Ãëàâíàÿ ñòðàíèöà Ñëó÷àéíàÿ ñòðàíèöà ÊÀÒÅÃÎÐÈÈ: ÀâòîìîáèëèÀñòðîíîìèÿÁèîëîãèÿÃåîãðàôèÿÄîì è ñàäÄðóãèå ÿçûêèÄðóãîåÈíôîðìàòèêàÈñòîðèÿÊóëüòóðàËèòåðàòóðàËîãèêàÌàòåìàòèêàÌåäèöèíàÌåòàëëóðãèÿÌåõàíèêàÎáðàçîâàíèåÎõðàíà òðóäàÏåäàãîãèêàÏîëèòèêàÏðàâîÏñèõîëîãèÿÐåëèãèÿÐèòîðèêàÑîöèîëîãèÿÑïîðòÑòðîèòåëüñòâîÒåõíîëîãèÿÒóðèçìÔèçèêàÔèëîñîôèÿÔèíàíñûÕèìèÿ×åð÷åíèåÝêîëîãèÿÝêîíîìèêàÝëåêòðîíèêà |
Plavi orkestar
(Sarajevo)
Sredinom osamdesetih godina Plavi orkestar se nametnuo kao najveć a tinejdž erska atrakcija u SFRJ. Udarnu postavu grupe č inili u Saš a Loš ić Loš a, pevač i autor već ine materijala, gitarista Mladen Pavič ić Pava i brać a blizanci basista Samir Ć eramida Cera i bubnjar Admir Ć eramida Cera II. Saš a Loš ić (rođ en 1964) je kao gimnazijalac 1981. godine osnovao sastav Š evin orkestar u kome su još bili gitarista Srđ an Croš njar, basista Gordan Dž amonja i bubnjar Admir Ć eramida Cera II. Sledeć e godine grupa menja ime u Plavi orkestar, Loš a prelazi u sarajevsku gimnaziju i u novom razredu ipoznaje gitaristu Mladena Pavič ić a koji je u to vreme već imao određ enu afirmaciju jer je sa grupom Rok apoteka nastupao 1979. godine na koncertu Bijelog dugmeta na beogradskom stadionu JNA. Sa popularnoš ć u ska muzike Pavina Rok apoteka je promenila ž anr i ime u Super 98. Sa njima se Pava lojavio na Omladinskom festivalu u Subotici 1981 godine, ali nisu uš li ni u finale. Pava je zatim preš ao u pop grupu Mali princ, a iz nje u sastav Pauk iz Zavidović a. Sa njima je snimio LP " Mumije laž u" (Suzy 1982.). Buduć i da je zbog proba svakog vikenda putovao u Zavidović e, to je smetalo njegovim roditeljima i na njihov nagovor napuš ta grupu. Krać e vreme je sa basistom Samirom Ć eramidom svirao u grupi Elvis J Kurtovich, pa u Bonton Baji i grupi Kazablanka, da bi 1983. godine preš ao u Plavi orkestar. Do dogovora je doš lo na koncertu grupe Siluete u Sarajevu, ali su se i pre toga on i Loš a intenzivno druž ili, tako da su neš to ranije, u č etvrtom gimnazije, zajednič ki napisali pesmu " Suada" koja je predstavljala pop varijantu novog primitivizma. Dosta iskusniji, Pava je izdejstvovao da iz grupe odu basista i gitarista, jer mu je bilo jasno da su oni samo prolaznici kroz muziku. Pred leto 1983. godine postava se dolaskom basiste Samira Ć eramide konač no ustaljuje. On je pre toga bio u Zabranjenom puš enju, a kako su brać a blizanci ž eleli da budu zajedno, bilo ga je lako nagovoriti da pređ e u grupu. U toj postavi su poč eli da sviraju na neš to već im koncertima, bili su predgrupa Ribljoj č orbi i sastavu Leb i sol, š to ih je dovelo pred oč i recenzenata. Osvrti vezani za njihove nastupe najč eš ć e su bili porazni, š to je još viš e demoralisalo maloduš nog Loš u. Resio je da se povuč e sa scene i da svoje pesme svira na ž urkama, opsenareć i devojč ice. Entuzijazam ostalih nije dozvolio da na tome ostane, tako da su iznova krenuli sa svirkama. Loš a se u to vreme smrtno zaljubio u devojku Bucu, pa su mu nove pesme inspirisane jakom emocijom, vratile veru u bavljenje pop muzikom. Na koncertu u sarajevskom klubu Trasa č uo ih je Bata Vranješ ević iz Laboratorije zvuka, shvatio je kakav diskografski potencijal u njima lež i i pozvao ih je u Beograd na probno snimanje. U studiju Enca Lesić a za tri dana su snimili pesme " Soldatski bal", " Goodbye Teens" i " Suada". Planirali su ih za maksi singl ili eventualno debi album. Međ utim, kako su već septembra 1983. godine sva č etvorica otiš li u JNA, od toga nije bilo niš ta. Samo su u Skenderiji, sa grupama Bonton Baja i Kongres održ ali oproš tajni koncert. Iz