Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Германський епос.
Кельтський епос. Острівні кельти (………………………………………………………………………………………………………) ………………………………………………………………………………………………………………………………… Культура родового устрою…………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………………………… християнізація (V ст.) ………………………………………………………………………………………………… Ірландські саги (VII-VII ст.) Сá га (давньосканд. saga: сказання) – ……………………………………………………………………………... ………………………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………………………… Ірландські міфи …………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………….…………………… Ірландські легенди ………………………………………………..……………………………………………… …………………………………………………………………………………………………..………………………... Поділяються на цикли: § Уладський цикл ……………………………………………………………………………………………..; § Цикл про Фінна ………………………….………………………………………………………… ………..; § Королівські цикли ……………………….………………………………………………………............... ………………………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………………………………
Германський епос. …………………………………………………………………………………………………….………………………… …………………………………………………………………………………………………………………………….… “ Беовý льф ” – єдиний зразок давньогерманського епосу англосаксонською мовою: події поеми відбуваються в Скандинавії; розповідається про битви і подвиги, що відбувалися в легендарні часи; згадки про християнські чесноти поєднуються з вірою в долю й уславленням військової доблесті; описи поєдинків, дорогоцінної зброї, дарів і скарбів, ритуалів; багато кé нінгів ……………………………………………………………………………………………… поема написана алітераційним віршем, де в кожному піввірші є співзвуччя.
4. Давньоскандинавська література.
Тема 3. КЛАСИЧНИЙ СЕРЕДНЬОВІЧНИЙ ЕПОС Пісня про Роланда - основні характеристики ……………………………………………….…………………………………… ……………………………………………………….…………………………………………………….…………… - історична основа ……………………………………………….…………………………………… ……………………………………………………….…………………………………………………….…………… - герой ……………………………………………….……………………………………
- основні характеристики ……………………………………………….…………………………………… ……………………………………………………….…………………………………………………….…………… - історична основа ……………………………………………….…………………………………… ……………………………………………………….…………………………………………………….…………… - герой ……………………………………………….…………………………………… Пісня про нібелунгів - основні характеристики ……………………………………………….…………………………………… ……………………………………………………….…………………………………………………….…………… - історична основа ……………………………………………….…………………………………… ……………………………………………………….…………………………………………………….…………… - герой ……………………………………………….……………………………………
Тема 4. РИЦАРСЬКА ПОЕЗІЯ. РИЦАРСЬКИЙ РОМАН Література зрілого феодального суспільства XII – XIII ст. – активне формування та розквіт рицарської літератури, представленої, по-перше, лірикою трубадурів, труверів і мінезангерів, а по-друге – куртуазним романом. Рицарська література 1. Лірика трубадурів і труверів Трубадý р – (від провансальського trobar – знаходити, створювати, винаходити) – …………………..…………. …………………………………………………………………………………………………………………………..……. існували на півдні Франції, у Провансі, з кінця XI до початку XIII ст. лірика трубадурів – класичне втілення рицарського світобачення; лірика трубадурів здійснила радикальний вплив на мовну ситуацію в Західній Європі;
трý верів – (від франц. Trouver – знаходити, творити) – ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Джерела лірики трубадурів і труверів: фольклорні пісні й обряди (перш за все – весняні); “Мистецтво любові” Овідія;
неоплатонізм (вчення про достеменну єдину й ієрархічну будову буття); релігійна містика; розвинена арабо-мусульманська поезія з її синтезом земної і небесної любові й ідеалом цнотливого поклоніння жінці. “Культурний код” рицарської поезії: опис солодких і болісних страждань поета через заміжню Пані, що стоїть вище його за статусом; Пані сувора і неприступна; поет зважується розраховувати лише на привітний погляд; вища нагорода – безневинний поцілунок; оспівування не чуттєвості, а любові людини до Благоденства, Краси і Досконалості як до начал, що мають абсолютну владу в світі й наповнюють його значенням і етичною теплотою; ототожнення благоденства не з богом і Дівою Марією, а з жіночністю, яка ідеалізувалася й утілювала вищі духовні цінності, персоніфіковані в образі Пані (вперше в європейській словесності); любов до Пані осмислюється в термінах феодальних відносин: поет був “вірний” їй і “служив” як васал, а Пані “протегувала” трубадуру, “захищала” його і нагороджувала традиційними дарами (кільцем, шнурком) або ритуальним поцілунком умовність і канонічність.
