Студопедия

Главная страница Случайная страница

КАТЕГОРИИ:

АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника






Методика читання дітям художніх творів






Заняття з художнього читання проводять в усіх вікових групах. На заняттях з розділу «Художньо-мовленнєва діяль­ність» дітям читають оповідання та інші жанри художньої літератури (повісті, вірші, байки і т. ін.) морально-етичної спрямованості й розважального характеру, після читання яких не рекомендується проводити відтворювальну бесіду.

На заняттях і в повсякденному житті дітям читають здебільшого твори українських письменників, які описують і оспівують рідний край (певний регіон України). Подаємо короткі відомості про українських письменників1.

Дітей знайомлять насамперед з творчістю Т.Шевченка.

Тарас Григорович Шевченко - великий український письменник,

' Богуш A.M. Мовленнєвий компонент дошкільної освіти. - Одеса, Ярослав, 2004.


народився 9 березня 1814 року. Український народ відзначає день народження Шевченка у березні «Шевченковим святом». Шевченко - справді народний письменник, поет. Його називають в Україні Кобзарем. Так називається і його перша книжка - «Кобзар», яка є в кожному дошкільному закладі, в кожній сім'ї. Шевченко написав багато віршів, поем, оповідань. На слова Шевченка написані усім відомі пісні «Реве та стогне Дніпр широкий», «Думи мої, думи».

Шевченко мріяв про вільне, щасливе життя українського народу. Свої мрії поет виклав у вірші «Заповіт». Він любив рідну природу, написав чимало віршів: «Світає», «За сонцем хмаронька пливе», «Тече вода з-під явора», «По діброві вітер виє», «Зоре моя вечірняя», «Встала весна», «Садок вишневий коло хати» та ін. Т.Шевченко оспівує образ матері, матері-мучениці, матері-страдниці («Катерина», «Наймичка», «Марина» і т. ін.).

Т.Шевченко любив дітей, завжди ставав на їхній захист, у багатьох творах відобразив їхні безправність, сирітство, тяжку долю. Мріяв поет і про освіту в Україні рідною мовою. У 1861 р. він написав «Буквар южноукраїнський» - першу дитячу читанку українською мовою для недільних шкіл. Т.Шевченко писав картини - він був і художником. У всіх містах в Україні є пам'ятники Шевченку, його іменем названо парки, вулиці, проспекти, навчальні заклади, театри.

Поховано Т.Г.Шевченка на Черкащині у місті Каневі над Дніпром на Тарасовій горі. До могили Шевченка йдуть і йдуть дорослі та діти, несуть Великому Кобзареві букети квітів.

Леся Українка - відома українська поетеса, справжнє прізвище її - Косач. Народилася Леся на Волині, мама її відома українська письменниця - Олена Пчілка. Леся в 9 років почала писати вірші, друкувати їх. А щоб усі люди знали, що дівчинка-поетеса родом з України, її мама підписувала вірші - Леся Українка. Леся дуже любила українську природу: ліс, річку, поле, любила слухати розповіді старших про русалок, водяників та інших казкових істот, які нібито існують у природі. Вона написала віршами красиву казку «Лісова пісня», багато віршів про природу: «Вишенька», «Мамо, іде вже зима», «Дощик», «Місяць ясненький», «Море», «Літо краснее минуло», «На зеленому горбочку" і т ін. Багато творів написала Леся для дітей, друкувала їх у журналі «Дзвіночок». Леся Українка збирала дитячі ігри і видала збірку «Дитячі ігри, пісні й казки Ковельського, Луцького й Новоград-Волинського повітів Волинської губернії». На Волині у місті Луцьку їй споруджено величний пам'ятник.


 




Олена Пчілка (Олена Петрівна Косач-Драгоманова) народилася на Полтавщині. Це мати Лесі Українки. Вона підтримувала свою доньку в поезії, сама писала багато віршів для дітей («Біла кицька», «Безконечна пісня», «Люлі - люлі і т. ін.), казок («Журавель та чапля», «Коржик», «Казка зеленого гаю»).

Іван Франко - відомий український письменник, народився на Західній Україні, в Галичині. На його честь названо місто Івано-Франківськ, область - Івано-Франківською. Івана Франка називають українським казкарем. Він написав багато казок про тварин, які зібрані у збірнику «Коли ще звірі говорили». Усім відомі його казки «Ріпка», «Фарбований лис», «Вовк, «Лисиця і осел», «Заєць і їжак», «Лис Микита» і т. ін.

Леонід Іванович Глібов народився на Полтавщині. І.Франко назвав його найкращим українським байкарем. Він написав 107 байок, які увійшли до золотого фонду української культури. Л.Глібов написав багато творів для дітей - це казки, вірші, загадки («Веснянка», «Зимня пісенька», «Пташка», «Котилася тарілочка»). Друкував свої твори у журналі «Дзвінок». Усі його твори для дітей вирізняються теплотою, душевністю, щирістю.

Павло Арсенович Грабовський народився на Харківщині (нині с. Грабовське Сумської області). Він написав багато чудових творів для дітей («Вийшла з хати стара мати», «Дітям», «Ковалева пісня», «Веснянки», «Щоглик», «Квітень», «До школи»), переклав українською мовою твори для дітей з інших мов.

Михайло Михайлович Коцюбинський народився у Вінниці, працював учителем, писав оповідання для дітей («Десять робітників», «Івасик та Тарасик», «Дві кізочки», «Про двох цапків», «Ялинка», «Харитя»). Він уважав, що дитяча книжка має бути підручником життя. Поховано М.Коцюбинського у м. Чернигові.

Яків Іванович Щоголів народився у м. Охтирці на Харківщині. Він дуже любив рідну природу, написав багато ліричних віршів для дітей («Осінь», «Зимовий ранок», «Листопад», «Травень», «Степ» тощо). Я.Щоголів оспівував ліс, степ, водяний млин, хутори, отари і т. ін. Він автор вірша «Гей, у мене був коняка", що став піснею.

Олександр Олесь (Олександр Іванович Кандиба) народився на Сумщині, в роки громадянської війни емігрував за кордон. Для дітей О.Олесь написав багато високомайстерних творів, віршів, казок, п'єс («Ялинка», «Вовченя», «Рак-неборак», «Грицеві курчата», «Микита-кожум'яка»), які увійшли до золотого фонду драматургії для дітей.


Степан Васильович Васильченко (Панасенко). Народився в 1879 р. на Черкащині, працював учителем, завідував дитячим будинком. Дуже любив дітей, написав для них збірку оповідань («Калина», «Неслухняний глечик» та ін.).

