Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Русская правда. Краткая редакция.Стр 1 из 25Следующая ⇒
ПРЕДИСЛОВИЕ История государства и права - юридическая дисциплина, одна из фундаментальных наук, преподаваемых в высших учебных заведениях. Главный объект ее изучения законодательство, закон, его историческое развитие. При этом основное ее внимание обращено на законодательство прошлого. Законы всех времен и народов - прекрасный материал для изучения общественного строя, государственного механизма, формы государственного единства, различных отраслей права. Однако нельзя забывать, что в законе устанавливалось лишь должное поведение людей. Порой нормы, закрепленные в законе, и их реальное воплощение на прак-тике были весьма различными. Тем не менее сопоставление одного закона с другим и с иными историческими источниками да и сам анализ того или иного закона позволяют с высокой степенью достоверности восстановить истинную картину общества. История государства и права СССР как учебная дисциплина важнейшей своей целью ставит научить студента-юриста уже с первого курса пользоваться законом, привить ему на историческом материале чисто профессиональные навыки. Конечно, мы не можем ознакомить современного студента со всей огромной массой законодательных актов, принимавшихся на протяжении веков. Содержание хрестоматии определяется прежде всего потребностями семинарских занятий. Мы публикуем законы, изучаемые в большинстве высших юридических учебных заведений. Хрестоматия подготовлена коллективом кафедр истории государства и права юридического факультета МГУ и ВЮЗИ. Предисловие к книге написано профессором О. И. Чистяковым. Им же подготовлены тексты Литовского статута и Соборного уложения 1649 года. Русская Правда подготовлена кандидатом юридических наук Т. Е. Новицкой, Псковская судная грамота - кандидатом юридических наук Н. А. Семидеркиным, Судебник 1497 года - профессором В. П. Портновым, остальные документы - доцентом Ю. П. Титовым. Научно-вспомогательная работа проведена Е. В. Бохоновой, Г. А. Кутьиной и Л. Н. Чистяковой. Для более полного и всестороннего изучения истории государства и права СССР мы рекомендуем студентам пользоваться и другими учебными и научными публикациями документов. Среди них " Памятники русского права" в восьми выпусках, " Российское законодательство Х - XX веков". РУССКАЯ ПРАВДА. КРАТКАЯ РЕДАКЦИЯ. ТЕКСТ ПО АКАДЕМИЧЕСКОМУ СПИСКУ ПРАВДА РОСЬКАЯ 1. Убьеть муж(ь) мужа, то мьстить брату брата, или сынови отца, любо отцю сына, или братучаду, любо сестрину сы-нови; аще не будеть кто мьстя, то 40 гривен за голову; аще будеть русин, любо гридин, любо купчина, любо ябетник, любо мечник, аще изъгои будеть, любо Словении, то 40 гривен положити за нь. 2. Или будеть кровав или синь надъражен, то не искати ему видока человеку тому; аще не будеть на нем знамениа никотораго же, то ли приидеть видок; аще ли не можеть, ту тому конець; оже ли себе не можеть мьстити, то взята ему за обиду 3 гривне, а летцю мъзда. 3. Аще ли кто кого ударить батогом, любо жердью, любо пястью, или чашею, или рогом, или тылеснию, то 12 гривне; аще сего не постигнуть, то платити ему, то ту конець. 4. Аще утнеть мечем, а не вынем его, любо рукоятью, то 12 гривне за обиду. 5. Оже ли утнеть руку, и отпадеть рука любо усохнеть, то 40 гривен. 6. Аще будеть нога цела или начьнеть храмата, тогда чада смирять. 7. Аще ли перст утнеть который любо, 3 гривны за обиду. 8. А во усе 12 гривне, а в бороде 12 гривне. 9. Оже ли кто вынезь мечь, а не тнеть, то тъи гривну положить. 10. Аще ли ринеть мужь мужа любо от себе любо к собе, 3 гривне, а видока два выведеть; или будеть варяг или колбяг, то на роту. 11. Аще ли челядин съкрыется любо у варяга, любо у кольбяга, а его за три дни не выведуть, а познають и в третий день, то изымати ему свои челядин, а 3 гривне за обиду. 12. Аще кто поедеть на чюжем коне, не прошав ег(о), то по(ло)жити 3 гривне. 13. Аще поиметь кто чюжь конь, любо оружие, любо порт, а познаеть в своемь миру, то взята ему свое, а 3 гривне за обиду. 14. Аще познаеть кто, не емлеть его, то не рци ему: мое, нъ рци ему тако: пойди на свод, где еси взял; или не пои-деть, то поручника за пять днии. 15. Аже где възыщеть на друзе проче, а он ся запирати почнеть, то ити ему на извод пред 12 человека; да аще бу-деть обидя не вдал будеть, достойно ему свои скот, а за обиду 3 гривне. 16. Аще кто челядин пояти хощеть, познав свои, то к оному вести, у кого то будеть купил, а той ся ведеть ко другому, даже доидеть до третьего, то рци третьему: вдаи ты мне свои челядин, а ты своего скота ищи при видоце. 17. Или холоп ударить свободна мужа, а бежить в хором, а господин начнеть не дата его, то холопа пояти, да платить господин за нь 12 гривне; а за тым, где его налезу ть удареныи той мужь, да бьють его. 18. А иже изломить копье, любо щит, любо порт, а начнеть хотети его деръжати у себе, то приати скота у него; а иже есть изломил, аще ли начнеть приметати, то скотом ему заплатите, колько дал будеть на нем. Правда уставлена руськои земли, егда ся съвокупил Изяслав, Всеволод, Святослав, Коснячко, Перенег, Микыфор Кыянин, Чюдин Микула. 19. Аще убьють огнищанина в обиду, то платити за нь 80 гривен убиици, а людем не надобе; а в подъездном княжи 80 гривен. 20. А иж(е) убьють огнищанина в разбои, или убийца не ищуть, то вирное платити, в ней же вири голова начнеть лежа ти. 21. Аже убиють огнищанина у клети, или у коня, или у говяда, или у коровье татьбы, то убити в пса место; а то же покон и тивуницу. 22. А в княжи тивуне 80 гривен. 23. А конюх старый у стада 80 гривен, яко уставил Изяслав в своем конюсе, его ж(е) убиле Дорого-будьци. 24. А в сельском старосте княжи и в ра(та)инем 12 гривне. 25. А в рядовници княже 5 гривен. 26. А в смерде и в хо(ло)пе 5 гривен. 27. Аще роба кормилица любо кормиличиц 12. 28. А за..княжь конь, иже той с пятном, 3 гривне, а за смердеи 2 гривне, за кобылу 60 резан, а за вол гривну, а за корову 40 резан, а третьякь 15 кун, а за лоныцину пол гривне, а за теля 5 резан, за яря ногата, за боран ногата.
29. А оже уведеть чюжь холоп любо робу, платити ему за обиду 12 гривне. 30. Аще же приидеть кровав мужь любо синь, то не искати ему послуха. 31. А иже крадеть любо кон(ь), любо волы, или клеть, да аще будеть един крал, то гривну и тридесят резан платити ему; или их будеть 18, то по три гривне и по 30 резан платити мужеви. 32. А в княже борти 3 гривне, любо пожгуть любо изудруть. 33. Или смерд умучать, а без княжа слова, за обиду 3 гривны; а в (о)гнищанине, и в тивунице, и в мечници 12 гривъне. 34. А иже межу переореть любо перетес, то за обиду 12 гривне. 35. А оже лодью украдеть, то за лодью платити 30 резан, а продажи 60 резан. 36. А в голубе и в куряти 9 кун, а в утке, и в гусе, и в же-раве, и в лебеди 30 резан; а продажи 60 резан. 37. А оже украдуть чюжь пес, любо ястреб, любо сокол, то за обиду 3 гривны. 38. Аще убьють татя на своем дворе, любо у клети, или у хлева, то той убит; аще ли до света держать, то вести его на княжь двор; а оже ли убьють, а люди будуть видели связан, то платити в немь. 39. Оже сено крадуть, то 9 кун; а в дровех 9 кун.40. Аже украдуть овъцу, или козу, или свинью, а их будеть 10 одину овьцу украле, да поло жать по 60 резан продажи; а хто изимал, тому 10 резан. 41. А от гривни мечнику куна, а в десятину 15 кун, а князю 3 гривны; а от 12 гривну емъцю 70 кун, а в десятину 2 гривне, а князю 10 гривен. 42. А се поклон вирный: вирнику взята 7 ведор солоду на неделю, тъж(е) овен любо полот, или две ногате; а в сред (у) резану въже сыры, в пятницу тако же; а хлеба по кольку могуть ясти, и пшена; а кур по двое на день; коне 4 поставити и сути им на рот, колько могут зобати; а вирнику 60 гривен и 10 резан и 12 веверици, а переде гривна; или ся пригоди в говение р(ы)бами, то взяти за рыбы 7 резан; ть всех кун 15 кун на неделю, а борошна колько могуть изъ-ясти; до недели же виру (сберу)ть вирниции; то ти урок Ярославль. 43. А се урок мостьников: аще помостивше мост, взя ти отдела ногата, а от городници ногата; аще же будеть ветхаго моста подтвердити неколико доек, или 3, или 4, или 5, то тое же. Российское законодательство Х - XX веков в девяти томах. Том 1. М., 1984, с. 47-49.