створили новий феномен “куртуазна поезія”
2. Мінезанг Мінезанг – “любовна пісня” (від слова Minne – “любов”) – ……………………………...……………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………………..….. розвивалася під впливом Франції; мала перекладний або наслідувальний характер, але підноситься до справжньої творчої самостійності; існувало два напрями рицарської любовної пісні: архаїчний напрям (примикає до народної пісні) “Куртуазний напрям”
Роман Середньовічний роман у віршах склався й набув класичної форми в XII ст.
Новації Кретьєна де Труа: …………………….……………………………………………………………………………………………..………… …………………………………………………………………………………………………………………..…………. ……………………………………………………………………………………………………………………………... …………………….……………………………………………………………………………………………..………… …………………………………………………………………………………………………………………..…………. Тема 5. МІСЬКА ЛІТЕРАТУРА СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ ХІІ-ХІІІ ст. бурхливий розвиток міст і зростання їх ролі у культурному розвитку. Міська література Джерела ої літератури: Фольклор Лицарська словесність Християнсько-церковне письменство Система цінностей міської літератури містить не “нелицарські” та “недуховні” якості:
Поетика міської літератури:
2. Предновелістика. Сукупність малих прозових і віршованих творів (наративів), котрі передували створенню ренесансної новели. Основні жанри середньовічних малих наративів – фабльó / фаблі ó – лаконічна віршована оповідь комічного або рідше сатиричного змісту, шванки – повчально-сатиричне оповідання анекдотичного характеру з парадоксальним фіналом, “приклади” – твори релігійно-моралізаторського жанру, написані латиною, які неграмотним слухачам переповідалися рідною мовою, ле. 3. “Роман про Лиса” сатирична пам’ятка міської писемності середньовіччя. Сформована на основі народного епосу про тварин, об’єднаного в циклічну поему; записаний мандрівним поетом з Ельзасу Генріхом Гліхезером (Лицеміром), який назвав спритного Лиса християнським ім’ям Райнгард (у франц. Транскрипції – Ренар); твір переписувався в різні часи, не цілісний, обсяг до чотирьох томів (≈ 50000 віршованих рядків); містить 27 розділів (гілок), об’єднаних темою змагань мудрого, хитрого Лиса-Ренара з глупуватою вовком-Ізенгріном. 4. “Роман про Троянду” алегорична поема про куртуазні та філософські погляди того часу; першу частину (4058 версів) написав Гільом де Лорріс (1230): дотримувався традицій лицарського роману Кретьєна де Труа та Марії Французької; другу частину роману (18000) написав Жан де Мен (1277): менше цікавився лицарськими мотивами, виявляв схильність до сатири. 5. Поезія вагá нтів і голіá рдів § мандрівні поети ХІІ-ХІІІ ст. § соціальний стан: студенти, бідні клірики, міські декласовані елементи § мова – латина § теми та мотиви: студентське життя, плотські радощі, кабацький розгул, зіпсованість світу, мінливість долі. § дуалістичність світобачення (уславлення радощів життяÛ іронічне ставлення до життя) пародійність Тема 6. ВІДРОДЖЕННЯ В ІТАЛІЇ І ТВОРЧІСТЬ ДАНТЕ. ТВОРЧІСТЬ ФРАНЧЕСКО ПЕТРАРКИ. Історична характеристика XIV ст. невдача Хрестових походів; падіння влади імператора «Священної Римської імперії»; падіння могутності церкви ріст капіталістичного виробництва; феодальна роздробленість, відсутності єдиного державного центру, піднесення значення італійських вільних міст, які перетворилися на велику економічну, та політичну силу; розвиток міської культури; поява нового соціального прошарку – інтелігенції широкий культурний рух ВІДРОДЖЕННЯ або РЕНЕСАНС (термін Дж. Вазарі). Культурні діячі цієї епохи називали себе гуманістами (від латинського слова humanus – «людський») Основні риси Відродження: · …………………………………………………………………………………………………………………..