Павло Григорович Тичина (1891-1967) народився в с Піски на Чернігівщині, з дитинства любив малювати, співати. Перша збірка поезій - «Сонячні кларнети» (1918 р.). П.Тичина дуже любив рідну природу й оспівував у своїх віршах для дітей. Його називають співцем української природи, України. Написав багато віршів для дітей: «Добридень тобі, Україно моя!», «Слово», «Де не глянь - колоски», «А я у гай ходила», «Гаї шумлять», «Хор лісових дзвіночків».

Максим Тадейович Рильський (1895-1964) народився в Києві. Після смерті батька жив у сім'ї відомого українського композитора М.Лисенка. Працював учителем у сільських школах (викладав українську мову та літературу), директором інституту мистецтвознавства, фольклору та етнографії. Писати вірші почав у ранньому дитинстві. Видав понад 100 книг, серед них — багато віршів для дітей («День ясний», «Вірші», «Санчата діда Максима» і т. ін.).

Володимир Миколайович Сосюра (1898-1965) народився у Донбасі (ст. Дебальцеве), змолоду працював на заводі, на шахті -з 11 років. У матері було 7 дітей, він допомагав їй прогодувати їх. Досить рано почав писати вірші, серед них багато для дітей («Травнева пісенька», «Весняний цвіт», «Вітчизну, як сонце, любіть», «Червона зима»).

Наталя Львівна Забіла (1903-1985) народилась у Петербурзі, жила в Україні, працювала вчителькою, була редактором журналу «Барвінок». Вірші почала складати з дитинства, написала понад 150 книжок, здебільшого для дітей дошкільного віку. Вірші поетеси захоплюють дошкільнят, вона розмовляє з ними мовою матері. її творчість можна назвати «материнською піснею» - цікавою, барвистою, розумною, клопіткою, дбайливою (В.Бичко). Центральним героєм її віршів є дівчатка Яся і Маринка. Н.Забіла добре знала дітей, їхні турботи, мрії, інтереси, саме це й відображала у своїх віршах. Діти і рідна природа в її творах ідуть поруч. Вона закликає дітей не тільки любити природу, а й оберігати її. Н.Забіла написала дуже багато казок для дітей («Чарівна хустина», «Пригода з автобусом», «Хатинка на ялинці», «Під дубом зеленим» і т. ін.).

Платон Микитович Воронько (1913-1988) народився на Сумщині, у роки війни воював у партизанському загоні С.Ковпака. Опублікував понад 100 книжок поезій, написав багато


віршів для дітей дошкільного віку, які вміщені в «Читанку», що багато разів перевидавалася.

Василь Андрійович Симоненко (1935-1963) народився на Полтавщині в селянській сім'ї. Тяжка невиліковна хвороба рано забрала його з життя, але він встиг написати багато чудових патріотичних віршів, у тому числі й для дітей (збірка «Земне тяжіння»), казки «Подорож у країну навпаки», «Цар Плаксій та Лоскотун».

Василь Олександрович Сухомлинський (1918-1970) народився на Кіровоградщині в селянській сім'ї. Працював учителем, директором школи. Це відомий український учений -педагог. Написав багато творів для дітей (збірки «Гаряча квітка», «Куди поспішали мурашки»).

Ліна Василівна Костенко (нар. 1930 р.) народилася на Київщині в учительській сім'ї, закінчила педагогічний та літературний інститути. Досить рано почала писати вірші, зокрема для дітей дошкільного віку (збірка «Бузиновий цар» і ін.).

Анатолій Георгійович Костецький (1948 р.) народився в Києві в сім'ї вчителів, працював у видавництві «Веселка», у журналі «Барвінок». Усю свою поетичну діяльність присвятив дітям, видав 30 книжок, збірки віршів та казок для дітей («А метеликам весело», «Весняні дарунки», «Постукай у моє вікно» і ін.).

Олег Юхимович Орач (Комар) народився 1940 р. в с. Благовіщенці на Запоріжжі, але дитинство провів на Донеччині, в степах Приазов'я. Закінчив середню школу та вступив на історико-філологічний факультет Донецького педагогічного інституту. О.Орач багато подорожує по нашій країні і все не може надивитися на її красу, її чудових людей. А побачене й пережите виливається у віршах його книжок «Подорожник» (1966), «Земля на видноколі» (1968), «Передчуття» (1971), «Долоні» (1977), «Написи на снігу» (1981). Останнім часом поет звертався до творчості дітей, видав книжку для дошкільнят «Журавликова пісня» (1976), збірку «Березневі світанки» (1981).

Степан Григорович Пушик народивсь у 1944 р. у с Вікторів Галицького району Івано-Франківської області в селянській сім'ї, закінчив Івано-Франківський педінститут (1964) та літературний інститут ім. О.М.Горького (1972). Працював у редакції газети «Прикарпатська правда», головою ради клубу творчої інтелігенції в Івано-Франківську. Автор поетичних збірок «Молоді громи», «Золотий тік», «Задума гір»; книжок, віршів для дітей «Чарівне горнятко» (у співавторстві, 1971),


«Маленьке пташеня», «Казки Підгір'я» (1976), «Золота вежа» (1983), «Ходили опришки» (у співавторстві, 1984), «Золотий човник» (1986); повісті «Перо золотого птаха» (1987).

Марія Омелянівна Леперт-Домбровська - Марійка Підгірянка (1881-1963) народилася в с Білі Ослави Надвірнянського району. Дитячі та юнацькі роки її пройшли в с Ітопорах. Вона змалку була кмітливою, обдарованою від природи. «Я самоук, несміливе дитя Підгір'я,» - напише згодом про себе поетеса. Дочка лісничого закінчує початкові два класи і в 1896 р. екстерном складає іспити до Коломийської жіночої відділкової школи. У1896 р. успішно складає іспити до Львівської жіночої семінарії на вчителя народної школи. Народна вчителька часто переїжджала з місця на місце, переходила з однієї школи в іншу. Це травмувало, позначалося на матеріальному становищі, і тільки поезія приносила їй спокій і наснагу.

Напередодні першої світової війни М.Підгірянка підготувала збірку поезій «Краплина крові», яка загубилась у вогненному смерчі, та вона не кидає пера, в 1916 р. виходить оповідання «Малий Василько», а в 1918-п'єса для дітей «Сонна могилі». У своїх творах поетеса показує реальну дійсність, важке підневільне життя трудящих, та з особливою любов'ю говорить про дітей.

Іванна Блажкевич (1886-1976) народилася на Тернопільщині в сім'ї вчителя. Майже не знала материнської ласки, оскільки вже на четвертому році життя втратила матір. Училася спершу в Денисівській початковій, потім у Тернопільській, у так званій «відділковій школі». Згодом екстерном склала іспити у Львівській семінарії на вчительський диплом. Відтоді працювала народною вчителькою, вихователькою дитячого садка на Станіславщині та Тернопільщині.

