Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Шаруашылығы. 13 страница
84.Ұ йғ ырлар мен дү нгендердің Қ азақ станғ а қ оныс аударуының себептері, мақ саты, барысы. Жетісуда егіншіліктің дамуына XIX ғ асырдың 70–90 жылдарында Шығ ыс Тү ркістаннан қ оныс аударғ ан ұ йғ ырлар мен дү нгендер ық пал етті. Қ оныстандыру екі кезең де болды. Бірінші кезең де 1877 жылы Тоқ мақ ауданына (Солтү стік Қ ырғ ызстан) шэньси дү нгендерінің бір тобы келді, 1881–1883 жылдары, Санкт-Петербург шартына сә йкес, Іле ө лкесінен ұ йғ ырлар мен дү нгендердің негізгі кө пшілігі қ оныс аударды.Қ оныстанушылардың жаң адан 5 болыс: Жаркент жә не Кетпен (қ азіргі Панфилов ауданының аумағ ында), Ақ су-Шарын (Ұ йғ ыр ауданында), Малыбай (Шелек ауданында), Қ арасу (Ең бекшіқ азақ ауданында) болыстары қ ұ рылды.Жетісуда ең жақ сы жерлер казактардың пайдасына тартып алынып қ ойғ андық тан, ұ йғ ырлар мен дү нгендер қ олдан суландырылмайынша егіншілікке онша жарамды болмағ ан учаскелер алды. Облыстың село халқ ын жерге орналастыру жө нінде 1882 жылы Жетісу облыстық басқ армасы белгілеген ережелер негізінде дү нгендер мен ұ йғ ырлар ә рбір еркек адамғ а 10 десятинадан жер алуғ а тиісті еді. Алайда 1885 жылы қ оныстанушыларғ а ү лесті жер бө ліп беру қ олғ а алынғ ан кезде, ә рбір еркек адамғ а 4–5 десятинадан ғ ана жер бө лініп беріліп, 1892 жылдың 1 қ аң тарынан бастап оброктық алым – салық салынатын болды.Селодағ ы жә не қ аладағ ы ұ йғ ыр мен дү нген халық тары ө здерінің ә кімшілігі, мешіті жә не оны басқ аратын дінбасы бар қ ауымдарғ а бө лінді.Қ оныстанушылардың кедейленген бө лігі алғ ашқ ы кездерде ө здеріне берілген ү лесті жердің шағ ын учаскелерін ғ ана игере алды. Соның нә тижесінде қ ауымдар ішінде ө зінше бір арендалық қ атынастар қ алыптасып, қ ауымның кедей мү шелері ө здерінің ү лесті жерлерін немесе олардың едә уір бө лігін қ ауымның ә лді мү шелеріне беріп отырды, ал ө здері «арендаторларғ а» кү нделікті жұ мысшылар (мердігерлер) ретінде ө німнің бір бө лігін алатын болып жалданды. Бұ л ү лесті жерлер формальды жағ ынан ә лі де бұ рынғ ы иелерінің атында болып қ алғ анымен, іс жү зінде олар жаң а қ ожайындардың толық иелігіне кө шетін.Сө йтіп, қ ауымдардың жоғ ары бай топтары, дінбасылар жә не дү нген, ұ йғ ыр қ ауымдарының селолық ә кімшілігінің ө кілдері қ ауымның кө птеген мү шелерінің ү лесті жерлерін ө з қ олдарына шоғ ырландырып, ірі жер иелеріне айналды.Қ ауымдық жерлердің село байларының қ олына шоғ ырлануына дү нгендер мен ұ йғ ырлардың шет кә сіпке кетуі де себепші болды. Алғ ан жерлері қ ұ нарсыз болып, жұ мыс кө лігі мен ауыл шаруашылық қ ұ ралдары болмағ ан кедейлер алым-салық тар тө леу жө ніндегі жең ілдік берілген мерзім біткеннен кейін мү лдем кү йзелді, ө здерінің ү лесті жерлерін жаппай тастап, қ алаларғ а жалдама жұ мысшы жә не ауыл шаруашылық батырақ тары болып табыс іздеп кетті.