Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Магдебурзьке право ⇐ ПредыдущаяСтр 4 из 4
Магдебурзьке право – це право самоврядування у середньовічних містах. Воно вперше виникло в ХІІІ ст. в м. Магдебурзі. Воно встановлювало порядок проведення виборів і функції міського самоврядування суду, цехових об’єднань тощо. Укр. міста отримували МП від литовських князів і польських королів. Першими МП отримали міста ГВ князівства: Сянок (1339), Львів(1356), Кременець (1374), Київ (1494/1497р.). У ХV-ХVІІ ст. МП мали більшість міст України. На землях, які були в складі Польщі, введення МП супроводжувалося польсь-кою і німецькою колонізацією міст та обмеженням прав укр. населенн я, зокрема, православні українці мали селитися в містах лише в одному кварталі, який називався Руська вулиця. Зміст МП в Європі і Україні був різним, зокрема, була іншою організація магістрату – органів міського самоврядування. Міста, які отримували МП, ставали вільними від феодала і від королівського управління. Замість королівських і феодальних намісників, влада переходила до органів самоврядування – магістрату, члени якого обиралися. Магістрат поділявся на 2 колегії: раду і лаву. Рада – це адміністративний орган, який здійснював управляння справами міста і одночасно був судом у цивільних справах. Раду очолював бурмистер, який обирався із членів ради (райців) на 1 квартал для керівництва діяльністю ради.
Лава – це суд у кримінальних справах. Члени цього суду називалися лавники. Очолював лаву війт. Він обирався тільки із шляхтичів, але міг і успадкувати свою владу, або вона йому надавалася персонально. Всі члени міської ради обиралися довічно, засідав магістрат у ратуші. Магдебурзьке право в укр. містах: · було дещо обмеженим: деколи магістрат на поділявся на колегії; · дуже часто зберігалася залежність міста від феодала; · цим правом дозволялось користуватися переважно католикам і уніатам, а українці і православні не мали права обиратися до міської влади. Цехи В ХІV-ХV ст. в ремеслі стаються важливі зміни. В Україні з’являються перші ремісничі цехи. Цехи – це об’єднання ремісників однієї чи суміжних професій. Перші цехи в Україні виникли в Києві, Львові, Білій Церкві, Полтаві, Житомирі тощо. Кожен цех мав свій статут, в якому визначалися права та обов’язки членів цеху. Кожен цех мав свою емблему і печатку. Після встановлення польського панування на укр. землях, не допускали у цехи ремісників – православних українців. Основною виробничою одиницею була реміснича майстерня. Кожен майстер – власник майстерні, мав іще кілька підмайстрів та учнів, яких вчили цьому ремеслу багато років.
Селянські виступи Посилення влади Польщі і Литви на укр. землях приводило до того, що становище укр. народу, зокрема селянства, значно погіршувалось. Особливо тяжким ставало становище селянства. Із століття в століття зростала панщина: ХV ст. – 14 днів на рік; ХVІ ст. – 3 дні на тиждень; ХVІІ ст. – 3-4 дні на тиждень. Селяни закріпачуються, переходять у повну залежність від своїх феодалів. Офіційно кріпосне право на укр. землях було запроваджене постановою сейму Речі Посполитої 1573р. і ІІІ Литовським статутом 1588р. Посилення соціально-економічного гніту, національного гніту і релігійного гніту стали основними причинами виникнення селянських, а згодом селянсько-козацьких повстань. Одним із перших селянських виступів проти феодального гніту був рух фурів – це знедолені безземельні селяни, які об’єднувалися в загони для боротьби проти феодалів (Прикарпаття). Згодом, у Сх. Прикарпатті виник рух опришків, перша згадка про яких датуєть-ся 1529р. Найвищого піднесення селянський рух здобув під час селянського повстання під проводом Мухи та Андрія Борули, яке проходило у 1490-1492рр. на Галичині, Зх. Поділля і Пн. Буковині. Учасниками повстання були селяни (укр. і молдавські – близько 10 тис чоловік). Вони захопили міста: Снятин, Коломию і Галич, визволили багато сіл, але під містом Рогатином полякам вдалося розбити повстанців (вересень 1490р.). У 1491р. повстання відродилося на чолі із А. Борулею. Повстанці виступили із Пн. Буковини до Галичини. Але в кінці листопада його загони теж були розгромлені поляками. Влітку 1492р. повстання відродилось, та ненадовго, бо під Коломиєю поляки розгромили повстанців, Муха і Борула були заарештовані і скарані. Це повстання було одним з найбільших селянських виступів ХІV-ХV ст. і мало соціальний та визвольний характер.
