Студопедия

Главная страница Случайная страница

КАТЕГОРИИ:

АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника






IV Новые слова

II. Read pp. 5-9

Questions to discuss

Fundamental Ontology

  1. Why does Searle call his investigation of the social reality ontological?
  2. What theories does Searle consider as non-optional for people of the late twentieth and early twenty first century?
  3. Why are these theories important for Searle?
  4. What is Searle’s definition of intentionality?

 

Objectivity and Our Contemporary World View

  1. What are the two meanings of 'subjective' and 'objective'? Comment upon their difference.
  2. What are Searle’s examples of ontologically subjective and objective entities and of epistemically subjective and objective statements?

 

 

III. Translate the sentences

1. Автор пытался объяснить роль языка в конструировании социальной реальности.

2. Казалось, что автор принял эту теорию сознания как саму собой разумеющуюся.

3. Зависели ли институциональные факты от грубых фактов?

4. Решил ли он эту проблему удовлетворительно?

5. Была ли его теория социальной реальности последовательной?

 

 

IV Новые слова

1. Regarding smth. – относительно ч.-л.

E.g. Many facts regarding these things are objective facts.

2. attitude – установка

E.g. moral attitude

This is not a matter of my moral attitude

3. to contrast with smth. – отличатьс от ч.-л.

These facts contrast with such facts as that Mt. Everest has snow near the summit.

In contrast to – в отличие от

E.g. In contrast to noninstitutional facts, institutional facts are dependent on human agreement.

4. To require smth. – требовать ч.-л.

E.g. Institutional facts require human institutions for their existence.

5. to correspond to smth. – соответствовать ч.-л.

E.g. These statements are true because they correspond to the facts.

6. To account for smth. – объяснять ч.-л.

a. An account of smth. – объяснение ч.-л.

7. to defend smth. – защищать ч.-л.

E.g. I want to defend the idea that there is a reality that is totally independent of us.

8. to investigate – исследовать

A method of investigation – метод исследования

E.g. My method of investigation is to examine the structure of the facts.

9. to examine – изучать

10. To consider smth. – рассматривать ч.-л.

Consider the simple scene like the following.

11. to take smth. for granted – принимать ч.-л. как само собой разумеющееся.

A child takes social reality for granted.

12. to be aware of smth./that

Осознавать ч.-л. или осознавать, что

E.g. We learn to perceive and use cars but we’re not aware that they have a special ontology.

13. to reflect on smth. – размышлять о ч.-л.

We don’t reflect on the special features of their ontology.

14. to identify things in terms of smth. – определять вещи в терминах…/с точки зрения

The task to indentify things in terms of their intrinsic features is very hard.

15. to seem to do smth./ to seem that… кажется/выглядит, что нечто происходит/кажется, что

It seems that institutional facts require human institutions for their existence.

Marriages, lawyers, and bathtubs do not seem to have a complex structure.

16. to deal with. smth. –иметь дело с ч.-л.

When we deal with money, bathtubs, cars, and lawyers, they seem to be just what they are.

 

<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
III. Новые слова | Ведомость получения домашнего задания №1
Поделиться с друзьями:

mylektsii.su - Мои Лекции - 2015-2024 год. (0.007 сек.)Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав Пожаловаться на материал