Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Методичні рекомендації. За фрагментами з «Лекцій з естетики» Г
За фрагментами з «Лекцій з естетики» Г. Гегеля дайте відповіді на такі питання: 1) Що Гегель називає колізією? 2) Чим конфлікт відрізняється від колізії? 3) Як конфлікт сприяє появі дії? В історичному русі літератури сюжет постає не просто як раз і назавжди дана схема. Як представлене історичне формування сюжетів у праці О. Веселовського «Поэтика сюжетов»? В системі літературознавчих категорій літературний характер посідає особливе місце. Адже якщо література справді є «людинознавством», як казав М. Горький, то літературознавство, розкриваючи сутність літератури, так чи інакше прагне до прояснення цієї властивості. Ми розпочали вивчення специфіки мистецтва слова з прояснення природи художнього образу і, приступаючи до розгляду літературного характеру, звернемо увагу саме на особливості образу людини, образу-персонажа. Відома дослідниця Л. Гінзбург у книзі «О литературном герое» (Л., 1979. - С. 5) писала: «Литературным героем писатель выражает свое понимание человека, взятого с некоторой точки зрения, во взаимодействии подобранных писателем признаков». Літературний характер, як і будь-який художній образ, «зроблений», змодельований автором. Життєподібність персонажів у реалістичних творах - результат кропіткої роботи письменника, тривалого історичного розвитку образу людини в літературі та мистецтві в цілому. Подумайте, яким чином відбувається сотворіння образу-людини? Чим відрізняється створений образ від прототипу? Погляньмо, як розвивалося зображення людини в російському іконопису ХІІ - ХVІІІ ст. Найдавніші ікони суворі й канонічні. Такими є, наприклад, твори новгородської школи. З кінця ХІV ст. все частіше проявляє себе гуманістичне начало. Але навіть людський ідеал Андрія Рубльова не руйнує канони живописного зображення. З ХVІІ ст. вже широко розповсюджуються багатофігурні, сюжетні ікони, а на початку ХІХ ст. змінюється й сам стиль майстрів, він поступово наближається до світської традиції, до просторового перспективного зображення. Для західноєвропейського живопису епохи Відродження освоєння перспективи стало революцією. З’явилася нова техніка, яка розімкнула звичні рамки живопису й уможливила життєподібне зображення людини. Знайдіть репродукцію картини когось із італійських майстрів доби Відродження й спробуйте проаналізувати, якими прийомами художник користується, щоби створити життєподібне зображення. Чи відбувалося щось подібне в літературі? Безумовно, але як мистецтво часове, вона прагнула до своєрідної просторовості, до образотворчості, моделюючи образ людини, який у сприйнятті читача міг би створити уявлення, що воно відповідає реальному життю. Живопис поступово звільнюється від канонів площинного, статичного відображення реальності, література теж долала свою часову зосередженість, кращим виразником і носієм якої був і лишається сюжет, адже в ньому - послідовність, ланцюжок подій. Ціллю цього руху й результатом його було формування нового підходу до образу людини, літературний характер, який утворювався.
|