Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Література. 1. Войтенко Ю. Свіжі сліди на снігу : письмо про довкілля в Україні / Юлія Войтенко //
1. Войтенко Ю. Свіжі сліди на снігу: письмо про довкілля в Україні / Юлія Войтенко // https://litakcent.com/2012/02/16/svizhi-slidy-na-snihu-pysmo-pro-dovkillja-v-ukrajini/ 2. Головань Т. «Я би тримав таку ношу вічно…» / Тарас Головань // https://www.litgazeta.com.ua/node/151 3. Гриценко О. Поети довгої зими / О. Гриценко // Прапор. – 1990. – № 2. – С159–170. 4. Гудзь Ю. Великий міст і розірваний простір (уроки поезії і прози О. Лишеги) / Юрко Гудзь // Ї. – 1990. – № 4. – https://www.ji.lviv. ua/n4texts/huds.htm. 5. Дзюба І. Інший формат: Олег Лишега / Іван Дзюба // Українська літературна газета. – 2012. – № 74. 6. Діброва В. «…бийся головою об лід»: Роздум сумний, але не безнадійний / Володимир Діброва // Вітчизна. – 1990. – № 4. – С. 166–167. 7. Діброва В. Рятівна аномалія / Рец.: Олег Лишега. Снігові і вогню. – Івано-Франківськ: ЛілеяНВ, 2002. 8. Інший формат. Олег Лишега / Упор. Т. Прохасько. – Ів.-Фр., 2003. – 48 с. 9. Карп’юк В. Брат Лишега і його друзі / В. Карп’юк // https://zaxid.net/home/showSingleNews.do? brat_lishega_i_yogo_druzi& objectId=1123276 10. Комський Г., Клех І., Возняк Т. Ще один діалог довкола великого мосту / Григорій Комський, Ігор Клех, Тарас Возняк // Ї. – 1990. – № 4. 11. Лучук І. Поміж двох стихій / Іван Лучук // https://www.review.kiev.ua 12. Маленький І. Основний міф світотворення в українських поетичних книжках / Ігор Маленький // Слово і Час. – 2004. – № 9. – С. 49–51. 13. Моренець В. Оксиморон. Літературознавчі статті. Дослідження, Есеї / Володимир Моренець. – К., 2010. – С. 438–449. 14. Олег Лишега. Снігові і вогню. – Івано-Франківськ: Лілея НВ, 2002 // https://www.ukrainе-poland.com/u/kulturapа.hpid? =1028ji.lviv. ua/n4texts/huds.htm. 15. Пастух Т. Розширений «Великий міст» О. Лишеги / Тараc Пастух // https://litakcent.com/2012/11/15/ 16. Пастух Т. Червона вохра слова Олега Лишеги / Тарас Пастух // https://litakcent.com/2011/03/29/chervona-vohra-slova-oleha-lyshehy/ 17. Рецензія на поетичну збірку О. Лишеги, лауреата премії «ЛітАкцент — 2012» // https://book-ye.com.ua/retsenziya-na-poetychnu-zbirku-o-lyshehy-laureata-premiji-litaktsent-roku-2012/ 18. Свято р. Сюрреалістичні аспекти поетичного світу О. Лишеги / Р. Свято // Наукові записки. Т. 48. Філологія / Національний ун-т «КМА». – К., 2005. – С. 56–62. 19. Таран Л. Водяні знаки Олега Лишеги / Людмила Таран // Лишега О. Снігові і вогню. – Івано-Франківськ: Лілея-НВ. – С. 3–6. 20. Таран Л. Суверенність поета, або В чому «крамольність» поезії Олега Лишеги? / Людмила Таран // Дзвін. — (1990) (10) С. 141—144. 21. Терлецький В. Рік останнього вчинку: Про поезію та її майбутнє / В. Терлецький // Літературна Україна. – 2002. – 31 січня. – С. 6. 22. Ткачук М. Елегантна красуня у модній сукні / Микола Ткачук // Вітчизна. – 1990. – № 4. – С. 160–164. 23. Щириця П. Світ як стара дошка сподівань, або архаїка снігу і вогню / Павло Щириця // http: //www.review.kiev.ua. Питання для перевірки знань 1. Чому американські критики назвали О. Лишегу метафізиком природного світу? 2. Порівняйте провідні мотиви творчості О. Лишеги з поетами Рільке і Монтале. 3. Поясність, чому письменник і критик Джеймс Керол написав, що поезія О. Лишеги «приносить англомовним читачам не тільки новий голос, але, навіть у перекладі, новий вислів, нове сприймання світу». 4. Чому у збірці «Снігові і вогню» всі 13 віршів названо за ім’ям якоїсь тварини? 5. Поясніть роль хронотопу у збірці «Снігові і вогню»: дія, як правило, відбувається в селі, десь між містом і лісом. 6. Яку роль в авторському міфотворенні (збірка «Снігові і вогню») відіграють образи першостихій – вогню, води, землі, повітря? 7. Доведіть, що для О. Лишеги «світ – палімпсест, перегук текстів, творених повітрям, травою, ґрунтом, тваринами» (Л. Таран). 8. Схарактеризуйте біблійні символи у поезії О. Лишеги. Доведіть, що вони є культурними знаками, ієрогліфами напівстертого коду, ніж елементами живої віри («Ворон», «Куниця»). 9. На матеріалі вірша «Лялька» простежте біблійний мотив блудного сина. Що ж є кінцевою точкою його подорожі? І чи досягає її герой? 