У 20-х роках І.Блажкевич починає писати для дітей. У видавництві «Світ дитини» виходять одна за одною її книжки п'єс, оповідань, віршів: «Святий Миколай» (1920), «Вертеп» (1924). «Мила книжечка» (1925), «Пушистий король» (1929). Особливо запам'яталися юним читачам п'єси «Тарас у дяка» (1923), «У мамин день» (1924), «Івась-характерник» (1934).

Уважаємо, що не можна обмежувати вихователя переліком художніх творів, визначених програмою. Він сам у змозі вибрати, відповідно до вікових та індивідуальних особливостей дітей своєї групи, твори певного письменника, або підібрати фольклорний матеріал, казку. Орієнтиром у виборі творів для читання виступають означені джерела художнього читання.


 




Робота з художнім твором проводиться в кількох напрямах: а) ознайомлення з дитячою книгою на занятті; б) бесіда про письменника, ознайомлення з портретом письменника, окремими виданнями його творів; в) виставки творів українських письменників у куточку книги; г) літературні ранки, вечори, зустрічі з дитячими письменниками.

Насамперед дітей знайомлять з українським письменником-класиком Т.Шевченком. Наводимо конспект заняття на тему «Шевченко — великий поет України».'

Мета: ознайомити дітей з великим сином українського народу — Т.Шевченком та окремими його творами для дітей; виховувати інтерес до української літератури. Дидактичний матеріал: портрет Т.Г.Шевченка, оздоблений рушником, зображення хати батьків Шевченка, ілюстроване видання віршів поета для дітей.

Хід заняття: Розповідь вихователя біля портрета Т.Г.Шевченка:

- Було це дуже давно. У бідній селянській родині Шевченків, яка жила ось у такій хаті (показує малюнок), народився син, якого назвали Тарасом. Ріс Тарасик, допомагав батькам, але найбільше любив малювати. Коли підріс, почав учитися в школі. Вчився дуже добре. Але через деякий час помирають Тарасова мати, а потім і батько. І Тарасикові довелося важко працювати, щоб якось жити. Змалечку він любив не тільки малювати, а й писати вірші, а коли виріс - став поетом. Писав Шевченко про рідну природу, про Україну, український народ і його тяжке життя.

Український народ дуже любить свого поета, який усе життя хотів, щоб люди жили вільно, щасливо. У Києві є пам'ятник Тарасові Шевченку, є його музей (показує ілюстрації).Поет давно помер і похований у Каневі над Дніпром, але в народі він живе вічно. Живуть і його вірші. Вони звучать по радіо, їх учать діти у школі і в дитячих садках. Українці шанують свого улюбленого поета, прикрашають його портрет рушниками, квітами.

Сьогодні ми послухаємо кілька віршів Шевченка й один з них вивчимо напам'ять. Сідайте ближче до мене, будемо розглядати малюнки і слухати вірші.

Вихователь читає вірш «Тече вода з-під явора».


Фізкультхвилинка.

Повідомивши, що багато віршів Тараса Шевченка покладено на музику, вихователь включає грамзапис пісень «Реве та стогне Дніпр широкий...» або «Думи мої, думи мої...». Потім діти заучують вірш поета «Встала весна...».

Аналогічно проводяться заняття-бесіди з ознайомлення дітей з творчістю Лесі Українки, І.Франка, М.Коцюбинського, Н.Забіли та ін.

Слід пам'ятати, що успіх заняття залежить від підготовки вихователя до заняття. Підібравши твір (оповідання, казку, вірш), вихователь має декілька разів прочитати його вголос, дотримуючись засобів інтонаційної виразності. Робота над мистецтвом художнього читання має стати професійним обов'язком кожного вихователя. Письменник написав твір, а донести його зміст до свідомості дитини — обов'язок вихователя.'

Щоб донести до дітей задум автора, вплинути на їх почуття, переживання, вихователь заздалегідь докладно аналізує твір, добирає найбільш вдалі засоби виразного читання або розповідання (інтонації, розстановку пауз, логічних наголосів), виробляє чітку і правильну вимову кожного слова, фрази, речення.

Готуючись до розповідання казки, вихователь має добре запам'ятати текст, щоб дослівно передати зачин, повтори, пісеньки, образні народні вирази. Слід визначити, які слова та фрази потребують уточнення, пояснення, продумати прийоми, час і місце їх пояснення, продумати наочність. До заняття можна підготувати добре ілюстровані дитячі книжки, набір картинок до тексту літературного твору. Іноді потрібно підготувати й дітей до розуміння твору - його змісту, лексики, образів.

Щоб забезпечити повноцінне сприймання дітьми літературного твору, потрібно створити спокійну обстановку. Дітей розсадити так, щоб вони бачили вихователя, а вихователь бачив всіх. Дітей молодшої і середньої групи доцільно посадити півколом у 2 ряди, а дітей старшої групи - за столами, обличчям до вихователя.

Традиційна структура заняття складається з таких складників:

1. Вступна бесіда морально-етичної (чи розважальної) спрямованості, пригадування прислів'їв, приказок.


 


1 Див.: Хорошковська О., Кудикіна Н. Розвиток українського мовлення // Дошкільне виховання.—1991.—№3.—С. 14.


1У розділі використало матеріали з кн.: АМ. Богуш. НЛ. Орланова. Н.У. Зеленко, ВАС. Лихолетова. Методика розвитку рідної мови і ознайомлення з навколишнім у дошкільному закладі /За ред. А.М.Богуш. - К.: Вища школа, 1992. - С 296.


 




2. Читання оповідання (уточнення і пояснення слів). Розглядання ілюстрацій.

3. Повторне читання оповідання.

4. Бесіда морально-етичного змісту (чи у зв'язку із змістом прочитаного оповідання).

5. Ігрові ситуації, прислів'я, приказки. Виведення морального правила.

У старшому дошкільному віці легкі й доступні за змістом оповідання читають один раз, уточнюють, пояснюють слова і проводять бесіду. В цій групі рекомендується на одному занятті поєднувати читання оповідання (чи розповідання казки) і читання вірша на одну тему. Це дозволить шляхом спеціальних вправ стимулювати дітей до зіставлення різних художніх жанрів. Наприклад: Читання оповідання М.Носова «Гірка» та вірша П. Воронька «Гра в сніжки».

Завдання: виховувати дружні взаємовідносини, товариськість, любов до зимових розваг; учити визначати засоби емоційної виразності оповідання, вірша, добирати рими. Матеріал: загадки, прислів'я про зимові розваги, товаришування.