Культура України в 2-ій пол. XIV ст. – 1-ій пол. XVI ст.
Умови розвитку культури:
1) Відсутність української державності і встановлення польсько-литовського панування на укр. землях. 2) Постійні набіги кримських татар і турків. 3) Початок масового ополячення і покатоличення, внаслідок встановлення панування Польщі; зневажливе ставлення до українських звичаїв, культури, православної церкви. 4) Масове переселення іноземців на укр. землі, які приносили власні культурні традиції. 5) Втрата укр. нації своєї еліти, внаслідок покатоличення і сполячення укр. шляхти. 6) Визначальна роль у національно-культурному житті міщанства 7) Розвиток культури у XIV ст. – XVI ст. можна поділити на 2 періоди:
1) Литовсько-руський, коли Литва через культурно-політичне відставання від Русі перейняла значну частину її культури. 2) Польсько-литовський, коли почалось масове переслідування і нищення укр. культури, що привело до культурно-релігійної кризи в Україні. 8) На розвиток української, як і європейської культури, значний вплив мали реформація і гуманізм – напрям суспільної думки, яка визнавала вищу цінність людини, як особистості і її право на всебічний розвиток. В Україні гуманізм поширюється з початку XVI ст.
Етапи встановлення української мови 1) Кінець 3ст. – поч. 2ст. до н.е. – розмежування Західних і Сх. слов’янських племен і їхніх мов. 2) 1ст. – 5 ст. н.е. – формування єдиної східнослов’янської мови, виникнення ознак укр. мови, через велику протяжність Київської Русі і різні впливи на її населення. 3) VI ст. – розпад єдиної східнослов’янської мови на окремі діалекти. Формування національних мов. 4) XI ст. – XIV ст. – завершення формування української нації і мови. Українська культура XII ст. – XVII ст.
Усна народна творчість
Існувала у формі обрядової поезії (русальські, купальські, обжинкові, голосільні). Зароджується епічна поезія (історичні думи і пісні).
Освіта Українські школи і дальше існували при монастирях, церквах і маєтках феодалів. Вчителями були дяки. Заможні люди вчили дітей вдома. Грамоту вчили по богослужебних книжках. Основним підручником був Псалтир. Власних українських вищих навчальних закладів в Україні не було, тому заможні люди вчили своїх дітей у європейських університетах (Краківський, Болонський, Празький тощо). В історії збереглись імена кількох видатних українців, які здобули європейське визнання: Юрій Котермак (Дрогобич) – був професором медицини у Болонському і Краківському університетах, був ректором у Болонському університеті, написав працю «Прогностична оцінка поточного 1483 року». Магістром Краківського у-ту був поет Павло Русин, якого вважають зачинателем гуманізму в Україні. Великий вплив на розвиток укр. культури мав білоруський вчений і першодрукар Франциск Скорина, який довго жив в Україні і втілював ідеї відродження.
Література
Головне місце в літературі належить церковнійлітературі. Великий вплив на її розвиток мали Південні слов’яни, зокрема митрополити Купріян і Григорій Цамблаки.
1483р. в Україні вийшов збірник «Приточник», в якому були уривки багатьох європейських релігійних легенд. Було створено нові редакції Києво-Печерського Патерика (збірник життєписів святих). З’являються і світські твори: «Троянська історія», «Сказання про індійське царство» та збірник «Ізмарагд» (XIV – XV ст.), в якому прославляється книжна мудрість, доброчинність та інші етичні норми.
1401р. – Євангеліє створене Станіславом«Граматиком- Многогрішним» у с. Королеве на Закарпатті. 1489р. – збірка «Четьі-Мінеї». 1556-1561рр. – Пересопницьке Євангеліє, перше євангеліє на укр. мові. У XIV ст. - XV ст. вийшов твір єпископа Серапіона «Слова». Зроблено переклад повісті «Гаудала» (розповідь про ірландського лицаря, який побував у світі мертвих (XV ст.) Історичні пісні і думи «Втеча трьох братів із Азова», «Маруся Богуславка», «Дума про Самійла Кішку», «Дума про козака Голоту», «Дума про Байду» та ін. Саме в цей час з’являються українські балади, які стали укр. народними піснями. Літописання З’являються нові центри літописання міста: Холм, Луцьк, Кам'янець-Подільський, Острог. Створено Короткий київський літопис (містить події XIV-XV ст., але завершено написання в XVI ст.). З’являється багато литовсько-руських літописів.