vojske su se prvo vratili Loš a i Pava, septembra 1984 godine. Pomalo su nastupali, č ekajuć i dolazak brać e. Međ utim, zbog traljavih koncerata, dolazi do svađ e i Pava napuš ta grupu. U to vreme Loš a poč inje saradnju sa Goranom Marić em, alias Malkolm Muharem, (rođ en 1960 u Visokom) koji je pre toga bio menadž er sastavu Elvis J Kurtovich. lako je Plavi orkestar u tom trenutku stopirao rad, Loš a i Malkolm odlaze u Zagreb i uz pomoć Huseina Hasanefendić a i Rastka Miloš eva iz Parnog valjka rade demo snimke za pesme koje su se kasnije pojavile na njihovom debi albumu. U č itavu aktivnost bio je umeš an i Ivan Fece Firč i, bubnjar iz Novog Sada koji je u to vreme bio u grupi EKV. Loš a je tada potpisao preliminarni ugovor sa Jugotonom, taj papir je pokazao Pavi i nagovorio ga da se vrati u grupu. Sa producentom Hasanefendić em, poč etkom 1985. godine krenuli su u snimanje albuma " Soldatski bal". Kao gosti pojavili su se dramaturg Jovan Ć irilov i slikar i publicista Dragoš Kalajić (pevali prateć e vokale u pesmi " Bolje biti pijan nego star"), interpretatorka narodne muzike Nada Obrić (duet u pesmi " Š ta ć e nama š oferima kuć a"), Aki Rahimovski, Jura Stublić, Peđ a D Boy (u pesmi " Stambol, Peš ta, Beč lija"). Firč i je svirao bubnjeve i takođ e pevao prateć e vokale, a glasovno su uč estvovali Marina Perazić i Hamdija Demirović. Posebna paž nja posveć ena je omotu koji je urađ en kao rekonstrukcija č uvenog albuma Beatlesa " Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band". Dizajnom omota bavio se Bojan Hadž ihalilović u okviru studija Trio. Č lanovi Plavog orkestra odeveni su u kitnjaste uniforme, na ploč i su petokraka, jugoslovenska zastava, č etiri devojke u narodnim noš njama, sedam sekretara SKOJ-a i likovi č etrdeset devet poznatih lič nosti iz jugoslovenske istorije i javnog ž ivota međ u kojima su: Miroslav Krlež a, Petar Petrović Njegoš, Ivo Lola Ribar, Ž eljko Bebek, Goran Bregović, Bata Ž ivojinović, Dž imi Stanić, Slavko Š timac, Lepa Brena, Zuko Dž umhur, Ivo Robić, Vuk Karadž ić, Vladimir Nazor, Oliver Mandić, Mirza Delibaš ić i drugi. Neke lič nosti nisu dale odobrenje da se nađ u na omotu, pa su umesto njihovih slika samo siluete. Pojava debi albuma u proleć e 1985. godine izazvala je pravu tinejdž ersku histeriju, nezapamć enu u dotadaš njoj pop muzici. Već u septembru Jugoton je objavio da je prodato 300 000 primeraka ploč e. " Soldatski bal" je postao najtiraž nija debi ploč a u domać oj diskografiji. Svoje tinejdž erske pesme pod uticajem folka, oč igledno su dobro adresirali na tadaš nje adolescente, a paž ljivo su razradili i imidž: Loš a nije skidao svoj kač ket, slikali su se u patikama sa razvezanim pertlama sto je kod publike podsvesno izazivalo potrebu za zaš titom. Zimi su nosili vojnič ke č izme i pletene vunene č arape " partizanke". U spotu za pesmu " Kad mi kaž eš, paš a" zagrebač kog rež isera Gorana Gajić a, uč estvovale su Sonja Savić, Suzana Manč ić, Tanja Boš ković i Mirjana Bobić. Neke od njih su se i ljubile sa Loš om pred kamerama. Plavi orkestar je održ ao č itavu seriju rasprodatih nastupa na jugoslovenskoj turneji pod nazivom " Bolje biti pijan nego star". Koncerti su im poč injali " Internacionalom", sa ekrana su emitovani dokumentarni snimci izgradnje zemlje, a emitovano je i završ no kolo iz dela " Ero s onog svijeta". Na Taš majdanu su 14 septembra imali rasprodat koncert na kome je gostovala Nada Obrić. Nekoliko dana kasnije svirali su na alternativnom festivalu Novi Rock u Ljubljani, gde im se desio prvi incident. Dok