Ñòóäîïåäèÿ

Ãëàâíàÿ ñòðàíèöà Ñëó÷àéíàÿ ñòðàíèöà

ÊÀÒÅÃÎÐÈÈ:

ÀâòîìîáèëèÀñòðîíîìèÿÁèîëîãèÿÃåîãðàôèÿÄîì è ñàäÄðóãèå ÿçûêèÄðóãîåÈíôîðìàòèêàÈñòîðèÿÊóëüòóðàËèòåðàòóðàËîãèêàÌàòåìàòèêàÌåäèöèíàÌåòàëëóðãèÿÌåõàíèêàÎáðàçîâàíèåÎõðàíà òðóäàÏåäàãîãèêàÏîëèòèêàÏðàâîÏñèõîëîãèÿÐåëèãèÿÐèòîðèêàÑîöèîëîãèÿÑïîðòÑòðîèòåëüñòâîÒåõíîëîãèÿÒóðèçìÔèçèêàÔèëîñîôèÿÔèíàíñûÕèìèÿ×åð÷åíèåÝêîëîãèÿÝêîíîìèêàÝëåêòðîíèêà






Diskografija. Mjesec je opet pun (Dokumentarna 1984)






" Mjesec je opet pun" (Dokumentarna 1984)

" Dugo toplo ljeto" (RTV U 1985.)

" Krenimo" (Diskoton 1987.)

" Mraz" (Rose records 1992)

" Skozi leta" (Rose records 1994)

" Drugi svet 1984, -1987, " (Grafit 1995, kompilacija)

" Navaden dan" (RTV S 1997.)

 

AZRA

(Zagreb)

 

Kontroverzni autor i jedan od najveć ih mistič ara rock scene Branimir Dž oni Š tulić rođ en je 11. aprila 1953 godine u Skoplju. Otac mu je bio vojno lice tako da su selja-kanja bila neizbež na popratna pojava pro­fesije. Ključ ne godine odrastanja i afirmacije proveo je u Zagrebu gde je studirao na Filozofskom fakultetu. U poč etku karijere č esto je nastupao sam sa akustič nom gita­rom i to pretež no po ž urkama gde je izvodio svoje, ali i tuđ e pesme raznih ž anrova. U to vreme napisao je dobar deo pesama koje su se kasnije naš le na ranim albumima Azre

Prva grupa koju je osnovao zvala se Balkan Sevdah Band Č inili su je dugokosi momci sa akustič nim gitarama ijedna peva-č ica Svirali su sve - od Dž onijevih pesama, preko sevdalinki, narodnjaka do The Beatles. Vremenom se bend sve viš e okreć e rocku, a kroz njega je proš lo mnogo muzič ara

Januara 1977. godine Dž oni je odluč io da promeni naziv grupe u Azra Ime je oda­brano po pesmi Hajnriha Hajnea, a Azra znač i devica. I pod novim imenom su č este promene u grupi, tako da sezone 77. i 78. godine nastupa sa Jurom Stublić em, Jurijem Novoselić em, Marinom Pelajić em i Mlade­nom Jurič ić em. Jura i Dž oni, kao dve jake autorske lič nosti, nisu mogli dugo da izdrž e pod istim krovom pa se č itava ekipa odvaja od Dž onija i formira sastav Film U to vreme Dž oni postaje č lan Parnog valjka, ali ni ta kombinacija nije dugo potrajala, samo dve nedelje. Rezultati druž enja ostali su zabele-ž eni na albumima Parnog valjka jer je Husein Hasanefendić Hus, lider grupe, imao obič aj da obrađ uje Dž onijeve pesme Tako su i na­stale verzije " Jablan" i " Kad Miki kaž e da se boji". Vrativš i se ideji Azre, Dž oni za stalnog saradnika prihvata bubnjara Borisa Lajnera koji je u to vreme svirao sa grupom Haus-tor. Dugo su traž ili adekvatnog basistu, tako da su se za prvi intervju slikali sa psom. Valj­da da bi izgledali kao trio Njih dvojica su snimili prvi singl sa pesmama " Balkan" i " A š ta da radim" U studiju su im pomogli Zlat-ko Miksić Fuma, basista Parnog valjka,

