Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Кінематограф
Українське кіно у 1893–1922 робить свої перші кроки. В 1893 році інженер Йосип Тимченко розробляє свій аналог кінознімального апарату, а в 1907 році фотограф Альфред Федецький робить та демонструє перші хронікальні зйомки. На територію України поступово проникають філіали французських та московських кінофірм, проте з часом місцеві підприємці своїми кіноательє починають витісняти їх з ринку. Багато фільмів, які знімалися в той час мали, за основу сюжети з історії або літературної класики. Переважна більшість тих стрічок не збереглася. 43. Феномен “українського авангарду” (20-40 рр. ХХ ст.) та його вплив на розвиток національної культури століття.
У силовому полі модернізму 20-40-х років були присутні дві опозиційні тенденції: неокласична іі авангардна, які відбивали різні шляхи пошуків нових мистецьких форм. Авангард, авангардизм (від фр. avant — спереду і garde — охорона, передовий загін) — одна зі світонастанов модернізму, скерована на руйнування традиційних художніх законів, форм. Авангардисти успішно реалізують функцію оздоровлення мистецтва й суспільства: їдко пародіюють застарілі, віджилі ідеї та форми і в такий спосіб витісняють їх, а також, постійно експериментуючи, оновлюють погляди на світ, на мистецькі засоби. Авангардизм виявився у багатьох модерних течіях — в абстракціонізмі, кубізмі, конструктивізмі, сюрреалізмі, футуризмі. Феномен українського авангарду протягом 20-40-х років XX ст. проявився у: Живописі: · кубофутуризм - синтез конструктивного кубізму й динаміки футуризму. Вилився насамперед у творчості О.Богомазова, який у другій половині 20-х років він працював над проблемами колориту, шукаючи закономірності співвідношення локально забарвлених кольорових плям на площині (" Правка пилок" (1927 p.), " Праця пилярів" (1929 р.) та ін.) · кубізм: особливо проявився у творчості О.Екстер, яка поєднала фольклорні мотиви з ідеями кубізму. · школа монументально мистецтва: представлена творчістю Михайла Бойчука і його учнів, надихалася формами візантійських ікон, релігійного Ренесансу, живописного примітивізму безіменних українських малярів минулих віків. В основі естетики тогочасного монументального живопису — уникнення зайвих деталей, випадкових, не характерних ракурсів; схематизація, простота, сила і — з почуттям віри — велич; зверненість до національних перлин та авангардність художньої мови, яку можна назвати конструктивізмом. Обдарованими " бойчукістами" виявили себе В. Седлер, І. Падалка, М. Рокицький, М. Юнак, О. Павленко. Твори " бойчукістів" 20—30-х років: розписи Червоноармійських луцьких казарм, оформлення Київського оперного театру до І Всеукраїнського з'їзду Рад, Київського кооперативного інституту, Всеукраїнського селянського санаторію ім. ВУЦВК на Хаджибеївському лимані і Харківського Червонозаводського театру — перші в усьому радянському мистецтві значні монументальні ансамблі. У розписах багато плакатності, сильні впливи традицій ікони, лубка, народних, картин, графіки й романтичних надій часу. Скульптура: · кубофутуризм: Гордістю українського авангардного мистецтва є також всесвітньо відомий скульптор-кубофутурист Олександр Архипенко (188.7— 1964). З 20-річного віку він жив і працював за кордоном, завоювавши всесвітнє визнання, титул " генія скульптури", проторувавши дорогу іншим видатним майстрам — Генрі Муру, Джакометті, Кал-деру та ін. Завдяки своїм експериментам з формою він одержав цілком новий принцип пластичного вираження, його самобутність виявила себе вже уперших юнацьких роботах " Мисль", " Відчай", " Запорожець", " Юда". Архипенко зображав не мислителя, а мисль, не людину в розпачі — відчай. · посткубічний експресіонізм: Скульптор М. Енштейн у кубістичні рисунки ще на початку 20-х років вносив гротеск і гіперболу; його тодішні " персонажі на шарнірах" були схожі не тільки на героїв Пікассо, але й на шевський манекен будь-якої подільської майстерні. У кінці 20-х років він створив серію рисунків " Євреї на землі": вантажники і пралі, рибалки і рибачки з великими ногами, барочно-викривленими стовбурами тіл, з широкими простими обличчями. Балансуючи пластичними об'ємами, М. Енштейн згадує кубістичне минуле і тут же перегукується з бойчукістами своїм монументалізмом. Театр: " Молодий театр": Театральні режисери Л. Курбас та Г. Юра звернулися до творчості Софокла, Мольера, Ібсена. Молоді творці прагнули внести у мистецтво енергію революційних поколінь, покликану до життя п'янкою молодістю. Театральну виставу вони уявляли собі як синтез мистецтва, як гармонійну споруду, поєднання пантоміми і словесної драми, пластики та музики. Література: футуризм: представлений творчістю М.Семенка. Він прагнув вивести національну літературу на нові обрії. Заснував футуристичні організації «Фламінго», Аспанфут, «Комункульт», «Нова генерація», очолював часописи «Мистецтво», «Нова генерація». Своєю лірикою вносив у поезію 1910—1920-х років урбаністичні мотиви, динамізм, змінював узвичаєну форму вірша. Автор багатьох збірок поезій. Можна виділити декілька чинників, що впливатимуть на подальший розвиток української культури в XX ст., а саме: 1) поглиблення національного самопізнання та самоусвідомлення; 2) створення умов для існування, розвитку, співпраці та змагання розмаїтих філософських, релігійних, літературних, образотворчих, музичних течій, напрямів, шкіл, тобто дійсне ствердження свободи духовної творчості; 3) врахування світового культурного досвіду, усвідомлення власної національної культури як ланки світового культурного процесу, співучасть у світовому культурному обміні за умов визнання пріоритету загальнолюдських цінностей та усвідомлення землі як спільного дому усього людства; 4) всебічне використання резервів національної культурної традиції, можливостей національної ментальності, орієнтація на створення оригінальних культурних цінностей, що мають не лише національне, але й загальнолюдське, світове значення, адже останнє і є критерієм зрілості культури.
|