Дү нгендер мен ұ йғ ырлар ө здерімен брге Жетісуғ а жасанды жолмен суландырылатын егіншіліктің қ алыптасқ ан дә стү рлерін ә келді. Дә нді дақ ылдар ішінде бидай басым болып, жердің жартысынан астамына бидай егілді.Ұ йғ ырлар сондай-ақ мақ та ө сірумен жә не ішінара жібек қ ұ ртын ө сірумен де айналысты. Дү нгендер мен ұ йғ ырлар май дайындау ү шін зығ ыр мен кү нжіт, қ ыша екті. Кейіннен темекі ө сіріп, оны жергілікті рынокта тиімді етіп ө ткізе бастады.Жетісуда қ оныс аудару қ оныстандырушыларғ а да ә сер етпей қ ойғ ан жоқ. Егер бұ рын ұ йғ ырлар мен дү нгендер шаруашылығ ында ағ аш сабандар мен басқ а да добал қ ұ рал-саймандар қ олданылып келсе, енді олар темір соқ аларды, тырмаларды, сеялкаларды, т. б. пайдаланатын болды, жаң а ауыл шаруашылық дақ ылдарын: сұ лы, темекі, картоп, помидор жә не басқ аларын егуді игерді. Байырғ ы халық тар – қ азақ тар мен қ ырғ ыздардың ә серімен дү нгендер мал шаруашылығ ымен айналыса бастады.Ұ йғ ырлар мен дү нгендердің тарихи тағ дырлары Ресейдің бір бө лігі ретіндегі Қ азақ ө лкесі халық тарының тағ дырымен тығ ыз астасып кетті. 85.ХІХ ғ. Ресей ғ алымдарының Қ азақ станды зерттеуі (А.Левшин, В.В. Вельяминов-Зернов, В.В.Бартольд жә не т.б.). Ресей империясының экономикасы мен саяси ө мір саласына Қ азақ станның енуі оның ерекшеліктерін жан-жақ ты зерттеуді: оның тарихи ө ткен-кеткенін ой елегінен ө ткізіп, табиғ и ресурстарын, ө ндіргіш кү штер дең гейін анық тауды қ ажет етті. Қ азақ станды зерттеумен Ресейдің толып жатқ ан ведомстволары – Ғ ылым академиясы, Географиялық қ оғ амы, Тау-кен ведомствосы, Қ атынас жолдар министрлігі, Мемлекеттік мү лік министрлігі, Қ азан университеті жанындағ ы Археология, тарих жә не этнография қ оғ амы жә не басқ а да ұ йымдар айналысты. Белгілі тарихшы жә не мемлекет қ айраткері А. И. Левшин (1797–1879) «Қ ырғ ыз-қ азақ немесе қ ырғ ыз-қ айсақ далаларының сипаттамасы» деген іргелі ең бегінде еуропалық тарғ а қ азақ тардың географиясын, тарихы мен этнографиясын бір жү йеге тү сіріп, суреттеп берді. Қ азақ станның ә р тү рлі қ алаларында кө птеген ғ ылыми қ оғ амдар: облыстық статистика комитеттері, географиялық қ оғ амның бө лімдері, 1887 жылы Орынбор ғ ылыми мұ рағ ат комиссиясы ашылады. Ғ ылыми зерттеу орталық тарының бірі Орынбор болды. 1896 жылы «Дала облыстарын зерттеу жө ніндегі экспедиция» жұ мыс істей бастады. Экспедицияның міндетіне аумақ ты табиғ и-тарихи жағ ынан зерттеп, суреттеу, жер тү рлерін, бұ л мә селедегі ауылдар мен болыстардың маң ызын, шаруашылық жү ргізу, жерді пайдалану тә сілдерін анық тау кірді. Экспедицияның қ ұ рамына Ф. А. Щербина, Ә. Бө кейханов, Л. К. Чермак, П. А. Васильев, Н. Ф. Гусев, Н. Белев, В. А. Владимировский, Н. Ф. Дмитриев, қ азақ зиялыларының