Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Фанетычныя працэсы (Бута)Стр 1 из 2Следующая ⇒
Фанетычныя працэсы характэрны для усiх моу.
1. Дыярэза – выпадзенне асобнага гука са спалучэння зычных Напрыклад: здн-позна, рдц- сэрца, рдн-мiласэрны, лнц-сонца, стл-засланы
Вынiкам з`яуляецца сцяжэнне гукау (белару с + о к +i) У iншых спалучэннях на месцы кораня I суфiкса адразу адбылося прыпадабненне гукау, а потым сцяжэнне. (хара (ш) ство, каза (к+с) цкi). 2. Гаплалогiя – выпадзенне аднолькавых складоу Напрыклад: мiнера (ла) логiя
3. Эпентэза – з`яуленне новага гука у становiшчы памiж галоснымi. Напрыклад: па в ук, кi (j) яскер
4. Пратэза – з`яуленне дадатковага гука на пачатку слова Напрыклад: i мгла, i мкненне, в окны
5. Метатэза – перастаноука складоу у слове. Напрыклад: сы рова тка – сы вара тка, на гб ом - на бг ом 12 – Гукапіс. Асананс і алітэрацыя. Гукапіс – паўторы ў мастаццкай мове ўзмацняюць яе мелагучнасць і сэнсавую выразнасць. Тыпы гукапісавых паўтораў: - алітэрацыя (самы пашыраны тып) – паўтарэнне аднолькавых або падобных зычных. - асананс – паўтарэнне аднолькавых або падобных галосных, гармонія галосных.
13 – Фаналогія. Паняцце пра фанему. Фаналагічныя школы. Варыянты і варыяцыі фанем
Фаналогія – раздзел мовазнаўства, які вывучае сіст. фанем. Фанема – мін фанетычная адзінка, якая служыць для адрознення або, атоясамілів. знач адзінак мовы (марфемы моў) і вылуч. на аснове параўнання гукаў ш аднолькавх пазіцыях у слове. фанема не равно гук. Варыянт – супадзенне з інш. фанемай бяроза [з] - [с] бярозка[з] - [з’] Варыяцыя – мупадзенне невялікае. Гук якасць якога ў выніку бяроза і бярознік змягчэнне змянілася нязначна. Заснавальнік фаналогіі – Бардэн дэ Куртэнэ (паляк) у 70-я гг 19 ст абгрунтаваў адрознне паміж гукам і фанемай. Фанема – гук мовы, які служыць сродкам адрознення слоў. < д> ом - < т> ом < з> ара - < к> ара, ра< н> а - ра< м> а. у моўнай пазіцыі гукі адпавяд фанемам. З фаналагічнай школы: з\с-тол гіперфанемы хле[п] – архіфанема. 1) маскоўская 2) пецярбургская 3) пражская – яны усе па рознаму падыходзілі да вывучэння фанем. Паняцце архіфанема – моўная адзінка. гіперфанема – прадстаўнік марфем.
14 – Фанетычныя пазіцыя гукаў у моўнай плыні. Пазіцыйныя і гістарычныя чаргаванні гукаў. Фанемы выконваюць 2-ве функцыі: 1 – перцыптыўная (атаясамлення моў і марфем) перцыптыўныя моўныя пазіцыі – гук менш за ўсё залежыць ад суседства. перцыптыўная слабая пазіцыя. 2 – сігніфікатыўная (адрозненне слова і марфемы) Сігніфікатыўная моцная – мякк- цв на канцы слоў (быт - быць) сігніфікатыўная слабая (плод – плот) Галосныя пеерадаюцца на пісьме згодна з фанетычнмі прынцыпам (гуковы) Зычн – фанеталагічны (марфемны, у нязменным выглядзе)
Слабыя пазіцыя галосн: 1) аканне, яканне а ß о, э 2) о, пасля цв зыч à а дом – дамавы. 3) о расля цв зычныз, толькі ў першым переднаціскным, пасля мяккіх. Вёсны – вясна. 4) у нек словах: о, э à ы, і пасля р, л Зычныя. Парны зв-глухі 2 моцныя пазіцыі. 1) перад галоснымі (дом том) 2) перад санорнымі (двор-твор) + 1) канец слоў 2) перад глухімі 3) перад звонкімі Моцныя пазіцыі: цв- мяк. 1) перад галосн 2) канец слова для папярэднязычных. 3) л-л’ на канцы і перад любым зычным. 4) не памяшч перад. [г’], [к’], [х’] – згінуць Выбухны і афрыкоты: 1) слаб пазіцыі – іх сусседах ле(г)чык то еж сама і для свіст і шып. Гістарычнае чаргаванне. г – ж, з’ (бераг, беражок на беразе.) к – г, ц (рука, ручны, руцэ) х – ш, с’ (муха, мушка, мусе) д, дз, дж: хаджу\ т, ц’ – г плачу, раблю куплю. л – ў (чытаў) Галочныя. э – а, о (лезці – лазіць, весці -воз) у – ы, о (духі – высыхаць, сохнуць) а – а, і (?) бяру- збіраць – збор –сабраць а – ц, ш, н (вязаць, узыць - вазьму)(мець - мну) а – он – іш (імя – імёны, зняць – зніму.)