ПРИМЕЧАНИЯ К ст. 1
Братучадо - сын брата, т.е. племянник со стороны брата. Русин - 1) житель Киевской Руси; 2) горожанин. Гридин - княжеский воин, дружинник; младший княжеский дружинник. Ябетник-1) княжеский приказчик, тиун; 2) должностное лицо в суде. Мечник - княжеский дружинник, судебный служитель. Изгой - ЗД. человек, вышедшийиз общины. Словении - 1) житель Новгородской земли; 2) селянин. К ст. 2 Надъражен (от надразити) - поразить, ударить. Видок - свидетель, очевидец. Аще - если. Знамение - зд, знак, доказательство, следы, отмета. Летец - лекарь. Мъзда - плата. К ст.З Пясть - кисть руки. Рог - сосуд для напитков. Тылеснь - 1) тыльная сторона ладони; 2) тупая сторона острого орудия. Постигнута - догнать, настигнуть, найти. К ст. 4 Утнети, утяти - ударить, ранить, отсечь. К ст. 5 Оже - зд. если. К ст. 6 Чада смирять - в Археографическом списке - чадь.Чадо - дитя. Чадь - домочадцы, подвластные домовладыке. Смирять- 1) примирить, смирить; 2) смирить обидчика, отомстить ему. К ст. 7 Перст - палец. К ст. 9 Тнети - ударить, ранить, отсечь, убить. К ст.10 Ринута - бросить, толкнуть. Варяг - житель Скандинавии. Колбяг-предположительно житель северных районов Руси. Рота - присяга, клятва. К ст.11 Челядин - 1) раб; 2) все подвластные домовладыке. К ст.13 Поимати - 1) взять; 2) захватить; 3) украсть. Порт - зд. одежда. Мир - община, как сельская, так и городская. Термин применялся чаще в Новгородской земле. К ст.14 Рци - от речи - говорить, сказать. Свод - процесс отыскания недобросовестного владельца вещи. Поручник - поручитель или свидетель. К ст.15 Аже-оже - зд. если. Друзе - другой, иной, следующий. Проче - впредь, наконец, но возможно и прок - остатокимущества. Запирати, запиратися - отказываться. Извод - 1) показания свидетелей, 2) свод. Скот - 1) скотина; 2) деньги; 3) имущество. К ст.16 Пояти, поняти - взять, принять, поймать, схватить. К ст.17 Налезуть - зд. встретят, найдут. Бити, бьют - 1) бить; 2) иногда: убить. К ст.18 Иже - который, кто. Приметати - I) прикидывать, подбрасывать; 2) отдавать, уступать. К ст.19 Огнищанин - старший дружинник, боярин, приближенный князя. Подъездний княж - сборщик различных поступлений в пользу князя. К ст. 20 Вири - видимо, дефект текста - верви, т. е. сельской общины. К ст. 21 Клеть - зд. дом, хозяйственная постройка, амбар, кладовая. Говядо - бык, рогатый скот. Татьба - кража. Убити в пса место - убить как собаку. Покои - устав, обычай, порядок. Тивунец - 1) домоуправитель, дворецкий; 2) сын дворецкого. К ст.22 Тиун - домоуправитель, дворецкий. К ст. 23 Конюх старый - конюший, старший конюх. К ст. 24 Сельский и ратаиный старосты - должностные лица, следившие за производством сельскохозяйственных работ. К ст. 25
Рядович, рядовници-обязанный гю ряду, договору.К ст. 27 Кормиличиц- 1) воспитатель, дядька; 2)молочный брат. К ст. 28 Третьякь - животное на третьем году жизни. Лопьщина - животное на втором году жизни. Тель - теленок. Яря - ягненок. К ст. 30 Послух - зд. свидетель-очевидец. К ст. 32 Борть - колода для пчел, пасека, пчельник. Изудрути - изодрати - повредить. К ст. 33 Мука - физическое насилие. Умучать - замучить, подвергнуть наказанию. К ст. 34 Переорати - перепахать. Перетес - межевой знак, сделанный топором на дереве, К ст. Тать - вор. К ст. 40 Изъимати - схватить, захватить. К ст. 41 Десятина - часть княжеского дохода, отделявшаяся в пользу церкви. К ст.42 Поклон-покон. Солод - хлебное зерно, проросшее и высушенное. Овен - баран. Полот - кусок, туша. Зобати - есть. Вирник - сборщик виры. Борош(ь)но - 1) пища вообще; 2) мучное кушанье. К ст. 43
Город(ь)ница - часть моста. Урок - 1) правило, установление; 2) плата; 3) налог, пошлина, пеня, штраф.
РУССКАЯ ПРАВДА.ПРОСТРАННАЯ РЕДАКЦИЯ ТЕКСТ ПО ТРОИЦКОМУ СПИСКУ СУД ЯРОСЛАВЛЬ ВОЛОДИМЕРИЧ ПРАВДА РУСЬСКАЯ 1. Аже убиеть муж мужа, то мьстити брату брата, любо от-цю, ли сыну, любо братучадо, ли братню сынови; аще ли не будеть кто его мьстя, то положити за голову 80 гривен, аче будеть княжь мужь или тиуна княжа; аще ли будеть русин, или гридь, любо купець, любо тивун бояреск, любо мечник, любо изгои, ли Словении, то 40 гривен положити за нь. 2. По Ярославе же паки совкупившеся сынове его: Изяслав, Святослав, Всеволод и мужи их: Коснячько, Перенег, Никифор и отложиша убиение за голову, но кунами ся выкупати; а ино все, яко же Ярослав судил, такоже и сынове его уставиша. 3. 4. О УБИЙСТВЕ. Аже кто убиеть княжа мужа в разбойна головника не ищють, то виревную платити,, д чьей же верви голова лежить, то 80 гривен; паки ли людин, то 40 гривен, 5. 4. Которая ли вервь начнеть платити дикую виру, колико лет заплатить ту виру, зане же без годрвника им платити. 5. Будеть ли головник их в верви, зан(е) к ним прикладываеть, того же деля им помагати головнику, любо си дикую виру; но спла(ти)ти им вообчи 40 гривен, а годовничьство, (а то) самому головнику; а в 40 гривен ему заплатити ис дружины свою часть. 6. Но оже будеть убил или в сваде, или в пиру явлено,.то тако ему платити по верви ныне, иже ся прикладывають вирою.