ү лкен тобы – Ұ. Базанов, Т. Жалмұ хамедов, И. Жақ сылық ов, И. Қ ұ дайқ ұ лов, И. Тілекеев, Г. Саркин, Р. Мә рсеков, Е. Итбаев, М. Бекетаев, М, Шомбалов, Д. Сатыбалдин, Т. Есенқ ұ лов жә не басқ алар кірді. Экспедицияғ а қ атысушылар арасында экономистер, ботаниктер, топырақ танушылар, агрономдар болды. Олар материалдар жинап, Қ азақ тардың жер пайдалануы жө нінде Ф. А. Щербинаның экспедициясы жинап, ө ң деген материалдардың он ү ш томын басып шығ аруғ а ә зірледі. XIX ғ асырдың екінші жартысында қ азақ тың ұ лттық баспасө зі дү ниеге келді. 1870–1882 жылдарда Ташкентте «Тү ркістан уә лаяты газеті», 1888–1902 жылдарда Омбыда қ азақ тілінде «Дала уә лаятының газеті» шығ ып тұ рды. 86.ХІХ ғ асырдағ ы Қ азақ стан мә дениетінің ерекшеліктері. «Зар заман» мектебі. Ақ ын-ойшылдар: Дулат Бабатайұ лы, Шортанбай Қ анайұ лы, Мұ рат Мө ң кеұ лы, т.б. ең бектері. Қ азақ ә дебиетіндегі байырлық рух ХІХ ұ лт азаттық кү ресте қ айта кө терілгенмен, Қ азақ станның Ресей қ ұ рамына ө туі нә тижесінде зар заман кезең і басталды. Осы кезде ө мір сү рген қ азақ ақ ын - жырауларының бір тобы қ оғ амда болып жатқ ан келең сіз қ ұ былыстарды аяусыз сынғ а алды.Олар Қ азақ станның Ресейге қ осылуымен капиталистік кө зқ арастардың енуін кері кеткендік деп есептеді. Ө ткен ө мірді ансады, болашақ туралы ө з болжамдары мен пікірлерін білдірді. Қ оғ амда болып жатқ ан ө згерістерге ө зіндік кө зқ араста болғ ан жә не сол бағ ытта жырлағ ан ақ ындарды М.Ә уезов «Зар - заман» жыршылары деп атағ ан болатын жә не ә дебиет тану тарихында да олар осылай айтылды. Тарих ғ ылымының докторы М.Қ ойгелдиев отаршылдық бұ ғ ауына мық тылап байлағ ан халық тың мың -мұ хтажы мен қ айғ ы - қ асыретін жырлаушыларды «Зар -заман» мектебінің ойшылдары деп атады. Зар - заман кезең інде ғ ұ мыр кешкен орталық езгіге тү скен қ азақ халқ ының тағ дырын мұ ң – зармен жырлағ ан ақ ындар шоғ ыры. Оның белгілі ө кілдері: Дулат Бабатайұ лы, Шортанбай Қ оң айұ лы, Мұ рат Мү мкейұ лы, Ә бу бә кір Кердері т.б. Дә стү рлі қ азақ қ оғ амындағ ы бұ рынғ ы қ алыптасқ ан қ ұ ндылық тардың ө згеруі, елді басқ ару жү йесінің басқ а санатқ а ауысуы, отаршылдық тың белең алуы, халық тың қ атты кү йзелуі Зар- заман ақ ындарын тарих сахнасына шығ арғ ан. Олар халық тың жай кү йін ойлағ ан ү лт- қ айраткерлері ретінде танылды. Олардың шоғ ырлары халық тың салт- дә стү рлерді қ абығ ы бұ зылмағ ан қ алпында сақ тауғ а, ұ лттың – бітімімен ажырамауғ а ү ндейді.