Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Хрещення (Богоявлення).
В основі - євангельська розповідь про хрещення Ісуса Христа в річці Йордан Іоанном Хрестителем.У центрі, в річці, оголений Ісус Христос, праворуч від нього - Іоанн Хреститель, на березі - Ангели. Зверху на Христа сходить Святий Дух у вигляді голуба або променя.
3.4 Преображення. В основі сюжету - євангельський текст про те, як Ісус Христос разом зі своїми трьома учнями - Яковом, Іоанном і Петром - зійшов на гору Фавор помолитися і там преобразився: " вигляд обличчя Його змінився, а одежа Його стала біла й блискуча". Прийшли пророки Ілля та Мойсей і розмовляли зі Спасителем. З небес зійшло світла хмара і чути було голос: " Це Син Мій Улюблений, Його слухайте". Апостоли злякалися (це зображується звичайно у вигляді падаючих апостолів), але Христос заспокоїв їх, а коли сходили з гори, попередив, щоб вони нікому не розповідали про побачене, поки Син людський не воскресне з мертвих. На іконах на вершині гори зображується в яскравому сяйві Ісус Христос, по обидва боки Його стоять на гірках пророки Ілля та Мойсей, а внизу - три апостола, перелякані і вражені побаченим чудом. Петро та Яків з боків, в середині - наймолодший з них, Іван. Від фігури Ісуса до апостолів йдуть три яскравих промені. Мойсей (молодий), зі скрижалями в руках, - зліва від Христа, Ілля (старець) - праворуч. Одяг Христа зазвичай білий, розписаний золотом або сріблом, навколо нього - " слава" овальна або кругла, світло-блакитного, світло-синього або білого кольорів. Часто додаються сцени сходження Христа з апостолами на гору Фавор і сходження їх з гори.
3.5. Вхід господинь в Єрусалим. За тиждень до Свого розп'яття Христос пішов до Єрусалиму. Він зупинився біля гори Оливної, підкликав до себе двох учнів і велів їм іти в сусіднє село, щоб взяти там осла. Якщо ж спитають, навіщо берете, відповісти, що це потрібно для Господа. Осла привели, учні накрили його своїм одягом, Христос сів на нього і поїхав. Близько Єрусалиму зустріти його вийшло багато народу. Спасителя вітали криками та гілками дерев, люди кидали на дорогу одежу. Це було в останню неділю перед Великоднем, яку інакше називали тижнем Квітна - пальмових гілок. У Росії пальмові гілки замінила верба, і тому неділю Входу Христа в Єрусалим називається Вербною неділею. На іконах зображається Христос, який їде на ослі. Він в'їжджає в місто - Єрусалим.
3.6. Воскресіння Лазаря. Євангеліє розповідає, що в містечку Віфанії жили дві сестри - Марфа і Марія. Одного разу захворів брат їх Лазар, якого вони любили і шанували як батька. Сестри послали сказати Христу про хворобу брата, але коли Ісус прибув до Віфанії, пройшло вже чотири дні з тих пір, як Лазар помер. Христос пішов до печери, де був похований Лазар, велів відібрати камінь, який загороджує вхід, заглянув до печери, і голосно сказав: " Лазарю, Виходь! ". І ось з печери дійсно видався Лазар, сповитий, як немовля, за звичаями того часу. Присутні при диво воскресінні схилилися перед Христом. На іконах зображається Христос з групою апостолів ззаду Нього, праворуч - темна висока печера. Ісус простягає руки до вже воскрешого Лазаря. Тут же прислужники, фарисеї, сестри Марфа та Марія, які схиляються до ніг Христа.
3.7. Таємна вечеря У свято Пасхи Ісус разом зі своїми дванадцятьма учнями зібрався вкусити пасхальне ягня. А первосвященики та книжники шукали спосіб погубити Христа і вже домовилися з одним з Його учнів Іудою, званого Іскаріот, що він зрадить за гроші вчителя. У день Опрісноків (Великдень) Христос і апостоли зібралися за столом. На цій зустрічі було встановлено Спасителем таїнство причащання. Він узяв хліб, поламав його і подав учням, кажучи: " Це є Тіло Моє...". Потім дав чашу вина зі словами: " Це є Кров Моя Нового Заповіту...". На іконах Христос і апостоли сидять навколо святкового столу, на якому - чаша, хліб. Юда простягає руку до сільниці.
3.8. Страсті Христові. Серед безлічі інших ікон Спасителя можна зустріти цикл ікон Страстей Христових. У них входять: " Цілування Іуди", " Суд Пілата", " Ісус в терновому вінці", " Несення Хреста", нарешті " Розп'яття Христове". На останній іконі навколо хреста зображуються Пресвята Богородиця, жінки (деякі з дружин Мироносиць), Іоанн Богослов і іноді Лонгін, сотник зі списом у руці. Позаду - стіна міста. Це Єрусалим. Хрест укріплений в горі, під нею чорнота печери - місце поховання Адама (символічне зіставлення першолюдини і Боголюдини Христа). На символічних ізводах два ангели сходив до Христа. Один з них тримає чашу біля грудей Ісуса, в яку стікає кров і вода з пробитого (тобто проколотого воїном) ребра Його. У цьому ж ряду слідують: " Зняття з Хреста", " Положення в труну". Весь цикл Страстей Христових ставиться або в іконостасі, або клеймами в іконі " Воскресіння зі святами".
3.9. Воскресіння Христове. Зішестя в Пекло. Іконописне зображення Воскресіння Христового з'явилося відносно пізно, стародавніх ікон цього свята ми не маємо. Більше того, у православ'ї прийнято вважати канонічним, тобто визнано дійсним, що іконопису лише те, що було явлено світу. Власне воскресіння не було явлено нікому. Тому ікони Воскресіння Христового пишуться символічно. Перший образ Воскресіння, найпоширеніший - це Зішестя в пекло.Сюжет ікони містичний, відкритий в одкровенні і заснований на Євангелії. Спаситель сходить вниз, в пекло, яке зображається чорною порожнечею. Його ноги зневажають ворота пекла, поруч - уламки огорожі пекла. Назустріч Йому піднімаються праведники - Адам, Єва та інші.
3.10. Вознесіння Господнє. В основі - євангельський текст про те, що на сороковий день після Свого воскресіння з мертвих, Христос повів Своїх учнів на гору Оливну і там у них на очах вознісся на небо. Коли уражені апостоли дивилися на возносящогося Христа, до них з'явилися два чоловіка і розповіли про друге пришестя Спасителя в кінці світу. Вгорі ікони в круглій " славі", підтримуваної двома Ангелами, зображується піднесення Христа. Під ним - у центрі - Богоматір з піднятими в сторони і вгору руками (у позі Оранти). Навколо Неї стоять апостоли. 4. Ікони Богородиці
|