Студопедия

Главная страница Случайная страница

КАТЕГОРИИ:

АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника






L. otvém chytrém studentoviPavluHorákovi






I. tv ý m chytr ý m student em, Pavl em Horá k em

 

1. В родительном падеже единственного числа одушевлённые существительные мужского рода твёрдой разновидности имеют окон-чание - a: bratra, kamará da, profesora.

2. В дательном и предложном падежах единственного числа одушевлённые существительные имеют окончание - ovi, иногда

- u. Личные имена, фамилии и нарицательные существительные со значением лица, профессии, родственных отношений, как правило, имеют окончание - ovi: Dej to bratrovi, ř ekni to Janovi. При употреб-лении нескольких существительных со значением лица окончание

- ovi имеет только последнее из них: Pavel Nová k - ř ekni to Pavlu Nová kovi, dej to pá nu Janovi Kudlá č kovi.

Нарицательные существительные имеют окончание - u, имена - ovi/-u фамилии - только - ovi.

 

3. Винительный падеж у одушевлённых существительных сов-падает с родительным падежом:

Dobř e zná m tvé ho bratra, pá na Dvoř á ka, své ho kamará da, toho studenta.

Cvič ení:

 

1. Раскройте скобки, поставьте выражения в нужном падеже.

 

Dostal jsem pozdrav od (mů j dobrý kamará d). Jdeme na ná vš tě vu k (mů j dobrý kamará d, č eský student, starý dě deč ek, tvů j bratr). Seznamujene se s

(tvů j bratr, zná mý profesor, starý vojá k, tvů j soused). V knize př eč etli jsme o jednom (hoch, ministr, doktor, dě lní k). Nevě ř í m tomu (doktor, biolog, hoch, bá sní k). Dá me to (Karel Janá č ek, pan Š vejk, Rudolf Nezval, Alfons Mach).

2. Образуйте звательный падеж:

(Zdeně k), kam jdeš? (Karel), má š č as? (Petr), kde jsi? (Mirek), kde má me cukr? (Pan profesor), dobrý den! (Milý bratr), kdy př ijedeš? (Pan Nová k), co to dě lá te? (Dě deč ek), dobrou noc! (Honza), má š hezký dů m! (Bratř ič ek), jdeme domů!

 

3. Раскройте скобки, поставьте существительные в нужном падеже.

 

a) Př iš el k (kamará d, pá n, kluk, č lově k, vojá k).

Vidí (č lově k, dě lní k, zá vodní k, profesor, soused).

Mluvili o (profesor, vojá k, student, dě kan, hoch).

Dá to (autor, kluk, syn, tatí nek, doktor, chlap).

Nechá m to (kamará d, kluk, tchá n, soused, dě lní k).

 

b) Pojedeme k (dě deč ek). S naš im (kluk) je neš tě stí. O (pá n profesor) mluví ve mě stě. Byl v kině s (Karel Kudlá č ek). Soused se mi ptal na (Zikmund Fiš er). Pojedu do Prahy s (Tomá š Jan Stanč uk). Má š (dobrý kamará d)? Co ví š o (Filip Bá rta)? Dá š (pá n) korunu? (Pan Bobeč ek), má te pě kný chrapot! Jdu do kina s (Libor a Petr). Nechoď k (doktor). Jsem se setkal s (ministr). Psal jsem o (Jirá sek a Haš ek).To auto patř i (Armstrong). Tomu (pá n) ten klobouk nesluš í. O (pan Strnad) jsme č etli v knize. (Drahý pan doktor)! Vidí m (velký chlap, ten mladý profesor, nemocný syn, š ť astný manž el, starý pá n). Dá m pení ze (nový leká ř, dobrý soused, malý kluk, nový kamará d, starý pracovní k).

 

4. Исправьте ошибки:

 

Byl jsem př ed velký domu. V tom dů m bydli mé ho tatí nka. Má dobrý m sou-sedem. Ten má malý kluk. Vidí š toho profesor? Mluví s pá n ř editele. Pan doktor, má te telefon? To nejsou nový student. O mé m tatí nek nic neví m. Miloš, jdeš do kina?

 

5. Поставьте в родительном и предложном падежах следующие словосочетания, используя предлоги bez, o:

 

mů j neš ť astný ž ivot, hrozný pondě lek, malý protivný kluk, hezký Jozef Ptá -č ek, š pinavý starý seš it, lysý tlustý doktor.

 


Поделиться с друзьями:

mylektsii.su - Мои Лекции - 2015-2024 год. (0.007 сек.)Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав Пожаловаться на материал