Студопедия

Главная страница Случайная страница

КАТЕГОРИИ:

АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника






Тема 12. Подійний ряд: аналіз фактів, подій, їх взаємодія.






Вузлові питання:

подія як основа розвитку сюжету, оцінка фактів, логіка і

послідовність вчинків і дій персонажів.

Базові терміни:

подія, дія, обставини, конфлікт.

 

К.С.Станіславський категорично відкидав механічне запам'ятовування авторського тексту, він вимагав глибокого аналізу всіх тих обставин, що породили даний текст. Призиваючи до заглибленого аналізу п'єси, Станіславський вказує шлях справжнього проникнення в сутність твору. Він вважає, що найбільш доступне проникнення в драматургічний твір за допомогою аналізу фактів, подій, тобто фабули п'єси. Тому Костянтин Сергійович пропонував починати систематичний аналіз п'єси з визначення подій чи, як він говорив, діючих фактів, їхньої послідовності і взаємодії. Визначаючи події і дії, актор мимоволі захоплює усе більш широкі пласти запропонованих обставин життя п'єси. Станіславський наполягав на тому, щоб актори вчилися розбирати п'єсу по великих подіях. Радячи акторам перевіряти всяке положення прикладом з їхнього власного життя, Костянтин Сергійович говорив, що, визначаючи головну подію, актор побачить, що протягом даного відрізка часу в нього в житті були і більш дрібні події, якими він жив не місяць і навіть не тиждень, а один день чи навіть кілька годин, поки якась нова подія не відволікла його і не заслонило собою старого.

Дія не може існувати без мотивів, через які вона виникає. Не можна собі уявити питання «Що я роблю?» без паралельно виникаючого питання «Чому я роблю так?», тобто кожна дія має обов'язково спонукання, його зухвалі. У кожній п'єсі одні діючі особи прагнуть до одного, інші – до іншого. В одних одна мета, в інших – інша. Унаслідок цього відбуваються зіткнення, відбувається боротьба. Визначити причини цих зіткнень, зрозуміти мету і мотиви поводження тих і інших персонажів п'єси – значить зрозуміти п'єсу, тобто визначити ідею твору. Станіславський писав: «Справді, що значить оцінити факти і події п'єси? Це значить знайти в них схований внутрішній зміст, їхню духовну сутність, ступінь їхнього значення і впливу. Це значить підкопатися під зовнішні факти і події і знайти в глибині під ними інші, глибоко сховані події, що часто викликають і самі зовнішні факти. Це значить простежити розвиток душевної події і відчути ступінь і характер її впливу, простежити лінію прагнення кожного з діючих осіб, зіткнення цих ліній, їх перетинання, сплетення, розбіжності. Словом, пізнати ту внутрішню схему, що визначає взаємини людей».

Вивчаючи події п'єси, логіку і послідовність вчинків і дій персонажів, актор починає поступово оцінювати їх, починає усвідомлювати мотиви вчинків своїх героїв.

Подія – зміна дій усіх персонажів. Після звершення події, дія починає розвиватися у новому напрямку. Всі події пов'язані між собою причинно-наслідковим зв'язком: кожна подія – причина подальших змін, і наслідок попередніх. Одна подія породжує іншу. Факт міняє дію окремого персонажа чи кількох персонажів, але не має того істотного впливу, як подія на весь хід п'єси. Основні події є частиною подійного ряду, частини найбільш значущі, факти ж заповнюють внутрішній простір п'єси, створюючи її оригінальну композицію, її особливу атмосферу.

Подія, на загальну думку, є виразником конфліктного розвитку твору, тому основною ознакою, що відрізняє подію, буде виявлений факт, який в свою чергу викликає конфліктні відносини та спонукає їх до подальшої дії. Цей етап виявлення подій, їх послідовності та взаємодії К.С. Станіславський називав початком «системного вивчення п'єси». «Визначаючи події і дії, актор, мимоволі захоплює все більш і більш широкі пласти запропонованих обставин життя п'єси».