prateć e vokale pevao je Mladen Jurič ić, gitarista Filma, Husein Hasanefendić je svi­rao gitaru i obavio produkciju, a električ nu violinu je svirao izvesni Relja. Debi singl pokreć e prve pozitivne kritike. Pesma " Bal­kan" koju je Dž oni napisao po povratku iz vojske, 1974. godine nosi u sebi sublimirane glavne odrednice njegovog autorskog senzi­biliteta. Originalni tekst pesme vukao je na sevdah, ali ga je Dž oni pod uticajem punka i novog talasa izmenio Na te promene dos­ta je uticao prvi nastup Pankrta u Zagrebu Azri se uskoro pridruž io basista Miso Hrnjak., Trio koji je snimio ključ ne ploč e Azre bio je formiran. Dž oni je nastavio sa svojom ide­jom partizanskog proboja, tako da je grupa tokom leta svirala po trgovima na moru kaleć i se u direktnim kontaktima sa sluč aj­nom ili namernom publikom. Debi album snimaju u proleć e 1980. godine a za produ­centa je odabran veteran Drago Mlinarec, jer je Hus bio zauzet Rezultat je u produ­centskom smislu bio mrš av, jer im se nisu podudarali senzibiliteti Ipak, pesmama to nije mnogo naudilo pa se ta ploč a smatra jednim od najjač ih debija u YU rocku Tokom dvanaest numera Dž oni demonstrira praš tave gitare, uticaj belog reggae zvuka (kao The Police u to vreme), uzvikujuć e, gotovo bol­no pevanje i tekstove sa temama koje dota­daš nja scena nije poznavala. Ipak, shodno vremenu, Dž oni je izbegao da snimi pesme sa jač im politič kim temama, ostavljajuć i ih za sledeć i album. Na debiju se naš lo dosta ljubavnih pesama i č itava ploč a je posveć ena devojci Graciji kojoj je napisao i upeč atljivu, gotovo nervoznu baladu " Gracija". Kada je debi album stigao u prodavnice, publika je već uveliko znala sve pesme, tako da je na koncertima grupa odlič no prolazila Dobar prijem prvog albuma otvorio je Azri vrata Jugotona i Dž oni je krenuo sa prekrajanjem i dopunjavanjem pesama koje je ranije napi­sao, a velikom brzinom je pravio i nove. Dž o­ni je već u to vreme ispoljio svoj naglaš eni individualizam, tako da je odbio da svira na predstavljanju zagrebač kih grupa u Domu omladine, organizovanih u paketu pod nazi­vom " Pozdrav iz Zagreba" januara 1981. go­dine. Nekoliko nedelja kasnije doš li su u Beo­grad i tokom tri dana sa pet koncerata trijumfovali su u SKC-u

 

Sledeć i potez bio je singl sa pesmom " Lijepe ž ene prolaze kroz grad" otpevanom delimič no u slengu Ploč u je producirao Hus, odsvirao je i solo na gitari u maniru bri­tanske blues scene. Na B-strani naš ao se instrumental " Suzy F." za koji je Dž oni imao tri verzije teksta, ali su odbač ene jer je zvuč alo " Kao da pjeva Aco Stojković na Ijet-njoj baš ti 1938. sa leptir maš nom" (citat Dž onija). Singl je ujedno bio najava za dupli album " Sunč ana strana ulice". Producirao ga je sam Dž oni, š to ć e kasnije redovno č initi. Međ u dvadeset č etiri pesme uvrstio je neke iz najranijeg perioda Ploč u otvara vinjeta " 041" kao uvod u prič e koje slede U ljubav­nim pesmama " Ne reci mi dvaput", " Izmeđ u nas", " Gospodar samoć e", " Sunč ana strana ulice", Dž oni je než an, muzič ki se oslanja na akustiku i novouvedene duvač ke instru­mente. Suprotno tome, politič ke pesme su gotovo nekontrolisano pokuljale Od gorke " Už as je moja furka", preko tada aktuelnih " Poljska u mom srcu", " Kurvini sinovi", " Uvijek ista prič a", Dž oni je progovorio o temama o kojima se ustruč avao da peva na debiju. Jugoton je jedino insistirao da se uz tekst pesme " Kurvini sinovi" dopise da je upuć ena " imperijalizmu i hegemoniji", ma š ta to znač ilo Na ploč i se prvi put naš ao jedan tekst koji nije Dž onijev. Reč je o " Pit, i to je Amerika" koji je napisao Mile Rupč ić za istoimenu monodramu Jedna od najsnaž ­nijih pesama je " Odlazak u noć " gde je u uobič ajeno kabastoj verbalnoj formi Dž oni opisao svoju urbanu paranoju. Radeć i na albumu, trojka se homogenizovala, a već u pevač ku ulogu dobili su i drugi č lanovi. Miso Hrnjak je otpevao " Kad Miki kaž e da se boji", a Lajner je bio podrš ka u prateć im vokalima. Na snimanju su gostovali: Miroslav Sedak Benč ić (saksofon), Franjo Vlahović (truba i trombon), Nikola Santro (trombon) i Mladen Jurič ić (usna harmonika). Posle turneje po Jugoslaviji koja je trajala tokom leta i jeseni, Azra je u zagrebač kom klubu Kuluš ić okto­bra 1981 godine održ ala sedam koncerata koji su snimani za trostruki ž ivi album " Ravno do dna" Tih več eri definitivno su potvrdili status predvodnika Dž oni se na tim viš e-č asovnim nastupima gotovo nije obrać ao publici. Povremeno je u ž aru svirke š utirao pojač ala i tvrdoglavo je odbijao da izađ e na bis. Snimak sa koncerta održ anog 21. okto­bra objavljen je na ž ivom albumu marta sledeć e godine Ostvarivš i ž elju da ponovo snimi neke stare pesme za koje je smatrao da su u studiju upropaš ć ene, bazirao je pro­gram na tom materijalu Ipak, predstavljene su i nove pesme: " Rođ en da budem š onjo", " Nedjeljni komentar" (sa uputstvom da je po­sveć ena lokalnim bogovima), " Prokleto ljut" i druge Uoč i izlaska ploč e Azra je održ ala sedam rasprodatih koncerata u beograd­skom SKC-u. Tada je već izlazio na bis. Jedne več eri im se priključ io Vlatko Stefanovski u pesmama " Balkan", " Lijepe ž ene prolaze kroz grad" i " Obrati paž nju na posljednju stvar". Publika ih je zvala opet, pa su na binu izaš li svi č lanovi grupe Leb i sol sa Dž onijem i zaprž ili " Slow Dovvn" Kleptona (Clapton). Na ž ivoj ploč i Azra je reprezentativno pred­stavljena i prosto neverovatno deluje da su mesec dana uoč i beogradskih nastupa bili na ivici raspada Naime, pred koncert u Ljubljani doš lo je do svađ e pa je na bini Dž oni razlupao gitaru i pojač alo. Sukob je brzo izglađ en i oni su nastavili dalje. Sledeć i, dupli album " Filigranski ploč nici" izlazi već juna iste godine Na njemu su politič ki ko­mentari još direktniji " Tko to tamo pjeva" upuć ena je drugu Titu, " 68" propalim revolu­cionarima, " Pavel" romantič nim revolucio­narima, " Gorki okus" politič kim prognanici­ma, tač nije nastala je povodom zabrane zbirke pesama " Vunena vremena" i hajke na autora Gojka Doga. Ploč a sadrž i i ljubavne pesme " Volim te kad prič aš ", " Kao ti i ja", " Ne prodajem nasmiješ enog psa" u kojoj peva Lajner Tu fazu rada zaokruž uje singl " E pa š to", posle koga grupa kreć e silaznom puta­njom.

