Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Приклад проекту з декількох файлів
Напишемо тепер програму, що складається з двох вихідних файлів і одного заголовного. Для цього візьмемо наш калькулятор і переробимо його. Тепер після введення першого числа треба відразу вводити дію. Якщо дія оперує тільки з одним числом (як у випадку синуса, косинуса, тангенса, квадратного кореня), результат відразу буде виведений. Якщо знадобиться друге число, воно буде спеціально запитуватися. Створимо каталог проекту kalkul2. У ньому створимо три файли: calculate.h, calculate.c, main.c. Файл calculate.h: /////////////////////////////////////// // calculate.h #ifndef CALCULATE_H_ #define CALCULATE_H_
float Calculate(float Numeral, char Operation[4]);
#endif /*CALCULATE_H_*/ Файл calculate.c: //////////////////////////////////// // calculate.c
#include < stdio.h> #include < math.h> #include < string.h> #include " calculate.h"
float Calculate(float Numeral, char Operation[4]) { float SecondNumeral; if(strncmp(Operation, " +", 1) == 0) { printf(" Второе слагаемое: "); scanf(" %f", & SecondNumeral); return(Numeral + SecondNumeral); } else if(strncmp(Operation, " -", 1) == 0) { printf(" Від’ємник: "); scanf(" %f", & SecondNumeral); return(Numeral - SecondNumeral); } else if(strncmp(Operation, " *", 1) == 0) { printf(" Множник: "); scanf(" %f", & SecondNumeral); return(Numeral * SecondNumeral); } else if(strncmp(Operation, " /", 1) == 0) { printf(" Дільник: "); scanf(" %f", & SecondNumeral); if(SecondNumeral == 0) { printf(" Помилка: ділення на нуль! "); return(HUGE_VAL); } else return(Numeral / SecondNumeral); } else if(strncmp(Operation, " pow", 3) == 0) { printf(" Степень: "); scanf(" %f", & SecondNumeral); return(pow(Numeral, SecondNumeral)); } else if(strncmp(Operation, " sqrt", 4) == 0) return(sqrt(Numeral));
else if(strncmp(Operation, " sin", 3) == 0) return(sin(Numeral)); else if(strncmp(Operation, " cos", 3) == 0) return(cos(Numeral)); else if(strncmp(Operation, " tan", 3) == 0) return(tan(Numeral)); else { printf(" Неправильно введена дія "); return(HUGE_VAL); } } Файл main.c: //////////////////////////////////////// // main.c #include < stdio.h> #include " calculate.h"
int main(void) { float Numeral; char Operation[4]; float Result; printf(" Число: "); scanf(" %f", & Numeral); printf(" Арифметична дія (+, -, *, /, pow, sqrt, sin, cos, tan): "); scanf(" %s", & Operation); Result = Calculate(Numeral, Operation); printf(" %6.2f\n", Result); return 0; } У нас є два файли вихідного коду (c-файли) і один заголовний (h-файл). Заголовний включається в обидва c-файли. Скомпілюємо calculate.c. gcc -c calculate.c Отримали calculate.o. Потім main.c. gcc -c main.c І ось він main.o перед нами! Тепер, як вам вже, напевно, підказує інтуїція, треба з цих двох об'єктних файлів зробити виконавчий. gcc calculate.o main.o -o kalkul Але, замість виконавчого файлу, в консолі з'явилось повідомлення не зрозумілого змісту: calculate.o(.text+0x1b5): In function `Calculate': calculate.c: undefined reference to `pow' calculate.o(.text+0x21e): calculate.c: undefined reference to `sqrt' calculate.o(.text+0x274): calculate.c: undefined reference to `sin' calculate.o(.text+0x2c4): calculate.c: undefined reference to `cos' calculate.o(.text+0x311): calculate.c: undefined reference to `tan' collect2: ld returned 1 exit status Undefined reference означає посилання на функцію, яка не визначена. В даному випадку gcc не знайшов визначення функцій pow, sqrt, sin, cos, tan. Де ж їх знайти? Як вже говорилося раніше, визначення функцій можуть перебувати в бібліотеках. Це скомпільовані виконавчі файли, що містять колекції однотипних операцій, які часто викликаються з багатьох програм, а тому немає сенсу багаторазово писати їх код в програмах. Стандартне розташування файлів бібліотек - каталоги / usr / lib і / usr / local / lib (при бажанні можна додати шлях). Якщо бібліотечний файл має розширення.a, то це статична бібліотека, тобто при компонуванні весь її двійковий код включається в виконуваний файл. Якщо розширення.so, то це динамічна бібліотека. Це означає, що в виконуваний файл програми поміщається тільки посилання на бібліотечний файл, а вже з нього і запускається функція. Коли ми писали програму hello, ми використовували функцію printf для виведення текстового рядка. Однак, як ви пам'ятаєте, ми ніде не писали визначення цієї функції. Звідки ж вона тоді викликається? Просто при компонуванні будь-якої програми компілятор gcc за замовчуванням включає в файл, що запускається бібліотеку libc. Це стандартна бібліотека мови C. Вона містить функції, необхідні абсолютно у всіх програмах, написаних на C, в тому числі і функцію printf. Оскільки бібліотека libc потрібна у всіх програмах, вона включається за замовчуванням, без необхідності давати окремі вказівки на її включення. Решту бібліотек треба включати явно. Адже не можна ж у всі програми поміщати абсолютно всі бібліотеки. Тоді виконуваний файл роздується до надто великих розмірів. Одним програмам потрібні одні функції, іншим - інші. Навіщо ж засмічувати їх непотрібним кодом! Хай залишається тільки те, що реально необхідно. Нам в даному випадку потрібна бібліотека libm. Саме вона містить всі основні математичні функції. Вона вимагає включення в текст програми заголовка < math.h>. Крім цього дистрибутиви Linux містять і інші бібліотеки, наприклад: libcurses – псевдографіка в символьному режимі. Потрібний заголовний файл < curses.h>. libform – створення екранних форм в текстовому режимі. Заголовний файл < form.h>. libgthread – підтримка багатопотокового режиму. Заголовний файл < glib.h>. libgtk – графічна бібліотека в режимі X Window. Заголовний файл < gtk / gtk.h>. libhistory – робота з журналами. Заголовний файл < readline / readline.h>. libjpeg – робота з зображенням у форматі JPEG. Заголовний файл < jpeglib.h>. libncurses – робота з псевдографікою в символьному режимі. Заголовний файл < ncurses.h>. libpng – робота з графікою у форматі PNG. Заголовний файл < png.h>. libpthread – багато поточна бібліотека POSIX. Стандартна багато поточна бібліотека для inux. Заголовний файл < pthread.h>. libreadline – робота з командним рядком. Заголовний файл < readline / readline.h>. libtiff – робота з графікою у форматі TIFF. Заголовний файл < tiffio.h>. libvga – низькорівнева робота з VGA і SVGA. Заголовний файл < vga.h>. А також багато-багато інших. Зверніть увагу, що назви всіх цих бібліотек починаються з буквосполучення lib-. Для їх явного включення в виконуваний файл, потрібно додати до команди gcc опцію -l, до якої додати назву бібліотеки без lib-. Наприклад, щоб включити бібліотеку libvga треба вказати опцію -lvga. Нам потрібні математичні функції pow, sqrt, sin, cos, tan. Вони, як уже було сказано, знаходяться в математичній бібліотеці libm. Отже, щоб підключити цю бібліотеку, ми повинні вказати опцію -lm. gcc calculate.o main.o -o kalkul –lm Наш виконавчий файл створений.
|