Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Мова, писемність, освіта, науково-технічні знання. http://litopys.org.ua/krypcult/krcult05.htm
https://litopys.org.ua/krypcult/krcult05.htm Мова - одне із найбільших культурно-духовних надбань етносу, оскільки в ній акумулюються його знання про навколишній світ і про себе. До того ж вона - найголовніша з визначальних прикмет етнічної спільності, тому з’ясувати походження певного народу неможливо без дослідження історії його мови. Сучасні слов’янські мови, які утворюють три виразні підгрупи - східнослов’янську, західнослов’янську та південнослов’янську, розвинулися з праслов’янської (спільнослов’янської) мови. В свою чергу, праслов’янська мова сформувалася на ґрунті праіндоєвропейської (спільноєвропейської), яка дала початок кільком групам мов, що утворюють індоєвропейську сім’ю, в яку крім слов’янської групи, входять кельтська, романська, германська, балтійська, індійська, іранська та інші групи, грецька, албанська та інші мови. Багато лінгвістів не визнають існування єдиної давньоруської живої розмовної мови, але всі фахівці сходяться на тому, що східні слов’яни XI — XIII ст. мали спільну писемно-літературну мову: або давньоруську, або старослов’янську (церковнослов’янську) чи обидві разом. У формуванні давньоруської писемної мови старослов’янській (церковнослов’янській) мові належала важлива роль, адже це були генетично споріднені мови. Вирішальною умовою виникнення і формування давньоруської писемно-літературної мови було об’єднання всіх східнослов’янських племен у єдиній державі. Широкою матеріальною базою давньоруської літературної мови стало живе мовлення східних слов’ян Х-ХІ ст., яке характеризувалося спільністю багатьох елементів фонетики, граматики й фразеології. Провідна роль Києва в формуванні ранньофеодальної держави і географічно центральне положення столиці сприяли виділенню старокиївського (полянського) говору на роль основи літературної мови. Проте єдність давньоруської літературної мови не розуміємо як моноліт. В міру нагромадження нових специфічних рис діалектів регіонів Київської Русі йшов процес вироблення регіональних варіантів давньоруської! писемно-літературної мови. Найяскравішими, видається, були південний, який умовно називаємо русько-українським, та північний — русько-словенський (новгородський). В збережених оригінальних текстах XI ст. давньоруська писемно- літературна мова виступає із власним відносно впорядкованим правописом. Давньоруська літературна мова була мовою державною, адже нею велося діловодство в великокнязівській канцелярії та в канцелярії удільних князів. У церковній сфері, насамперед у богослужінні, в Русі XI - ХПІ ст. панівною була старослов’янська мова, творцями якої були Кирило та його брат Мефодій. Старослов'янська мова була багатою, високорозвиненою, диференційованою у стильовому відношенні. Її було визнано в Європі поряд із латинською й грецькою як знаряддя духовної культури. Воша вже мала понад столітню традицію. До особливостей писемної культури Русі треба віднести утворення двох типів літературної мови: церковнослов’янської (старослов’янська) і близької до просторіччя давньоруської. Першою писалася церковно-повчальна і житійна література, близькою до розмовної велося ділове листування, складалися юридичні акти («Руська правда»), літописи, пам'ятки світської літератури («Слово о полку Ігоревім»). Обидві мови активно впливали одна на одну, взаємно збагачувалися. Обидві вони були близькі і зрозумілі народу, і сам факт введення богослужіння слов'янською мовою гідно був оцінений «Повістю временних літ»: «І раді були слов'яни, слухаючи про велич божу своєю мовою», а «словеньська мова і руська одне є». Таким чином, в Київській Русі співіснували, активно й плідно взаємодіяли дві літературні мови: старослов’янська, яка обслуговувала потреби християнської релігії (літургія, обряди, проповіді, житія тощо), та давньоруська, що функціонувала в світських колах (юридичні акти, листування офіційне та приватне, літописи, художня література).