Зар – заман мектебінің аса ірі ө кілдерінің бірі – Шортанбай Қ анайұ лы (1818 – 1881) Концерватор ақ ын қ асиетті Тү ркістан маң ында дү ниеге келіп, қ арқ аралы ө ң ірінде ө мір сү реді. Ол патша ө кіметінің отарлау саясатының қ азақ халқ ының болмыс тіршілігіне кері ә сер еткенін, кө птеген қ айшылық тарды алып келгенін, заманның азғ анын, ә деп-ғ ұ рыптың тозғ анын, ел – жұ ртта береке қ алмағ анын шығ армаларының басты тақ ырыбы етіп алады. Қ азақ халқ ының дә стү рлі шаруашылығ ы мен тұ рмыс салтына едә уір ық пал еткен капиталистік қ атынастарды қ абылдамағ ан ақ ын халық ө мірінде болып жатқ ан ө згерістерге сын кө збен қ арады. Ө лең – жырдың бар қ уатын пайдаланып, ата – баба дә стү рімен астарлай айтып, батыс пен шығ ыстан келетін кесапатты бірдей болжап бергені - Дулат Бабатайұ лы (1802 - 1874). Зар-заман ақ ындарының шоғ ырының белгілі ө кілі – Дулат Бабатайұ лы қ азақ халқ ының дә стү рлі жыр ү лгісін тү р жағ ынан ө згертіп, ө лең ді кө ркемдеп кестенің жаң а ү лгісін жасады.Бұ рынғ ы жыраулар поэзиясымен ү ндескен ө ршіл рух, ә сіресе, Мұ рат Мө нкеұ лының (1843 – 1906) жырларынан айқ ын байқ алады (3, 38). Ақ ынның шығ армаларындағ ы ұ лттық болмысы қ азақ ы қ адір – қ асиетті сақ ап қ алуғ а ү ндеген, ой – пікірлер жанаймен шарасыздық пен соң ғ ы тө зімді сарқ а айтылғ андығ ымен ерекшеленеді. 87.Қ азақ тың ұ лы ағ артушылары мен ойшылдары Ш. Уә лиханов, Ы. Алтынсарин, А. Қ ұ нанбайұ лы жә не т.б., ғ ылым мен мә дениетке қ осқ ан ү лесі мен маң ызы. XIX ғ. 60-жылдары Қ азақ станда бастауыш мектептердің ашылуы Ы. Алтынсариннің есімімен тығ ыз байланысты. 1867–1868 жылдардағ ы реформалардан кейін мұ ндай мектептер Қ азақ ө лкесінің кө птеген аймақ тарында жұ мыс істей бастады. 1868–1869 жылдарды Орал облысында 24 орыс-қ азақ мектебі, 2 екі сыныптық, 6 селолық 1 сыныптық, 14 жоғ ары сыныптық мектеп жә не 2 жекеше училище болды. 1877 жылғ а қ арай Орал казак ә скерінің 47 мектебінің бесеуі қ ыздар мектебі еді. Облыста 70-жылдардың басынан бастап мектеп ісі едә уір жандана тү сті. Ер балалар жә не қ ыздар гимназиялары мен прогимназиялары, мұ ғ алімдер даярлайтын семинария, ер балалар оқ итын уездік приход училищелері, округтік ә скери училище, станицалық жә не басқ а да оқ у орындары ашылды. 1883 жылы қ азақ балаларын оқ ытуғ а арналғ ан ер балалар интернаты облыс орталығ ы Семейде, уездік қ алалар Павлодарда, Ө скемен мен Зайсанда жұ мыс істеді, ал қ азақ қ ыздарын оқ ытуғ а арналғ ан интернаттар Семей мен Павлодарда ғ ана болды. Сырдария облысындағ ы орыстарғ а арналғ ан алғ ашқ ы мектептер 1860 жылы Райым (Қ азалы) бекінісінде жә не Перовскіде (Қ ызылорда) ашылды. Жетісу облысының аумағ ында алғ ашқ ы мектептер 1868 жылдан бастап ашыла бастады. Верный жә не Қ апал бекіністерінде приход мектептері қ ұ рылды. Облыстың қ алғ ан уездерінде 12 станицалық жә не поселкелік бастауыш мектеп болғ ан еді. XIX ғ. Екінші жартысында болыстар мен ауылдардағ ы қ азақ балалары ә детте мұ сылман мектептері мен медреселерде оқ ыды. Патша ү кіметі Қ азақ даласында мұ сылман мектептерінің ашылуына жол бермеу ү шін шаралар қ олданды. Ол жергілікті отарлық органдар