Хід заняття. Вступна бесіда про зимові розваги. Загадки. Читання оповідання М.Носова «Гірка». Запитання: Який твір ви слухали? Чому ви думаєте, що це оповідання? Як діти робили гірку? Що в оповіданні сказано про Костика? Що зробив Костик? Як можна назвати його вчинок? Що зробили діти? Чим закінчилося оповідання? Що можна сказати про останній вчинок Костика? Як потрібно грати? Як ви граєте на вулиці? Прислів'я: «Любиш кататися, люби і санчата возить», «Другу завжди допомагай». Читання вірша П.Воронька «Гра у сніжки». Уточнення слова «сувій». Запитання: Який твір я прочитала? Чому ви думаєте, що це вірш? Повторне читання вірша. Діти називають римуючі слова, добирають пари римуючих слів (до слів сніжинки, гра, зима, сніг). Робота над емоційною виразністю речень: «Ой, весела гра у сніжки!», «Хто гірку піском посипав?». Виведення морального правила про дружбу, товаришування.

Успіх заняття багато в чому залежить від його початку. Важливо на початку заняття створити у дітей інтерес до читання чи розповідання. З цією метою широко використовують наочні прийоми, коротку вступну бесіду, прислів'я, приказки, загадки, показ ілюстрації, предметів, картини, іграшок і т. ін.

Так, у молодшій групі розповіді казки може передувати ігрова ситуація, демонстрація іграшок, речей, пов'язаних з казкою або просто зацікавлення, заохочення: «Зараз я розповім


вам дуже цікаву історію про... Хочете послухати?». У старших групах перед читанням вихователь спрямовує зусилля на систематизацію літературних знань дітей. Це може бути коротенька літературна вікторина чи вступна бесіда.

Дітям старшого дошкільного віку ілюстровану книжку можна показати напередодні, а на наступний день розпочати заняття повідомленням про те, що зараз їм прочитають книжку, в якій вони вчора розглядали картинки.

Важливо в роботі з дітьми старшого дошкільного віку створювати проблемні ситуації перед читанням книги. Це сприяє більш глибокому сприйманню тексту. Проблемна ситуація викликає активну розумову діяльність у дітей. Внаслідок створення проблемної ситуації у дітей виникає потреба в нових знаннях або ще невідомих їм способах дії. Розумно створена, посильна проблемна ситуація спрямовує думку дитини на активний пошук відповіді, на розуміння зв'язку, залежності між явищами, підводить до самостійних висновків. Іноді проблемна ситуація потрібна для того, щоб викликати інтерес до факту, події, які описані у книзі, та навчити дітей правильно аналізувати їх. Наприклад, перед читанням оповідання Л.Толстого «Кісточка» можна поставити на стіл тарілку з сливами і запитати «Коли можна їсти сливи? Як їдять сливи? А що трапиться, якщо проковтнути кісточку? Про це ви дізнаєтеся з оповідання Л.Толстого «Кісточка».

Вдалий початок заняття створює у дітей інтерес до читання чи розповідання, спрямовує дитячу увагу на сприймання художнього твору.

Під час заняття ніщо не має відвертати увагу дітей (ніхто не повинен входити або виходити з кімнати, слід уникати зайвого шуму). У процесі читання вихователь час від часу відривається від книжки й дивиться на дітей. Це сприяє встановленню контакту із слухачами, підсилює вплив художнього слова. Діти жваво сприймають твір, вже по-різному, залежно від змісту твору, виявляють своє ставлення до того, що чують. Оповідання чи казка може викликати в дітей живий відгук - сміх, вигук, здивування, запитання; це й є свідченням того, що діти сприймають розповідь, розуміють і переживають її зміст.

У процесі читання або розповідання не слід відвертати увагу дітей запитаннями або зауваженнями. Якщо хтось з дітей не слухає і заважає іншим, вихователь робить більш тривалу паузу і зупиняє свій погляд на дитині; якщо вона не реагує на пильний погляд, можна зауваження поєднати з текстом, наприклад:


 




 

«Послухай, Катю, що побачила дівчинка в лісі», «Послухай, Андрію, що було далі».

У процесі читання чи розповідання знайомої казки діти молодшого дошкільного віку при повторах можуть промовляти разом з вихователем окремі слова, вирази (гуп-гуп) або додавати окремі рядки, слова («Котиться колобок, котиться, а назустріч йому...» - діти навивають, якого звіра зустрів колобок).

Діти дошкільного віку активно переживають усі події, що відбуваються з їхніми улюбленим героями. Вони слухають, затамувавши подих, а коли напруження спадає - полегшено зітхають або діляться з товаришами своїми вражаннями. Веселі гумористичні твори викликають у дітей радісну усмішку, а в окремих місцях - веселий сміх. Такі прояви внаслідок емоційного впливу літературного твору забороняти не слід, це є свідченням того, що вихователь зуміла правильно передати зміст твору. У процесі читання чи розповідання весь час потрібно тримати дітей під контролем, активізовувати їхню увагу.

Ознайомившись попередньо з літературним твором, вихователь продумує прийоми пояснення незрозумілих слів. Можна пояснити їх заздалегідь. Наприклад, під час прогулянки вихователь показує дітям колосок, розминає в руці і показує зерна, потім розтирає зерно й показує борошно. Так готують дітей до сприймання української народної казки «Колосок».

Незадовго до читання оповідання О.Іваненко «Бурулька» вихователь на прогулянці звертає увагу дітей на довгі бурульки під дахами будинків, пояснює, як вони утворюються. Діти шукають, де ще є бурульки, називають і з'ясовують значення цього слова.

Незрозумілі слова можна пояснити і безпосередньо перед читанням. Так, перед читанням казки Г.Андерсена «Дюймовочка» вихователь повідомляє: «Я прочитаю вам казку про малесеньку дівчинку, яку звуть Дюймовочка». У прозових творах, якщо до незнайомого слова легко дібрати синонім або пояснювальне слово, незрозумілі слова пояснюються в ході читання. Застарілі слова, без яких діти не можуть зрозуміти зміст твору, пропускаються або замінюються іншими, зрозумілими. Так, указці «Солом'яний бичок» текст «Дід служив на майдані майданником, а баба сиділа вдома, мички пряла» можна прочитати таким чином: «Дід працював робітником на заводі, де гонять смолу, а баба сиділа вдома, пряжу пряла». Влучні слова та образні вирази пояснювати не потрібно - їх діти мають засвоїти з тексту.

Після читання та розповідання художніх творів в усіх


 

вікових групах проводять бесіди за змістом художніх творів. Це такі види бесід: а) за запитаннями автора твору; б) у зв'язку з прочитаним; в) морально-оцінювального характеру; г) спрямована на з'ясування розуміння дітьми засобів художньої виразності твору; д) на розуміння дітьми жанрів твору. У старшій групі проводять етичні бесіди, бесіди за творами одного письменника, узагальнювальні бесіди «Мої улюблені книги», «Мої улюблені казки», «Мій улюблений дитячий письменник»; бесіди, спрямовані на з'ясування композиційної структури твору, бесіди порівняльного характеру за декількома творами як одного, так і різного жанру. На одному занятті рекомендується поєднувати декілька видів бесід.