10. У чому проявляється кінематографічність поетичного мислення О. Лишеги? 11. Простежте особливоcті форми вірша: поет відмовляється від рими, ніколи не дотримується традиційних метричних структур. Ритм його не є проєкцією почуттів, орган яких – серце – любить дихати ямбами та амфібрахіями. Його неемоційність є купиною посеред болота поточного віршування. 12. Що дає підстави порівняти поезію О. Лишеги з текстами Роберта Проста – його улюбленого поета? 13. Поясність специфічні оцінки поетичної творчості О. Лишеги: «шаманізм» (Іздрик), «вибух підсвідомих людських почуттів» (В. Габор); «Він сам – каліграма та декупаж, червоний лебдіь власних поезій» (Н. Білоцерківець). 14. Простежте роль поетичних асоціацій у ліриці Лишеги: вона «дихає» думками, тому його опора – не рима й не ритм, а ширяння асоціяцій. Його стихія – стан вільного польоту. 15. Доведіть, що книга поезій «Снігові і вогню» утверджує медитативну самотність, екзистенційну свободу як визначальні вартості для ліричного суб’єкта. 16. Чому І. Дзюба назвав О. Лишегу антиметафористом, антипарадоксалістом і антиміфологом? 17. Поясніть толь топоніміки у поезії О. Лишеги (містечка Боярка, Глеваха, і Київ із метром, Дніпром («Велика вода») і Лаврою, село Тисмениця тощо). 18. Доведіть, що незвичність поетичного світу О. Лишеги зумовлюється двома чинниками: 1) засвоєнням культурних здобутків Давнього Китаю та англо-американської поезії ХХ ст.; 2) оприявленням автентичного менталітету й потужним виявом стихії української мови. 19. Поясніть життєве і творче кредо, висловлене самим О. Лишегою: «Я завжди повен сам собою». Як воно перегукується із Стусовим «самособоюнаповненням»? 20. Яку роль виконує розвинутий сюжет із розгалуженням багаточисленних асоціаційних ходів і багатьма задіяними персонажами у стильові йманері О. Лишеги? 21. Чому вірші О. Лишеги можна розглядати як згорнуті філософські новели? 22. Доведіть, що в поезії О. Лишеги природа – це театр рухомих орієнтирів природжених тривожно-напруженим очікуванням пізнаючого світ подорожнього. 23. Чи можна сприймати світ поезії О. Лишеги як гру, в якій ліричний герой 24. Який символічни зміст має назва збірки «Великий міст»? Чи можна її трактувати як символ межі, що окреслює простір пам’яті ліричного суб’єкта; за цією межею простягається велика територія забуття («Все, все мусиш забути, / Минаючи Великий міст...»)? 25. Яку роль у першому розділі збірки «Великий міст» («Зима в Тисмениці») має жанрова форма пісні з нумерацією? 26. Розкрийте символіку звірини і птаства, з якими так чи інакше співіснує людина у збірці «Великий мсті» («Ведмідь», «Собака», «Заєць», «Ондатра», «Черепаха», «Карась», «Півень», «Кінь», «Яструб», «Куниця», «Мартин»…). 27. Доведіть, що звірі в поезії О. Лишеги постають як носії онтологічного змісту. 28. Чому герой О. Лишеги часто асоціює себе з рослинами й тваринами («Бо хто ж тоді я, / Як не його [дрімучого лісу] блудний син» («Кінь»). 29. Поясніть символіку поганського ритуалу замолювання провини перед природою у поезії «Кінь». 30. Чому І. Маленький означив книжку «Снігові і вогню» як «монологи всесвітнього розуму»? Свою думку вмотивуйте. 31. У чому полягають інтертекстуальні перегуки з творчістю Г. Чубая у «Великому мості»? 32. Назвіть несподівані ракурси у зображенні стихії води у віршах «Колодязь», «Ріка», «Повінь», «Інша риба», «Кабан», «Слід». 33. Прокоментуйте вислови дослідників про О. Лишегу: · «Цитувати Лишегу майже неможливо. Тому що він – у повільному розгортанні ритму плинної фрази, у перебивках-синкопах. Він – проявлення невидимого, фіксація того, що не фіксується, випорскує з погляду, вислизає…» [Л.Таран]. · «Олег Лишега – може, найменш «поетичний» із наших поетів (хіба що, по-інакшому, разом із Станіславом Вишенським або Ігорем Маленьким). У тому розумінні, що в нього немає стилістичних красот, «крилатих слів», ліричних імпровізацій, наголошеної чуттєвості, «поетизмів», рясної метафоричності, ритмо-мелодійних винаходів, мовна палітра його небагата, непісенна, навіть сухувата, звукописом він не переймаєтся; у мові далеко не пурист…» [Дзюба, Інший формат]. · «Олег Лишега […] займає цілком окрему нішу в нашій літератрі; віддаючи перевагу східній філософії, поєднує європейський модерн із медитативним екстазом буддійських ченців» [Терлецький І.].
Тема 4.
|