на малюнку. Є можливість змінити різні його властивості, наприклад, прибрати кнопки максимізації та мінімізації вікна тощо.
3. Вікноредакторакоду
На малюнку це вікно перекрито вікном форми. Це вікно працює аналогічно до простого текстового редактора. Можна використовувати клавіши PgUp i PgDn, клавіши курсору, мишу, можна виділити, скопіювати, вставити текст за допомогою меню EDIT і відповідних гарячих клавіш.
Вгорі вікна коду є закладка. Вона належить до файлу, який зараз редагується. Якщо відкрити декілька файлів, кожен з них буде мати свою закладку.
4. Інспектороб’єктів
Інспектор об’єктів або Object Inspector як правило знаходиться в лівій частині екрану і містить інформацію про виділений об’єкт. Інспектор об’єктів складається з таких елементів: комбінованої панелі (Combo box) вибору об’єкту; сторінки властивостей (Properties Page) та сторінки подій (Events Page) вибраного об’єкту.
У інспекторі об’єктів описані всі властивості об’єкту, і його використовують для зміни цих властивостей. Наприклад, можна змінити заголовок кнопки, клацнувши на ній мишкою, а потім записавши нову назву в полі Caption інспектора об’єктів.
Крім того за допомогою інспектору об’єктів можна переглянути та змінити всі події, що пов’язані з виділеним об’єктом.
Управління файлами проекту Delphi
Проект – це сукупність вихідних файлів для всієї програми в цілому. Основні дії з проектом (відкрити, зберегти, створити) доступні через пункт меню File. Виконати програму можна через меню Run | Run, за допомогою гарячої клавіши F9 чи відповідної кнопки з панелі швидкого доступу.
Пересування по Delphi
У середовищі програмування Delphi не передбачено пункту меню Window. Тому для активації потрібного вікна можна використати:
• меню View | Object Inspector – перехід у вікно інспектора об’єктів;
• меню View | Window List – список всіх вікон, з якого можна вибрати потрібне;
• кнопку Toggle Form / Unit на панелі швидкого доступу – активізація форм і вихідних модулів поточного проекту;

5-6.Інтегроване середовище Delphi складається з чотирьох основних елементів: головне вікно, вікно інспектора об'єктів, вікно форми та вікно модуля (вікно коду).Головне вікно має заголовок Delphi 7.0 - Project1. Це вікно містить головне меню, панель кнопок швидкого доступу і палітру компонент.Головне меню - стандартне меню в стилі Windows. Це меню дозволяє керувати всіма аспектами роботи в Delphi. Рядок меню можна налаштувати за власним бажанням, наприклад, додати власні елементи до пункту меню інструментів Tools.Кнопки і гарячі клавіші. Кнопки використовуються для швидкого доступу до найнеобхідніших пунктів меню. Вони розташовані в лівій частині екрану на панелі швидкого доступу. Серед них є кнопки для компіляції і запуску програм, для перегляду вихідного коду рядок за рядком тощо. Для того, щоб з'ясувати призначення кнопки досить навести на неї вказівник миші і прочитати підказку. Панель швидкого доступу за замовчанням містить 14 кнопок, але її склад можна налогодити відповідно до вимог користувача. Більша частина найнеобхідніших функцій середовища Delphi також має гарячі клавіші, які можна натиснути замість відповідної кнопки чи то пункту меню.Палітра компонентів - це каталог візуальних і невізуальних об'єктів, які можна включати до власних форм и програм. У Delphi компоненти об'єднані в кілька основних груп: стандартна, додаткова, група Windows 95, група доступу до даних, група управління даними, група Windows 3.1, діалогова група, системна група, група звітів, OCX група і група взірців. Кожна з цих груп представлена на окремій сторінці палітри компонент. Щоб з'ясувати призначення компоненти, досить лише виділити її і натиснути F1.Вікно, яке знаходиться у центрі, називається формою. Під час розробки форма являє собою вікно програми. У цьому вікні проходить основна частина роботи по проектуванню програми. Деякі елементи у вікні форми (лінії сітки, невізуальні компоненти) не будуть видимими під час виконання програми. Але, оскільки Delphi - це середовище програмування типу WYSIWYG (What - You - See - Is - What - You - Get, що бачите, те й отримаєте), то більша частина того, що ми бачимо під час проектування є тим, що ми побачимо і під час виконання програми. Є можливість змінити різні його властивості, наприклад, прибрати кнопки максимізації та мінімізації вікна тощо.Вікно коду працює аналогічно до простого текстового редактора. Можна використовувати клавіші PgUp i PgDn, клавіші курсору, мишу, можна виділити, скопіювати, вставити текст за допомогою меню EDIT і відповідних гарячих клавіш.Вгорі вікна коду є закладка. Вона належить до файлу, який зараз редагується. Якщо відкрити декілька файлів, кожен з них буде мати свою закладку.Інспектор об'єктів або Object Inspector як правило знаходиться в лівій частині екрану і містить інформацію про виділений об'єкт. Інспектор об'єктів складається з таких елементів: комбінованої панелі (Combo box) вибору об'єкту, сторінки властивостей (Properties Page) та сторінки подій (Events Page) вибраного об'єкту.У інспекторі об'єктів описані всі властивості об'єкту, і його використовують для зміни цих властивостей. Наприклад, можна змінити заголовок кнопки, клацнувши на ній мишкою, а потім записавши нову назву в полі Caption інспектора об'єктів.Крім того за допомогою інспектору об'єктів можна переглянути та змінити всі події, що пов'язані з виділеним об'єктом.