7. ОЖЕ СТАНЕТЬ БЕЗ ВИНЫ НА РАЗБОИ. Будеть ли стал на разбои без всякой свады, то за разбойника люди не платять, но выдадять и всего с женою и с детми на поток и на разграбление. 8. Аже кто не вложиться в дикую виру, тому людье не по-могають, но сам платить. 9. А се покони вирнии были при Ярославе: вирнику взяти 7 ведер солоду на неделю, (о) же овен любо полоть, любо 2 ногате; а в середу куна (о) же сыр, а в пятницю тако же; а кур по двою ему на день, а хлебов 7 на неделю, а пшена 7 уборков, а гороху 7 уборков, а соли 7 голважень; то то вир- нику со отрокомь; а кони 4, конем на рот сути овес. Вирнику 8 гривен, а 10 кун перекладная, а метелнику 12 векшии, а съсадная гривна. 10. (О вирах). Аже будеть вира во 80 гривен, то вирнику 16 гривен и 10 кун и 12 векши, а переди съсадная гривна, а за голову 3 гривны. 11. О КНЯЖИ МУЖЕ. Аже в княжи отроци, или в конюсе, или в поваре, то 40 гривен. 12. А за тивун за огнищныи и за конюший, то 80 гривен. 13. А в сельскомь тиуне княже или в ратаинемь, то 12 гривен. 14. А за рядовича 5 гривен. Тако же и за бояреск.15. О РЕМЕСТВЕНИКЕ И О РЕМЕСТВЕНИЦЕ. А за ремественика и за ремественицю, то 12 гривен. 16. А за смердии холоп, 5 гривен, а за робу 6 гривен. 17. А за кормилця 12 (гривен), тако же и за кормилицю, хотя си буди холоп, хотя си роба. 18. О ПОКЛЕПНЕИ ВИРЕ. Аще будеть на кого поклепная вира, то (о) же будеть послухов 7, то ти выведуть виру; паки ли варяг или кто ин то два. 19. А по костех и по мертвеци не платить верви, аже имене не ведають, ни знають его. 20. АЖЕ СВЕРЖЕТЬ ВИРУ. А иже свержеть виру, то гривна кун сметная отроку; а кто и клепал, а тому дати другую гривну; а от виры помечнаго 9 (кун). 21. Искавше ли послуха, (и) не налезуть, а истьц(ь) начнеть головою клепати, то (да)ти им правду железо.22. Тако же и во всех тяжах, в татбе и в поклепе; оже не будеть лиця, то тогда дати ему железо из неволи до полугривны золота; аже ли м(е)не, то на воду, оли то до дву гривен; аже мене, то роте ему ити по свое куны. 23. Аже кто ударить мечемь не вынез его, или рукоятию, то 12 гривен продажи за обиду. 24. Аже ли вынез мечь, а не утнеть, то гривна кун. 25. Аже кто кого ударить ботогомь, любо чашею, любо рогом, любо тылеснию, то 12 гривен. 26. Не терпя ли противу тому ударить мечемь, то вины ему в томь нетуть. 27. Аче ли утнеть руку, и отпадеть рука или усохнеть, или нога, или око. Или не утнеть, то полувирье 20 гривен, а тому за век 10 гривен. 28. Аже перст утнеть кии любо, 3 гривны продаже, а самому гривна кун. 29. А ПРИДЕТЬ КРОВАВ МУЖ. Аже придеть кровав мужь на двор или синь, то вид ока ему не искати, но плати- ти ему продажю 3 гривны; аще ли не будеть на нем знамения, то привести ему видок слово противу слова; а кто будеть почал, тому плати (ти) 60 кун; аче же и кровав при-деть, или будеть сам почал, а вылезуть послуси, то то ему за платежь, оже и били. 30. Аже ударить мечемь, а не утнеть на смерть, то 3 гривны, а самому гривна за рану, (о) желечебвое; потиеть ли на смерть, а вира. 31. Аче попъхнеть мужь мужа любо к собе, ли от собе, любо по лицю ударить, ли жердью ударить, а видока два выведуть, то 3 гривны продажи; аже будеть варяг или колбяг, то полная видока вывести, и идета на роту. 32. О ЧЕЛЯДИ. А челядин скрыеться, а закличють и на торгу, а за 3 дни не выведуть его, а познаеть и (в) третий день, то свои челядин понята, а оному платити 3 гривны продажи. 33. АЖЕ КТО ВСЯДЕТЬ НА ЧЮЖЬ КОНЬ. Аже кто всядеть на чюжь конь не прашав, то 3 гривны. 34. Аче кто конь погубить, или оружье, или порт, а заповесть на торгу, а после познаеть в своем городе, своеему лицем взята, а за обиду платити ему 3 гривны. 35. Аже кто познаеть свое, что будеть погубил или украдено у него что и, или конь, или порт, или скотина, то не рци и: се мое, но пойди на свод, кде есть взял; сведитеся, кто будеть виноват, на того татба снидеть, тогда он свое возметь, а что погибло будеть с нимь, то же ему начнеть платити; аще будеть коневыи тать, выдати князю на поток; паки ли будеть клетныи тать, то 3 гривны платити ему. 36. О СВОДЕ. Аже будеть во одиномь городе, то ити исть-цю до конця того свода; будеть ли свод по землям, то ити ему до третьяго свода; а что будеть лице, то тому платити третьему кунами за лице, а с лицемь ити до конця своду, а истьцю ждати прока; а кде снидеть на конечняго, то тому все платити и продажю. 37. О ТАТБЕ. Паки ли будеть что татебно купил в торгу, или конь, или порт, или скотину, то выведеть свободна мужа два или мытника; аже начнеть не знати у кого купил, то ити по немь тем видоком на роту, а истьцю свое лице взяти; а что с нимь погибло, а. того ему желети, а оному желети своих кун, зане не знаеть у кого купив; познаеть ли на долзе у кого то купил, то свое куны возметь, и сему платити, что у него будеть погибло, а князю продажю. 38. АЖЕ ПОЗНАЕТЬ КТО ЧЕЛЯДЬ. Аще познаеть кто челядин свои украден, а поиметь и, то оному вести и по кунам до 3-го свода; пояти же челядина в челядин место, а оному дата лице, ать идеть до конечняго свода, а то есть не скот, не лзе речи: (не веде), у кого есмь купил, но по языку ити до конця; а кде будеть конечнии тать, то опять воротять челядина, а свои поиметь, и протор тому же платити, а князю продаже 12 гривен в челядине или украдше. 39. О СВОДЕ ЖЕ. А ис (с)воего города в чюжю землю свода нетуть, но тако же вывести ему послухи любо мытника, перед кимь же купивше, то истьцю лице взяти, а прока ему желети, что с ним погибло, а оному своих кун желети. 40. О ТАТБЕ. Аже убиють кого у клети или у которое татбы, то убиють во пса место; аже ли и додержать света, то вести на княжь двор; оже ли убиють и, а уже будуть людие связана видели, то платити в том 12 гривен. 41. Аже крадеть кто скот в хлеве или клеть, то (о) же будеть один, то платити ему 3 гривны и 30 кун; будеть ли их много, всем по 3 гривны и по 30 кун платит (и). 42. О ТАТБЕ ЖЕ. Аже крадеть скот на поли, или овце, или козы, ли свиньи, 60 кун; будеть ли их много, то всем по 60 кун. 43. Аже крадеть гумно или жито в яме, то колико их будеть крало, то всем по 3 гривны и по 30 кун. К титульной странице Вперед 44. А у него же погибло, то оже будеть лице, лице поиметь, а за лето возметь по полугривне. 45. Паки ли лиця не будеть, а будеть был княжь конь, то платити за нь 3 гривны, а за инех по 2 гривны. А СЕ УРОЦИ СКОТУ. Аже за кобылу 7 (60) кун, а за вол гривна, а за корову 40 кун, а за третьяку 30 кун, за лоныцину полгривны, за теля 5 кун, а за свинью 5 кун, а за порося ногата, за овцю 5 кун, за боран ногата, а за жеребець, аже не вседано на нь, гривна кун, за жеребя 6 ногат, а за коровие молоко 6 ногат; то ти уроци смердом, оже платить князю продажю. 46. АЖЕ БУДУТЬ ХОЛОПИ ТАТЬЕ, СУД КНЯЖЬ. Аже будуть холопи татие любо княжи, любо боярьстии, любо чернечь, их же князь продажею не казнить, зане суть не свободни, то двоиче платить ко истьцю за обиду. 47. ОЖЕ КТО СКОТА ВЗИЩЕТЬ. Аже кто взищеть кун на друзе, а он ся начнеть запирати, то оже на нь выведеть послуси, то та поидуть на роту, а он возметь свое куны; зане же не дал ему кун за много лет, то платити ему за обиду 3 гривны. 48. Аже кто купець купцю дасть в куплю куны или в гостьбу, то купцю пред послухи кун не имати, послуси ему не надобе, но ити ему самому роте, аже ся почнеть запирати.
49. О ПОКЛАЖАИ. Аже кто поклажаи кладеть у кого любо, то ту послуха нетуть; но оже начнеть большим клепати, тому и т и роте, у кого то лежал товар: а толко еси у мене положил, зане же ему в бологодел и хоронил товар того. 50. О РЕЗЕ. Аже кто даеть куны в рез, или настав в мед, или жито во просоп, то послухи ему ставити, како ся будеть рядил, тако же ему имати. 51. О МЕСЯЧНЕМЬ РЕЗЕ. А месячный рез, оже за мало, то имати ему; заидуть ли ся куны до того же года, то дадять ему куны в треть, а месячный рез погренути. 52. Послухов ли не будеть, а будеть кун 3 гривны, то ити ему про свое куны роте; будеть ли боле кун, то речи ему тако: промиловался еси, оже еси не ставил послухов. 53. УСТАВ ВОЛОДИМЕРЬ ВСЕВОЛОДИЧА. Володимер Всеволодичь по Святополце созва дружину свою на Берестовемь: Ратибора киевьского тысячьского, Прокопью бел-городьского тысячьского, Станислава переяславьского тысячьского, Нажира, Мирослава, Иванка Чюдиновича Олгова мужа и уставили до третьяго реза, оже емлеть в треть куны; аже кто возметь два реза, то то ему взята исто; паки ли возметь три резы, то иста ему не взяти. Аже кто емлеть по 10 кун от лета на гривну, то того не отметати.