Основою розвитку культури будь-якого суспільства або держави, показником її рівня завжди була писемність. Археологічні джерела дають можливість віднести час оволодіння неупорядкованим письмом до IX ст. Болгарський письменник початку X ст. чорноризець Храбр вирізняє три періоди розвитку слов’янської писемності. Ø Спочатку, коли слов’яни були язичниками, вони не мали книжок, а для ворожіння і лічби користувалися «чертами і різами» (рисками і зарубками). Це були найпростіші календарні чи родові знаки, знаки власності тощо - піктографічне письмо, яке виникає приблизно у середині І тис. н.е. Ø Пізніше намагалися записувати слов’янську мову за допомогою грецьких та латинських літер (про це свідчить абетка XI ст. на стіні Софійського собору в Києві, що складається з 27 літер - 23 грецькі літери та слов’янські Б, Ж, Ш, Щ). Ø Третій період розвитку слов’янської писемності Храбр пов’язує вже з «устроєниєм» абетки Кирилом. Проблема виникнення слов’янської писемності досі не вирішена. Більшість фахівців вважає, що Кирило під час своєї місії до Моравії для точної передачі фонетики слов’янської мови створив у 863 р. нову абетку - глаголицю. На теренах Першого Болгарського царства, можливо учнями братів Кирила та Мефодія, глаголична система була перероблена. Серед 43 літер кирилиці 19 відповідали слов’янським звукам. Нова абетка витиснула глаголицю із східних регіонів Першого Болгарського царства і звідти була перенесена на Русь. З часом, після остаточної перемоги та поширення на цих землях вона набула назви - кирилиця. Давні автори часто володіли обома системами. Після офіційного запровадження християнства на Русі в 988 р- вдосконалене слов’янське письмо - кирилиця - набуло особливого поширення. Про наявність писемності на Русі задовго до офіційного хрещення держави свідчать договори з греками 911 і 944 p., в яких містяться вказівки на те, що обидві держави розв’язували різні спірні питання «не тільки на словах, а й на письмі»; літописне повідомлення про знахідку Кирилом у Корсуні (Херсонесі) Євангелія і Псалтиря, написаних «руськими письмены», а також зустріч з чоловіком, який говорив цією мовою. Про поширення писемності на Русі яскраво свідчать графіті (написи, що продряпані) на стінах давніх будівель. Кількість відкритих київським дослідником С.О.Висоцьким графіті на стінах Софійського, Успенського, Печерського та Михайлівського Видубицького соборів, Кирилівської церкви, церкви Спаса на Берестовім та на Золотих воротах налічує декілька сот стародавніх записів, починаючи з XI ст. Серед них - поминальні та пам’ятні записи про відвідини собору, написи до фресок, побутові написи та малюнки. В своїй сукупності вони дають уявлення про грамотність давньоруських прочан. Частина написів мають історичний характер і навіть доповнюють повідомлення літописців. В першу чергу, це запис про смерть Великого князя Ярослава Мудрого, що уточнює літописну дату - 20 лютого 1054 р. (графіті на стінах Софійського Собору): «В |лето| 6562 месяца февраля 20 кончина царя нашого...»; напис про чотирирічне князювання в Києві Святослава Ярославича; про мир, укладений на Желяні (під Києвом) князями Святополком Ізяславичем, Володимиром Мономахом й Олегом Святославичем. Особливо важливі датовані графіті - написи, де автор записував рік. Вони допомагають зрозуміти, як змінювалось з часом написання давньоруських літер, особливості мови та фонетики. Написи на стінах храмів, побутових та інших предметах, писала, окремі елементи книг вказують на достатньо значне поширення писемності не тільки серед князів і духівництва, а й серед ремісничо- торгових верств населення в X - XIII ст. Знання грамоти вимагала й торгівля, й окремі ремісничі спеціальності. Писемність, як основний компонент культури, була для Київської Русі могутнім фактором, засобом загального культурного розвитку всієї країни, розвитку самосвідомості.