мен оқ у бастық тарына мұ сылман мектептерін қ атаң бақ ылау жө нінде нұ сқ аулар мен ережелер жіберді. Қ андай да болмасын шектеулерге қ арамастан жер-жерде, ә сіресе Қ азақ станның ислам дінінің ық палы кү шті болғ ан оң тү стік облыстарында мұ сылман мектептері ашыла берді. Қ азақ балалары жаздыгү ні киіз ү йлерде, ал қ ыстыгү ні жертө лелерде оқ ытылатын. Бұ л кезең нің оқ у қ ұ ралы «Шариат-ул-иман» немесе «Иман-шарт» болды. Қ ұ ран оқ умен бірге, татар жә не араб тілдеріндегі кітаптар бойынша исламның негізгі қ ағ идалары мен басты ғ ұ рыптық ережелер оқ ытылды. Мектептерде кө бінесе 8–17 жасқ а дейінгі балалар білім алды. Медреселерде мектепте білім алғ ан жә не ө з білімін терең детуге тілек білдірген адамдар оқ ыды. Медресеге тү скендер «талиб-улам» (білімге ұ мтылушылар) немесе шә кірттер деп аталды. Олар Орта Азияғ а жә не Еділ татарларына жалпы белгілі оқ улық тар мен оқ у қ ұ ралдары бойынша араб филологиясын жә не мұ сылман діні қ ұ қ ығ ын, сондай-ақ діни философияғ а қ атысты басқ а да бірқ атар пә ндерді оқ ыды. Медреселердің «мұ ғ алімдеріне» келетін болсақ, олар негізінен алғ анда дін жолын ұ станушылардың ұ сынысы бойынша тиісті ү кіметтік органдар бекітіп, тағ айындағ ан молдалар болды. Бұ л молдалар мешіттерде діни қ ызмет атқ ара жү ріп, медреселердегі істерді басқ арды жә не шә кірттерді оқ ытумен айналысты.XIX ғ асыр Қ азақ станның мә дени ө міріндегі ағ артушылық ғ асыр деп аталады. Білім мен мә дениеттің дамуына алдың ғ ы қ атарлы орыс зиялылары ү лкен ық пал жасады. 1847–1857 жылдарда украин ақ ыны Т. Г. Шевченко Қ азақ станда айдауда болды. Қ азақ стан Орыс географиялық қ оғ амы бө лімшелерінің зерттеу обьектісіне айналды, мұ нда мә дени-ағ арту мекемелері мен статистикалық комитеттер жұ мыс істеді; ө лкетану мұ ражайлары ашылып, ертедегі ескерткіштер, халық тың ауызша шығ армашылығ ы жә не қ ұ қ ық тық заң дар, соның ішінде қ азақ тардың дағ дылы қ ұ қ ығ ы зерделенді; орыс-қ азақ мектептері мен кітапханалар ашылды. Қ азақ тар ө з балаларына білім беруге ұ мтылыс жасап, балаларын кадет корпустары бар Омбы мен Орынборғ а жіберу ү шін мү мкіндік іздестірді. Білім алуғ а деген жаппай ұ мтылыс пен ық ылас жағ дайында Шоқ ан Уә лиханов, Абай Қ ұ нанбаев, Ыбырай Алтынсарин бастағ ан қ азақ ағ артушыларының тобы қ алыптасты. Шоқ ан Уә лиханов (1835–1865). Аса кө рнекті ағ артушы, ғ алым жә не зерттеуші Ш. Уә лиханов Қ ұ смұ рын бекінісінде туғ ан. 12 жасына дейін Шоқ ан Қ ұ смұ рындағ ы жеке меншік мектепте оқ ып, мұ сылман діні ілімімен танысты. 