Наприклад, за змістом К.Ушинського «Умій почекати» (середня група) доцільно поставити запитання на відтворення прочитаного (Що трапилося з півником?), морально-оцінювального характеру (Чому півник потонув? Як можна назвати його поведінку? Чому оповідання називається «Умій почекати»); у зв'язку із змістом прочитаного (А як ви себе вдома поводити? Чи завжди вмієте почекати? Чи бували з вами різні пригоди, коли ви не вміли трішки почекати?) та запитання, спрямовані на розуміння дітьми засобів художньої виразності твору. Наприклад: якими словами починається оповідання? Скажіть це речення так, щоб всі почули, ким були брат і сестра? Як просила курочка півника? Попросіть дуже добре, жалібно, як та курочка. Як кричав півник, коли об'ївся зеленої смородини? Голосно і жалібно промовте ці слова. Якими словами закінчується оповідання? Як потрібно промовити останнє речення? Пригадайте, якими словами в оповіданні сказано про те, що робив півник у полі (пішов, бігав, стрибав, зогрівся, спітнів, побіг пити).

У старшому дошкільному віці на кожному занятті з художнього читання слід вводити запитання на з'ясування засобів художньої виразності, композиційної структури та жанру художнього твору. Наприклад, після читання оповідання М.Носова «Живий капелюх» дітям пропонують запитання: Що я вам прочитала, оповідання чи казку? Чому ви думаєте, що це оповідання? Якими словами автор починав оповідання? Про що говориться в зачині? Якими словами автор описує найголовніше, основне в цьому оповіданні? (Ой-ой-ой!), А в яких словах письменник передає розв'язку? Коли хлопчикам усе стало зрозумілим? Якими словами закінчується оповідання? Чому письменник Н.Носов називає оповідання «Живий капелюх»? Вихователь промовляє речення: «Раптом капелюх поповз прямо


 

 

на нього», - і пропонує дітям сказати це речення спочатку так, щоб було зрозуміло, коли саме капелюх поповз. Потім - хто поповз; що зробив капелюх; на кого він поповз (робота над логічним наголосом).

- Як ви думаєте, діти, які слова в цьому реченні потрібно особливо виділити, промовити з наголосом? Яким реченням закінчується оповідання? Як потрібно промовити це речення, щоб всі зрозуміли, що оповідання закінчилося?

Подаємо приклад ще одного заняття з художнього читання.

Старша група. Читання оповідання Миколи Герасименка «Як і домовились». Полілог. Відверта розмова.

. Мета: допомогти дітям усвідомити ідею і зміст оповідання, відчути негативне ставлення до жадібності, хитрування. Вчити розуміти значення прислів'я, зіставляти його із своїм особистим досвідом, складати оповідання за змістом прислів'я. Вчити дітей вести діалог на запропоновану тему, стимулювати відповіді-міркування. Матеріал: аркуші, олівці.

Хід заняття. Розпочинається заняття з полілогу про позитивні й негативні риси хитрунів: - Кого з казкових героїв ви знаєте, що був дуже хитрим? Чи добре вони діяли, чи дбали про інших? Чи гарна людина, яка вміє хитрувати? Доведіть, чому. Інколи хитрість допомагає людині у скрутному становищі. Чи знаєте ви про такі випадки? То яка хитрість добра, а яка погана?

- Послухайте уважно оповідання про двох хлопчиків, потім скажете, чи допомогла хитрість одному з них.

Після читання оповідання вихователь запрошує дітей до відвертої розмови:

- Як сказати коротко, про що йдеться в цьому оповіданні? Як би ви його назвали?

- Розкажіть, хто з хлопчиків почав хитрувати і чому.

- Розкажіть, як Сашка було покарано за його жадібність і чи допомогла хитрість Сашкові.

Пригадайте будь-який казковий твір, в якому герої постраждали через свою жадібність (казки «Двоє жадібних ведмежат», «Лисичка і журавель»).

Вихователь підсумовує, що коли людина починає хитрувати заради користі, така хитрість нічого доброго не приносить. Недарма народна мудрість свідчить: «Яке частування, таке й дякування». Педагог пропонує дітям пригадати інші прислів'я такого ж змісту, випадки з їх життя, коли про когось так можна було б сказати. Діти можуть малювати ілюстрації до прислів'я та своєї розповіді. Після самостійної роботи вони розповідають історії за прислів'ям.


У випускній групі проводять заняття з дитячою книжкою. Для цього потрібно, щоб на кожному столі була книжка. Діти знаходять обкладинку, сторінки (за допомогою цифр), читають автора, назву книжки, окремі речення та підписи під малюнками. З прочитаним реченням ведеться робота над його інтонаційною виразністю. У старшій групі вводять поняття: зав'язка, кульмінація, розв'язка, логічні наголоси, паузи, жести, міміка.

В усіх вікових групах вихователь називає автора (або ук­раїнська, російська... народна казка), жанр, назву твору. Наприк­лад: у молодшій групі - українська народна казка «Коза-дереза" чи Г.Бойка вірш «Морозець»; у середній групі - Н.Забіли віршоване оповідання «Ясочка на святі»; в підготовчій групі -Л.Глібов, байка «Коник-стрибунець», ненецька народна казка «Зозуля» і т. ін. Вимагати знання автора та його жанр слід тільки з другого кварталу середньої групи.

Діти старших груп мають знати зачини та кінцівки до казок, вставляти їх до нових казок, добирати слова, які римуються (у віршованих текстах), епітети, синоніми (у прозових творах), знаходити образні вирази (вовчику-братику, кабан-іклан), повтори (летіли-летіли, далеко-далеко і т. ін.), використовувати їх у самостійних розповідях.

З метою активізації дітей на заняттях з художньої літератури використовують різноманітні прийоми, які органічно поєднуються з бесідою.1

Серед них уявлюваний діалог дітей з літературним героєм. Дитині пропонують звернутись із запитанням до героя, продумати його відповідь на запитання, тобто дитина сама має сформулювати запитання й дати відповідь на нього від імені героя. Наприклад, після читання оповідання М.Коцюбинського «Івасик та Тарасик" можна запропонувати діалог з Тарасиком: «Що ти сказав би Тарасику, якби побачив, що він хоче рибку витягнути у Івасика? А що він тобі відповів би?» Потім такий діалог діти будують, розмовляючи з Івасиком: Що би ти порадив Івасику сказати Тарасикові? А що йому відповів би Тарасик? та ін.

У таких уявлюваних діалогах з літературними героями діти висловлюють своє ставлення до героїв, змінюють хід подій по-своєму, дають оцінку окремим вчинкам, діям, подіям, взаємовідносинам, до того ж у них розвивається діалогічне мовлення.

