Студопедия

Главная страница Случайная страница

КАТЕГОРИИ:

АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника






Фундаментальні концепції зміни - системна модель суспільства






 

З моменту виникнення і аж до недавнього часу для соціології було характерно поділ, яке виявилося настільки ж сумнівним, як і стійким. Вся відповідальність за цей «первородний гріх» лежить на «батька соціології» Огюста Конта (1798-1857), розбили свою теорію на дві частини: «соціальну статику» і «соціальну динаміку». В основу такого розподілу була покладена метафора, яку Герберт Спенсер (1820-1903) пізніше зробив цілком очевидною. Йдеться про подібність між суспільством і біологічним організмом. Під соціальною статикою розумілося вивчення анатомії людського суспільства, його складових частин і їх розташування (по аналогії з анатомією тіла з його органами, скелетом і м'язами), а соціальна динаміка повинна була, на думку Конта. концентрувати увагу на фізіології, тобто процеси, що протікають у суспільстві (подібно тілесних функцій - дихання, метаболізму, циркуляції крові) I Кінцевий підсумок розвитку суспільства був подібний до результату еволюції організму (від ембріона до зрілості). Передбачалося, що існує якесь стійке стан суспільства, яке можна спостерігати і аналізувати незалежно від руху останнього.

Герберт Спенсер дотримувався тих же поглядів, хоча і змінив термінологію. Його протиставлення «структури» і «функцій» понад сто років становило серцевину соціологічного мови. Поняття «структура» мало на увазі дослідження внутрішньої будови, або форми, соціального цілого, поняття «функції» - способи його діяльності, або трансформації. Подібно Конту, Г. Спенсер також стверджував, що суспільство можна розглядати як якусь жорстку сутність, відчутний об'єкт, окремо від відбуваються в ньому процесів. Іншими словами, визнавалася можливість відокремити структуру суспільства від його функцій. Методологічною спадщиною згаданих ідей стало протиставлення двох типів дослідницьких процедур, які описані Контом: пошуку законів співіснування (тобто з'ясування, чому певні соціальні феномени незмінно з'являються разом) і виявлення, на противагу їм, законів проходження) (тобто встановлення, чому певні соціальні феномени незмінно або передують, або виникають слідом за іншими). Такий поділ закріпилося в більшості робіт; в них «синхронне дослідження» визначалося як таке, в якому суспільство розглядалося в тимчасовій статичної перспективі, а «діахронічне (або послідовне)» - як дослідження, що включає потік часу і робить акцент на соціальних змінах. Подібні підходи зробили серйозний вплив на сучасне вивчення соціальних змін. Воно успадкувало класичну органічну метафору і пов'язані з нею поділ і протиставлення, але не безпосередньо від Конта, Спенсера і інших метрів соціології XIX ст., А через впливові напрямки XX ст., Такі, як теорія систем, функціоналізм, або структурний функціоналізм.

Системна модель суспільства, розроблена в рамках даного напрямку, об'єднала і узагальнила сукупність ідей, типових для органицизма. Весь концептуальний апарат, що часто використовується в аналізі змін, береться насамперед з системної моделі навіть якщо вчені і не усвідомлюють цього чи не вважають себе прихильниками системних і структурно-функціоналістського теорій. Лише недавно «системній моделі» був протиставлений «альтернативний спосіб» суспільства, що розглядається з точки зору процесу, або морфогенетичного підходу, внаслідок чого концепції, що використовувалися в дослідженнях соціальних змін, зазнали відповідної модифікації.

 

 



Поделиться с друзьями:

mylektsii.su - Мои Лекции - 2015-2024 год. (0.006 сек.)Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав Пожаловаться на материал