1847 жылдың кү зінде Шоқ ан Омбы кадет корпусына оқ уғ а тү сті. Кадет корпусында Шоқ ан Уә лиханов белгілі ғ алым, географ жә не Азияны зерттеуші Г. Н. Потанинмен бірге оқ ып, достасып кетті. Ол орыс тілін тамаша мең герді. Достоевский мен Ш. Уә лихановтың достық қ арым-қ атынастарын олардың тү рлі уақ ытта жазысқ ан хаттары дә лелдейді. Ф. М. Достоевский ө зінің хаттарында дос ретінде Шоқ анғ а пайдалы кең естер беріп, рухын кө теріп, оның алдына аса зор игі міндеттер қ ояды. 1853 жылы Шоқ ан кадет корпусын бітіргеннен кейін Сібір казак ә скеріне қ ызметке жіберіледі. Кө п ұ замай Батыс Сібір генерал-губернаторы Гасфорт оның қ абілеттілігіне назар аударып, 1854 жылы Шоқ ан оғ ан адъютант болып тағ айындалды. 1855 жылы Ш. Уә лиханов Гасфорттың Омбыдан Іле Алатауына дейінгі сапарына қ атысады. Бұ л сапар қ арапайым халық тың ө мірін танып-білудің басы болды, олардың тарихи аң ыз-ә ң гімелері мен жырларын жазып алуғ а мү мкіндік берді. 1856 жылдың кө ктемінде болашақ тағ ы Шығ ыс зерттеушісінің ө мірінде ө шпес із қ алдырғ ан айтулы оқ иғ а болды – ол аса кө рнекті ғ алым, белгілі географ П. П. Семенов-Тянь-Шанскиймен танысты. Сол жылы Шоқ ан Уә лиханов екі экспедицияғ а қ атысты – біреуі Орталық Тянь-Шань арқ ылы Алакө лден Ыстық кө лге дейінгі; екіншісі дипломатиялық тапсырма бойынша Қ ұ лжағ а сапар. 1857 жылы Уә лиханов алатау қ ырғ ыздарына тағ ы да сапар шегеді, онда кө шпелі қ ырғ ыз халқ ының ө мірімен, тұ рмысымен бұ рынғ ыдан да жақ сы танысып, оның тарихын, этнографиясын жә не халық тық поэзиясын терең ірек зерттеуге мү мкіндік алды. Осы жолы ол қ ырғ ыз халқ ының энциклопедиялық дастаны «Манасты» жазып алды. Ш. Уә лихановтың ғ ылыми қ ызметінің жаң а кезең і 1858 жылғ ы Қ ашғ арияғ а қ ұ пия сапары болды. 1859 жылдың кү зінде Шоқ ан Ә скери министрліктің шақ ыруымен Петербургке сапар шекті. Оның «Қ ырдағ ы мұ сылманшылық туралы», «Қ ырғ ыздардың кө ші-қ ондары туралы», «Сот реформасы туралы» жазба ең бектері бар. 1864 жылдың кө ктемінде Уә лиханов Черняевтің Оң тү стік Қ азақ стан аумағ ын Ресейге қ осып алуды мақ сат еткен ә скери жорығ ына қ атысады. 1864 жылдың жазында Верныйғ а қ айтады. Содан соң албан руының ағ а сұ лтаны Тезек тө ренің ауылына барып тұ рады. Тө ренің қ арындасына ү йленеді. Сол кездің ө зінде Шоқ ан ө зін нашар сезініп, жорық тағ ы ө мірдің ауыртпалық тарын кө тере алмаса керек. Ол 1865 жылдың сә уірінде Алтынемел жотасының етегіндегі Кө шен-тоғ ан деген жерде Тезек сұ лтан ауылында қ айтыс болды. Ыбырай Алтынсарин (1841–1889). Аса кө рнекті ағ артушы Ыбырай Алтынсарин 1841 жылы 20 қ азанда Қ останай облысында туғ ан. Ә кесі ертерек қ айтыс болып, атасы – Орынбор шекаралық комиссиясының ә скери старшинасы Балғ ожа (Жаң быршин) бидің қ олында тә рбиеленді. 1850 жылы Ыбырай шекаралық комиссия жанынан қ азақ балаларына арнап ашылғ ан мектепке тү сіп, оны алтын медальмен бітірді. Мектеп бітіргеннен кейін Алтынсарин ү ш жылдай (1857–1860) атасының қ оластында кең се қ ызметкері, содан соң 1859 жылдың 1 тамызынан бастап Орынбор басқ армасында тілмаш болып қ ызмет етті. 1860 жылы облыстық басқ арма оғ ан Орынбор бекінісінде (Торғ ай) қ азақ балаларына арналғ ан бастауыш мектеп ашуды тапсырды да, ө зін сол мектепте орыс тілінің мұ ғ алімі етіп тағ айындады. 