15 – Складападзел у сучаснай бел мове. Закон узрастаючай гучнасці. Характырыстыка складоў.
Склад – найкарацейшая адзінка моўнай плыні, якая утвараецца галоснымігукамі або спалучэннямі галосных з зычнымі гукамі. Склады: 1) адкрытыя (склад закончаны галоснай) 2) закрытыя (зычныя) – прыкрыты (склад пачынаецца з зычнай) – непрыкрыты (з галоснай) Складападзел – вызначэнне межаў паміж складамі ў мове і на стыках слоў. Складанападзел вызначаецца з улікам ўзрастаючай гучнасці: найбольш гучныя – галосныя, пасля іх санорныя. за імі – звонкія зычныя, затым – глухія зычныя. Падзяляючы словы на склады трэба кіравацца правіламі: правілы пераносу, падзл на склады і марфемы, падзелы могуць не супадаць. 1) зычныя паміж галоснымі адыходзяць да наступнага галоснага: бя-ро-за, зо-ла-та 2) паміж галоснымі спалучэннямі шумных або санорных, усё спалучэнні адэходзяць да наступнага склада: до-шка, до-бра, ле-сві-ла 3) паміж галоснымі санорнымі і шумнымі, то сан да аднаго, а шумны да другога: мар-скі. 4) спалучэнні 2-х санорных могуць раздяляцца, або адносіцца да наступнага склада: зер-не і зе-рне. 5) [й] [ў] заўсёды да папярэдняша склада: вай-скоў-цы.
16 – Прасадачныя сродкі мовы6 націск і інтанацыя ў бел мове. Клітыкі: праклітыкі і энклітыкі
Націск – больш гучнае і працяжнае вымаўленне аднаго са складоў. У бел мове націск – дынамічны, або сілавы, бо пры вымаўленні нац. складоў апарат знаходзіцца ў большым муск. напруджанні, чым пры вымаўленні ненаціскных сладоў. Націскны склад больш працяглы. – разнамесны, обо свабодны, бо нац не фіксуецца, можа падаць на любы склад. – рухомы і нерухомы. Выряянты літ: абкусаны – абкусаны, дзяўчына – дзеўчына, дармавы – дармовы, католік – каталік. Неліт. Выкарыстанне: дзіцятка – дзіцятка, спіна-спіна, стары – стары. Нац дапамагае адрозніваць значэнні слоў (кара -кара) і грам формы (братам - братам) Лагічны націск – інтанацыйна выдзяляецца ў сказе выжнага слова. Праклітыкі – ненаціскны словы, якія прымыкаўць да наступнага слова: у школу. Энклітыкі – ненаціскныя словы, якія прамыкаюць да наступнага слова: хацеў бы. Складаныя словы – словы. якія маюць некалькі націскаў.: законапалаженне. Аснойны націск і пабочны. Інтанацыя – сукупнасць фонавых сродкаў, якія служаць для афармлення фразы і яе частак як цэлага, забыспечваюць рытм – меладычнасць маўлення. Кампаненты: 1) мелодыка – змяненне тону голасу. 2) інтэнсіўнасць – гучнасць гал 3) тэмбр –эмацыянальна экспрэсіўная афарбоўка 4) рытм – чаргаванне націскного і не націскного. 5) паўзы.
17 – Стылі бел.вымаўлення. Прычыны адхіленняў ад літаратурнага вымаўлення.
