Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Асонанс – повторення однакових голосних звуків у рядку або строфі, що надає віршованій мові милозвучності, підсилює її музичність.
ТЕОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ Алегорія – троп, у якому абстрактне поняття яскраво передається за допомогою конкретного образу (наприклад, у казках Лисиця уособлює хитрість).
Алітерація –повторення подібних за звучанням приголосних у віршованому рядку, строфі для підсилення звукової або інтонаційної виразності й музичності. " …течуть ріки, кривавії ріки" (Тарас Шевченко) Алю́ зія (лат. allusio — натяк) — використання в мові широко вживаного вислову, що натякає на який-небудь загальновідомий історичний, міфологічний, літературний або побутовий факт. Напр.: «Прокрустове ложе», «Рубікон перейдено»; «Для нас у ріднім краю навіть дим солодкий та коханий» (Леся Українка). Анафора – єдинопочаток, повторення на початку віршових рядків, строф або речень однакових чи співзвучних слів, синтаксичних конструкцій. Чому я так страждаю?.. Тільки тобою білий святиться світ, Антитеза (від грец. Antithesis – протиставлення) – одна із стилістичних фігур: оборот поетичної мови, в якому для посилення виразності різко протиставлені прямо протилежні поняття, образи, риси характеру дійових осіб. Приклади антитези: " Я – цар, я – раб, я – хробак, я – бог! " (Г.Р.Державин. " Бог") Вони зійшлися. Хвиля і камінь, Вірші і проза, лід і полум'я Не настільки різні між собою … (О.С.Пушкін. " Євгеній Онєгін") Асонанс – повторення однакових голосних звуків у рядку або строфі, що надає віршованій мові милозвучності, підсилює її музичність. Корови моляться до сонця, " Була гроза, і грім гримів, Він так любив гриміти, Що аж тремтів, що аж горів На трави і на квіти." (Микола Вінграновський). Бурлеск — жанр гумористичної поезії, комічний ефект досягається тим, що героїчний зміст викладається навмисно вульгарно, грубо, або навпаки, тим, що про буденне говориться піднесено (наприклад, «Енеїда» Котляревського). Верлібр — вірш без рими і розмірів з довільним чергуванням рядків різної довжини. У перекладі з французької vers libre — вільний вірш. Це вірш, побудований на відносно однотипній синтаксичній організації рядків, на ритмі синтагм (змістових частин речення). Рядки цього вірша мають різну довжину, не діляться на стопи. У рядках — різна кількість наголосів, їх розташування — довільне. А тим часом Ті самі жорстокі і шорсткі Самовіддані руки Несли звідусюди Каміння, залізо, цеглу, Будували, робили, творили Свій високий і просторий Сонцем пронизаний Дім. (М. Рильський) Вітаїзм (віталізм) (від лат. vitalis — життєвий). Стильова течія початку XX ст., проявилася в кількох модерністських напрямах (неоромантизм, футуризм, експресіонізм). Головна ознака — відтворення безперервного потоку життя, погляд на людину як на біологічну істоту. Джерело вітаїзму — учення Ф. Ніцше про «діонісійське» (темне, інстинктивне) начало культури. В українській літературі вітаїзм також стверджував життєвість, незнищенність нації. Представлений творами М. Хвильового, Є. Маланюка, О. Ольжича, У. Самчука. Бароко — напрям у мистецтві та літературі XVII—XVIII ст., який прийшов на зміну Відродженню, але не був його запереченням. Бароко синтезувало мистецтво готики й ренесансу. Найвідомішим жанром барокової поезії була духовна пісня. Серед визначних представників українського Б. чільне місце займає постать Івана Вишенського — видатного письменника-полеміста, автора низки трактатів і послань, полеміста Мелетія Смотрицького. Бароковий стиль був характерним для віршів Григорія Сковороди. Білий вірш — неримовані вірші з чіткою внутрішньою метричною структурою (наприклад, «Лісова пісня» Лесі Українки). Гіпербола – різновид тропа, що полягає в надмірному перебільшенні характерних властивостей чи ознак певного предмета, явища або дії.
Гротеск. Художній прийом у літературі та мистецтві, заснований на надмірному перебільшенні або применшенні зображуваного, на поєднанні різких контрастів, сполученні реального з фантастичним, трагічного з комічним, а також твір літератури чи мистецтва, що використовує цей прийом. За яскраво вираженими зовнішньої фантастичністю і неправдоподібністю можна знайти глибокі художні узагальнення та опрацювання найважливіших життєвий явищ і реалій. Яскравим прикладом є повість Гоголя «Ніс», «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер» Гофмана.