8. Палітра компонентів являє собою каталог візуальних та прикладних об‘єктів, які можна включати до форм та програм. У Delphi компоненти об‘єднані по групах: стандартна (Standard), додаткова (Additional), група Windows 95 (Win95), група доступу до даних(Data Access), група керування даними (Data Controls), група Windows 3.1. (Win 3.1), діалогова група (Dialogs), системна група (System), група звітів (QReport), OCX група та група прикладів (Samples). Кожна з груп представлена на окремійй сторінці палітри компонентів. Щоб перенести необхідні компоненти в форму, ви просто переносите їх з палітри компонентів. Компонент, що був раз перенесений, стає справжнім об‘єктом, готовим до виконання будь-якої заданої інструкції. Якщо ви розташуєте курсор миші над будь-якої кнопкою палітри компонентів, під курсором миші з‘являється підказка, що пояснює, для чого потрібна вибрана кнопка. Нижче показано, для чого потрібні сторінки палітри компонентів:
• Стандартна сторінка (Standart). Стандартна сторінка містить найбільш часто вживані компоненти, що фігурують у всіх програмах Windows. Ці компоненнти мають однозначний зв‘язок зі стандартними об‘єктами Windows.
• Додаткова сторінка (Additional). Ця сторнка містить дещо більш специфічний набір компонентів, який ви, працюючи з базовими програмами Windows, могли й не зустріти. Компоненти цієї сторінки дуже корисні. Наприклад, такий компонент як MaskEdit дає вам кращій спосіб керування, ніж стандартний Edit. Крім того, тут містяться різноманітні, орієнтовані на графіку візуальні компоненти, такі як фігура (Shape) та образ (Image).
• Win 95. На цій сторінці розташовані компоненти, що існують тільки в Windows 95 і яких не було в Windows 3.1.
• Доступ до даних (Data Access). Ця сторінка містить компоненти, що дозволяють вам використовувати таблиці та запити.
• Керування даними (Data Controls). На цій сторінці розміщена та частина інтерфейсу користувача, що пов‘язана з даними. Тут є компоненти, що дозволяють вам представляти дані користувачу будь-яким способом, прийнятим у Windows.
• Win 3.1. Тут знаходяться застарілі компоненти Windows 3.1, які рідко використовуються, тому що в Windows 95 є більш потужні їхні відповідники.
• Діалоги (Dialogs). На цій панелі ви знайдите діалогові панелі для виконання таких задач загального характеру, як відкриття файлу, установка принтера, пошук тексту, тощо.
• Системна (System). Системна сторінка містить візуальні та невізуальні компоненти. Тут містяться компоненти для таймера, дисковода, компоненти доступу до файла, а також компоненти динамічного обміну даними — DDE (Dynamic Data Exchange) — та зв‘язку-вбудови об‘єктів — OLE (Object Linking and Embedding).
• Швидкі звіти (QReport). Ця сторінка дозволяє швидко будувати різноманітні звіти по базам даних.
• OCX. Ця панель містить такі компоненти як графік, графічний сервер, перевірка орфографії, тощо.
• Приклади (Samples). Ця сторінка містить компоненти, що демонструють, як додавати власні компоненти до палітри.
Стандартні компоненти.
• Компонент MainMenu — це засіб для створення головного меню та підменю у вашій програмі. Щоб створити меню, додайте цей компонент до вашої форми і двічі клацніть на ньому. З‘явиться Menu Designer за допомогою якого можна легко дати назви пунктам меню та зв‘язати їх з відповідними процедурами обробки.
• Компонент TPopupMenu — дозволяє створювати локальні меню у формі або будь-якому компоненті форми. Меню викликається натисненням правої кнопки мишки на відповідному компоненті. Щоб створити локальне меню, перенесіть його в вашу форму та зв‘яжіть характеристику PopupMenu компонента чи форми з відповідним локальним меню. Щоб задати пункти меню використовуйте Menu Designer.