Запровадження християнства викликало нагальну потребу у підготовці освічених людей, освічених священиках, і в книгах, й дало могутній поштовх поширенню освіти на Русі, відкриттю шкіл, створення певної системи освіти. Причини, що сприяли поширенню освіти на Русі: 1. Про освіту турбувались не лише і не стільки церковники, а й князівська (світська) влада. І ініціатива тут часто була за князями (в той час, коли в Європі освіта була в руках церкви). Перші школи відкриті в 988 р. Володимиром при Десятинній церкві (ЗО учнів), 1030 р. Ярославом мудрим в Новгороді і в 1037 р. в Києві (двірцева школа); 2. Навчання в школах Давньої Русі проводилося рідною (слов’янською) мовою (на Заході - латинню); 3. На Русі великого розповсюдження набрала нова форма освіти самоосвіта - майже невідома на Заході того часу; 4. Школи в Давній Русі були більш доступними для простих людей, хоч, зрозуміло, мова про всеобуч не йде (школи грамоти); 5. На відміну від Європи освіта в давній Русі була доступна для дівчат. В 1086 р. Ганна Всеволодівна відкрила жіночу школу в Києві, такі ж школи були відкриті в Суздалі, Полоцьку. Ряд джерел засвідчує високу освіченість жінок, насамперед, у князівських верхах. Це піднімало престиж київського двору серед монархів Європи. Взагалі, поширення християнства дещо поліпшило й морально-правове становище жінок, підняло їх авторитет в очах суспільства; 6. Давньоруські школи за своєю організацією були більш демократичними, тут дисципліна носила більш м’якій характер. Створення шкіл і розповсюдження писемності були пов’язані з соціальними та культурними вимогами давньоруського суспільства. Освічені люди були необхідні не тільки для широкого впровадження нового християнського культу, але й для функціонування державного управління, міжнародних зв’язків, торгівлі.
В XI ст. - період розквіту Київської Русі, система шкіл була представлена такими основними типами: · школа «книжого вчення»; · монастирська школа; · школа грамоти; · годувальництво. Піклування про освіту з часу введення християнства взяла на себе держава і церква. Школи «книжого вчення» - державні школи підвищеного типу, де, як правило, викладали «сім вільних мистецтв». Навчання здійснювалось через роботу з книжкою, з текстом, що розширювало межі пізнання й можливості освіти. Молодь готували до діяльності в різних сферах державного, культурного та церковного життя. Монастирські школи відкривали при монастирях. В них навчалися ченці, майбутні священнослужителі. Навчання мало індивідуальний характер. Як і в Європі, такі школи, засновані різними орденами ченців, поділялися на зовнішні (в яких навчалися миряни) і внутрішні (де навчалися майбутні монахи). Освіта була диференційованою: ченці із заможних родин опановували надбання середньовічної європейської освіти і готувалися до високих посад у церковній ієрархії, особи ж з простолюддя вчилися читати та писати і готувалися до службових відправ. Монастирські школи Київської Русі значно випередили школи європейських країн, побудувавши навчання і виховання своїх учнів у раціонально-практичному плані. Велику роль у поширенні освіти відіграли монастирі, в яких переписувалися книги й організовувались бібліотеки (Києво-Печерська лавра, перший в Давній Русі монастир, найбільший центр православної релігії, заснований у 1051 p., Софійський собор). Церкви і монастирі за наказом князя організовували школи, постачали їм учителів, церковні книжки, визначали режим школи, Можна без перебільшення сказати, що кожна нова єпархія ставала новим центром освіти, новий монастир - школою підвищеного типу, а нова церква - початковою школою. Школи грамоти існували переважно в містах. У них навчали дітей бояр, посадників, купців, лихварів, заможних ремісників. Утримували ці школи на кошти батьків. Крім державних і церковних шкіл існувало і приватне навчання. Годувальництво - форма домашнього виховання феодальної знаті. Князі підбирали для малолітніх княжичів (віком 5-7 років годувальників із числа воєвод і знатних бояр; годувальники були і наставниками, і управителями. В обов’язки годувальника входило Розумове, моральне і військово-фізичне виховання, раннє залучення княжича до державних справ, військового і політичного життя. Більшість дітей простолюду виховувалась у сім’ях. Їх навчали сільськогосподарській праці, іншої домашньої роботи, зрідка віддавали майстрові для опанування ремесла, де вони могли вивчати також грамоту і хоровий спів.
