Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Структура, функції та динаміка культури. ⇐ ПредыдущаяСтр 3 из 3
Складність і багатоманітність людської життєдіяльності та творчості зумовлюють складність внутрішньої структури культури як цілісного феномена. Наприклад, залежно від існуючих сфер і видів життя та діяльності людей можна виділити передусім культуру матеріальну і культуру духовну. Матеріальна культура виникає на ґрунті матеріальної діяльності та характеризує цю діяльність з погляду її впливу на розвиток людини. Сюди входять: культура праці та матеріального виробництва; культура побуту; культура топосу, тобто місця проживання (помешкання, будинки, села, міста); культура ставлення до власного тіла та ін. Поняття духовної культури охоплює всю систему так званих духовних (тобто нематеріальних) цінностей: релігійних, наукових, моральних, естетичних, політичних, правничих тощо. Сюди ж належать види і способи творчої діяльності, спрямовані на створення, збереження та поширення духовних цінностей. З-поміж них зазвичай вирізняють міфологію, релігію, філософію, науку, мистецтво, мораль, право. Зокрема відомий соціолог XX ст. професор Гарвардського університету П.Сорокін (1889—1968 pp.), досліджуючи динаміку культурних процесів, вирізняв в царині культури три системи: Істини (релігія, філософія, наука); Краси (витончені мистецтва); Добра (мораль, право). Український філософ і громадський діяч М.ІІІлемкевич у відомій праці " Загублена українська людина" вирізняє такі складові частини духовної культури: релігію, мистецький образ (мистецтво) та науку. На його думку, справа духовної культури полягає у тому, щоб встановити " порядок у первіснім душевнім хаосі, надати ясні форми природному станові душі..., зорганізувати духовність". З точки зору наукового пізнання доцільно окреслити сучасне бачення структури культури, яка включає сукупність матеріальних, духовних цінностей та їх творця. З позиції наукових поглядів кінця ХХ ст., структура культури може бути представленою таким чином:
Культура є багатофункціональною системою. Різні автори по-різному трактують та виділяють окремі функції. Узагальнюючи основні функції культури, можемо відповісти на питання, яка роль належить культурі в історії людства та в житті окремої людини. - Передусім культура забезпечує акумуляцію (збереження та накопичення) соціального досвіду у вигляді знань, навичок, різних духовних і матеріальних цінностей, норм людського співжиття, звичаїв, традицій тощо. У цьому відношенні культура становить собою " пам'ять" окремої нації (якщо йдеться про національні культури) або загальнолюдську " пам'ять" (якщо ми звертаємося до скарбниці світової культури). - Наступна фундаментальна функція культури полягає у трансляції соціального досвіду, тобто його передаванні від покоління до покоління, що забезпечує безперервність людської історії, поступ людства. - Нарешті культура була і залишається середовищем, в якому відбувається розвиток, удосконалення одухотворення людини, соціалізація людської особистості, тобто залучення індивіда до системи цінностей, що визначальні для певної спільноти, нації, людства. Людина є творінням культури і водночас її творцем. Накопичення культури — це поступ людини на шляху до Істини, Добра та Краси. Тож, як бачимо, культура є багатофункціональною системою. Різні автори трактують її по-різному, відповідно до цього і виділяють її функції. Ми занотуємо наступні функції культури: - виховна; - пізнавальна; - соціалізації (формування і виховання особистості індивіда); - інформативна (механізми передачі інформації: малюнки, знаки, вогнища(якщо наближається ворог), друк, телебачення); - комунікативна (спілкування людини з людиною, носієм тієї ж культури або іншої); - регулятивна (нормативна); - семіотична (знакова (літери, ноти, дорожні знаки)); - творча (виражається у створенні нових цінностей, знань, правил і норм, критичному переосмисленні); - аксіологічна (ціннісна (добре та погане). Розглядаючи динаміку культури ми можемо говорити про зміни, які відбуваються в культурі. Існують два типи розвитку: - - спадковість та - - революційність.
|