Главная страница
Случайная страница
КАТЕГОРИИ:
АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника
|
Таблиці “Художні засоби” літератури
Таблиця художніх засобів літератури. Дуже скорочений варіант, але думаю буде зрозуміло усім)
№1
Назва
| Визначення
| Приклад
| Епітет
| Художнє означення
| Прощавайте, сині гори, білії сніги.
| Алегорія
| Зображення відокремленого поняття через конкретні предмети та образи.
| Грім розсердився..
| Порівняння
| Зіставлення двох предметів або явищ із метою пояснити один з них за допомогою іншого.
| «Москва, як ріка, загасає …»
| Іронія
| Приховане глузування
| Це правду ви кажете, пане! Усі босоногі й голодні — П’яниці, ледащо, злодії І люди ні на що не годні..
| Метонімія
| Зближення, зіставлення понять за суміжністю позначуваних понять, коли предмет чи явище позначають за допомогою інших слів і понять.
| золото у вухах (замість: золоті сережки чи сережки з золота)
| Гіпербола
| Художнє перебільшення, яке використовується, щоб підсилити враження
| швидкий як блискавка, блискавичний
| Метафора
| Приховане порівняння, побудоване на подібності або контрасті явищ, у якому слова “як”, “начебто”, “немов” відсутні, але припускаються.
| вечір-мулат підійшов до порога.
| Риторичні питання, оклики
| Посилюють увагу читача, не вимагаючи від нього відповіді
| «Хто тільки не проклинав станційних наглядачів, хто з ними не лаявся!» (О. Пушкін)
| Анафори
| Єдинопочаток
| Хоч раз. Хоч раз ти повинен відчути, Як тяжко рветься на цій землі Древнє чоловіче коло, Як тяжко зчеплені чоловічі руки, Як тяжко почати і зупинити…
| Епіфори
| Єдність кінцівок
| — У тебе задовгі руки, — сказав Прокруст, — Відрубаємо — і ти будеш щасливий. — У тебе задовгі ноги, — сказав Прокруст, — Відрубаємо — і ти будеш щасливий.
| Градація
| Своєрідне угруповання визначень або за наростанням, або за ослабленням експресивно-емоційної сили
| “Зросте любов моя, всякчас нова, Люблю ніжніше, мовчки, до нестями”;
| Антитеза
| Протиставлення
| Так, тут це все було: і жага до вбивства і жага до любові. (Chr. Wolf, «Kasandra»)
| Інвектива
| Різке обвинувачення
| Я.Савченко “Репліка” (реп-батл)
| Панегірик
| Різке звеличення
| похвальна промова на урочистих усенародних зборах
| Інверсія
| Порушення узвичаєного порядку слів, перестановка частин фрази.
| Життя ще довге перед мною, Я молодий, я ще й не жив… Чого ж горючою сльозою свою я пісню окропив?
| Алітерація
| Повторення приголосних звуків
| Тінь там тоне, тінь там десь…
| Асонанс
| Повторення голосних звуків
| І день іде, і ніч іде.
| Табличка № 2
Назва
| Характеристика
| Приклади
| Епітет
| Художнє означення, за допомогою якого автор підкреслює певну властивість чи рису зображуваного об’єкта.
| Іменник: «трепет щастя», «вечора синь», «просинь мети»;
Прикметник, дієприкметник: «щастя золотого», «стежки, скриті, інтимні», «грім залізний», «синь прозора», «гори найсвятії», «невсипущий мозок», «прив’ялі діброви», «втомлена пісня», «береза плакуча», «світе вольний, несповитий»;
Прислівник: «пес доброзичливо скривився», «води ритмічно, невпинно понесли його в своїх гарячих обіймах».
| Порівняння
| В основі — підметна або смислова подібність, схожість явищ, виділення певної риси предмета через зіставлення з іншим.
| Сполучники: «круглі хмари, білі, як сніг, жваві, ворушливі, мов живе срібло», «мов зачарований, стоїть Бахчисарай»;
Ор.В.: «горами хвилі підійма»;
Стверджувальна форма: «…дівчинонька така гарна, як зіронька»;
Заперечення: «ой то не зоря — то дівчина моя»;
Поширені: «По обидва боки високі, але не круті гребні гір, неначе дві велетенські зелені хвилі на морі піднялися разом, а далі збіглися докупи краями, злилися і тут підскочили вгору білою піною».