1 Див.: Таллер JIA. Здравствуй, книга. - Минск: Народная асвета, 1987.

 

Значно підвищує активність дітей на заняттях такий прийом, як написання листа літературному герою. Кожна дитина розповідає, що вона написала б герою і що йому запропонувала. Вихователь записує, а потім зачитує лист. Доцільно вже до заняття мати текст такого листа з урахуванням знань дітей. Так, можна написати лист Максимові, герою твору В.Сухомлинського «Пшеничний колосок», Сашкові - герою оповідання Д. Ткача «Хоробрий Сашко», Оленці з оповідання Б.Вовк * Лінива Оленка? і та ін..

Наприклад, яким може бути лист до Оленки (оповідання Б.Вовк «Лінива Оленка»). «Дорога Оленко! Пишуть тобі діти старшої групи дошкільного закладу «Пролісок». Діти нашої гру­пи завжди приходять до дитячого садка причесані, вмиті, чисті, з носовими хусточками, начищеними черевиками. Наші діти не лінуються мити руки, прибирати за собою іграшки. Оксана, Катруся, Іринка вміють самі пришити ґудзики, Олекса та Орест прибили цвяшки на стільчиках, Тарасик та Орися навчилися в'язати шкарпетки. А Рута та Софійка вміють вишивати. Наші діти працьовиті. Люба Оленко! Ми просимо тебе не лінуватись і завжди пам'ятати наш наказ.

- Вранці сама вмивайся та причісуйсяі

- Ввечері мий взуття та чисти черевики!

- Сама вчися прати свої носові хусточки!

- Вчися вишивати та пришивати ґудзики!

- Не забувай складати після гри іграшки та мити руки перед тим, як сісти за стіл! Не лінуйся! Пам'ятай, як в народі говорять " Праця людину годує, а лінь - марнує! "

Елементи драматизації як прийом активізації дітей використовується в усіх вікових групах. Він буде доцільним під час читання твору С.Маршака «Вусатий, смугастий», оповідань Л.Толстого «Кісточка», М.Коцюбинського «Івасик та Тарасик», В.Сухомлинського «Ледача подушка» і т. ін..

Так, прочитавши оповідання М.Коцюбинського «Івасик та Тарасик», вихователь промовляє: «А зараз ми подивимось, як Тарасик хотів витягти рибку з кошика в Івасика» або «Зараз ми подивимось, як Ярина провчила ледачу подушку» (В.Сухомлинський. «Ледача подушка»). Пропонує дітям по черзі розіграти сценку з подушкою. Після читання оповідання Н.Забіли «Ясоччин садок» діти грають з іграшками, як Яся. Прийом словесної гри допомагає дітям «увійти» в образ, в «обстановку», в якій відбувалася подія, висловити словами свої уявлення, те, що вони «побачили», «почули», «пережили». Після бесіди за змістом оповідання Д.Ткача «Хоробрий Сашко»


вихователь пропонує дітям уявити, що вони «почули би», «побачили», чи злякались би. Діти висловлюються про свої уявлення, відчуття, настрій, емоційний стан.

Словесний малюнок допомагає дітям краще уявити образ героїв, передати словами уявлювані риси героя, його зовнішній вигляд, одяг, вираз очей. Після бесіди вихователь звертається до дітей: «А якби вам запропонували намалювати Вереду, яким би ви його намалювали?» (Г.Бойко «Вереда»). Діти словесно описують ріст, волосся, емоційний стан, одяг, поведінку Вереди, розповідають, якими б фарбами його намалювали, пояснюють, чому. Доцільно запропонувати паралельно намалювати образи позитивного і негативного героїв.

Дітям старшого дошкільного віку доступний і такий прийом, як психологічний аналіз рис характеру та особистості героя. Такий прийом можна ввести на заняття за допомогою запитання: про що говорять ці слова? Про які риси характеру ми дізнаємося з цих слів? Наприклад, до такого фрагменту:

- Дай і мені покуштувати, - нерішуче попросив хлопчик.

- Вона гірка і кисла...

- То нічого, дай хоч одну скибочку.

- Кажу тобі, що вона погана, - сказала Оленка і скочила з перелазу. (За оповіданням М.Стеценко «Апельсинка»).

Або: - Що ми дізнаємося про Дядю Стьопу з цих слів:

- Дядя Стьопа став на будку -
І пожежа не страшна:
Простягає довгу руку

До горішнього вікна...

Який був Дядя Стьопа?» (С. Міхалков. «Дядя Стьопа») Прийоми художнього аналізу спрямовують дітей на пошук відповідних слів, фраз, речень, в яких передається ставлення автора до героя або казковість, гумор. Наприклад:

- Діти, як ви думаєте, співчуває автор Вереді чи засуджує його? Пригадайте слова, якими Г.Бойко засуджує вереду.

- Ну навіщо вереда
Нам такий?

Ні, не візьмемо тебе

Ми сюди:

В дитсадочок нам не треба

Ве-ре-ди!

Потім діти відшукують слова, якими поет змальовує дії Вереди: вередував, репетує, кричить, верещить, галасує, горлає, розплакався; відзначають їх емоційне забарвлення.

Літературна вікторина допомагає дітям пригадати знайомі


 




твори, їх автора, назву, кінцівку. Наприклад, вихователь зачитує: «Сидить Ромась на лавочці, тримає Петрикову грушу та й думає: «І чого я так, як Петрик, не здогадався зробити!» - З якого оповідання ці герої? Що з ними трапилося? (Н. Кулик «Ромасове яблуко і Петрикова груша»). Діти пригадують назву, автора, зміст оповідання, аналізують його. Літературну вікторину можна провести з використанням ілюстрацій. Вихователь виставляє ілюстрації до різних творів, діти впізнають їх героїв, пригадують автора, назву твору.

Отже, чим більше різноманітних прийомів буде використано в роботі над змістом художнього твору, тим активнішими будуть діти, тим краще вони його засвоять.

У старших групах дошкільних закладів доцільно провести два-три заняття-розглядання дитячої книжки одного письменника або кількох його видань. Для такого заняття потрібно мати шість - вісім примірників однієї книжки. Заняття проводиться з невеличкою групкою дітей (до 12 чоловік). Діти сидять по двоє за столами. Вихователь повідомляє, що сьогодні в гостях українська книжка і пропонує подивитись на неї.

Наприклад, розглядання збірки «За сонцем хмаронька пливе..» з творів ТШевченка.

Мета: ознайомити дітей з дитячою книжкою, ілюстраціями, портретами Т.Шевченка (впізнавання знайомого портрета письменника), його поезією; виховувати любов до української поезії, повагу до письменника, бережливе ставлення до книжки. Матеріал: портрет Т. Шевченка, книжка «За сонцем хмаронька пливе...» (ілюстрації М.Компанця).