Вищу освіту добували тільки талановиті одиниці, що прагнули дійти до найвищих церковних урядів або визначитися як проповідники й письменники. Під вищою освітою розумілося вивчення богословсько-філософських дисциплін: богослов’я, філософії, риторики, граматики, співів та вивчення іноземних мов, насамперед, грецької. Таку освіту можна було отримати в XI ст. у київській писемній школі при Софійському соборі, а у XII ст. при Печерському або при Видубицькому монастирях, в Чернігові, Переяславі, Галичі - в школах при єпископіях. Для продовження і поглиблення освіти служили бібліотеки, що створювалися при монастирях і церквах. На Русі було багато бібліотек, але перша і найбільш значна знаходилась у Софії Київській (заснована у 1037 р.) При бібліотеці була книгописна майстерня - скрипторій, де переписувались та перекладались книги з грецької мови на слов’янську. В бібліотеці зберігались богослужебні книги, а також література з світової історії, географії, астрономії, філософські та юридичні трактати та різні державні документи. За підрахунками вчених, Софійська бібліотека мала налічувати понад 950 томів. Книги, які вийшли з цього скрипторію, послужились подальшому розповсюдженню писемності на Русі, стали основою нових бібліотек. Виникла бібліотека Печерського монастиря, який з кінця XI ст. перетворився на найбільший в країні культурно-ідеологічний центр. Велика бібліотека мала діяти у Видубицькому монастирі, заснованому 1070 р. князем Всеволодом Ярославичем. В Європі Київ посів славу освітнього центру, куди приїжджали на навчання іноземці, серед яких були і престолонаслідники. Представники влади були освіченими людьми, князі володіли кількома мовами. Сам Ярослав любив книги, освіченою була і вся родина князя. Відомий підпис його дочки Анни - королеви Франції. Син Всеволод знав п’ять іноземних мов, а онук Володимир Мономах був відомим письменником. Крім Києва бібліотеки були засновані в Чернігові, Переяславі, Галичі, Володимирі та інших містах. Приватні бібліотеки мали правнук Ярослава Мудрого Микола-Святоша, волинський князь Володимир Василькович, чернець Григорій (середина XII ст.) Одночасно з бібліотеками виникли і перші архіви. Вважається, що найдавнішим сховищем рукописних документів була церква св. Іллі у Києві. В галузі розповсюдження наукових знань Київська Русь стояла на одному рівні з передовими країнами Європи. Знання з математики, первісні елементарні розрахунки були необхідні для спорудження храмів. Знання обмежувалось до простих чотирьох дій, дробів і обчислювання процентів - все для практичних потреб. Арифметичними знаннями користувалися під час торгівлі. Провадились також різні обчислення, записувались міри довжини, обсягу, відстані між містами. Робилися складні розрахунки, викликані потребами церкви у складанні календарів і пасхалій. У грошовій системі використовувались наочно-обчислювальні засоби -абака, схема обчислення якої відтворена на мініатюрі Радзивілівського літопису. Розвивалися в Київській Русі і знання з фізики. В одному з «Шестодневів» (приписаному Василю Великому) твердиться, що чотири складники - це: земля, вогонь, вода, повітря. Неважко збагнути, що йдеться про агрегатні стани речовини: твердий, рідкий, газоподібний та плазму. Саме цим і визначалися чотири форми матерії, доступні людському розуму; світло вважалося ідеальною формою матерії. Певні знання руські люди мали в галузі практичної хімії, які були необхідні для виготовлення смальти для мозаїк, скляних виробів, різнокольорових емалей, поліхромної поливи для кераміки. Відомо чимало різних фарб і барвників, які застосовувались для фарбування тканин, шкір, розпису фресок, ікон, рукописів тощо. Ремісники володіли знаннями про хімічні властивості розчинів і речовин (для обробки шкіри, хутра, виготовлення різних напоїв тощо). На Русі знали про так званий грецький вогонь - легкозаймисту речовину в спеціальних посудинах - своєрідні запалювані бомби старожитності. Через половців наші предки познайомилися з порохом, винайденим китайцями, але використовували його для залякування; власне