54. АЖЕ КОТОРЫЙ КУПЕЦЬ ИСТОПИТЬСЯ. Аже который купець, кде любо шед с чюжими кунами, истопиться, любо рать возметь, ли огнь, то не насилити ему, ни продати его; но како яачнеть от лета платити, тако же платить, зане же пагуба от бога есть, а не виноват есть; аже ли пропиеться или пробиеться, а в безумьи чюжь товар испортить, то тако любо тем, чии то товар, ждуть ли ему, а своя им воля, продадять ли, а своя им воля. 55. О ДОЛЗЕ. Аже кто многим должен будеть, а пришед (гость) из иного города или чюжеземець, а не ведая запустить за нь товар, а опять начнеть не дати гост(ю) кун, а первии должебити начнуть ему запинати, не дадуче ему кун, то вести и на торг, продати же и отдати же первое гостины куны, а домашним, что ся останеть кун, тем же ся поделять; паки ли будуть княжи куны, то княжи куны первое взяти, а прок в дел; аже кто много реза имал, не имати тому. 56. АЖЕ ЗАКУП БЕЖИТЬ. Аже закуп бежить от господы, то обель; идеть ли искат(и) кун, а явлено ходить, или ко князю, или к судиям бежить обиды деля своего господина, то про то не работять его, но дати ему правду. 57. О ЗАКУПЕ ЖЕ. Аже у господина ролеиныи закуп, а погубить воискии конь, то не платити ему; но еже дал ему господин плуг и борону, от него же купу емлеть, то то погубивше платити; аже ли господин его отслеть на свое орудье, а погибнеть без него, то того ему не платити. 58. О ЗАКУПЕ ЖЕ. Аже из хлева выведуть, то закупу того не платити; но (о) же погубить на поли и в двор не вже-неть и не затворить, кде ему господин велить, или орудья своя дея, а того погубить, то то ему платити.59. Аже господин переобидить закупа, а увидить купу его или отарицю, то то ему все воротити, а за обиду платити ему 60 кун. 60. Паки ли прииметь на немь кун, то опять ему воротити куны, что будеть принял, а за обиду платити ему 3 гривны продажи. 61. Продасть ли господин закупа обель, то наймиту свобода во всех кунах, а господину за обиду платити 12 гривен продаже.,. 62. Аже господин бьет закупа про дело, то без вины есть; биеть ли не смысля пьян, а без вины, то яко же в свободном платежь, тако же и в закупе. 63. О ХОЛОПЕ. Аже холоп обелныи выведеть конь чии любо, то платити за нь 2 гривны. 64. О ЗАКУПЕ. Аже закуп выведеть что, то господин в немь; но оже кде и налезуть, то преди заплатить господин его конь или что будеть ино взял, (а) ему холоп обелныи; и паки ли господин не хотети начнеть платити за нь, а продаст и; отдасть же переди или за конь, или за вол, или за товар, что будеть чюжего взял, а прок ему самому взяти себе. 65. А СЕ АЖЕ ХОЛОП УДАРИТЬ. А се аже ударить свободна мужа, а убежить в хором, а господин его не выдасть, то платити за нь господину 12 гривен; а затем аче и кде налезеть удареныи тъ своего истьця, кто его ударил, то Ярослав был уставил убита и, но сынове его по отци уетавиша на куны, любо бита розвязавше, любо ли взята гривна кун за сором. 66. О ПОСЛУШЬСТВЕ. А послушьства на холопа ие складають; но оже не будеть свободнаго, но по нужи сложити на боярвска тивуна, а на инех не складывати; а в мале тяже по нужи възложити на закупа. 67. О БОРОДЕ. А кто порветь бороду, а въньметь знамение, а вылезуть людие, то 12 гривен продаже, аже без людии, а в поклепе, то нету продаже. 68. О ЗУБЕ. Аже выбьють зуб, а кровь видятьу него во рте, а людье вылезуть, то 12 гривен продаже, а за зуб гривна. 69. Аже украдеть кто бобр, то 12 гривен. 70. Аже будеть росечена земля или знамение, им же ловлено, или сеть, то по верви искати татя, ли платити про-дажю. 71. АЖЕ КТО БОРТЬ РАЗНАМЕНАЕТЬ. Аже разнаменаеть борть, то 12 гривен. 72. Аже межю перетнеть бортьную, или ролеиную разореть, или дворную тыном перегородить межю, то 12 гривен продажи. 73. Аже дуб подотнеть знаменьныи или межьныи, то 12 гривен продаже. 74. А СЕ НАКЛАДИ. А се наклады: 12 гривен, отроку 2 гривны и 20 кун, а самому ехати со отроком на дву коню, сути же на рот овес, а мясо дати овен любо полоть, а инем кормом, что има черево возметь, писцю 10 кун, перекладнаго 5 кун, на мех две ногате. 75. А СЕ О БОРТИ. Аже борть подътнеть, то 3 гривны продаже, а за дерево полгривны. 76. Аже пчелы выдереть, то 3 гривны продажи; а за мед, аже будеть пчелы не лажены, то 10 кун; будеть ли олек, то 5 кун. 77. Не будеть ли татя, то по следу женуть; аже не будеть следа ли к селу или к товару, а не отсочять от собе следа, ни едуть на след или отбьться, то тем платити татбу и продажю; а след гаати с чюжими людми а с послухи; аже погубить след на гостиньце на велице, а села не будеть, или на пусте, кде же не будеть ни села, ни людии, то не платити ни продажи, ни татбы. 78. О СМЕРДЕ. Аже смерд мучить смерда без княжа слова, то 3 гривны продажи, а за муку гривна кун; аже огнищанина мучить, то 12 гривен продаже, а за муку гривна. 79. Аже лодью украдеть, то 60 кун продаже; а лодйю лицем воротити; а морьскую лодью 3 гривны, а за набоиную лодью 2 гривны, за челн 20 кун, а за струг гривна. 80. О ПЕРЕВЕСЕХ. Аже кто подотнеть вервь в перевесе, то 3 гривны продажи, а господину за вервь гривна кун. 81. Аже кто украдеть в чьем перевесе ястреб или сокол, то продаже 3 гривны, а господину гривна, а за голубь 9 кун, а за куря 9 кун, а за утовь 30 кун, а за гусь 30 куй, а за лебедь 30 кун, а за жеравль 30 кун. 82. А в сене и в дровех 9 кун, а господину колико будеть воз украдено, то имати ему за воз по 2 ногате. 83. О ГУМНЕ. Аже зажгуть гумно, то на поток, на грабеж дом его, переди пагубу исплатившю, а в проце князю источити и; тако же аже кто двор зажьжеть. 84. А кто пакощами конь порежеть или скотину, продаже 12 гривен, а пагубу господину урок платити. 85. Ты тяже все судять (с) послухи свободными; будеть ли послух холоп, то холопу на правду не вылазити; но оже хощеть истец, или иметь и, а река тако: по сего речи емлю ти, но яз емлю тя, а, не холоп, и емети и на железо; аже обинити и, то емлеть на немь свое; не обинить ли его, платити ему гривна за муку, зане по холопьи речи ял и. 86. А железного платити 40 кун, а мечнику 5 кун, а пол гривны детьскому; то ти железный урок, кто си в чем емлеть. 87. Аже иметь на железо по свободных людии речи, либо ли запа на нь будеть, любо прохожение нощное, или кимь любо образом аже не ожьжеться, то про муки не платити ему, но одино железное, кто и будеть ял. 88. О ЖЕНЕ. Аже кто убиеть жену, то тем же судом судити, яко же и мужа; аже будеть виноват, то пол виры 20 гривен. 89. А в холопе и в робе виры нетуть; но оже будеть без вины убиен, то за холоп (урок) платити или за робу, а князю 12 гривен продаже. 90. АЖЕ УМРЕТЬ СМЕРД. Аже смерд умреть, то задницю князю; аже будуть дщери у него дома, то даяти часть на не; аже будуть за мужем, то не даяти части им. 91. О ЗАДНИЦЕ БОЯРЬСТЕИ И О ДРУЖЬНЕИ. Аже в боярех любо в дружине, то за князя задниця не идеть; но оже не будеть сынов, а дчери возмуть. 92. Аже кто умирая разделить дом свои детем, на том же стояти; паки ли без ряду умреть, то всем детем, а на самого часть дати души. 93. Аже жена сядеть по мужи, то на ню часть дати; а что на ню муж възложить, тому же есть госпожа, а задниця ей мужня не надобе. 94. Будуть ли дети, то что первое жены, то то возмуть дети матере своея; любо си на жену будеть възложил, обаче матери своей возмуть. 