……………………………………………………………………………………………………………………… · …………………………………………………………………………………………………………………..……………………………………………………………………………………………………………………… · …………………………………………………………………………………………………………………..……………………………………………………………………………………………………………………… · …………………………………………………………………………………………………………………..……………………………………………………………………………………………………………………… · …………………………………………………………………………………………………………………..……………………………………………………………………………………………………………………… · …………………………………………………………………………………………………………………..……………………………………………………………………………………………………………………… · …………………………………………………………………………………………………………………..… Джерела літератури Відродження: Ознаки літератури Ренесансу
Періодизація Відродження Раннє Відродження (14-15 століття), Середнє ( або Високе) і Пізнє Відродження. Творчість Франчé ско Петрá рки
Світоглядні засади: схилявся перед двома мислителями: Аврелієм Августином (поч. V ст.) і Данте Аліґ’єрі; драматична суперечка двох поглядів: теоцентричного й антропоцентричного. Збірка “ Пісні” (“Canzoniere”): 360 поезій; основна тема – оспівування прекрасної дами та її краси; сформував поетику нового, ренесансного кохання й етику кохання як цінностієвропейської культури; споглядання природи втрачає риси трансцендентального акту і перетворилося на споглядання краси земної жінки – Лаури; відмовився від алегорії; у центр сприйняття світу ставив уяву і цим підносить значення суб'єктивності; узаконив і удосконалив у ренесансній літературі жанр сонета. (Сонет складається з 14 рядків, які розбиті на два катрени і два терцети і щодо змісту побудовані як силогізм. У сонеті катрен – строфа з чотирьох рядків, терцет – строфа з трьох рядків; трирядкова строфа з самостійною функцією називається терцина); суттєвий елемент поезії – не переживання чи споглядання, а аргументація, доказ. Творчість Джованні Боккá ччо
“Декамерон”: збірка новел (поч. 1350-х p.) складається зі 100 новел, об'єднаних між собою сюжетною рамою; переосмислено Дантову ідею “нового життя” у сенсуалістському дусі; історії про реальнихлюдей; Боккаччо перший акцентує увагу на стосунках людей по горизонталі, а нена основі соціальної вертикалі; основна творча парадигма Боккаччо – переосмислення психологічно-поведінкового стереотипу; емансипований гумор і десакралізація; пародійне руйнування канону “високого” та “низького”, піднесення анекдоту до ідеалізованих висот доба розквіту авторської літератури й утвердження індивідуальної точки зору на світ і красу; письменник утверджує свій мікрокосм (певну світоглядна і естетичну широту, вміння серцем відгукуватися на почуття інших) Тема 7. ГУМАНІЗМ У НІМЕЧЧИНІ ТА НІДЕРЛАНДАХ. ФРАНЦУЗЬКИЙ РЕНЕСАНС. Відродження в Німеччині та Нідерландах Кінець XV – початок XVI ст. Історичні передумови: v роздробленість німецької держави; v імператор – справжній ренесансний володар: завойовник земель і покровитель мистецтв; реформація; акцент на відродженні справжніх християнських цінностей; провідну роль відігравали вчені-гуманісти; література доби мала характер релігійної сатиричної полеміки. гробіанський і блазнівський гумор. Ерá зм Роттердá мський (1466-1536).
|