вогнепальна зброя з’явилася наприкінці XIII- ХІУ ст. Хімія в середні віки нагромадила і прикрий досвід - виготовлення різного роду отруйних речовин та інших засобів нищення живого, про що наводяться реальні факти. У писемних джерелах - отруєння Юрія Довгорукого київськими боярами у 1157 p., його сина Гліба Юрійовича у 1171р. тощо. Почесне місце в системі позитивних знань Київської Русі належить астрономії. За астрологічним трактатом, вміщеним в Ізборнику 1073 p., що дійшов до нас, у центрі Всесвіту знаходилася Земля, довкола якої обертаються кілька небесних сфер (або просто небес). Крім Сонця та Місяця було відомо ще п’ять планет; решту відкрито вже після винайдення телескопа. Рахували планети, однак, у протилежному напрямі - від периферії до центру. Восьмою сферою деякі автори вважали нерухоме небо. Дехто виділяв ще дев’яту сферу - зодіакальну (12 знаків, розчленованих зодіакальними сузір’ями). Літописи засвідчують увагу до небесних явищ (сонячні і місячні затемнення, комети та метеорити, північне сяйво, атмосферні явища). Досить широкими були географічні знання, які здобувались в результаті практичного освоєння шляхів і через знайомство з географічними трактатами того часу. Описи давньоруських літописів охоплюють величезну територію від Гібралтара й Британії на заході до Уралу і півночі Західного Сибіру на сході, від Білого та Баренцового морів на півночі до Індійського океану і Південно- Китайського моря на півдні та південному сході. На Русі були добре відомі Середземномор’я, Північна Африка, Мала Азія, Персія, Середня Азія, Індія. Давньоруські автори, безумовно, вбачали Русь складовою частиною тогочасного єдиного світу. Знали руські люди і географію своєї країни. В літопису перелічено місця проживання всіх східнослов’янських племен, які локалізуються за ріками, озерами, горами. Це - Дунай, Дніпро, Дністер, Буг, Десна, Сула, Прип’ять, Волга, Ока, озера - Ільмень, Нево, Біле. Детально описується шлях «із Варяг у Греки» по Дніпру. Відомий і шлях по Волзі. Особливу увагу давньоруських людей привертала наука про живе. Хлібороби Київської Русі мали точне уявлення, коли саме орати, коли сіяти, коли збирати врожай. Вони розуміли, яку роль у вегетації рослин (і яких саме) відіграють метеорологічні умови і вміли передбачати їх. У них були надійні методи для сприяння нормальному розвитку і росту рослин - угноєння, ретельність обробки ґрунтів, певні елементи селекції, щеплення дерев, сівозміна тощо. Київська Русь одержала у спадок все багатство медичних знань язичництва. Волхви, знахарі, віщуни були фактично народними лікарями («лечцами»). Лікарські рослини, «мовниці», лазні, масаж, кровопускання - все це було на озброєнні народних цілителів. Про порівняно високий рівень медичних знань на Русі свідчать повідомлення «Руської Правди» про «лечца», а також свідчення «Ізборника» 1076 р. та інших писемних джерел. Давньоруська медицина базувалася переважно на, так би мовити, трьох китах: психотерапії, фітотерапії, фізіотерапії. В «Ізборнику» подано спеціальні медичні статті про різні людські захворювання і рекомендації щодо лікування їх (до хірургічних операцій включно). Найдавнішими розділами медицини були акушерко та хірургія. Набагато складніше було лікувати внутрішні хвороби, особливо - інфекційні. Найвидатнішим медиком до монгольської Русі був Агапіт, що жив наприкiнцi XI - в першiй половинi ХII ст., який прийняв постриг в Печерському монастирі i діяв там до кінця життя, здобувши неабияку славу i популярність в народі. Вивченням медицини і лікуванням хворих займалась онука Володимира Мономаха княгиня Євпраксія, яка склала лікарський порадник «Мазі» («Аллима»), де розповідалось про вплив клімату на організм, сон, лазні, їжу, різні хвороби і лікування ран. Отже, наука в Київській Русі була адекватною загальному стану позитивних знань європейського, а почасти й східного середньовіччя. Майже всі розділи тогочасної просвіти переживали піднесення; їхній рівень не відрізнявся від рівня візантійської культури, що відбивала найбільш прогресивні тенденції епохи.
|