95. Аже будеть сестра в дому, то той задниця не имати, но отдадять ю за муж братия, како си могуть. 96. А СЕ ЗАКЛАДАЮЧЕ ГОРОД. А се уроци городнику: закладаюче городню, куну взята, а кончавше ногата; а за корм, и за вологу, и за мяса, и за рыбы 7 кун на неделю, 7 хлебов, 7 уборков пшена, 7 лукон овса на 4 кони; имати же ему, донеле город срубять, а солоду одину дадять 10 лукон. 97. О МОСТНИЦЕХ. А се мостнику уроци: помостивше мост, взяти от 10 локот по ногате; аже починить моста ветхаго, то колико городне починить, то взяти ему по куне от городне; а мостнику самому ехати со отроком на дву коню, 4 лукна овса на неделю, а есть что можеть. 98. А СЕ О ЗАДНИЦЕ. Аже будуть робьи дети у мужа, то задници им не имати, но свобода им с матерью. 99. Аже будуть в дому дети мали, а не дъжи ся будуть сами собою печаловати, а мати им поидеть за муж, то кто им ближии будеть, тому же дата на руце и с добытком и с домом, донеле же возмогуть; а товар дати перед людми; а что срезить товаром тем или пригостить, то то ему собе, а истый товар воротить им, а прикуп ему собе, зане кормил и печаловался ими; яже от челяди плод или от скота, то то все поимати лицемь; что ли будеть рестерял, то то все ему платити детем тем; аче же и отчим прииметь дети с задницею, то тако же есть ряд. 100. А двор без дела отень всяк меншему сынови. 101. О ЖЕНЕ, АЖЕ ВОРЧЕТЬСЯ СЕДЕТИ. Аже жена ворчеться седети по мужи, а ростеряеть добыток и поидеть за муж, то платити ей все детем. 102. Не хотети ли начнуть дети ей ни на дворе, а она начнеть всяко хотети и седети, то творити всяко волю, а детем не дати воли; но что ей дал муж, с тем же ей седети или, свою часть вземше, седети же. 103. А материя часть не надобе детем, но кому мати дасть, тому же взяти, дасть ли всем, а вси розделять; без языка ли умреть, то у кого будеть на дворе была и кто ю кормил, то тому взяти. 104. Аже будуть двою мужю дети, а единое матери, то онем своего отця задниця, а онем своего. 105. Будеть ли потерял своего иночима что, а онех отця, а умреть, то възворотить брату, на не же и людье вылезуть, что будеть отец его истерял иночимля; а что ему своего отця, то держить. 106. А матери, который сын добр, перваго ли, другаго ли. тому же дасть свое; аче и вси сынове ей будуть лиси, а дчери можеть дати, кто ю кормить. 107. А СЕ УРОЦИ СУДЕБНИИ. А се уроци судебнии: от виры 9 кун, а метелнику 9 векош, а от бортное земли 30 кун, (а метнику 12 векши, а от ролеинои земли такожде; а освободивше челядин 9 кун, а митнику 9 векош); а от инех от всех тяжь, кому помогуть, по 4 куны, а метелнику б векош.
108. О ЗАДНИЦЕ. Аже братья ростяжються перед кня-зем о задницю, который детьскии идеть их делит(и), то тому взяти гривна кун. 109. УРОЦИ РОТНИИ. А се уроци ротнии: от головы 30 кун, а от бортьное земли 30 кун бес трии кун, тако же и от ролеиное земли, а от свободы 9 кун. 110. О ХОЛОПЬСТВЕ. Холопьство обелное трое: оже кто хотя купить до полу гривны, а послухи поставить, а ногату дасть перед самем холопом; а второе холопьство: поиметь робу без ряду, поиметь ли с рядом, то како ся будеть рядил, на том же стоить; а се третьее холопьство: тивуньство без ряду или привяжеть ключ к собе без ряду; с рядом ли, то како ся будеть рядил, на том же стоить. 111. А в даче не холоп, ни по хлебе роботять, ни по при-датьце; но оже не доходять года, то ворочати ему милость; отходить ли, то не виноват есть. 112. Аже холоп бежить, а заповесть господин, аже слышав кто или зная и ведая, оже есть холоп, а дасть ему хлеба или укажеть ему путь, то платити ему за холоп 5 гривен, а за робу 6 гривен. 113. Аже кто переиметь чюж холоп и дасть весть господину его, то имати ему переем гривна; не ублюдеть ли, то платити ему 4 гривны, а пятая переемная ему; а будеть роба, то 5 гривен, а шестая на переем отходить. 114. Аже кто своего холопа сам досочиться в чьем любо городе, а будеть посадник не ведал его, то, поведавше ему, пояти же ему отрок от него, и шедше увязати и, и дати ему вязебную 10 кун, а переима нетуть; аче упустить и гоня, а собе ему пагуба, а платить в то никто же, тем же и переима нетуть. 115. Аже кто не ведая чюж холоп усрячеть и, или повесть дееть, любо держить и у собе, а идеть от него, то ити ему роте, яко не ведал есмь, оже есть холоп, а платежа в том нетуть. 116. Аче же холоп кде куны в (ы) дожить, а он будеть не ведая вдал, то господину выкупати али лишитися его; ведая ли будеть дал, а кун ему лишитися. 117. Аже пустить холопа в торг, а одолжаеть, то выкупати его господину и не лишитися его. 118. Аже кто кренеть чюжь холоп не ведая, то первому господину холоп понята, а оному куны имати, роте ходивше, яко не ведая есмь купил; (ведая ли будеть купил, то кун ему лиху быти). 119. (Аже холоп бегая будеть добудеть товара, то господину долг), господину же и товар, а не лишитися его. 120. Аже кто бежа а поиметь су се дне что или товар, то господину платити за нь урок, что будеть взял. 121. Аже холоп крадеть кого любо, то господину выкупа-ти и любо выдати и, с ким будеть крал, а жене и детем не надобе; но оже будуть с ним крали и хоронили, то всех выдати, паки ли, а выкупаеть господин; аже будутъ свободнии с ним крали или хоронили, то князю в продаже. ДОПОЛНИТЕЛЬНЫЕ СТАТЬИ О КОНЕ. А кто конь купить княж, боярин, или купеч, или сирота, а будеть в коне червь или проесть, а то поидеть к осподарю, у кого будеть купил, а тому свое серебро взяти опять взад. А се бещестие. А за бещестную гривну золота, аще будеть баба была в золоте и мати, взяти ему 50 гривен за гривну золота; аще будеть баба не была в золоте, а по матери ему не взяти золота, взяти ему гривна серебра; а за гривну серебра пол осме гривне. О ковании мужем. Аще ли скуеть муж мужа или кого ни есть в вине, или колико седить, взяти железнаго 5 кун, а кормить своим хлебом, ино ему взяти гривна да 5 кун. А судным кунам ростов нету. О СИРОТЬЕМ ВЫРЯТЬКЕ. А женка с дчерию, тем страды на 12 лет, по гривне на лето, 20 гривен и 4 гривны кунами. О муке. Аже утяжю(ть) в мукы, а посели (ть) у дворянина, 8 ногат за ту муку. А у колокольници быот(ь) кнутом, за ту муку 80 гривен. О человеце. Аже человек полгав куны у людей, а побежить в чюжю землю, веры ему не иняти, акя и татю.О МУЖИ КРОВАВЕ. Аще приидеть кровав муж на двор или синь, то видока ему не и скати, но платити ему продажа за бесчестие, каков будеть; аще ли не будеть на нем знамения, то привести ему видок слово противу слова, а кто будеть почал, тому платити куны в что и объложать; аще же и кровав приидеть, или будеть сам почял, а вылезуть послуси, то то ему за платеж, оже и били. Аще же ударить мечем или ножем, а не утьне (ть) на смерть, то князю вины 9 гривен, а истьцу за рану судять, а оже лечебное; потнеть ли на смерть, то вира платити. Аще ль пьхнеть муж мужа любо к себе, любо от себя, ли по лицу ударить, или жръдию ударить, а без зънамения, а видок будеть, бещестие ему платити; аже будеть болярин великых боляр или менших боляр, или людин городскыи, или селянин, то по его пути платити бесчестие; а оже будеть варяг или колобяг, крещения не имея, а будеть има бои, а видок не будеть, ити има роте по своей вере, а любо на жребии, а виноватый в продажи, в что и обложать. Российское законодательство Х - XX веков. Том 1, с. 64-73.
