Главная страница
Случайная страница
КАТЕГОРИИ:
АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника
|
Урок 6 кл.
Крок № 1. Тема уроку Портрет у скульптурі. Створення образу літературного героя.
| Крок № 2. Вступ
| На моніторі (+ примітки)
| Дикторський супровід
|
| Людина. Чи є тема в образотворчому мистецтві більш цікава і складна?
|
| І це обумовлене не тільки тим, що людина є однією з найбільш складних і досконалих природних форм, але й тим, що кожна людина унікальна і неповторна.
|
| - Пригадаємо, як називається зображення людини в образотворчому мистецтві?
| Портрет (дослівно «риса в рису»)
| Портрет (дослівно «риса в рису») – не лише зовнішня схожість. Це і духовний світ людини.
|
| Мистецтво портрету існує декілька тисячоліть.
які портрети ви знаєте? (живописні, скульптурні, графічні)
| Скульптурні портрети
| Істориками доведено, що спершу портрет з’явився у скульптурі.
|
| Сьогодні на уроці ми познайомимося із найдавнішою формою портрету - скульптурним портретом,
|
| Завданням буде – створити скульптурний портрет улюбленого літературного героя.
|
|
|
|
|
Крок № 3. Бесіда «Портрет у скульптурі»
| На моніторі (+ примітки)
| Дикторський супровід
| Скульптурні зображення фараонів
Наближена схожість з оригіналом
| Як було сказано, скульптурний портрет – найдавніша форма портрету.
Давній Єгипет. Перші зображення людини – це величезні кам’яні статуї фараонів. Їх виникнення пов’язане з релігією єгиптян, які вірили у загробне життя. Душа померлого після судилища повинна повернутися у тіло, щоб жити вічно. Статуї створювався для того, щоб душа легко могла відшукати свого власника. Людину зображували ні молоду, ні стару, без ознак віку, лише наближена схожість з оригіналом.
| Портрет цариці Нефертитті
| Чи відомий вам цей портрет?
|
| Це портрет єгипетської цариці Нефертитті. Він був зроблений три з половиною тисячоліття тому назад в майстерні скульптора Тутмеса. В цьому портреті дуже мало деталей, все стримано та суворо, але разом з тим майстру вдалося м’якість, ніжність, ь, красу жінки.
| Портрет Македонського
Ідеальні пропорції обличчя
| Давня Греція. Основним критерієм краси людини є ідеальні пропорції: правильний ніжний овал обличчя, пряма лінія носа, продовгуватий розріз глибоко посаджених очей, невеликий рот, повні випуклі губи, хвилясте волосся. Обличчя умовно можна поділити на три частини: підборіддя, ніс та лоб.
Саме таким вимогам відповідає портрет царя Олександра Македонського роботи скульптора Лісіппа.
| Голова кулачного бійця, скульптор Лісіпп
| Проте сам Лісіпп пізніше почав відходити від «ідеального обличчя». Голова кулачного більця з Олімпії вже далека від класичного канону. Обличчя грубе, ніс розплющений, вуха розпухлі.Він зовсім не схожий на напівбога.
| Портрет старого патриція
Максимальна схожість
| Високого рівня розвитку портрет досяг у Давньому Римі. Почавши із зображення померлих, римляни перейшли до зображення – живих людей.
Римський портрет завжди був дивовижно правдивим. Скульптори намагалися, насамперед, досягти максимальної схожості із оригіналом, без прикрашання. Саме таким ми бачимо портрет старого патриція. (патрицій – заможний римлянин)
|
| Все глибше погляд художника проникає в людину – його неповторні риси, душевний стан, настрій.
| Портрети Брутта
| Перед вами скульптурний портрет, так званий - «Брут».
Спробуйте визначити його настрій? характер? (вольова, рішуча, впевнена в собі людина.)
| Каракалли,
| І порівняємо його з іншим портретом – Портретом Каракалли. (жорстока, обмежена людина. Девізом його життя було – «Хліба та видовищ», відсутня духовність.)
| Всі портрети
| На основі цих скульптурних портретів ми можемо зробити висновок:
Портрет в скульптурі пройшов довгий шлях становлення: від релігійного ледь схожого на оригінал, до портрету в повному розумінні цього слова:
| Портрет
| Портрет (дослівно риса» риса в рису») – це зображення людини, в якому розкривається внутрішній світ, світ почуттів та переживань.
|
Крок № 4. «Будова та пропорції обличчя людини»
| На моніторі (+ примітки)
| Дикторський супровід
|
| Жоден скульптор не може створити цікавий правдивий портрет без знань будови голови та пропорцій обличчя людини.
| Зображення черепа у фас, вписування в овал.
| Познайомимося з будовою голови людини.
Форма голови людини визначається формою черепа, який має кістяну будову.
Якщо дивитися на череп у фас, то форму можна вписати у овал. Чітко видно лобні бугри та надбрівні дуги. Очі розміщуються у очних впадинах. Виділяються скули. Форма носа визначається носовим відростком.
Рухомою є щелепа.
| профіль
| У профільному зображенні - виступає потилична частина, але вона коротша за лицьову. Зверніть увагу, що лінія шиї зміщена назад
| Таблиця «Пропорції обличчя людини»
| Пригадаємо основні пропорції обличчя людини.
Якщо провести посередині голови вертикальну лінію, то вона поділить голову на дві частини – ліву та праву.
| Виділити лоб
| Обличчя умовно можна поділити на три рівні частини:
Лоб – від від межі волосся до брів,
| Виділити носову частину
| Ніс – від брів до основи носа,
| Підборіддя
| Підборіддя – від основи носа до підборіддя
| Показ ліній, що опускаються з вн. Куточків очей і визначають розміри рота.
| Під лінією кровей розміщені очі, відстань між якими дорівнює ширині ока. А опускаючи вертикальні лінії з внутрішніх куточків очей, можна визначити ширину носа.
|
| Хочу наголосити, що ці пропорції – ідеальні. А кожна людина – індивідуальна і неповторна, тому можуть бути відхилення.
| Показ поетапної роботи художника над портретом
| Як же художник працює над портретом?
|
| Каркас. Необхідний для виконання портрета з глини в повну величину для утримання форми голови.
|
| Визначення основної форми. Нанесення основних ліній та пропорцій.
|
| Ліплення основних об’ємів.
|
| Відпрацювання деталей.
|
Крок № 5. Практична робота «Скульптурний портрет літ. героя»
| На моніторі (+ примітки)
| Дикторський супровід
| показ
| Порядок виконання роботи. Правила роботи з пластиліном??? 7
| показ
| Скатати кулю. Відсікти знизу частину пластиліну для виділення підборіддя.
| показ
| Сформувати шию. Перевірити її розміщення.
| показ
| Надати бажану форму голові.
| показ
| Нанести основні лінії та пропорції.
| показ
| Пропрацювати деталі.
| показ
| Показати зачіску долі плюванням пластиліну
| показ
| Приєднати деталі, які допоможуть розкрити образ (прикраси, головні убори, люльки…..)
| Крок № 6. Питання
| На моніторі (+ примітки)
| Дикторський супровід
|
| Що вас найбільше вразило, запам’яталось?
|
| Що таке портрет?
|
| В якому виді мистецтва вперше з’явився портрет?
|
| Які скульптурні портрети запам’ятали?
|
| Назвіть основні пропорції обличчя людини?
|
|
|
Крок № 7. Підсумок уроку, виставка робіт
| На моніторі (+ примітки)
| Дикторський супровід
|
|
|
|
|
|