Хід заняття. Вихователь показує портрет Т.Шевченка, запитує, хто це, які твори Шевченка діти знають. Діти читають знайомі вірші: «Встала весна...», «Тече вода з-під явора...». Пропонує розглянути обкладинку книжки. Повідомляє її назву. Діти розглядають портрет молодого поета Т.Шевченка, ілюстрації. Вихователь читає вірші «Світає...», «За сонцем хмаронька пливе...», «Зоре моя вечірняя...». Розглядають ще один портрет Шевченка. Заучують вірш «За сонцем хмаронька пливе...». Закінчується заняття читанням вірша «Заповіт».

У випускній групі можна розглянути книжку «Козак Голота». На початку заняття вихователь розповідає дітям про Запорізьку Січ, запорізьких козаків. Пропонує розглянути обкладинку книги. Діти розглядають зовнішній вигляд козака Голоти: вуса, оселедець, одяг, шаблю, рушницю. Вихователь читає текст, читання супроводжується розгляданням


посторінкових ілюстрацій. Закінчується заняття слуханням у запису пісні про козака Голоту.

У куточку книги періодично влаштовують виставки дитячих книг. Вони можуть мати тематичний характер, наприклад, до Дня 8 березня, «Україно моя, Батьківщино моя», «Мова рідна, мова солов'їна», можуть бути присвячені письменнику. Якщо виставку присвячено пам'яті письменника або виставляються твори сучасника, в куточку книги вміщують портрет письменника, дитячі книжки — видання його творів, ілюстрації.

У старшому дошкільному віці проводять літературні ранки та вечори, присвячені творчості українських письменників. Мета їх — виховати любов до українського слова, повагу та інтерес до національної літератури, закріпити у дітей знання художніх творів, активізувати мовлення, викликати радісний, бадьорий настрій. Літературні ранки та вечори — це своєрідні свята націо­нальної книги, це пропаганда українського художнього слова серед батьків.

Літературні ранки в жодному разі не мають перетворюва­тися на самоціль. Це підсумок тематичного читання художніх творів. Так, протягом перших двох кварталів дітям читали твори Т.Шевченка, заучували вірші, знайомили з портретами та життєвим шляхом Кобзаря, а в березні, напередодні дня народження поета, проводять літературний ранок.

Літературні ранки присвячують творчості й сучасних поетів та письменників: Н.Забілі, П.Вороньку, Г.Бойку, місцевим поетам. Якщо літературне свято присвячено творчості місцевого письменника, бажано запросити його в гості, на зустріч з дітьми.

Ранки чи вечори проводять у залі. Зал прикрашають портретом письменника, українськими вишитими рушниками, виставляють твори, ілюстрації, декорації для інсценування творів письменника. В літературних святах беруть участь дорослі (працівники дошкільного закладу), батьки, запрошені гості та діти. їх проводять у музичному супроводі (фортепіано, баян, народні українські музичні інструменти). Діти й дорослі вдягають українські національні костюми.

Літературні ранки та вечори будуються за такою структурою:

- вступне слово вихователя про життя та діяльність письменника;

- розглядання портрета, книг;

- бесіда про книги, знайомі твори; літературна вікторина;


 




- читання дітьми віршів, розповідання казок;

- участь дорослих (читання віршів, співання пісень за текстом письменника);

- ігри дітей, театралізація чи драматизація творів письменника;

- інсценізація творів письменника.

Літературні ранки проводять один-два рази на квартал тривалістю 30-40 хв. Наприклад, сценарій літературного ранку, присвяченого творчості Н.Забіли. Мета: закріпити у дітей знання творів Н. Забіли, виховати любов до українського слова. Матеріал: портрет Н. Забіли, виставка дитячих книг, ілюстрації, декорації до казок «Зайчикова хатка», «Рукавичка», «Сорока-білобока».

Хід літературного ранку. Вихователь в українському національному костюмі, ведуча - дівчинка Ясочка у вишитій сорочці та віночку. Вихователь знайомить дітей з Ясочкою, запитує, хто з українських письменників написав багато оповідань про Ясочку. Показує портрет Н. Забіли, розповідає про її творчість. Діти оглядають виставку книг.

Літературна вікторина за змістом оповідань Н.Забіли. Діти впізнають героїв творів «Сорока-білобока», «Про дівчинку Маринку і руду кішку», «Дванадцять місяців», «Про Ясочку». Літературна вікторина проводиться у вигляді інсценування й театралізації творів (уривків) Н.Забіли. Далі діти читають вірші Н.Забіли, драматизують казку Н.Забіли «Зайчикова хатка».

Сценарій літературного ранку, присвяченого творчості Лесі Українки, «До Лесиного віночка».'

На центральній стіні залу — портрет Лесі Українки, прикрашений українськими рушниками, квітами. Діти вдягнені в українські костюми.

Вихователь: - Діти, пригадуєте, ми з вами читали казку про горобчика, який хотів навчитися розуму. Як вона називається? («Біда навчить»). А хто написав цю казку? Так, казку «Біда навчить» написала відома українська поетеса Леся Українка, А які ще твори Лесі Українки ви знаєте? Так, Леся Українка писала прекрасні вірші. А як називають людину, яка пише вірші? (Поетом або поетесою). Леся Українка - це наша славетна поетеса. І сьогодні я вам розповім про неї багато цікавого. Слухайте ж, діти.

Давно-давно на нашій українській землі, на Волині,

1 Див.: Дошкільне виховання.— 19в1. - №2. - С.26 -27.


народилася хороша-прехороша дівчинка. Мама назвала її Лесею. З дев'яти років почала Леся писати вірші, і були вони такі гарні, що їх стали друкувати. Лесине прізвище було Косач. Та щоб усі знали, що дівчинка ця родом з України, Лесина мама - відома письменниця Олена Пчілка- підписувала їх ім'ям Леся Українка. Дуже любила Леся українську природу: ліс, річку, поле. Разом зі своїми братами й сестрами ходила до лісу, збирала ягоди, бігала до річки купатися. А найбільше любила Леся слухати розповіді старих людей про русалок, водяників, інших казкових істот, що нібито існують у природі. Пам'ять маленької дівчинки міцно тримала ці чарівні оповідання. І от, коли Леся виросла, вона написала віршами красиву казку, яка називається «Лісова пісня».

А розповідається в цій казці про лісову красуню Мавку та її друзів. Мавка живе в дуплі старого дерева і цю вербу сестрою називає. Ліс - це її рідний дім, вона любить усе в ньому: дерева, травицю, квіточки, пташок, тваринок і казкових істот. І всі вони люблять і оберігають Мавку. З нею дружать Водяник і ніжна Русалочка, що живуть у лісовому озері, і лісова й польова русалки, і маленькі потерчата, і суворий Перелесник, і страшні «Той, що греблі рве» і «Той, що в скалі сидить».