9. Редактор коду розташований в окремому выкны, яке можна закрити та відкривати незалежно від головного та інших вікон. У цьому вікні відображають та редагують тексти програм.

Праворуч та знизу від тесту є стандартні смуги його перегляду. Зверху над текстом зображені закладки для позначення файлів. Кожна закладка містить ім’я відповідного модуля. Для перемикання вікна на потрібний модуль достатньо клацнути мишкою на його закладці.

У нижній частині вікна є рядок стану. Він містить інформацію про місце курсора на активній сторінці (перше поле ліворуч), друге поле відображає, чи був зміщений текст у цьому вікні з моменту останнього запам’ятовування, третє поле повідомляє про режим набору символів на клавіатурі: Insert – уставлення, Overwrite – зміна, Real Only – текст не можна змінювати. Перемикання між режимами Insert та Overwrite виконують клавышею Ins.

Крім того, рядок стану призначений для виведення повідомлень компілятора про помилки в програмі, а також для введення тексту під час виконання команди Search ® Incremental Search.

Смугу ліворуч від тексту використовують для відокремлення рядків, на яких будуть розташовані місця зупинки програми. Для цього достатньо клацнути мишкою на смузі навпроти потрібного рядка. Повторне клацання мишкою змінює місце зупинки.

Редактор коду може працювати спільно з налагоджувачем Delphi. Налагоджування дає змогу трасувати програму безпосередньо у вікні редактора і відображати в ньому всю поточну інформацію.

Редактор коду Delphi виконує значну частину роботи програміста. Зокрема, під час перенесення у вікно форми нових компонентів у клас форми автоматично додає відповідні поля, а в проекті – відповідні модулі. У випадку, коли до компоненти додають програму опрацьовування події, у вікні редактора коду з являється на місці майбутнього першого оператора.

Зауважимо, що редактор коду можна використовувати для редагування будь-яких текстових файлів, наприклад, файлів вхідних даних програми, і навіть файлів, не пов’язаних з цією програмою.