Для визначення події Аристотелем був придуманий «метод виключення». Згодом його ввів у режисерську практику К.С. Станіславський: необхідно виключити будь-яку дію, пригоду і подивитися, чи не змінилося щось у дії п'єси. Якщо так, то це подія; якщо – ні, то це факт. «Частини подій повинні бути так складені, щоб з перестановкою або вилученням однієї з частин змінювалося б ціле, бо коли присутність або відсутність чогось непомітно, не є частиною цілого».

Сюжет – це подробиці дії, а фабула є порядок розташування епізодів сюжету в ході розповіді.

Подія – основа будь-якого сюжету. У кожній події беруть участь люди – персонажі твору. Подія складається з дій, вчинків, рухів, взаємин персонажів. Дії супроводжуються жестами, мімікою, монологами або репліками. Не всяка подія, згадана у творі, має відношення до сюжету. Сюжетними є ті події, які безпосередньо показані, а не ті, про які тільки повідомляється. Як правило, повідомлення про події важливі для характеристики героїв, доповнюють або уточнюють загальну картину того, що відбувається, спонукають героїв до скоєння вчинків. Якщо ж автор воліє не показувати події, а розповідати про них, це уповільнює сюжет, робить його пухким, нединамічним.

В основі сюжету можуть бути не тільки такі дії персонажів, в яких проявляється їх характер, воля, ставлення до інших людей. Персонажі стають учасниками подій, що відбуваються крім їх волі і намірів. До таких подій належать стихійні лиха, бунти, війни, революції. Події в таких сюжетах залежать не тільки від вчинків персонажів, а й від тих сил, які не підкоряються окремій людині або групі людей. Це дає можливість простежити взаємовідносини особистості і суспільства, поставити проблему зв'язку доль людей з ходом історії, показати, як в локальних конфліктах між людьми відображаються конфлікти більш масштабні – соціальні, історичні тощо.

У сюжеті дуже важлива мотивування подій, тобто обумовленість кожної наступної події попередньою. Випадковість, незв'язність подій, умовчання створюють враження невмотивованості, руйнується цілісність сюжету, оскільки порушується логіка подій або їх тимчасова послідовність.

Подійний аналіз твору.

1. Драматургічна подія – істотний для даного сюжету злам дії, що призводить до повороту у розвитку основного конфлікту драматургічної дії і, отже, зміні перипетії. Ланцюг подій і утворює дієвий ряд драматургії. Побудова сюжету на екрані – завжди хід від події до події. Драматургічний розвиток і загострення події визначається провідною обставиною цієї події і провідною обставиною всього твору.

2. Провідне обставина – основне обставина, що штовхає все дію твору до розвитку і, по підсумку, до надзавдання.

3. Знаходження нової події: відбувається щось значне, що викликає зміну співвідношення сил персонажів, провідних дій і (або) їх цілей, мотивування вчинків, викликане зміною ведучої обставини, вчинком героя або т.п. Після зміни події персонажі вже не можуть існувати так само, як раніше.

4. Ціна події – наскільки воно істотно для всього ходу дії і для всіх зав'язаних в конфлікті персонажів, тобто як сильно змінює співвідношення сил персонажів.

5. Початкова обставина – загострена конфліктна ситуація, що лежить в основі всієї історії сюжету. Саме її результат і бачить глядач на початку, про неї і повідомляється в експозиції.

6. Початкова подія – подія, без якої дія сюжету не може розпочатися. У вихідній події лежить природа почуттів твору і завжди є ключ до розв'язки конфлікту. Початкова подія може відбуватися на початку або (частіше) до початку сюжету і повідомлятися автором по ходу розвитку дії, в будь-якому місці. З'ясування вихідної події може бути навіть фінальним поворотом – розв'язкою дії (детектив). Початкова подія породжується вихідною обставиною або навіть знаходиться в ній.

7. Перша (основна) подія (подія - зав'язка) – подія, що створює конфлікт, драматургічна дія. Це перше важливе «раптом» твору, де стикаються персонажі і розвивається дія сюжету.

8. Головна подія – основна подія сюжету, що розкриває головні риси характерів основних персонажів і авторський задум, кульмінація твору.


Поделиться с друзьями:

mylektsii.su - Мои Лекции - 2015-2024 год. (0.009 сек.)Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав Пожаловаться на материал