Звуконаслідування. Умовне відтворення звуків природи, криків тварин тощо: ку-ку, гав-гав, му-у-у, тік-так, мяу, ж-ж-ж, а також створення слів, звукові оболонки яких тією чи іншою мірою нагадують позначувані предмети: [1] гавкати, цвірінькати, кувікати, кукурікати, нявчати. Де коза туп, туп, —Колядка Дзюрить, дзичить, дзюрчить, дзюрчить вода, — Б.-І. Антонич В літературі: Немов хто косою — черк! —Володимир Свідзинський «Кру-Кру!» — у пітьмі тугу журавлі несли мені так боляче, так сумно. —І.Гнатюк
Евфемізм (грец. — пом'якшений вираз) - слово або словесний зворот, що пом'якшує форму вираження висловлюваної думки. Наприклад: «Є серед матеріалів характерний запис, як попервах чухраїнці свою культуру будували. Узялися дуже ретельно... А потім за щось завелись, зразу за голоблі (була в них така зброя, на манір лицарських середньовічних списів), та як і зчепились полемізувати... Полемізували, аж дивляться — у всіх кров тече... Тоді повставали й стогнуть:
Екзистенціалізм - т ечія в літературі, що сформувалася в Європі у 1930— 40-ві pp., а найбільшого розвитку досягла в 1950—60-ті рр. Джерела екзистенціалізму містилися в працях данського філософа XIX ст. C. К'єркегора. У XX ст. екзистенціалізм розвивався в працях німецьких (М. Гайдеггер, К. Ясперс) та французьких (Г. Марсель, А. Камю, Ж.-П. Сартр) філософів та письменників. В українській літературі екзистенціалізм проявився у творчості В. Підмогильного, І. Багряного, Т. Осьмачки, В. Барки, В. Шевчука, в поезії представників «нью-йоркської групи», в ліриці В. Стуса. Нерідко межі екзистенціалізму як світоглядної структури є досить примарними, а зарахування до нього окремих митців — дискусійним.
Експресіонізм — літературно-мистецький напрям, для якого характерні посилена увага до внутрішнього світу людини, наголошення на авторському світосприйнятті, нервова збудженість та фрагментарність оповіді, застосування символів, гротеску, поєднання протилежного тощо. Риси експресіонізму: зацікавленість глибинними психічними процесами; заперечення як позитивізму, так і раціоналізму; оновлення формально-стилістичних засобів, художньої образності та виразності, часом непоєднуваних між собою, як глибокий ліризм і всеохоплюючий пафос; суб'єктивізм і зацікавленість громадянською темою; бунт проти сталих академічних форм в образотворчому мистецтві при збереженні головних жанрів (портрет, батальний жанр, побутова картина, міфологічний чи релігійний образ, пейзаж, навіть натюрморт). В українській літературі експресіонізм започаткував Василь Стефаник, який від декадентських поезій у прозі перейшов на засади експресіонізму. Класичний експресіонізм утвердив Осип Турянський повістю «Поза межами болю». У стильову течію експресіонізму частково вписується творчість Миколи Куліша («97»), частково — Миколи Бажана (збірка «17-й патруль»), а особливо проза Миколи Хвильового (зокрема твір " Я (Романтика)"), Юрія Липи, Тодося Осьмачки. Епітет – образне означення, влучна характеристика особи, предмета або явища, яка підкреслює їх суттєву ознаку, дає ідейно-емоційну оцінку: «сонце золоте»; «ясні зорі»; «тихі води». Епіфора – стилістична фігура, протилежна анафорі: повторення однакових виразів, слів, або звукових сполучень у кінці віршових рядків чи строф, а також прозових уривків з метою посилення виразності поетичної мови, підкреслення чогось. – У тебе задовгі руки, – сказав Прокруст, –
З серця землі підіймать пласти, Чорного золота давні пласти. (Ярослав Шпорта)
Імпресіонізм (враження) - х удожній напрям, заснований на принципі безпосередньої фіксації вражень, спостережень, співпереживань. Сформувався у Франції в другій половині XIX ст., насамперед у малярстві. Визначення походить від назви картини Клода Моне «Враження. Схід сонця» Наприкінці XIX ст. імпресіонізм поширився в європейському письменстві. Засновниками літературного імпресіонізму вважаються брати Ґонкури. О. Кобилянської, а також М. Хвильового, Є. Плужника та ін.
Іронія – художній троп, який виражає глузливо-критичне ставлення митця до предмета зображення. Інверсія (лат. inversio — перевертання, переставляння) — одна із стилістичних фігур мови, яка полягає в незвичному розташуванні слів у реченні, щоб найбільш значуще слово чи слова особливо підкреслити, звернути на них увагу. «Умовляють серця перебої» (В. Еллан) — тут додаток і підмет вжиті не на своїх місцях задля акцентного підкреслення слова «серця». Інверсія вживається переважно в ліриці. Деякі поети виявляють посилену схильність до інверсованих сполучень, що певною мірою визначають їхній мовний стиль: Наче весни усміх перший є вірш і дівчина перша; спомин — роса весняна, щастя забутого сон (Б.-І. Антонич).
Класицизм (від латів.(латинський) classicus — зразковий), художній стиль і естетичний напрям в європейській літературі і мистецтві 17 — почала 19 в.в.(століття), однією з важливих меж яких було звернення до образів і форм античної літератури і мистецтва як ідеального естетичного еталону. Закон трьох єдностей став непорушним правилом побудови класицистичного твору (п‘єси). Літота – художнє надмірне зменшення з метою особливо точного розкриття явища: " до села рукою подати". Протилежним до літоти тропом є гіпербола. Метафора – один з основних тропів: образний вислів, в якому ознаки одного предмета чи дії переносяться на інший за подібністю. «Серце нудьгує, і плаче воно» - проста дієслівна метафора, уособлення, метонімія. «Коли усе в тумані життєвому загубиться» - подвійна метафора. «Замовкло поле стоголосе в обіймах золотої мли» - розгорнута метафора, що складається з двох подвійних та метафоричного епітета «поле стоголосе».
|