10. Інспектор об’єктів або Object Inspector як правило знаходиться в лівій частині екрану і містить інформацію про виділений об’єкт. Інспектор об’єктів складається з таких елементів: комбінованої панелі (Combo box) вибору об’єкту; сторінки властивостей (Properties Page) та сторінки подій (Events Page) вибраного об’єкту.
У інспекторі об’єктів описані всі властивості об’єкту, і його використовують для зміни цих властивостей. Наприклад, можна змінити заголовок кнопки, клацнувши на ній мишкою, а потім записавши нову назву в полі Caption інспектора об’єктів.
Крім того за допомогою інспектору об’єктів можна переглянути та змінити всі події, що пов’язані з виділеним об’єктом.
Управління файлами проекту Delphi
Проект – це сукупність вихідних файлів для всієї програми в цілому. Основні дії з проектом (відкрити, зберегти, створити) доступні через пункт меню File. Виконати програму можна через меню Run | Run, за допомогою гарячої клавіши F9 чи відповідної кнопки з панелі швидкого доступу.
Пересування по Delphi
У середовищі програмування Delphi не передбачено пункту меню Window. Тому для активації потрібного вікна можна використати:
* меню View | Object Inspector – перехід у вікно інспектора об’єктів;
* меню View | Window List – список всіх вікон, з якого можна вибрати потрібне;
* кнопку Toggle Form / Unit на панелі швидкого доступу – активізація форм і вихідних модулів поточного проекту;
* кнопки Select Unit from List i Select Form from List (або, що те саме, Сtrl+F12, Shift+F12), якщо в проекті існує кілька форм і модулів, дозволяють продивитися списки цих форм та модулів.
Конфігурація Delphi
У Delphi багато можливостей налаштування середовища. Можна конфігурувати палітру компонент, меню панель кнопок швидкого доступу, галерею (якщо певна форма часто використовується, то її можна включити до галереї; це дозволить використовувати її як шаблон у наступних проектах), редактор коду, різні опції проекту, інструмент перегляду (Browser) тощо. Більшість опцій налаштування доступна через підпункти меню Options.

11. Вікно, яке ми бачимо в центрі, називається формою. Під час розробки форма являє собою вікно програми. У цьому вікні проходить основна частина роботи по проектуванню програми. Деякі елементи у вікні форми (лінії сітки, невізуальні компоненти) не будуть видимими під час виконання програми. Але, оскільки Delphi – це середовище програмування типу WYSIWYG (What – You – See – Is – What – You – Get, що бачите, те й отримаєте), то більша частина того, що ми бачимо під час проектування є тим, що ми побачимо і під час виконання програми. Вікно форми не обов’язково повинно виглядати так, як на малюнку. Є можливість змінити різні його властивості, наприклад, прибрати кнопки максимізації та мінімізації вікна тощо.

15.Стандартна сторінка (Standart). Стандартна сторінка містить найбільш часто вживані компоненти, що фігурують у всіх програмах Windows. Ці компоненнти мають однозначний зв‘язок зі стандартними об‘єктами Windows.