su gostovali na Radio Studentu, javili su se sluš aoci koji su rekli kako neć e dozvoliti Orkestru da u Sloveniji svojom muzikom urade isto š to i u ostalim delovima Jugoslavije i da ć e ih kamenovati na koncertu. U napetoj atmosferi izaš li su da sviraju pred oko 6000 posetilaca. Koncert je proš ao bez incidenata, sem š to je jedna grupa bacala neidentifikovane predmete u pravcu bine i š to su mahali transparentom " Bolje biti ž iv nego mrtav". Konzervativnije strukture bile su provocirane pesmom " Bolje biti pijan nego star", tako da se u medijima vodila duž a polemika za i protiv same grupe. Ubrzo, kao priznanje za uspeh, dobijaju plaketu XI kongresa SSO BIH. Uč estvuju i na festivalima u inostranstvu, maja 1986 godine sviraju u Š vedskoj, zatim nastupaju u Alž iru u gradu Anaba, na festivalu Mediteranskih zemalja. Za njihovo trž iš te licencno je objavljena kaseta sa debi albumom. Održ ali su tri koncerta: na stadionu, gradskom trgu i na več eri povodom zatvaranja festivala. Drugi album " Smrt faš izmu" snimaju opet u Zagrebu. Producenti su Loš a i Pava, a kao gosti uč estvuju violinista Jovan Kolundž ija, Alfi Kabiljo, Usnija Redž epova, italijanski pevač Paolo Marcolini Gazebo, Izolda i Eleonora Barudž ija, klapa Š ibenik, KUD Linđ o iz Dubrovnika, zbor crkve Sveti Josip iz Zagreba, a udaraljke je svirao Đ iđ i Jankelić. Producent je trebalo da bude Oliver Mandić, ali to nije realizovano, kao ni gostovanje Ive Pogorelić a i Bajage koji su odbili poziv. Na novoj ploč i Plavi orkestar promoviš e takozvani nju partizans pravac (termin izmislio Goran Bregović) i koncepciju jugoslovenstva. Glavni inspirator takve ploč e bio je Malkolm Muharem, koji se u to vreme druž io sa ljubljanskim alternativnim krugovima, pa je novu fazu Orkestra nazvao " bosanskim umetnič kim eksperimentom". Grupa uč estvuje na več eri rodoljubivih pesama Zagreb feš ta, koje je održ ano pod naslovom " Ž ivi sretna u slobodi" gde su svirali pesmu " U Jevrema slika ta". Zbog nekih, prilič no rogobatnih stihova u pesmama " Fa fa faš ista nemoj biti ti (jerbo ć u te ja, draga ubiti)" i " Puteru puteru" na grupu se svalila č itava lavina napada od strane rock kritič ara i kolega. Oš tar tekst povodom te ploč e napisao je i Emir Kusturica. Udaljivš i se od stila debi ploč e, dož iveli su i kod publike drastič an pad popularnosti i tek su u pesmama " Sava tiho teč e" i " Kad si sam druž e moj" zadrž ali fokus na tinejdž ere. Situacije je bila preglednija kada su krenuli na teren. Polovinom marta 1987 godine nastupili su pred polupraznim beogradskim Sajmiš tem. Posle Beograda, odsvirali su sedam dobrotvornih koncerata za postradale od zemljotresa u Bosanskom Grahovu i Kninu, a standardno dobro proš li su na nastupima u Bosni. Još jednu potvrdu svoje narodnjač ke orijentacije Plavi orkestar je dobio od mađ arske svadbarske grupe 2+3, koja je na maternjem jeziku snimila obradu " Bolje biti pijan nego star" i uvrstila je u svoj prigodni repertoar. Po završ etku druge jugoslovenske turneje, Malkolm Muharem prestaje da radi sa grupom, a č lanovi grupe se povlač e iz javnosti. Poč etkom 1988. godine odlaze na turneju po SSSR, u Moskvi sviraju osam koncerata, u Volgogradu isto toliko. Pojavljuju se u televizijskom š ou programu Ale Pugač ove koji je rež irao cenjeni filmski autor Nikita Mihalkov. Godine 1989. odlaze u Tursku na festival Č esme 89 gde su svirali i kao predgrupa američ koj pevač ici Caki Kan. Zatim su uč estvovali na festivalu u poljskom gradu Sopotu. LP " Sunce na prozoru" objavljuju juna 1989. godine i njime pokuš