1864 жылы 8 қ аң тарда мектеп салтанатты тү рде ашылды. 1868 жылы Алтынсарин Торғ ай уездік басқ армасына іс жү ргізуші ретінде қ ызметке орналасып, содан соң уезд бастығ ының ағ а кө мекшісі жә не уақ ытша уездік судья міндеттерін қ атар атқ арды. Алтынсарин патша ө кіметінің саясатына қ арсы болды. 1879 жылы Алтынсарин Торғ ай облысы мектептерінің инспекторы болып тағ айындалды. Қ азақ станда қ ыз балаларғ а білім берудің басталуы да Ы. Алтынсариннің есімімен байланысты. 1888 жылы ол Ырғ ыз қ аласында қ азақ қ ыздарын оқ ытатын, интернаты бар мектеп ашып, патша ә кімшілігінен интернаттары бар қ ыздар училищелерін ашуғ а рұ қ сат алды. Алтынсарин кө зінің тірі кезінде тө рт екі сыныптық орталық «орыс-қ азақ» училищесін, бір қ ыздар училищесін, бес болыстық училище, орыс шаруаларының балаларына арналғ ан екі училище аштырды. Ол орыс-қ азақ мектептерінің оқ ушыларына арнап «Қ ырғ ыз (қ азақ) хрестоматиясы» жә не «Қ ырғ ыздарғ а (қ азақ тарғ а) орыс тілін ү йретуге алғ ашқ ы басшылық» атты екі оқ у қ ұ ралын жазды, оларды Торғ ай облысы мектептерінің инспекторы қ ызметіне тағ айындалғ аннан кө п бұ рын бастап, 1869 жылы аяқ тады. Абай Қ ұ нанбаев (1845–1904). Абай Қ ұ нанбаев 1845 жылы 10 тамызда Семей облысының Шың ғ ыс тауында туғ ан. Абайдың ә кесі Қ ұ нанбай тобық ты руының старшыны болды. Алғ ашында ауыл молдасынан сабақ алғ ан Абайды ә кесі Семейдегі имам Ахмет-Риза медресесіне оқ уғ а жіберді. АлайдаАбайдың қ аладағ ы оқ уын бітіртпей, ә кесі оны қ айтадан ауылғ а шақ ыртып алып, бірте-бірте дау-шарды тексеріп тө релік айтуғ а, келешектегі рубасының ә кімшілік қ ызметіне ү йрете бастады. Абай шешендік ө нерінің тү рлі тә сілдерін шебер мең герді. Сот ісі қ азақ тардың ғ асырлар бойы қ алыптасқ ан дағ дылы қ ұ қ ығ ы негізінде жү ргізілді. Ру тартысына еріксіз араласқ ан Абай даулы мә селелерді шешу барысында жө нсіздікке, ә ділетсіздікке жә не қ атыгездікке, билеуші топ пайдасын кө здеген талап, мү ддеге қ арсылық білдіріп отырды. 1886 жыл Абайдың ө міріне ү лкен ө згеріс ә келген жыл болды. Ол алғ аш рет ө лең іне («Жаз») ө з атын жазып, кө ркем шығ армашылық қ а толығ ымен ден қ ояды. Абай қ аламынан ө лең дермен қ атар, қ ара сө збен жазылғ ан ғ ибраттар, «Ескендір», «Масғ ұ т», «Ә зім ә ң гімесі» дастандары дү ниеге келді. Абайдың мол ә деби мұ расында аудармалары елеулі орын алады. 88.