TMainMenuдозволяє мати меню у головному вікні, що є у більшості програм. Після переміщення TMainMenu на проектовану форму, воно виглядає у вигляді простого позначення. Для редагування вмісту меню використовується властивість Items у Object Inspector. При цьому викликається конструктор пунктів меню.
TPopupMenuдозволяє створювати спливаюче меню для багатьох інших компонентів. Це меню з'являється при натисканні на праву кнопку мишки на тій компоненті, до якої воно прив'язане. Змінити пункти меню можна за допомогою конструктора пунктів меню (змінюється властивість Items). Щоб до конкретного компонента прив'язати спливаюче меню, його необхідно вказати у властивості PopupMenu цього компонента.
TLabel це напис на формі. Його можна редагувати як під час розробки (початкове значення), так і під час роботи додатка (динамічно змінювані написи). Текст можна змінити у властивості Caption, шрифт визначається у властивості Font.
TEdit призначений для введення користувачем даних. Звичайно ним користаються для введення цифрових чи текстових даних, пароля (властивість PasswordChar визначає маску відображуваних символів, звичайно це зірочка). Для доступу до введеної інформації використовують властивість Text. Обмеження кількості введених символів - властивість MaxLength (0 - число символів не обмежене).
TMemo це компонент для вводу/виводу кількох рядків даних. Може містити досить великий текст, як у стандартному блокноті Windows. Для доступу до тексту використовується властивість Lines(список рядків Strings). Властивість WordWrap указує потрібно чи ні робити автоматичне перенесення тексту на новий рядок, якщо він виходить за межі компонента. Цей компонент не працює с текстом форматів RTF чи DOC. Для формату RTF є компонент TRichEdit.
TButton - кнопка на формі для управління виконанням прикладної програми. Напис на кнопці задається властивістю Caption.
TCheckBox являє собою текстовий рядок з можливістю встановлення помітки біля нього в три положення. Властивість Checked true (істинно, установлена галочка), false (фальшиве, галочка знята). Можливо її виділити сірим у властивості State у cbGrayed. Текст встановлюється у властивості Caption. Такі компоненти найчастіше встановлюють у вікна налаштування параметрів програми, вікна пошуку.
TRadioButton застосовується в списках властивостей, де потрібно вибрати тільки одну опцію з кількох. Текст - властивість Caption, стан - властивість Checked. Якщо компонентів TRadioButton на керівній панелі (TPanel, TGroupBox, TForm) трохи, те якщо користувач установить прапор на одному, то на інших він автоматично знімається. Це принцип угруповання. Якщо у вас кілька таких груп, що використовують різні тематики в роботі, то установлюйте їх в окремі панелі
TListBox призначений для відображення списку рядків. Від компонента TMemo він відрізняється тільки тим, що неможливо безпосередньо редагувати текст, користувач може тільки обрати один чи кілька рядків у цьому списку. Доступ до рядків через властивість Lines.
TComboBox нагадує компонент TListBox, але тільки потрібний пункт можна вибрати зі спадаючого списку. Рядки зберігаються у властивості Lines. Обраний пункт зі списку - властивістьItemIndex. Приклад його використання - список шрифтів у текстових редакторах
TScrollBar це смуга прокручування. Використовується для прокручування невидимої частини в компоненту
TGroupBox використовується для оформлення зовнішнього вигляду додатка і для груповання встановлених у форму компонентів за змістом. Усі компоненти на формі можна розділити за функціональним призначенням і розмістити в таких компонентах. Зручний при призначенні порядку переходу між компонентах за допомогою кнопки Tab. Заголовок цього компонента визначається властивістю Caption.
TRadioGroup за зовнішнім виглядом схожий на компонент TGroupBox. Його відмінність лише у тім, що в ньому розташовуються список компонентів TRadioButton. Список міститься у властивостіItems. Дуже зручно використовувати цей компонент тому що він автоматично змінює список перемикачів після зміни списку. Властивість ItemIndex показує який перемикач зараз увімкнений (-1 - жоден, 0 - перший, 1 - другий...).
TPanel за функціональним призначенням схожий на компонент TGroupBox.
TActionList може містити як список стандартних дій компонентів (вирізувати, вставити, упорядкувати значки для MDI-вікон), так і можливість створити власні дії

 

16.Додаткова сторінка (Additional). Ця сторнка містить дещо більш специфічний набір компонентів, який ви, працюючи з базовими програмами Windows, могли й не зустріти. Компоненти цієї сторінки дуже корисні. Наприклад, такий компонент як MaskEdit дає вам кращій спосіб керування, ніж стандартний Edit. Крім того, тут містяться різноманітні, орієнтовані на графіку візуальні компоненти, такі як фігура (Shape) та образ (Image).

