Студопедия

Главная страница Случайная страница

КАТЕГОРИИ:

АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника






Арабський орнамент






Арабський орнамент багато ввібрав у себе з перського, візантійського, почасти греко-римського мистецтва.

У силу того, що зображення людини заборонялися релігією ісламу, головною формою художнього втілення мусульманської культури стали архітектура й прикладні мистецтва, у яких надзвичайної розмаїтості й виразності досяг орнамент.

У мусульманському мистецтві виділяють два види орнаменту: геометричний - «гирих» і рослинний - «ислими». Як правило, вони вживаються порізно, але можуть бути використані й разом.

«Гирих» - у перекладі з арабського означає «вузол». Будується гирих на «сітках», які утворюють «вузли». Вся побудова його зводиться до знаходження основної фігури і її точного місцезнаходження на «сітці». Іноді одна орнаментальна сітка як би накладається на іншу. В основі побудови гириха найчастіше лежить геометрія кола, правильний його розподіл на частині, за допомогою яких робиться побудова квадрата, прямокутника, багатокутника. Інакше кажучи, гирих створюється за допомогою циркуля й лінійки.

У композиції гириха сусідять і з суперничають між собою десятки різних геометричних орнаментів, отриманих від багаторазового накладення багатокутників один на одного, багатокутників на коло, і т.п. Любий гирих вивірений математично, побудований відповідно до раціонального порядку, що дає можливість створити орнамент із одного нескінченно й механічно повторюваного рапорту.

Успіхи орнаментально-декоративного мистецтва Сходу немислимі без великих наукових відкриттів в області математики. Вони проклали орнаменту широкий шлях для створення геометричних побудов.

Орнамент, що застосовувався арабами і названий арабесками, складався з декоративних мотивів, що складно переплітаються у вигляді сітки, геометричного й стилізованого рослинного характеру, доповнених написами, виконаними канонізованими шрифтами: «куфічним», прямокутними буквами арабського письма й «насх» (скорописним почерком).

Окремі елементи рослинного візерунка служили для заповнення тла орнаменту з геометричних фігур, а також для рішення більше самостійних завдань.

Узорність - невід'ємна частина середньовічного (XI-XIII ст.) мусульманського орнаменту. У цю епоху узорність була властива всім видам мистецтва Сходу і є своєрідним визначенням стилів як в архітектурі й прикладних мистецтвах, так і в поезії й музиці. Мислителі й художники того часу уявляли собі всю світобудову то у формах абстрактних побудов, то у вигляді фантастичних тварин. Біруні дав наукове обґрунтування зв'язку живої природи з геометризацією форм у мистецтві, тим самим обґрунтувавши присутність рис геометрії в орнаментальній творчості.

У так званому «квітковому стилі» філософи середньовічного Сходу бачили можливість, нехай навіть у казкової, «неземній» формі, виражати мрії людства про спокій, красу, щастя. На рубежі між рослинним і геометричним орнаментами знаходяться деякі фігури: медальйони, розетки, фігурні арочки, облямівки.

Крім них, арабський орнамент використовував і інші мотиви: зооморфні, міфологічні (крилаті тварини), астральні (місяць, сонце, зірки), тваринний епос стародавності, сцени полювання, священне древо життя.

В орнаментальних розписах, у розробці різьблення переважали червоний і голубий кольори в сполученні з білим і позолотою; використовувалися й інші кольори - вохристо-жовтий, зелений. Єдиної колористичної гами не існувало; у різних країнах Ближнього й Середнього Сходу застосовувалися свої особливі сполучення фарб.

В архітектурі арабів були поширені так звані сталактити - зчленування дрібних консольних ніш, які нависали одна над іншою. Сталактити виконувалися з гіпсу, теракоти й створювали винятково тонку гру світлотіні.

Дерев'яні ніжки, спинки, локотники нечисленних форм меблів оброблялися із застосуванням різних геометричних типових для арабів орнаментальних мотивів, серед яких головне місце займала стрілчаста полога арка.

 


Поделиться с друзьями:

mylektsii.su - Мои Лекции - 2015-2024 год. (0.006 сек.)Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав Пожаловаться на материал