ПРИМЕЧАНИЯ К ст.1 Княж муж - приближенный князя. Гридь - гридин Краткой Правды, княжеский воин. К ст. 2 По Ярославе... - после смерти князя Ярослава. Паки - 1) вновь, опять, еще; 2) также, кроме того, потом, затем. Совкупишеся - от съвъкупитися - собраться. К ст.ЗГоловник - убийца. Виревная (гривна) - вира. Вервь зд. община. Людан - 1) человек; 2) простолюдин. К ст. 4 Вира - штраф, который платит убийца в пользу государства. Зане же - потому что, в связи с тем что; так как. К ст. 5
Прикладывает - от прикладывати - давать долю, участвовать. Головннчьство - 1) вознаграждение родственникам убитого за голову; 2) убийство. Ис дружины... - совместно, в составе общины. Дружина - зд. община К ст. 6 Свада, сварь - ссора. К ст. 9 Уборок - мера объема, емкости. Голважня - единица измерения соли. Сути - сыпать. Отрок - зд. служитель, помощник при должностных лицах в Древней Руси. Перекладная гривна - пошлина. Метелник- 1) должность в Древней Руси; 2) отрок; 3) представитель общины, участвующий в сборе вир. Съсадная гривна - судебная пошлина.
К ст.16 Смердии холоп - 1) смерд и холоп; 2) холоп, работающий на земле; 3) холоп смерда. К ст.18 Послух - свидетель доброй славы. К ст.20 Сметная (гривна) - судебная пошлина.
Клепати - обвинять. Помечное - судебная пошлина; возможна ошибка переписчика: помочьное - судебная пошлина, уплачиваемая общиной. К ст. 21
Железо - испытание горячим железом, вид ордалии. К ст. 22
Тяжа - судебное дело, спор. Поклеп - 1) бездоказательное обвинение; 2) ложное обвинение. Лице - украденная вещь, поличное.
Из неволи - насильно, по принуждению. К ст. 23 Продажа - денежный штраф за совершенное преступление. К ст. 27 За век - за увечье. К ст. 29 .Слово противу слова - в подтверждение своих слов. Слово - зд. показание, свидетельство. К ст. 34 Заповесть - объявить. Лицем взята - взять именно пропавшую вещь, взять наличностью. К ст.37 Мытник - сборщик торговых пошлин, следивший за соблюдением правил торговли на торгах. На долзе - возможна ошибка переписчика: в более поздних списках - на дорозе, т. е. при случайной встрече. К ст.38
Протор - 1) расход, 2) убыток, 3) судебные издержки. К ст. 46 Чернечь - монастырский. К ст. 48 Купля - торговля. Гостьба - торговля, касающаяся купцов из других городов, или стран. К ст. 49 Бологодел - благодетель. К ст. 50 Рез - процент. Настав - придача, лихва. Присоп - рост, присыпка при займе хлеба зерном. К ст. 51 Погренути - зд.: отменить, предать забвению. К ст.52 Промиловался - ошибся, прогадал. К ст. 53 Исто - сумма, данная в долг. От лета - в год. К ст. 55 Гость - иноземный, приезжий купец. Должебити-долъж-ници - должник. Запинати - запирати. Прок в дел - оставшиеся деньги подлежат разделу. Прочее - остаток, остальное. К ст. 56 Обель - полный холоп. К ст. 57 Орудие - дело, работа. К ст. 58 Орудия своя дея - работая на себя. К ст. 59 Отарица - земельный участок (близкий по статусу к пекулию). Увидить купу - текст, видимо, дефектен. Возможно: 1) узнает, 2) повелит; 3) увредит, т. е. повредит; 4) уведеть или въведеть, т.е. (незаконно) введет оброк. К ст. 60 Паки ли - а если, или же, если же нет. Прииметь - возьмет дополнительно, сверх нужного. К ст. 61 Наймит - зд.: обозначение закупа. Найм - денежная плата за труд. К ст. 72 Перетнути-перетнеть - перерубить (ограждение в лесу). К ст. 74 Наклад - рост, лихва. На мех - 1) возмещение стоимости мешка, в котором хранились собранные деньги; 2) кожа для письма. К ст. 75
Подътнеть - от подътяти, подрубить, подсечь. К ст. 76
Не лажены - из улья еще не вынимали мед. Олек - верхняя часть борти, где оставался мед для питания пчел. К ст. 77
Женути - гнать, преследовать. Отсочити - 1) отыскать, 2) отвести от себя след. Гостинец - большая дорога. К ст.79 Набойная лодья -большегрузное судно снадставленными в высоту бортами. К ст. 80
Перевес-1) большая сеть для ловли птиц и зверей, которая вешалась на шестах или с дерева на дерево в лесу; 2) место, где устроена такая сеть. Подотнеть вервь - перерубит веревку. К ст. 81
Утовь - зд.: утка. К ст. 84
Пакощами - от пакощу: 1) причинять вред; 2) грабить, разбойничать. К ст. 86
Железное - судебная пошлина. Детский - судебный исполнитель, княжеский отрок. К ст. 87
Запа - подозрение. К ст. 90
Задница - наследство. К ст. 92
Ряд - зд. договор, соглашение. К ст. 96
Городник - 1) архитектор, руководитель строительства; 2) строитель городских стен и мостов. Волога - питье. Лукно - мера объема сыпучих тел. К ст.97 Локоть - мера длины. К ст.99 Срезить - получить прибыль от данных в долг денег. Истый товар - первоначальный, оставленный в наследство. Прикуп - выгода, прибыль. К ст.100
Без дела - не разделив имущества, без завещания. К ст.101
Ворчеться - от върещися - высказать желание, волю, согласие, обещать. К ст. 105 Иночим - 1) отчим; 2) первый муж по отношению ко второму. К ст.106 Лиси - лихи, грубы, плохи в обращении. К ст.111
Дача - заем. Придатце - от придатък - плата, награда. К ст. 113
Переем - от переяти - 1) вознаграждение за помощь в обнаружении беглого холопа; 2) перехват, поимка беглого. К ст.114 Вязебная - плата за задержание, пошлина. К ст.115
Усрячеть - встретит. Повесть- деет - разговаривает. К ст.116 Вложить - текст, видимо дефектен. В других списках: вылжеть, т. е. получит обманом. К ст.118 Кренеть - купит. К дополнительным статьям Сирота - зд. крестьянин. Червь - болезнь. Проесть - рана, язва.
ПСКОВСКАЯ СУДНАЯ ГРАМОТА Ся грамота выписана из великаго князя Александровы грамоты и из княж Костянтиновы грамоты и изо всех припи-сков псковъских пошлин по благословению отец своих попов всех 5 съборов, и священноиноков, и дияконов, и священников и всего Божиа священьства всем Псковом на вечи, в лето 6905-е. 1. Се суд княжей, ож клеть покрадут за зомком или сани под полстью или воз под титягою или лодью под полубы, или вь яме или скота украдают или сено сверху стога имать, то все суд княжой, а продажи 9 денег, а разбой, нахед, грабеж 70 гривен, а княжая продажа 19 денег, да 4 денги князю и посаднику. 2. И владычню наместнику суд и на суд не судить, ни судиям ни наместнику княжа суда не судите. 3. А которому посаднику сести на посадниство, ино тому посаднику крест целовати на том, что ему судит право по крестному целованию, а городскими кунами не корыстова-тися, а судом не метится ни на кого ж, а судом не отчи-тись, а праваго не погубити, а виноватаго не жаловати, а без исправы человека не погубити ни на суду на вечи. 4. А князь и посадник на вечи суду не судять, судити им у князя на сенех, взираа в правду по крестному целова-нью. А не въсудят в правду, ино Бог буди им судиа на втором пришествии Христово. А тайных посулов не имати ни князю, ни посаднику. 5. А которому княжому человеку ехат на приго(ро)д наместником, ино целовати ему на том крест, что ему хотети Пскову добра, а судит прямо по крестному целованью, а коли ему ехати на которое.... 6. А которой посадник слезет степени своей, орудиа и су-дове самому управливати, а иному насед его судове не пересужати.
7. А крим(с)кому татю и коневому и переветнику и зажигалнику тем живота не дати. 8. Что бы и на посад (е) но крадется ино двожды е пожаловати, а изличив казнити по его вине, и в третий ряд изли(чи)в, живота ему не дати, крам кромъскому татю. 9. А коли будет с кем суд о земли о полней, или о воде, а будет на той земли двор, или ниви розстрадни, а стражет и владеет тою землею или водою лет 4 или 5, ино тому исцю съслатся на сосед человек на 4 или на 5. А суседи став, на коих шлются, да скажут как прав 2 пред Богом, что чист, и той человек который послался стражет и владеет тою землею или водою лет 4 или 5, а супротивень в те лета, ни его судил ни на землю наступался, или на воду, ино земля -его чиста или вода, и целованиа ему нет, а тако не доискался кто не судил, ни наступался в ты лета. ' Описка в источнике - покрадается. 2 Описка в источнике - право (?).