TBitBtn це та ж кнопка TButton, але на ній можна розмістити малюнок. Картинка завантажується в кнопку за допомогою властивості Glyph. Цій кнопці можна задати стандартний вигляд, змінивши властивість Kind. Якщо потрібна кнопка без малюнка, то використовують компонент TButton.
TSpeedButton є частиною компонента TSpeedBar. Це кнопка, на якій звичайно розташовується тільки картинка без тексту. Межі цієї кнопки можна сховати, змінивши властивість Flat на true. У такому випадку цей компонент буде виділений тільки в тому випадку, коли покажчик миші знаходиться над ним. Приклад - кнопки на палітрі компонентів і кнопки швидкого запуску команд меню.
TMaskEdit схожий на компонент TEdit, але дозволяє вводити дані визначеного формату. Наприклад телефон 266-10-19. Цей формат указується у властивості EditMask.
TStringGrid являє собою таблицю, у яку можуть заносяться текстові дані. Доступ до даних можливий тільки під час роботи додатка через властивість Cell.
TDrawGrid таблиця з занесенням даних будь-якого формату (тексту, малюнків і т.п.). Доступ до комірок через властивість CellRect тільки під час роботи додатка
TImage може містити малюнок більшості широко розповсюджених форматів. Малюнок встановлюється у властивості Picture. Установлений малюнок можна центрувати (Center), вписати в рамки компонента збільшивши чи зменшивши (Stretch), зробити прозорим щодо нижньої лівої точки малюнка (Transparent).
TShape дозволяє розміщати у форму коло, квадрат, лінію, завантажувати зображення. Цей компонент можна застосовувати в найпростіших графічних редакторах
TBevel застосовується тільки для прикраси зовнішнього вигляду вікон. Може приймати вигляд піднятих (опущених) панелей у відповідності до властивості Style. Може стати лінією, квадратом, пунктирним квадратом за допомогою властивості Shape.
TScrollBox корисний, коли уся видима частина розміщених у нього компонентів недоступна для користувача. У такому випадку в цьому компоненті автоматично з'являються бігунки прокручування
TCheckListBox по зовнішньому вигляду схожий на компонент TListBox, але в його рядках Items є перемикачі, аналогічні TCheckBox. Доступ до яких можна одержати тільки під час роботи додатка через властивість Checked[N], де N - індекс рядка. Якщо встановлено true, значить галочка стоїть, якщо false - навпаки.
TSplitter дозволяє змінювати границі компонентів, до яких він прилягає. Може бути як вертикальним (Властивість Align у alLeft чи alRight), так і горизонтальним (Align alTop чи alBottom).
TStaticText функціонує як TLabel. Застосовується в основному для текстів у діалогових вікнах для виводу даних. Крім того його текст можна відображати в рамці через властивість BorderStyle.
TControlBar застосовується для сучасного оформлення меню, кнопок швидкого доступу. У ньому панелі можна пересувати мишкою. Приклад можна побачити в головному вікні Delphi. Там головне меню, кнопки, панель палітри компонентів розташовані на компоненті TControlBar.
TChart дозволяє красиво, у графічній формі представити деякі табличні дані. Дані прямо з цього компонента можна друкувати, виводити у вигляді графіки у файл

17. Компоненти на сторінці Win32 забезпечують доступ до 32-бітних елементів Windows.