Već januara 1983. godine Dž oni u Frank­furtu snima ploč u " Kad fazani lete" i to samo sa Lajnerom, jer je Hrnjak napustio grupu, ali i muziku posvetivš i se religioznoj sekti Već zreo kao autor, Dž oni grabi utabanom stazom stoje najpreglednije u pesmama " An­đ eli", " Plavi golub", " Nemir i strast", " Š tić enik". Slič na je i sledeć a ploč a " Krivo srastanje" na­stala sa Lajnerom godinu dana kasnije, tako-đ e u Frankfurtu. Sem njegovih pesama tu je obrada stare narodne " Klinč ek stoji pod oblo-kom" Posle te ploč e, Lajner rede radi sa Dž o­nijem. Paralelno delujuć i sa brojnim zagre­bač kim sastavima, Lajner, basista Srđ an Ž lje-bač ić Saher (ex Haustor) i gitarista Mladen Jurič ić (ex Film) formiraju grupu Vješ tice

Posle ploč e " Krivo srastanje" Dž oni se pre­selio u Holandiju gde je snimio trostruki album " It Ain't Like In The Movies At Ali" na kome se nalaze nove, ali i puno starih pesa­ma prepevanih na engleski. Sledeć u ploč u " Izmeđ u krajnosti" radi 1987. godine u Za­grebu sa Lajnerom, Jurom Pađ enom (ex Gru­pa 220, Parni valjak. Aerodrom) i basistom Stivenom Kipom (Stephen Kipp) koji je sa njim doš ao iz Holandije I na ovoj ploč i ima dosta obrada, pretež no starih narodnih pesama, a kao najuspeš nije se izdvaju " Adio Mare" Vlahe Paljetka i " Zadovoljš tina" po motivima " I Can Get No Satisfaction" The Rolling Stones. Tokom 1987. godine ista ekipa je na turneji snimila č etvorostruki ž ivi album " Zadovoljš tina" koji se pojavio u boga­toj opremi. Uz booklet sa tekstovima svih pedeset pesama, dodata je i knjiž ica " Anony-mous eprigrams" sa Dž onijevim poetskim ra­dovima Na albumu se pored starih pesama, nalazi serija novih, ali to su pretež no obrade stranih autora Sledeć i album " Balkanska rapsodija" je solistič ki, dupli i Dž oni ga sni­ma u Zagrebu 1988. godine uz producent­sku pomoć Australijanca Teodora Janija (The-odore Yannie). Ploč a je sklopljena po slič nom principu kao i prethodne Š tulić malo peva na engleskom, malo se dotič e makedonskog folklora, ali i domać e pop istorije. Tako je obradio pesmu " Traž i mene" sastava S vre-'mena na vreme,, U to vreme, na svirke je sa njim kao tehnič ar iš ao Srđ an Saher, pa su se na ploč i naš le dve pesme koje su potpisali on i Š tulić. Jedna od te dve " Ti znaš da putu­jem s tim" se kasnije, pod nazivom " Preč esto" pojavila na albumu " Bez tiš ine! " (Plavi pilot 1991.) grupe Vješ tice. Ploč u " Balegari ne vje­ruju sreć i" Dž oni je snimio poč etkom 1990. godine sa Sevdah Shuttle Bandom koji su č inili Jura Pađ en, Tomislav Š ojat i Branko Knež ević Sa nje se izdvajaju obrade " Lilly Of The West" iz repertoara Boba Dilena (Bob Dylan) koja je u Dž onijevom prepevu dobi­la naziv " Usne vrele Viš nje", kao i " Leute moj" Tome Bebić a. Š tulić je efektan i u svojim pesmama " Voljela me nije nijedna" i " Meni se duš o od tebe ne rastaje".