10. О лешеи земли будет суд, а положат грамоты и двии на одну землю, а зайдут грамоты за грамоты, а исца оба возмут межников, да оба изведутца по своим грамотам, да пред господою ставши межником межничество сьимут ино им присужати поле. 11. А которой своего истца перемож (ет)... 12. А которой истець... там. Ино того человека повинити, и грамоты его посудить, а правому человеку на ту землю и судница дати; а подсудничье князю и посадником и сь сотскими всеми взята 10 денег. 13. А кто у кого иметь землю отимати выкупком, а старые грамоты у того человека, у кого землю отимают, ино воля того человека, у кого старые грамоты: хочет на поле лезет или своего исца к правде ведет, на его выкупке покуду отнимает. 14. А кто положит доску на мрътваго о (з)блюдень(е), а имет искати на приказникох того соблюдениа, сребра или платиа, или круты, или иного чего животнаго, а тот умръшей с подряднею и рукописание у него написано и в ларь положено, ино на тых приказникох не искати чрез рукописание ни зсудиа без заклада и без записи и на приказникох не искати ничего. А толко будет заклад или запись, ино водно искати по записи, и и1 кто животом владеет по записи или по закладу; а у приказников умръшаго а не будет заклад, ни записи умръшаго на кого, ино им не искати ничего ж, ни съсудиа, ни торговли, ни зблюдениа ничего ж, 15. А у котораго умръшаго а будет отец, или мать, или сын, или брат, или сестра, или кто ближняго племени, а а 1 животом владеет, а только не сторонний людие, ино им волно искати без заклада, и без записи умръшаго, а на них волно ж искати. 16. А о зблюдении, кому...в пожару или по грехом на кого род ополчится, а у того времяни что кому даст на зблюдение, а имет просит своего, и тот человек запрется, у него взем, ино кому искат, явити ему. 17.... чюжой земли приехав или под пожар за неделю. или по грабежу, и тот имет записатся, ино тот суд судить на того волю... хочет сам поцелует, или на поле лезеть, или у креста положит своему исцу. 18. А кто по волости ходит закупен, или скотник, а имет 1 Так в источнике.
искати тако же соблюдениа, или верши, ино г(оспо)дне обыскать правда тако же присужает на ком сочат, хочет сам поцелует, или на поле с ним лезет, а хочет ему у креста положит. 19. А кто имет искати зблюдениа по доскам безимено, старине, ино тот не доискался. 20. А кто на. кого имет сачит бою или грабежу по позовници, и князь и посадником и сотцким обыскати как послух, где будет обедал, и(л)и где начавал, и послух изведется иночаем его, или где обедал; такоже и битого опросить, где есть били и грабили, явили кому, и на тех ему слатся, а на кого сошлются, а тот став скажет как право пред Богом, што битый являл бой свой, и грабежь, а послух на суде став а послухует в тые же речи, ино тот суд судит на того волю, на ком сочат, хочет с послухом на поле лезет, или послуху у креста положит, чего искал. 21. А против послуха... стар или млад, или чем безвечен, или поп, или чернец ино против послуха нанять водно наймить, а послуху наймита нет. 22. А на которого послуха истец послется, и послух не станет, или став на суде не договорит в ты ж речи, или переговорит, ино тот послух не в послух, а тот не доискался. 23. Или который истец пошлется... на послуха, а на котором сочат... а ркучи: тот мене сам бил с тым своим послухом, а нонеча на нево ж шлется, ино тот послух в послух, которого на суде наимянуют. 24. Или пакы тойже истец, на ком соча (т) розбоя, не почнет слатся на послуха, ино што б не слался один истец, ино господе послать с суду своих людей, а каторой не слался, ино его в том не повинити, что не слался, а то господе от Пскова без дива. 25. А которой позовник пойдет исца звати на суд, и той позваный не пойдет на погост к церкви позывницы чести, или студится от позывницы, ино позывница прочести на погосте пред попом; или пакы той ж позваный позывницею, не емля оброку да не станет на суд пред господою, ино господе дать на него грамота на виноватаго на 5 ден позовником. 26. А кто возмет грамоту на своего исца, и оно ограмоч-ному поймав по грамоте не мучит, ни бить, поставить пред господою; а ограмочному против своего исца ни битися, ни колотися, а толко имет сечися, или колотися, да учинит головшину, ино быти ему самому в головшине. 27. А где учинитса бой у торгу или на улицы во Пскове, или на пригороде, или в селе на волости в пиру, а грабежу не будет, а тот бой многы люди видели в торгу или на улицы, или в пиру, а ставши перед нами человеки 4 или 5, а ркучи слово: того бих, ино кто бился, того человека их душа выдати... битому человеку, а княжая про(дажа). Той же бит учнет клепать грабежом, ино ему ходит исца послухом одным человеком того деля, занеже и поле присужати. 28. А кто на ком имет сочить съсуднаго серебра по доскам, а сверх того и заклад положит, ино воля того человека, кто имет серебра сочить по закладу, хочет сам поцелует да свое серебро возмет, а хочет заклад ему у креста положит, и он поцеловав да свой заклад возмет, а поле через заклад не присужати, а закладных доек не посужати. К титульной странице Вперед Назад 29. А которой человек кому заклад положит в чем, грамоты или иное што в серебри, да изымает своего исца из-невести, или перед господою изгодит своего исца, а у того исца, у кого заклад положен, не будет доски на заклад, ино его в том не повинити, нять вера ему, кто выложит заклад, в чем скажет, да судом судит на того волю, кто заклад выложит, хочит сам поцелует на своем серебри, или у креста ему положит и поцеловав да свои заклад возмет. 30. А кто имет дават серебро в заим, ино дата дата1 до рубля без заклада и без записи а болши рубли не давати без заклада и без записи. А кто иметь... ти ссуда серебра по доскам без заклада боле рубля, ино того доска повинити, а того права, на ком сочат. 31. Хто на ком имет ссуднаго серебра по доскам, а сверх того и заклад положит на него платной или доспех, или конь, или иное што назрячее и животное, а тот заклад того серебра не судит, чего ищет, отопрется своего закладу, а молвит так: у тебе есми того не закладал, а у тебе есми не взимал ничего ж, ино кто ищет тому человеку тем закладом владети, а тот прав, на ком сочат.32. А которой человек поручится за друга в серебре, а имет тот человек сочит на поручнике своего серебра, и тот истец по ком рука дана, вымет против своего исца рядницу, а молвит так: аз, брате, тобе заплатил то се(ре)бро за тою рукою, а у мене и рядница што ему не сочить истьцу на исце того серебра, ни на поручники, ино тая порядня повинить, аже в лары не будет в ты ж речи, а исцу знати поручника в своем серебре, кто по ком руку дал. 1Так в источнике.
33. А поруке быть до рубля, а болши не быта рубля. 34. А у которого псковитина у какова учинится татба в Пскове или напригороди, или в сели на во(ло)сти, ино явить старостам, или околным суседом, или иным сторон-ным людем, а в пиру, ино в 1 пировому старосте, или пив-цам явити, а государю пировому.. нет, а псковитину... волости во Пскове на волную роту не взяти, весть ему к роте, на кого ему не любовь. 35. Кто из церкви, где татба учинилась, тако ж и пригорожане, или селянин псковитин на пригороде, или на тору 2 не звати, вести ему к роте псковитину, где татба учинилася. 36. А на котором человеке имуть сочити долгу по доскам, или жонка, или детина, или стара, или немощна, или чем безвечен, или чернец, или черница, ино им наймита волно наняти, а исцом целовати, а наймитом битись, а против наймита исцу своего наймита волно, или сам лезет. 37. А которому человеку поле будет с суда, а став на поле истец поможет своего исца, ино ему взять чего сачил на исцы, а на трупу кун не имати, толка ему доспех сняти или иное што, в чем на поле лезет, а виноватому платить и княжа продажа и приставное двема приставом, толка побьются, по 6 денег, а толко прощение возмут, ино приставом по 3 денги, а князю продажи нет, оже истец чего не возможет. 38. А кто имет на ком сочит торговых денег по доскам, тот человек противу положит рядницу, а в рядницы будет написано о торговли же, а противу той рядницы не будет во Святей Троицы в лари в те ж речи другой, ино тая ряд-ница повинити. 39. А которой мастер плотник или наймит отстоит свой урок и плотник или наймит... свое дело отделает... на государех и взакличь сочит своего найма. 40. А которой наймит дворной пойдет прочь от государя, не достояв своего урока, ино ему найму взяти по счету, а сочит ему найма своего за год, чтобы 5 годов, или 10 год стоявши, и всех тых ему год стоявши найма сочить как отиде за год сочить, толко будет найма неймал у государя, а толко пойдет болши года, ино им не сочити на госу-дарех. 41. 41.A которой наймит плотник, а почнет сочить найма 1 Описка в источнике - к (?). 2 Описка в источнике - на роту (?).