TTabControl це сторінковий компонент схожий на картотеку чи записну книжку. Цей компонент забезпечує вибір потрібної сторінки з кількох. Список сторінок знаходиться у властивості Tabs.
TPageControl це ще один сторінковий компонент. На відміну від попереднього всі розташовувані на ньому сторінки є окремими компонентами. Для створення сторінок на цьому компоненту слід клацнути по ньому правою кнопкою мишки. Усі візуальні компоненти (видимі під час роботи додатка), поміщені на певну сторінку стають недоступними при переході на іншу. Приклад можна побачити в стандартному пошуку файлів Windows.
TImageList може містити в собі список зображень, що зберігаються разом. Доступ до них здійснюється через індекс. Для зміни списку збережених зображень двічі клацають по цьому компоненту. Усі зображення в ньому повинні мати однаковий розмір. Використовують властивості Height і Width для завдання ширини і висоти зображення. Ці зображення у подальшому через індекс можна розміщати на TMainMenu, TPopupMenu, TPageControl, TToolBar, TTreeView, TListView та ін. Потрібно пам'ятати, що всі завантажувані в цей компонент зображення, як і в будь-якому іншому компоненту із зображеннями, записуються у виконуваний EXE файл
TRichEdit на відмінність від компонента TMemo може містити форматований текст RTF. Це текст із різними шрифтами, кольором. Прикладом є текстові редактори MSWord чи WordPad.
TTrackBar являє собою бігунок з кількома позиціями. Його корисно використовувати для завдання даних із припустимого діапазону. Мінімальний і максимальний діапазон даних встановлюється у властивості Min і Max, а поточну позицію можна довідатися чи встановити за допомогою властивості Position. Цей бігунок можна побачити в регуляторі гучності
TProgressBar це простий індикатор процесу роботи. Його можна побачити в момент копіювання файлів, форматування диска. Мінімальні і максимальні значення зберігаються у властивості Min іMax. Поточна позиція Position. Величина кроку переміщення покажчика - властивість Step. Саме переміщення покажчика прогресу здійснюється командою StepIt. Наприклад, необхідно скопіювати сім файлів. На початку програмно чи на етапі проектування задаємо властивості Min=0, Max=7, Step=1, а після копіювання кожного з файлів застосовуємо StepIt.
TUpDown розміщається з метою завдання величин із наступною покроковою зміною. Сама величина не відображається. Властивості схожі з компонентом TTrackBar. У властивості Incrementзадається величина кроку зміни значення. Якщо необхідно відображати результат відразу, то користуються компонентом TSpinEdit на сторінці Samples.
THotKey дозволяє задавати чи відображати на екрані комбінацію клавіш. Комбінація міститься у властивості HotKey.
TAnimate представляє собою компонент пожвавлення додатків. З його допомогою можна вставити анімований відеофрагмент у форму, прокрутити стандартну Windows анімацію. Файл завантажується із властивості FileName, а стандартну Windows анімацію встановлюють у властивості CommonAVI. Для початку програвання не слід встановити Active у true.
TDateTimePicker простий календар і годинник. Він може показувати час чи календар у залежності від властивості Kind. Час і дату можна задавати прямо з клавіатури, а дату можна ще й вказати з спадного календарика.
TMonthCalendar це звичайний календар для вибору дати. Якщо його розтягти, то можна навіть побачити весь рік. Властивість установленої дати - Date.
TTreeView може показувати деревоподібну структуру даних. Наприклад каталоги. Властивість Items використовують для зміни дерева. У дереві можуть бути зображення. Тоді до нього потрібно прив'язати масив зображень TImageList і вказувати для кожного елемента дерева індекс малюнка
TListView широко застосовуваний компонент (напр., у провіднику Windows). Може містити великі, дрібні значки, список. Властивість Items містить список виведених елементів
THeaderControl використовують, щоб відобразити заголовок стовпчиків тексту чи чисел
TStatusBar є нижньою панеллю, що відображає інформацію, як працює додаток. Практично всюди застосовується. У текстових редакторах на такій панелі можна довідатися про стан кнопок Caps, Num, Scroll, довідатися змінений чи ні документ, на якій сторінці знаходиться покажчик та ін.
TToolBar це сховище кнопок, що звичайно розміщаються у верхній частині вікна. Ця панель є практично в будь-якому додатку. Звичайно на ній розташовуються кнопки для швидкого доступу до пунктів головного меню.
TCoolBar представляє собою деякий контейнер для компонентів. Там їх легко позиціонувати, переміщати. Такий елемент є в Internet Explorer.
TPageScroller cодержит містить у собі інші об'єкти, що можуть виходити за видимі межі. Для цього користувач використовує стрілки і переміщає компонент у потрібний бік, тим самим звільняючи невидиму частину. Приклад можна бачити на палітрі компонентів на тих сторінках, де видні не всі значки компонентів

18.Системна (System). Системна сторінка містить візуальні та невізуальні компоненти. Тут містяться компоненти для таймера, дисковода, компоненти доступу до файла, а також компоненти динамічного обміну даними — DDE (Dynamic Data Exchange) — та зв‘язку-вбудови об‘єктів — OLE (Object Linking and Embedding).

 

TTimer створює подію OnTimer, інтервал яких заданий із властивості Interval. Цей інтервал задається в мілісекундах і працює відносно точно. Проте не рекомендується його застосування при точних обчисленнях. За допомогою властивості Enabled лічильник можна запустити (true) чи зупинити (false).
TPaintBox компонент для малювання. Доступ до графіки через Canvas.
TMediaPlayer працює з зображенням і звуком. Використовує стандартний драйвер мультимедіа. Має вигляд готової до роботи панелі управління пристроєм керування (кнопки Play, Stop і т.п.).
TOLEContainer це компонент, що містить OLE-об'єкти. Прив'язані об'єкти під час проектування додатка компонуються у виконуваний EXE файл
TDDEClientConv являє собою зв'язок із DDE сервером. Посилають дані чи макрокоманди на сервер DDE після того, як зв'язок був установлений. Це стандартні методи обміну даними між додатками. Приклад можна знайти в стандартному поставці прикладів Delphi.
TDDEClientItem визначає обмін даними між DDE додатками. Він містить у собі дані, що передаються. Використовують цей компонент разом із TDDEClientConv, щоб дозволити додатку діяти як клієнт DDE, і мати можливість передати дані
TDDEServerConv являє собою зв'язок із DDE клієнтом
TDDEServerItem являє собою обмінювані дані в DDE додатку

19. • Доступ до даних (Data Access). Ця сторінка містить компоненти, що дозволяють вам використовувати таблиці та запити.