Книгодрукування Перша українська друкарня виникла лише в кінці XV ст. у Кракові (1491р.), де німець Швайпольд Фіоль надрукував 1-шу книжку кирилицею, яка була написана церковнослов’янською мовою. Вона складалася із: «Тріодь пісна», «Тріодь цвітна», «Часословець», «Октоїх» - всі вони мали релігійний зміст. На поч. XVI ст. з’явилися 1-ші книги надруковані білорусом Франциском Скориною, які були дуже популярні в Україні, зокрема 1517р. у Празі надрукував Псалтир, в 1519р. – «Біблію Руську». Образотворче мистецтво 1) Укр. живопис протягом XIV-XV ст. поступово відходить від візантійських традицій, для яких характерна статичність і уривчастість.
2) Живопис крім релігійної тематики починає звертатися і до світських тем. Більшу увагу художники приділяють пейзажу, побутовим і військовим сценам.
3) Швидко поширюється портретний живопис.
4) До сер. XVI ст. ще розвивалося фрескове мистецтво. Багато фресок, створених укр. художниками, є у польських храмах і у Вавельському королівському замку у Кракові, бо польський король Ягайло запросив їх розмалювати собори у Сандомирі, Кракові, королівську спальню тощо.
5) Продовжує розвиватись іконопис. Головним сюжетомє зображення Богородиці (Красилівська Богоматір, кін. XV ст.). Популярним є образ Юрія Змієборця (Юрій Змієборець на чорному коні із села Станилів біля Дрогобича, кінець XIV ст.).
6) У XV ст. сформувався укр. іконостас – перегородка із образами, яка відокремлює вівтар від решти приміщень де знаходяться віруючі. 7) Книжкова мініатюра (графіка). Найбільше книжковихмініатюр є у Київському Псалтирі, написаному на замовлення єпископа дяком з Спиридонієм у 1397р. Уньому є 301 малюнок-мініатюра. Багато мініатюр є у Євангелії 1393р.
Архітектура Поширені 2 групи архітектурних споруд: 1) оборонні; 2) церковні; Будуються замки та укріплення не лише з дерева (Наддніпрянщина: Київ, Житомир, Черкаси), але і з каменю та цегли (Високий замок(XIV-XVІ ст.), Крем'янецький, Острозький (XV- поч. XVIІ ст.), Олеський, Мукачівський (кін. XІV ст.), Хустський, Хотинський (XV ст.). В оборонних спорудах з’являється новий елемент – башти – донжони. На поч. XVІ ст. в архітектурі і живописі розвивається ренесансний стиль та укр. бароко. У міській забудові спостерігаються ознаки регулярної забудови. Ренесансний стиль
Церква у с. Сутківці на Поділлі (мала ознаки фортеці) – XV ст.; церква в Рогатині - XV ст.; оборонні споруди Києво-Печерської лаври. В XIV-XV ст. в Україні існував перехідний стиль, який поєднував в собі візантійський стиль і європейську готику: Лаврський монастир (XIV-XV ст.) і церква Різдва Христового (XIV ст.).
Особливості становища церкви у XIV-XVІ ст. Структура Київської митрополії
Митрополит – старший єпископ, який керує групою єпархій. Другий після патріарха сан у православній церкві. Митрополія поділяється на єпархії – церковні, адміністративні округи на чолі з єпископом. На укр. землях їх також називали архієреями і традиційно титулували «владиками». Управління монастирями здійснювали архімандрити (настоятелі великих чоловічих монастирів) та ігумени (управителі монастирів). Ставлення до православного духовенства
1563-65 рр. – зрівняння в правах православних і католиків. Установлення польської влади в Галичині започаткувало насильницьке насадження католицизму. В Україні розпочинають діяльність католицькі чернечі ордени домініканців і францисканців, закладаються католицькі монастирі.
1347р. за наполяганням Москви було скасовано православну Галицьку митрополію (утв. у 1303 р. Юрієм І Львовичем). Але 1371р. вона була відновлена і проіснувала до 1401р., коли була підпорядкована київському митрополиту.
Великі князі литовські у своїх володіннях не бажали, щоб їхні піддані підпорядковувались московському патріарху і підтримували ідею створення окремої митрополії.
1458р. – було створено окрему Київську митрополію, що безпосередньо підпорядковувалась Константинопольському патріарху. Включала 10 єпископств, розташованих в українських і білоруських землях.
1563-65рр. – зрівняння в правах православних і католиків. Р. Київську митрополію було поділено на 2 митрополії:
Київська Московська українсько-білоруська митрополія з центром у Києві
|