Вироби з бурштину (янтар).
Головне божество Чатал-Гуюка.
Кубок з Ледце (Чехія). Глина. Культура дзвоноподібних кубків. Енеоліт (мідно-кам’яний вік).
Пам’ятки неолітичного живопису і петрогліфи надзвичайно численні і розсіяні на величезних територіях. Скупчення їх зустрічається майже повсюдно в Африці, східній Іспанії, на території колишнього СРСР - в Узбекистані, Азербайджані, на Онезькому озері, біля Білого моря і в Сибіру. Наскальний живопис неоліту подібний мезолітичному, проте сюжет стає більш багатоманітним.
«Мисливці». Наскальний живопис. Неоліт (?). Південна Родезія.
Протягом приблизно трьохсот років увагу вчених привертала до себе скала, відома під назвою «Томська писаниця». «Писаницями» в Сибіру називають зображення, намальовані мінеральною фарбою або висічені на гладкій поверхні стіни. Ще в 1675 році один невідомий російський мандрівник записав: «Не дошед острогу (Верхнетомський остріг) на краї Томи лежить камінь великий і високий, а на ньому написано звірі, і скоти, і птиці, і всяке подібне…»
Вона не збереглась до наших днів, проте уявлення про «писані» шедеври маємо завдяки шведському капітану Страленбергу, який передаючи загальні абриси скал, переніс також розміщені на них рисунки.
Зображення томської писаниці, виконані шведським хлопчиком К.Шульманом, що разом зі Страленбергом мандрував Сибіром.
Для мисливців головним джерелом існування були олені і лосі. Поступово ці тварини стали набувати міфічних рис — лось був «господарем тайги» нарівні з ведмедем. Образу лося належить в Томській писаниці головна роль: фігури повторюються багато разів. Абсолютно вірно передані пропорції і форми тіла тварини: її довгий масивний тулуб, горб на спині, важка голова, характерний виступ на лобі, здута верхня губа, опуклі ніздрі, тонкі ноги з роздвоєними копитами. На деяких рисунках на шиї й тулубі лосів показані поперекові смуги.
Лосі. Томська писаниця. Сибір. Неоліт.
...На кордоні між Сахарою і Феццаном, на території Алжиру, в гірській місцевості, що має назву Тассілі-Аджер, височіють рядами голі скали.
|