20. • Приклади (Samples). Ця сторінка містить компоненти, що демонструють, як додавати власні компоненти до палітри.

TGauge це графічно поліпшений ProgressBar. Містить у собі напис відсотка виконання дії. У властивостях MinValue, MaxValue, Progress зазначені відповідно мінімальне, максимальне і поточне значення. Властивість BackColor містить колір фону, а ForeColor - колір заповнення. Властивістю Kind можна задати різний тип відображення індикатора
TSpinEdit за своїм функціональним призначенням схожий на компонент TUpDown (сторінка Win32). Значення Value видно відразу в момент його зміни в індикаторі. Крім того значення можна коректувати за допомогою цифр
TDirectoryOutline показує деревоподібний список каталогів
TCalendar - календар. Властивість Year, Month, Day (рік, місяць, день) розбиті на три окремі частини

 

21. Діалоги (Dialogs). На цій панелі ви знайдите діалогові панелі для виконання таких задач загального характеру, як відкриття файлу, установка принтера, пошук тексту, тощо.

TOpenDialog це діалог відкриття файлу. Цей і всі інші діалоги активуються через функцію Execute. Якщо значення, що повертається, дорівнює true, значить користувач обрав файл (принтер, шрифт і т.п.) і натиснув на кнопку Ok у цьому діалоговому вікні. Тоді ім'я файла, що відкривається, міститься в властивості FileName. Звичайно процедура виклику подібного діалогового вікна має такий вигляд: if OpenDialog.Execute then Memo.Lines.LoadFromFile(OpenDialog.FileName); Тут показаний приклад завантаження текстового файлу в компонент Memo (сторінка Standart), файл обрано з допомогою діалогу відкриття файлу OpenDialog. Текст заголовка діалогу у властивості Title. Фільтр, що буде фільтрувати файли за розширенням вказується у властивості Filter. Його доцільно установити відразу під час розробки проекту, оскільки при цьому відкривається зручна для занесення значень таблиця Властивість InitialDir указує програмі каталог за замовчуванням, який буде відкрито у діалоговому вікні. Якщо ця властивість не задана, то береться каталог, з якого запущена програма
TSaveDialog - діалог збереження файлу. Властивості і функціонування схожі на діалог TOpenDialog.
TOpenPictureDialog - діалог відкриття малюнка. На відміну від TOpenDialog має внутрішній попередній перегляд малюнка у файлі, що відкривається. Крім того вже має деякі задані властивості фільтра Filter, що містить усі розпізнавані в цьому діалозі формати графіки
TSavePictureDialog - діалог збереження малюнка
TFontDialog - викликає стандартний діалог вибору шрифту. Властивість Font містить як початковий (обраний за замовчуванням) шрифт, так і змінений, після виклику діалогу. FontDialog1.Font: = Edit1.Font; if FontDialog.Execute then Edit.Font: = FontDialog.Font; Тут показаний приклад зміни шрифту в компоненті Edit. Причому під час виклику діалогу FontDialog у ньому початково буде встановлений шрифт, заданий у компоненті Edit. Властивість Device указує типи відображуваних шрифтів. fdBoth - усі, fdPrinter - принтерні, fdScreen - екранні MaxFontSize MinFomtSize установлює границі мінімального і максимального розміру шрифту. Цифра 0 - розмір обмежується тільки можливостями даного шрифту
TColorDialog - діалог вибору кольору. Колір за замовчуванням і змінений зберігається у властивості Color.
TPrintDialog - діалог вибору принтера, вибору кількості копій, сторінок, властивості друку та і ін.
TPrinterSetupDialog - діалог вибору принтера
TFindDialog - діалог пошуку фрагмента тексту в документі.
TReplaceDialog - діалог заміни тексту в документі.

 

22.Швидкі звіти (QReport). Ця сторінка дозволяє швидко будувати різноманітні звіти по базам даних

 


Поделиться с друзьями:

mylektsii.su - Мои Лекции - 2015-2024 год. (0.012 сек.)Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав Пожаловаться на материал