Posle koncerta na Hvaru 15. avgusta 1990 godine grupa prestaje da postoji Tokom sledeć e godine Š tulić u Sarajevu i Holandiji snima ploč u " Sevdah za Paulu Horvat", ali se materijal na CD-u pojavljuje tek 1995. godine U š krtoj produkciji, na nivou demo snimaka, pored tradicionala " Jovano Jovanke", " Dimitrije sine Mitre" tu se nalaze " Otac moga oca" na tekst Milovana Vite-zović a, " Prič a o kralju" na tekst Ljubivoja Rš umović a, " Partizan" iz repertoara Lenarda Koena i druge

Već i deo 1991. godine Š tulić je proveo u Beogradu a potom se vratio u Holandiju U jesen 1995 godine opet je nekoliko meseci u Beogradu. Na Sajmu knjiga promoviš e svoj prevod knjige " Bož anska Ilijada", radi ko­nač ni miks nekih pesama koje izlaze na dup­lom disku " Anali", a izdavač ka kuć a Komuna postupno objavljuje njegove ploč e na disko­vima. Na CD-u " Balegari ne vjeruju sreć i" koji je objavljen 1996 godine kao bonus su se naš le obrada " Moj galebe" A Runjić a iz re­pertoara Olivera Dragojević a i " Mokre ulice" koje je Dž oni komponovao zajedno sa De-janom Cukić em. Na snimanju te pesme, po­red Š tulić a i Cukić a, uč estvovali su Dragan Mitrić (klavijature), Marija Mihajlović (vokal) i Enes Mavrić (harmonika). Decembra 1997 godine u Beogradu je objavljena nova Š tuli-ć eva ploč a " Blase" na kojoj su uz nove pe­sme obrade narodnih kao i stari materijal. Uz Š tulić a na ploč i su svirali gitarista Zoran Š erbedž ija, basisti Henk Biš op (Hank Bish-op), Stiven Kip i bubnjari Tomas Strakbajn (Thomas Strakbein) i Jož ek Valjak

Tokom devedesetih i Croatia Records je već i deo ploč a Azre objavila kao reizdanja na CD-u Š tulić eve pesme su predstavljene u knjigama " Filigranski ploč nici" (Azra music 1982) i " Big Bang" (samostalno izdanje 1985.) u kome su svi tekstovi pesama od 1979 do 1984. godine kao i š est ranije ne­objavljenih. U Antologiji rock poezije " Pesme bratstva i detinjstva" (Nova 1993), Š tulić je zastupljen sa dvadeset jednom pesmom Spotovi i koncerti grupe objavljeni su na video kasetama: " Zadovoljš tina", snimak sa koncerta u zagrebač kom Domu sportova iz 1987 godine i " Klinč ek stoji pod oblokom" (Jugoton 1990.)

 


Ïîäåëèòüñÿ ñ äðóçüÿìè:

mylektsii.su - Ìîè Ëåêöèè - 2015-2024 ãîä. (0.018 ñåê.)Âñå ìàòåðèàëû ïðåäñòàâëåííûå íà ñàéòå èñêëþ÷èòåëüíî ñ öåëüþ îçíàêîìëåíèÿ ÷èòàòåëÿìè è íå ïðåñëåäóþò êîììåð÷åñêèõ öåëåé èëè íàðóøåíèå àâòîðñêèõ ïðàâ Ïîæàëîâàòüñÿ íà ìàòåðèàë