| Метафора
| Вживання слів і словосполучень в непрямому значенні на основі подібності, аналогії, що міститься в їх семантиці, скрите порівняння, може бути розгорнуте в порівняння.
| «Хтось заплутав зажурені віти в павутиння нитки золоті», «скрізь і завжди він з вояцтвом…», «сплять — вкриваються вітрами», «облетіли надії».
| Метонімія
| Вказівка на окреме явище, за яким передбачаються інші, заміна назви одного предмета назвою іншого на основі тісного зв’язку між ними.
| «Радіє Київ рідний мій» (Київ – замість кияни);
«І Коллара читаєте з усієї сили, і Шафарика, і Ганка» (Коллара, Шафарика, Ганка – замість назви твору — ім’я автора).
| Алегорія
| Перенесення значень одного кола явищ на інше, напр.. відтворення людських характерів та взаємин в образах тварин, предметів, явищ природи, іносказання.
| «Вовк та ягня» (поміщики та селяни, або сильний, жорстокий та слабкий, незахищений).
| Символ
| Заміна абстрактного або узагальнюючого поняття конкретним образом.
| Голуб – символ миру, свічка і символ краси («Є дівчина, якби сюди ввійшла — померкли б всі свічки та всі красуні») і символ життя («І ось в крові, в багні весільна сукня. І згасла свічка, як твоє життя»), і символ небезпеки («Завчасно ви глузуєте, панове, Дивіться як би свічка ця пожежі нам, бува, не наробила»).
| Оксиморон
| Сполучення слів, що виражають протилежні або суперечливі поняття, і як результат, виникає нове смислове значення (дотепно-безглузде, алогізм).
| «Многоголоса тиша», «дзвінка тиша», «вас я боюся, ви трупи живії, мрій наших спільних, любові, надій, вас я боюся — ви, зрадники-друзі…».
| Назва
| Характеристика
| Приклади
| Іронія
| Прихована насмішка.
| «На всіх язиках все мовчить, бо благоденствує», «у всякого своя доля і свій шлях широкий».
| Гіпербола
| Перебільшення.
| «Сліз поневолених людей не ріки — море розлилось, вогненне море», «Тобі я кину всі квітки до ніг…»
| Літота
| Надмірне неприховане применшення.
| «О принесіть, як не надію, то крихту радної землі…», «курці по коліно», «це такий чоловік, що в ложці води втопить».
| Риторичні фігури
| Особливі синтаксичні конструкції з виразною авторською інтонацією, з яскравим емоційним забарвленням, посилюють увагу читача, не вимагаючи від нього відповіді.
| Запитання: «За що кара? За що мені муки? Кому я що заподіяв?»;
Оклик: «Село! Село! Веселі хати!»;
Звертання: «І вам слава, сині гори, кригою окуті! І вам, лицарі великі, Богом не забуті!».
| Рефрени (повтори)
| Неодноразове повторення тих самих слів і висловів для підкреслення важливості.
| Тавтологія – повторення одного й того ж чи близького за змістом або звучанням слова: «рано-вранці новобранці», «ворон-птах», «сад-виноград».
Анафора – повторення слова чи словосполучення на початку речення або віршованого рядка, єдино початок: «Може, то тільки легенда… Може, то казка знадлива… Може, то відьма-гарячка… Може, і в сніжних пустелях…»
Епіфора – повторення слова чи словосполучення в кінці рядка або речення: «Свята брама одчинилась. Козака впустили, і знов брама зачинилась, навік зачинилась».
| Інверсія
| Зворот поетичної мови з незвичайним порядком слів.
| «Лягло кістьми людей муштрованих чимало», «аби хто-небудь, мислію возросший до мене часом слух свій прихилив», «відношень дивних я знавець тонкий».
| Антитеза
| Протиставлення протилежних понять, явищ, предметів, людських характерів тощо.
| «Люди мучились, як в пеклі, пан втішався, мов в раю».
| Паралелізм
| Паралельне зображення чимось подібних предметів.
| «Ой річеско, голубонько! Як хвилечки твої — пробігли дні щасливії і радості мої! До тебе, моя річечко, ще вернеться весна; а молодість… не вернеться — не вернеться вона!..»
| Алітерація
| Повторення приголосних звуків.
| «Плили хмаринки, немов перлини… Набігли тіні — і… ждуть долини. Пробігли тіні — сумні хвилини.» (Н та Л)
| Асонанс
| Повторення голосних звуків.
| «Усе міняється, оновлюється, рветься, рветься, у ранах кров’ю сходить, з туги в груди б’є…» (Е, О, У)
|
Таблиця творів, жанрів, стилів та їх авторів для ЗНО
Дана таблиця стане у пригоді при підготовці до ЗНО з української літератури. У ній дуже зручно структуровано стилі літератури, письменники, їхні твори, що належать до даного стилю, жанри творів. Це надзвичайно корисний і потрібний матеріал.