До лісу приходив сільський хлопець Лукаш. Він теж любив природу і так гарно грав на сопілці, що Мавка покохала його. Вона вдягала на голову вінок з квіточок, прикрашала себе калиною й листям, сідала на сплетені віти дерев і, гойдаючись, слухала гру Лукаша.

«Твоя сопілка має кращу мову, заграй мені, а я поколишуся», - говорила Мавка. Послухайте і ви пісню сопілочки (Звучить справжня сопілка або уривок з балету М.Скорульського «Лісова пісня», а хтось із дорослих імітує гру на сопілці).

Коли ви підростете, то прочитаєте «Лісову пісню» і дізнаєтеся, що сталося з Мавкою і Лукашем, а зараз послухайте, як лагідно співають хлоп'ята-потерчата, що світяться вогниками на болоті:

Нас матуся положила

І м'якенько постелила,

бо на ріння, на каміння

настелила баговиння

і лататтям повкривала,

і тихенько заспівала:

«Люлі-люлі-люлята,

засніть, мої малята!»


Що вам нагадує ця пісенька? Так, колискову. А ось пісенька весняної води:

З гір на долину

біжу, стрибаю, рину!

Місточки збиваю, всі гребельки зриваю,

всі гатки, всі запруди,

що загатили люди, -

бо весняна вода,

як воля молода!

Хто уважно слухав, той зуміє відповісти, яка вона - весняна вода (Швидка, дзвінка, весела). Тане сніг і дзвенять струмочки на початку весни. Коли відступає зима, тоді й співає весняна вода. А от наприкінці весни, коли вже літо близько, у природи інші голоси. Лісовик з казки Лесі Українки так розповідає про цей час:

Вже й сон-трава перецвітати стала,

От-от зозулька маслечко сколотить,

в червоні черевички убереться

і людям одмірятиме літа.

Вже з вирію поприлітали гості.

Он жовтими пушинками вже плавають

на чистім плесі каченятка дикі.

А от коли відспіває, відгомонить красне літечко, яка пора року приходить? (Осінь). Так, а восени часто йде дощик. Пригадайте віршик «Дощик», який написала Леся Українка.

Дитина:

...Дивлюся ранком—

вже заволочене серпанком

сіреньке небо, далі став

помало й дощик накрапати,

і вогким холодком до хати

зайшов притихлий вітерець.

Вихователь: — Як гарно пише поетеса про нашу рідну українську природу. Любила вона і поле, і ліс, і все живе - дівчин­кою підгодовувала пташок. Є в неї вірш про пташок, яким голодно взимку. Хто пам'ятає його?

Дорослий і дитина читають вірш «Мамо, іде вже зима...».

Вихователь: — Ви, мабуть, помітили, що в цьому вірші ведеться розмова. Хто ж тут розмовляє? (Мати і дитина). Так, мати ніжно і лагідно відповідає на запитання своєї маленької дитини,.

У Лесі теж була добра і ніжна мати. Леся дуже її любила і про все розпитувала, а мама пояснювала, вчила Лесю читати,


писати, розповідала їй казки, співала пісні, а маленьким діткам -колискові. І Леся Українка, коли виросла, теж склала колискову «Місяць яснесенький», а композитор Я. Степовий написав музику до неї. Послухайте уривок з цієї пісні.

Діти слухають перший куплет пісні у виконанні дорослих, визначають її характер.

Вихователь розповідає про те, що у Лесиних мами і тата було шестеро дітей: два хлопчики і чотири дівчинки. Леся була другою дитиною в сім'ї і старшою серед дівчаток. А ще батьки Лесі виховували дівчинку-сирітку Марусю, до якої усі ставилися з особливою теплотою й ніжністю. Всі діти змалку вдягалися в українське вбрання, співали українських пісень. Дуже часто Леся та її брати і сестри були гостями в сусідів - простих селян, брали участь у народних святах, іграх. Леся дуже швидко запам'ятовувала народні пісні, казки, які чула. Пізніше вона спеціально збирала народні пісні та ігри, - і записала їх понад двохсот.

Усі співають кілька народних пісень.

Вихователь говорить про те, що діти люблять своїх маленьких братиків, сестричок і діточок з молодшої групи дитячого садка, допомагають їм, адже вони ще не все вміють робити самі. Діти розповідають, як вони допомагають молодшим.

От і наша Леся дуже любила сестер і братів. Коли мати від'їздила, Леся у родині була молодшим за матір. Вона й годувала, і пестила, і навчала їх читати, малювати, вишивати, грати на фортепіано. Навіть підручник історії склала для них. А коли Леся сама від'їздила з дому на лікування, то, повернувшись, завжди привозила всім подарунки: книги та іграшки, корали чи намисто, листівки або жука-скарабея, яким потім довго гралися діти. Особливо старалася порадувати сироту Марусю.

Леся господарювала вдома як доросла, а малеча залюбки допомагала їй. Усі діти в родині Косачів змалку привчалися до праці, кожна дитина мала свій маленький городик, квітничок. А що потрібно, щоб овочі й квіти добре росли? (Діти відповідають, пригадують, як працювали влітку на своєму городі, квітнику). А ще Леся зі своїми братами й сестрами посадила садочок: яблуньки, грушки, вишеньки. Мабуть, згадкою про той садок і став вірш «Вишеньки», а композитор Я.Степовий написав до нього музику.

Діти виконують хоровод «Вишеньки».

Вихователь: - Леся Українка тяжко хворіла, і їй доводилося тривалий час жити далеко від домівки, щоб лікуватися біля моря. Хто з вас їздив з батьками до моря? Пригадуєте, яке воно? (Діти


 




відповідають). А тепер послухайте, як гарно написала про море Леся Українка.

Діти і вихователька читають вірші.

Вихователь звертає увагу дітей на виразну, образну мову поетеси, на епітети і порівняння, за допомогою яких вона описує море, небо. Леся полюбила море. Вона вміла цінувати красу природи і чужих країв, та, які б вони не були гарні, завжди пам'ятала, що вона - українка, сумувала за рідним краєм. Де б не жила Леся Українка, вона завжди серцем линула до рідного краю.

Вихователь: - А ми на якій землі живемо? Так, ми живемо на Україні. Це наша Батьківщина, наша рідна земля, і ми з вами теж її любимо. Ми - земляки славетної поетеси Лесі Українки, і цим можна пишатися, адже її знають і люблять в усьому світі.

З платівки линуть спокійні народні мелодії. Діти покла­дають квіти до портрета поетеси, вклоняються і виходять із залу.


Поделиться с друзьями:

mylektsii.su - Мои Лекции - 2015-2024 год. (0.05 сек.)Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав Пожаловаться на материал