avaju da vrate smirenije emocije. Svoj put do publike probila je pesma " Kaja", napravili su i obradu pesme " Let The Sunshine In" iz hipi rock opere " Kosa" U prepevu, pesma se zove " Daj nam sunca", a upotrebljen je tekst iz pozoriš ne postavke " Kose" Ateljea 212. Producent ploč e bio je Saš a Loš ić uz pomoć Kreš imira Klemenč ić a, a gostujuć i muzič ari bili su gitarista Marjan Brkić (ex Prljavo kazališ te i Parni valjak) i klavijaturista Duš ko Mandić (ex Novi fosili). Tokom jeseni 1989 godine odradili su jugoslovensku turneju, ali je reakcija publika bila za nekoliko stepeni niž a nego ranije. U proleć e 1991. objavljuju poslednji album " Simpatija" i to za sarajevski Diskoton. Loš a je opet bio autor svih pesama, sem š to je " Rješ ih da se ž enim" komponovao sa Marjanom Brkić em. Produkciju su uradili zajedno sa Brkić em koji je svirao i klavijature. Na ploč i je još gostovao Sedak Benč ić koji je svirao klarinet. Na albumu se naš la obrada starog hita grupe The Mamas and Papas " California Dreamin" koja u naslovu nosi citat partizanske " Ljubi se istok i zapad, ljubi se sjever i jug". U pesmi " Ritam kiš e" koriš ć en je muzič ki citat stare " Rhythm Of The Rain" iz š ezdesetih godina, dok se " Sač uvaj zadnji ples za mene", samo u naslovu referiš e na taj stari hit. Omot je opet radio tim Trio, a umesto slike grupe, na naslovnoj strani naš la se reprodukcija slike " Ljubavni san" Viljema Martensa. Avgusta 1991. godine, u vreme kada su sukobi u Jugoslaviji već poč eli, Plavi orkestar kreć e na turneju u okviru koje su planirali da odsviraju sto dvadeset koncerata. Od toga su ostvarili samo nastupe u Srbiji, Makedoniji i Bosni. Svirke u Hrvatskoj i Sloveniji otkazane su zbog rata. U to vreme č esto nastupaju na mirovnim koncertima u Sarajevu, Konjicu, Mostaru, Banja Luci, Trebinju. Rat u Bosni razvejao ih je na razne strane. Loš a se preselio u Ljubljanu, gde se bavi dizajnom i marketingom. Paralelno je nastavio da komponuje, tako da se na kompaktu obnovljene Crvene jabuke " U tvojim oč ima" (Croatia Records 1995) nalaze i njegove pesme. Sa Jabukom je nastupao na njihovim promotivnim koncertima po Hrvatskoj. Pored toga, napisao je songove za CD Radeta Š erbedž ije " Zaboravi", muziku za pozoriš nu predstavu " Elvis De Luxe" trupe Grapefruit, pesme za hrvatsku pevač icu Severinu, muziku za film " Outsider" reditelja Andreja Koš aka i pesmu koja je predstavljala Sloveniju na izboru za Pesmu Evrovizije 97 u izvođ enju glumice Tanje Ribič. Cera I ostao je u Sarajevu, 1996. godine je otvorio kafić " Č itluk han". Cera II ž ivi u Parizu gde je sa grupom Ovedream (koju č ine č lanovi bivš ih sarajevskih demo grupa) objavio CD " Overdream" (Initial 1996.), a snimili su i CD " Fildž an viš ka" zagrebač ke verzije Zabranjenog puš enja. Cera II je uč estvovao na snimanju CD-a " Ruž e u asfaltu" grupe Teš ka industrija, a radio je i kao koproducent i aranž er sa CD francuske pevač ice Aleksandre Ros. Po izbijanju rata Pava je doš ao u Srbiju, nekoliko puta je nastupao sa beogradskim Zabranjenim puš enjem, a zatim je otiš ao u Kanadu gde radi kao studijski muzič ar. Na Loš inu inicijativu Croatia Records je objavila dva kompilacijska CD-a " Everblue", na kojima se pored starih hitova nalaze i č etiri ranije neobjavljena snimka: demo za " Suadu", " Zarazi me", " 0 la la" i " Mladene". U jesen 1997 godine Loš ić i brać a Ć eramida su pristupili realizaciji povratnič ke ploč e pod radnim naslovom " Rapsodija u plavom" Na ploč i ć e se nać i jedanaest Loš ić evih pesama i jedna basiste Ć eramide.
|