Зрозумієте коли будите писати тести)
Стилі
| Письменники
| Твори
| Жанри
| Орнаменталізм
| -
| “Слово про похід Ігорів”
| поема, героїчна пісня
| Монументалізм
| Нестор
| “Повість минулих літ”
| літопис
| Бароко
| Г.Сковорода
| “De libertate” “Всякому місту – звичай і права” “Бджола та Шершень”
| лірика гром. лірика гром. Байка епічна
| Класицизм
| І. Котляревський
| “Наталка Полтавка” “Енеїда”
| драма поема
| Сентименталізм
| Г. Квітка-Основ’яненко
| “Маруся”
| повість соц.-побут.
| Романтизм
| Т.Шевченко
| “До Основ’яненка” “Катерина” “Гайдамаки”
| лірика поема поема
| П. Куліш
| “Чорна рада”
| роман істор.
| М. Вовчок (Вілінська)
| “Максим Гримач”
| оповідання
| О. Гончар
| “За мить щастя”
| новела
| В. Сосюра
| “Любіть Україну”
| лірика гром.
| Реалізм
| Т.Шевченко
| “Мені однаково” “Кавказ” “Сон” (комедія) “І мертвим і живим…” “Заповіт”
| лірика невільнича поема сатир. поема сатир. поема -послання лірика
| І. Нечуй-Левицький
| “Кайдашева сім’я”
| повість сусп.-побут.
| П. Мирний (Рудченко)
| “Хіба ревуть воли як ясла повні? ”
| роман соц.-псих.
| І. Карпенко-Карий (Тобілевич)
| “Мартин Боруля”
| трагікомедія
| Модернізм
| М. Куліш
| “Мина Мазайло”
| трагікомедія
| І. Драч
| “Балада про соняшник”
| лірика
| Неоромантизм
| Л. Українка (Косач)
| “Contra spem spero! ” “Лісова пісня”
| лірика гром. драма-феєрія
| І.Франко
| “Гімн” “Чого являєшся мені у сні” “Мойсей”
| лірика гром. Лірика інтимна поема -притча
| М. Коцюбинський
| “Тіні забутих предків”
| повість
| О.Кобилянська
| “Земля”
| повість соц.-псих.
| О. Довженко
| “Україна в огні” “Зачарована Десна”
| кіноповість кіноповість
| Г. Тютюнник
| “Три зозулі з поклоном”
| новела
| Л. Костенко
| “Маруся Чурай” “Страшні слова, коли вони мовчать” “Українське альфреско”
| роман у віршах істор. лірика лірика
| І. Багряний (Лозов’ягін)
| “Тигролови”
| роман пригодн.
| М. Вороний
| “Блакитна Панна”
| лірика
| П. Тичина
| “О панно Інно” “Арфами, арфами..” “Ви знаєте як липа шелестить”
| лірика лірика лірика
| Богдан-Ігор Антонич
| “Різдво”
| лірика
| Ю. Яновський
| “Вершники”
| роман у новелах
| Неокласицизм
| М. Рильський
| “Молюсь і вірю”
| лірика
| Є. Маланюк
| “Стилет чи стилос”
| лірика
| Імпресіонізм
| М. Коцюбинський
| “Intermezzo”
| новела
| В. Винниченко
| “Момент”
| новела
| Експресіонізм
| В. Стефаник
| “Камінний хрест”
| новела
| М. Хвильовий (Фітільов)
| “Я (романтика)”
| новела
| Екзистенціалізм
| В. Підмогильний
| “Місто”
| роман урбаніст.
| Символізм
| О. Олесь (Кандиба)
| “Чари ночі” “О слово рідне! Орле скутий! ”
| лірика лірика
| Сюрреалізм
| В. Стус
| “Як добре те, що смерті не боюсь я” “О земле втрачена, явися! ”
| лірика лірика невільн.
| Неонародники
| А. Малишко
| “Пісня про рушник”
| пісня
| В. Симоненко
| “Лебеді материнства”
| лірика
| | О. Вишня (Губенко)
| “Моя автобіографія” “Сом”
| усмішка
|
© Сідько О.
|