ХХ ғ. басындағ ы Қ азақ станның ә леуметтік – экономикалық дамуы. XX ғ асыр басында қ азақ ө лкесі 6 облыстан тұ рды: Тү ркістан генерал-губернаторлығ ы (Орталығ ы – Ташкент) Сырдария облысы, Жетісу облысы Дала генерал-губернаторлығ ы (Орталығ ы - Омбы) Ақ мола облысы, Семей облысы, Орал облысы, Тө рғ ай облысы1897 жылы ө лкеде халық тың саны 4147, 8 мың адам, оның ішінде қ азақ тар 3354 мың, 1915 жылы 4205, 2 мың, ал 1917 жылы 3615, 1 мың адам болды. Сонымен, осы жылдар ішінде қ азақ тар саны небә рі 231 мың адамғ а, яғ ни 6, 8 пайызғ а ө скен. Қ орытындысында ө лке халқ ының қ ұ рамындағ ы қ азақ тардың ү лес салмағ ы 1897 жылғ ы 81, 7 пайыздан 1917 жылғ ы 59, 8 пайызғ а дейін кеміп кетті. Қ азақ тар арасындағ ы демографиялық жағ дайдың нашарлауы, бірінші кезекте оның табиғ и ө суінің тө мен болуымен тү сіндіріледі.Қ азақ халқ ы табиғ и ө сімінің тө мен дең гейіне кө шпелі тұ рмыс салтының ауыр жағ дайы, эпидемиялық аурулардың кең таралуы жә не медициналық қ ызмет кө рсетудің болмауы себепті оның қ атарындағ ы, ә сіресе балалар арасында ө лім-жітімнің жоғ ары болуы себеп болды. Қ азақ тардың 1916 жылғ ы кө терілісінің зардаптары да ерекше келең сіз роль атқ арды. Орыстардың, уркраиндардың жә не басқ а да ұ лт ө кілдерінің империяның ішкі аймақ тарынан қ оныс аудару ағ ымының ерекше кө п ө скен кө ші-қ он ү рдісі де қ атты ә сер етті.Халық ө сімі Столыпиннің аграрлық реформасынан кейін қ оныс аударушылардың жаппай келуінен арта тустіXIX ғ. соң ы - XX ғ. басында ө лкеде 19 жаң а қ ала болды. Ақ мола облысындағ ы ұ сақ қ алалар саны – 20. 1897 жылғ ы тұ ң ғ ыш халық санағ ы бойынша: Оралда -36446, Верныйда –22744, Семейде – 20216, Қ останайда – 14175 адам тұ рғ ан.Қ ұ рамына қ арай қ ала халқ ы қ анаушы ә кімдерге, дворяндар, офицерлер, саудагерлер жә не оларғ а сыбайлас қ азақ тардың дә улетті бө лігі жә не жә й ең бекшілерге (мещандар, шаруалар, жұ мысшылар) бө лінді.XX ғ асырдың басында патшалық Россия Қ азақ станның тау-кен байлық тарын пайдалануғ а айрық ша назар аударды. Олар мұ нда тау-кен ө неркә сібін жә не ауыл шаруашылық шикізатын ө ң деу жө ніндегі кә сіпорындарды дамытуғ а кү ш салды. Алтын, кү міс, тү сті металл, кө мір ө ндіретін кә сіпорындар кө бейді. Осы тұ ста мұ най ө неркә сібі де пайда болды. (Орал – Жем мұ най ауданы).1893-1895 жылдар аралығ ында Сібір теміржолы салынды. Бұ л темір жолдың 178 шақ ырымы Қ азақ стан жерінде тө селді.1893-1897 жылдар аралығ ында Орал-Рязань темір жолы салынды. Оның 194 шақ ырымы Қ азақ стан жерінде тө селді.1906 жылы ұ зындығ ы 1656 шақ ырым болатын Орынбор-Ташкент темір жолы іске қ осылды. Бұ л жолдардың Қ азақ станды Россияның дамығ ан экономикалық аудардарымен байланыстыруда маң ызы зор болды.XX ғ асырдың басында Қ азақ стан жеріндегі ең ірі ө неркә сіп орындары: Қ арағ анды кө мір шахтасы, Успен кеніші, Спасск мыс заводы, Риддер металлургия комбинаты. Осы ө неркә сіп орындарының ә рқ айсысында 300-400 жұ мысшы болды. Ал Орынбор-Ташкент темір жол қ ұ рылысында 30000-ғ а жуық адам ең бек етті.
|