Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Геометрична інтерпретація гри теорії гри
Найпростішим випадком скінченої гри є парна гра, коли у кожного учасника є дві стратегії (табл. 1). Таблиця 1.
Розглянемо випадок, коли гра не має сідловок точки. Отже, . Необхідно знайти змішані стратегії та ціну гри. Позначимо шукані значення ймовірностей застосування «чистих» стратегій гравця А через , а для гравця В – через . Згідно з основною теоремою теорії ігор, якщо гравець А притримується своєї оптимальної стратегії, то виграш дорівнюватиме ціні гри. Отже, якщо гравець А притримуватиметься своєї оптимальної стратегії , то: (1) Оскільки , то . Підставивши цей вираз у систему рівнянь (8.4.1), отримаємо: . Розв’язавши дане рівняння відносно невідомого , маємо: , тоді Провівши аналогічні міркування стосовно гравця В, маємо: (2.) Оскільки , то . . Розв’язавши це рівняння відносно невідомого , маємо: , тоді Ціну гри знаходять, підставляючи значення (або ) в будь-яке з рівнянь (1) або (2): .
Задача 1. Знайти розв’язок гри, яка задана матрицею , дати геометричну інтерпретацію цього розв’язку. Розв’язання. Перевіримо наявність сідлової точки в даній матриці. Для цього знайдемо мінімальні елементи в кожному рядку (2 і 4) й максимальні елементи в кожному з стовбців (6 і 5). Отже, нижня ціна гри , а верхня ціна гри . Оскільки , то розв’язком гри є змішані оптимальні стратегії, а ціна гри знаходиться в межах . Припустимо, що для гравця А стратегія задається вектором . Тоді при застосуванні гравцем В чистої стратегії В1 або В2 гравець А отримає середній виграш, який дорівнює ціні гри, тобто (при стратегії В1), (при стратегії В2). Крім цих рівнянь, добавимо рівняння, що зв’язує частоти та : . Розв’язуючи отриману систему трьох рівнянь з трьома невідомими знаходимо Знайдемо тепер оптимальну стратегію для гравця В. Нехай стратегія для даного гравця задається вектором . Тоді Розв’язуючи цю систему рівнянь, матимемо Отже, розв’язком гри є змішані стратегії та , а ціна гри Дамо тепер геометричну інтерпретацію розв’язку даної гри. Для цього на площині uOz введемо систему координат й на осі Оu відкладемо відрізок одиничної довжини А1А2, кожній точці якого поставимо у відповідність деяку змішану стратегію (мал. 1). Зокрема, точці відповідає стратегія , точці - стратегія і т.д. Мал. 1. Через точки та проведемо перпендикуляри й на отриманих прямих будемо відкладати виграш гравців. На перпендикулярі, який співпадає з віссю Оz, відкладемо виграш гравця А при стратегії , а на другому – при стратегії .Якщо гравець А застосовує стратегію , то його виграш при стратегії гравця В дорівнює 2, а при стратегії він дорівнює 5. Числам 2 і 5 на осі Оz відповідають точки та . Якщо ж гравець А приймає стратегію , то його виграш при стратегії гравця В дорівнює 6, а при стратегії він дорівнює 4. Ці два числа визначають дві точки та на перпендикулярі, проведеного через точку . З’єднуючи між собою точки та , та , матимемо дві прямі, відстань до яких від осі Ou визначає середній виграш при будь-якій комбінації відповідних стратегій. Наприклад, відстань від будь-якої точки відрізка до осі Оu визначає середній виграш при будь-якій комбінації стратегій та (з частотами та ) й стратегії гравця В. Ця відстань дорівнює . Аналогічно, середній виграш при застосуванні стратегії визначається ординатами точок, що належать відрізку . Таким чином, ординати точок, що належать ламаній М , визначають мінімальний виграш гравця А при застосуванні ним будь-яких змішаних стратегій. Ця мінімальна величина є максимальною в точці М, а отже, цій точці відповідає оптимальна стратегія , а її ордината дорівнює ціні гри . Координати точки М знаходимо як координати точки перетину прямих та . Тобто матимемо три рівняння: Розв’язавши цю систему рівнянь, отримаємо: Аналогічно знаходимо оптимальну стратегію для гравця В. Матимемо таку систему рівнянь: яка має розв’язок: Отже, розв’язком гри є змішані стратегії і , а ціна гри . Підсумовуючи викладене вище, можна вказати основні етапи знаходження розв’язку гри або : 1. Будують прямі, які відповідають стратегіям другого (першого) гравця. 2. Визначають нижню (верхню) границю виграшу. 3. Знаходять дві стратегії другого (першого) гравця, яким відповідають дві прямі, що перетинаються в точці з максимальною (мінімальною) ординатою. 4. Визначають ціну грита оптимальні стратегії.
|