своего на государи, а дела его не отделает, а пойдет прочь, а ркучи так государю, у тебе есми отделал дело свое все, и государь молвит: не отделал еси всего дела своего, ино государю у креста положыть чего сочить, или государь сам поцелует, аже у них записи не будет.42. А которой государь захочеть отрод1 дата своему (и)зорнику или огороднеку, или кочетнику, ино отрок бытиоФилиповезаговеине, також захочет изорник о(т)ре-чися с села, или огороднику, или (ко) четник, ино тому ж отроку быти, а иному отроку не быти, ни от государя, ни от изорника, ни от котечника2, ни от огородника, а запрется изорник или огородник, или котечник 2 отрока государева, ино ему правда дать, а государь не доискался четверти, или огородной части, или с ысады рыбно(й) части. 43. А которой котечник 2 заложи весну, или исполовник у государя, ино ему заплатить весна своему государю, как у другоичате доставалося на том же (и) саде.44. А государю на изорники или на огородники, или на кочетники волно и взакличь своей покруты и сочить серебра и всякой верши по имени, или пшеница ярон 3 или озимой, и по отруку государеву или сам отречется.45. А кто имет сочит торговли, или поруки, или зблюдениа или съсудиа, или выморшини безимянно, ино той не доискался. 46. А которой человек у человека знает свое што изгибшее, а тому молвит то слово: купил есми на торгу, а тогож есми не знаю, у кого купил, ино ему правда дать на том, что чисто будет на торгу купил, а с татем не поделился, а не поставит его, а сам не украл, ни пословицы не было будеть, ино тот не доискался. 47. А кто што купил на чюжей земли или на городе, или найдеть где, а кто поимается толко, ино тот судить как в торгу.
48. А кто почнет на волостелях посула сачить, да и пор-тище соймет, или конь сведеть, а молвить так: в посуле есми снял, или конь свел, ино быти ему в грабежи, хто в посули снял, или коня свел. 49. А княжим людем или подвоским ездит дворит, а езд имати на 10 верст денга, а штобы двое или трое ехали, а 1 Описка в источнике - отрок. 2 Так в источнике. 3 Описка в источнике - ярой.
езд им взять один. А княжой человек не поедет ис тово или подвойской, ино псковитину послать ис того волно ис тех же ездов. 50. А княжей писец възмет по силе истъцово от позовницы или от безсудной грамоты, или от приставной, а захочет не по силе, ино волно инде написати, а князю запечатать, а не запечатает князь ино у Святей Троицы запечатать, в том измены нет. 51. А коли изорник имет запиратся у государя покруты, а молвит так: у тебя есми на селе живал, а тебе есми не виноват, ино на то государю тому поставить люди сторонние человеки 4 и (ли) 5, а тым людем сказати как прямо пред Богом, как чисто на селе седел, ино государю правда давши взять свое, или озорнику верит, то воля государева. А толко государь не поставит людей на то, что изорник на селе седел, ино тот человек покруты своей не доискался. 52. А на татии и на разбойники же, чего истец не возмет, ино и князю продажа не взяти. 53. Аже сын отца или матерь не скормит до смерти, а пойдет из дому, части ему не взять. 54. А штобы и по суду, или у креста поставить своего ис-ца у кого купил, ино суд с тем человеком, кто искал, кто снял, а тот прорка1, кто извод поставил. 55. А у кого поимаются за отморшину отца его, или приказной, а и суседом будет ведомо, или сторонным людем, а став человек 4 или 5, а молвят как право пред Богом, что чисто у него, отморшина отца его ли приказное, ино у кого поимался, и целованьа ему нет, а тот не доискался; а толко будет человек 4 или 5 скажут, как право пред Богом, ино ему правда дать, как чисто отморшина. 56. А такоже, кто купил на торгу, а у кого купил, не знает его, а людем будет добрым ведомо, а у него имаются человек 4 или 5, скажут како право пред Богом, пред нами в торгу купит, ино той прав, у кого имаются, и целованья ему нет; а не будет у коего свидетелей, ино ему правда дата, а то (т) не доискался. 57. А кто возмет пристава у князя или у посадника обы-скивати татбы, ино князю и посаднику приставы отпустить люди добрые неизменны, а тым приставом где будет татба обыскивати, а толко те приставе рекут то слово, приехали
Так в источнике.
есмы на двор татбы обыскивати, и тот человек нам не дал обыскивати и в хоромы нас не пустили, и з двора согнали,, и тот человек кого было обыскивати а молвит то слово: у мене господо теи приставы не бывали, или той же человек взмолвит то слово: были той есть у мене те пристави, и яз есми им хоромы отворял, и они мене не обыскиваючи, да сами з двора збежали, а тым мене згонением облыгают, ино князю и посаднику опросить приставов, есть ли у вас исправа какова на том пред ким вас тот человек з двора согнал, ино приставом на се поставить люди человека 2 или 3, а ты люди став на суде рекут, как право пред Богом: пред нами тот человек тех приставов со двора согнал, а обыскивати им не дал, ино тым приставом правда дати, а тот человек в татбе, или пакы тыи пристави, ино: тии пристави не в пристави, а тот татбы своей не доискалъся, чии таковии пристави.,,, 58. А на суд помочю не ходити, лести в судебницу двема сутяжникома, а пособников бы не было ни с одной стороны, опричь жонки, или за детину, или за черньца или за черницу, или которой человек стар велми или глух, ино за тех пособнику быти; а хто опрочнеимет помогать или силою в судебню полезет, или подверника ударит, ино всади-ти его в дыбу да взять на нем князю рубль, а подвёрником 10 денег. 59. А тым подвёрником быть от князя человеку а от Пскова человеку же, а целовать им на том крест, што пра-ваго не погубити, а виноватаго не оправить, а со всякого суда имати им денга одна обема, на виноватом человеки. 60. А татю веры не нять, а на кого возклеплет, ино дом его обыскать и знайдуть в дому его что полишноё, и он тот же тать, а не найдут в дому его, и он свободен. 61. А князю и посаднику грамот прАьцс не посужати, а лживых грамот и доски обыскавши правда судом посудить. 62. А кто на ком имет чего искать по доскам, или по закладом, а с молве у своего исца возмет от много мало по суду, и чтобы у креста, ино в том пени нет, чтобы и даром отпустил своего истца без целованья. 63. А который изорник отречется у государя села, или государь его отрьчет, и государю взять у него все половину своего изорника, а (и)зорник половину.:, 64. А которие пристави, княжей человек или подвеской, или псковитин, а поедет человека позвать на суд, или рр-сковать, или сковати, а езд имать на 10 верст денга. 65. А которой пристав поедет на татбу, ино ему езд има- та вдвое, платить татю виноватому, а толко не вымет тат-бы, ино приставное и дверское платить тому, кто пристава взял. 66. А которой пристав, или дворянин а возмет своему узду конь, или иное что у него возмет, ино ему дать на руку стороннему человеку, а не возмет на руку, ино ему собою свести, а взять езды на том, кто его не утяжет. 67. А истец приехав с приставом а возмет что за свои долг силою, не утяжет своего исца, ино быти ему у грабежу, а грабеж судить рублем, и приставное платит виноватому. 68. А посаднику всякому за друга ему не тягатся, опрочь своего орудиа или где церковное старощение дръжит, ино им волно тягатся. 69. И всякому властелю за друга не тягатись, опрочь своего орудиа. 70. А за церьковною землю и на суд помочю суседи не ходят, итти на суд старостам за церковную землю, 71. А одному пособнику одного дни за 2 орудиа не тягатся. 72. А которому человеку будет кормля написанна в рукописании, и да грамотами владеть землеными учнет или исадскими, а продаст тую землю или (и) сад, или иное что, а доличат того человека, ино ему земля та, или или исад, или иное выкупить, а свою кръмлю покрал. 73. А которому человеку на ком будет имание по записи, да и гостинец будет писан на записи, а приидет зарок, ино ему явит господе о своем гостинце, ино и по зароки ему взять свои гостинець; а толко не явит зарок господе, гостинца ино ему не взять по зароке. 74. А кто почнет имать своего исца в своем сребре до зарока, ино ему гостинца не взять. А на коем сребро имати, и тот человек до зароку учнет сребро отдавать, кому виноват, ино гостинца дать, по счету ему взять.75. А которой изорник на государя положит в чем доску, ино та доска посудить. А старому изорнику в
|