Сукупнасць сродкаў, прызначаных для маўлення ў пэўнай сферы зносін, утварае стыкі вымаўлення. Літаратурнае вымаўленне – 2)поўны, афіцыйны, 1)непоўны, ці гутарковы. 1 – хуткі тэмп маўлення і ступень увагі з якой гаворачы адносіцца да свайго вымаўлення. Менш выразная артыкуляцыя гукаў годнось – замест годнасць. 2 – кожны гук вымаўляецца дакладна і выразна у афіцыйным абставінах вымушае больш уважліва захоўваць арфаэпічныя нормы. Прычыны адхілення: 1) уплыў дыялектаў. 2) русская мова 3) уплыў арфаграфіі. 1 – рассказць трошкі аб дыялектах і прыклады. 2 - [г’] - выбухны на месцы [г] – фрыкатыўнага [ч] як [ч’], [л] [в] [ф] на месцы [ў], асобна [д] [ж] на месцы [дж], [шш] на месцы [шч] 3 – іх замест [jі]х, [э] у часціцах не і прыназоўніках без перад націскам н[э] буду [з] [с] – перад мяккімі зычнымі трэба [з’] [с’] [с’] мех.
18 – Графіка. Фарміраванне бел графікі.
Аснова бел графікі – кірыліца (створана на аснове грэ візантыйскага пісьма) у др палове 9 ст.(24 літ)+ 19 (з яурэйскага) Кірыліца больш простая, чым глаголіца. Старабел гр прайшла 3 этапы: устаў(1), паўустаў(2), скорапіс(3). 1- строгая геаметрычная форма літар, асобна друг ад друга, перпенд. 14 ст. 2- спрошчаны напіс з нахілам, скарачэнні, але асобна 14-17 стст 3- адсутнасць строгіх форм, скарочана 15 ст, 16-17 ст – росквіт. 16-17 стст – шрыфт Скарыны з 17 ст - націск гр (Муд праўда”, творы Д-Марцінкевіча, Багушевіча.) 16-17 стс - арабскі алфавіт (таторы) кібаты – кнігі, напіс на бел. мове арабскім алфавітам. з канц 19 ст – рускі грамадзянскі шрыфт на аснове кірыліцы. Новы шрыфт быў прастое перадаванне фанет. асаблівасцей. Бел мовы 1)дж, дз, ў, ё, і, шч-щ (‘) 2) выключая літары и, щ, ъ 3) удасканальванне гук. знакаў літар ц, д, т. 20я гг 20 ст замац алфавіт бел мовы. Графіка – раздзел мовазнаўства, які вывуч!) суадносіны паміж літарамі і гукамі 2) сукупнасць усіх сродкаў фіксацыя вуснай мовы на пісьме. 3) граф. адлюстраванне літар і інш знакаў. Сродкі бел графікі: літара, знак прыт, апостр, злучок, дэфіс (вял\мал), абзац, пропускі, скарач, мат і інш знакі. Задача графікі: устанаўленне суадносін паміж літ і гукамі адлюстраванне малюнкаў тірамі. Бел алфавіт – сукапнасць літар мовы, разлічаю ў адпаведным парадку, 32 літ (дж і дз лічацца літарамі.) Бел фалфавіт – эканомны.
19 – Прынцыпы беларускай графікі. Піктаграфічнае, ідэаграфічнае, фанаграфічнае пісьмо.
Прынцыпы бел графікі: 1) гукавы – кожн. літара можа абазначаць асобы гук. 2) складовы – утвар з дапамогай спалучэння літар асобнага склада. лірата як знак можа абазначаць 2 гукі + змяшчаць папярэдні 1 дадат функ. ты- гукавы, высновы – складовы. Пісьмо – форма фіксацыі вусн мовы, што служыць для зносін паміж людзьмі на адлегласці і замацоўванне ў часе. ёсць пісьмо сілабічнае, або складовае. піктаграфічнае – 1) 8-6 стстс да на эры, перадае выказванне цалкам не падзяляючы яго на словы, ні гук складу словав. 2) могуць быць зразумелы ў сукупнасці. Разнавіднасці: - запісы ўмоў абмену, палявення, рыбалоўнай дзей. – паведамленне пра баявыя паходы, пісьмы – летапісы плямён, - надмогільныя надпісы – запісы фурмул і запаветаў. - міжнародная пісьмо (дарожныя знакі, алімпійскі сімвал) – не падзяляенцца на слова, гук, абалочка, разначыт. ідэаграфічнае – 4-3 тыс. Егіпет. Перадае сематыку (значэнне) цалкам, пры розным гучанні – сэнс аднолькавы. Разнавіднасці: клінапіс у месапаміі, егіпет, статуі, роспіс саркафагаў, грабніц, помнікі, кітайскіе іерогліфы = 40 тыс (кайліц). Ва усіх краінах лічбы былі у матэматыкі, хімііі, картаграфіі. фанаграфічнае – літарна-гукавое, кожная літ мае свій гук, простае. 3 бакі адрозніваюць гэта пісьмо: алфавіт, графіка, арфаграфія. Найбольш пашыраные сістэмы пісьма: лац алфавіт, арабскі, кірыліца.
|