Студопедия

Главная страница Случайная страница

КАТЕГОРИИ:

АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника






Жіночі зображення на кераміці та крій одягу типа кандіса культури Трипілля-Кукутені.






 

По-перше, це кераміка - кухонна, припасова і
ритуальна зі складними і вишуканими
орнаментальними композиціями, які
відтворюють давню релігійну символіку солярно-
лунарного космогонічного культу з умовно-
стилізованими зображеннями жіночих
ритуальних костюмів (ранньотрипільське
поселення Олександрівка;
зображення на кераміці трипільсько-
кукутенської спільноти).
По-друге, це жіночі керамічні статуетки з
нанесеними на них елементами ритуального
одягу і татуюваннями - символом родючості
Великої Праматері, охоронниці сім'ї і добробуту,
що належать до ранньотрипільських знахідок.
По-третє, це аналогії з культурами сусідніх
споріднених племен (баян, кукутені, шумеро-
аккадська, хурітська культури), з якими
трипільці мали певні стосунки, на що вказує
найдавніша пам'ятка нашої землі ще з часів
палеоліту - Кам'яна могила.


Вбрання трипільських жинок
(ранній етап енеоліту).

Відчуття ритму орнаментальних композицій, які несли в собі не тільки пластично-гармонійні високохудожні якості, а й системи конкретної оповіді релігійних ритуалів, лягло в основу як розпису керамічного посуду, інтер'єрів житла, так і декорування одягу. Складені в логічно послідовну систему знаки-символи, повторюючись, створюють пластичну композицію нескінченності життєвих процесів - орнамент життя.
Усі найважливіші весняно-літні обряди були пов'язані з молінням про небесну воду, що запліднює землю новим урожаєм, як материнське молоко дає життя новому поколінню. Небо з його запасами вологи, зміна пір року, круговорот часу, круговорот життя - основа світосприйняття хліборобів, яка втілилась у ритуальних дійствах і дійшла до нашого часу в обрядах русальської ночі, Купала, обжинків. Саме навколо небесної води як причини родючості створюються магічні ритуали та жертвування, що не тільки сприяє формуванню орнаментальних умовно-сюжетних композицій на розписах, але й виявляється у самих формах ритуального посуду (вази у вигляді жіночих грудей та пластичних жіночих фігур).
Ритуальне вбрання до весняного
свята (пізній етап енеоліту)

В ІУ тис. до н.е. сформувались основи релігійних культів. Вони супроводжували людину протягом багатьох тисячоліть, дійшовши до нас в обрядах, звичаях, фольклорі, усній народній творчості, ведах, релігійних пост-язичницьких православних святах.
Формування стилістики трипільського орнаменту з його духовно-символічним змістом відбилося на всіх видах художньої діяльності людини і, насамперед, у мистецтві оформлення одягу - вишивки, аплікації, розпису.
Жіночий одяг часів трипільської культури був різноманітним і багатодекорованим. Про це свідчать археологічні знахідки, серед яких виділяються жіночі теракоти трьох видів: оголені з розписом, оголені з елементами одягу і одягнені. Надзвичайно пластичні форми з підкреслено характерними особливостями силуетів одягу на них дають можливість модулювати форми одягу, які існували на той час.

Антропоморфні фігурки
(Поліванів яр, Кошилівці)

У формах і декорі ритуальних жіночоподібних ваз простежується не тільки характерний силует вбрання, а й його оформлення. Трипільські жінки рясно декорували свій одяг розписом, вишивками, аплікаціями, носили прикраси, традиційно татуювали своє тіло, вміли робити нарядні зачіски; успадкувавши з попередніх часів технику в'язання і плетіння, виготовляли своєрідні головні убори - сітки, шапочки. Крім того, вони прикрашали свій побут, любили гарний посуд, оздоблювали житло примхливими візерунками, що нагадує розпис українських хат (є керамічні модельки жител, інтер'єрів та іграшок).
Природні естетичні потреби людини, врівноваженість і гармонія у використанні художніх засобів, а відтак діалектика мистецького смаку в поєднанні з матеріальними можливостями в різні історичні епохи мали вплив на формування фактурно-декоративних прийомів оформлення вбрання. Орнаментально-композіційне мислення концептуально впливало не тільки на жіночоподібні рельєфи кераміки, антропоморфну пластику, а й на тіло, одяг, прикраси.
Змінювались соціально-економічні формації й матеріальні можливості, але незмінним залишалось протягом тисячоліть невблаганне бажання жінки прикрашати все навколо себе - одяг, житло, посуд, чоловіків. Сила жіночої інтуїції, стабільність і відданість релігійним канонам збереглися протягом всього поступального розвитку історії, втілюючись у символіку магічних вірувань, обереговості і родючості через декоративні прийоми оздоблення одягу. Якщо в господарському і суспільному житті провідну роль відігравали чоловіки, то в області життя духовного і мистецького - жінки.

 


Різновиди повсякденного
чоловічого вбрання.

Енеолітичний одяг часів Трипільської культури був багато насичений розписом. " Матиссівський" декор заповнював майже весь силует вбрання, що само по собі не потребувало додаткових прикрашувань. Тому за археологічними матеріалами цього часу майже немає прикрас або вони незначні. В основному це нечисленні мідні браслети, талісмани і зразки з черепашок, що в цілому не заважали декоративності розпису. Вони виконували функцію оберегів. Різноманітне взуття, дивовижні зачіски та головні убори в поєднанні з багатодекорованим одягом, створювали підкресленно-пластичні силуети, унікальні і самобутні комплекси вбрання, що складалися на території України у V-ІІІ тис. до н.е., раніше Єгипетської культури.
Мандруючи стежками історії, ми пізнаємо її глибинну неосяжність, що через тисячоліття відкриває таємниці буття нашого народу, могутню силу його духовного коріння, відчуваємо неопосередкований контакт з минулим. На хвилююче для кожної свідомої людини, для кожного українця питання: " Хто ми? Якого батька діти? " - є відповідь: " Ми - звідси! Наше духовне коріння - тут, воно має вік у сім тисяч років! " Будьмо гідними цієї величі!
Віддаючи данину нашим мудрим і талановитим предкам, вибачаючись за наше історичне невігластво, будемо пізнавати, вивчати і цінити предковічну культуру українського народу і передамо у спадок наступним поколінням.


Поделиться с друзьями:

mylektsii.su - Мои Лекции - 2015-2024 год. (0.005 сек.)Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав Пожаловаться на материал