Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Кобзареві
Пісні — що хмари — без кінця. В них слів нема — ридає туга. Чоло твоє в тернах вінця; В краю твоїм наруга, В краю твоїм тумани. Мла Шляхи-дороги замела. Кайдани, дзвін — єдині звуки. Та ворон кряче. Всюди смерть, Бо чарку, сповнену ущерть Гіркого поту, крові-муки, Вже випив люд. Пора!.. Пора!.. Останній промінь догора... І сталось чудо... Чудо чуд! Пісні-вогні пожаром стали, До хмар, до неба зайнялись — І засіяли — Гей! Дзвони свята! Це свято волі. Гяжкз. утрата, Ще тяжчі болі, Але не плачем, Бо оновлені Дороги бачим — Луги зелені... — Гей! Дзвони свята, — Гучні метали! Гукніть завзято, — Що ми повстали!.. Співаче-брате! Чи він знає, Що свято волі на землі; Що промінь грає, грає, грає На оксамитовому тлі; Що промінь цей на Україні Він перший сміло запалив? Чи зна?.. Він спить. Але не згине Велика правда його слів! Дві душі: одна шукає бурі, струн шалених на бандурі срібнодзвону, блискавок, поезій, братніх марсельєзів. А друга... друга — блакитний спокій вдалині, де степ широкий, танки мрій тремтючих, ніжних-ніжних, в шатах білосніжних. Мов шляхи-плющі переплелися, дві душі моїх зійшлися, і чого я прагну: чи спокою, чи гучного бою?
2. (1901 — 1919) Більше надії, брати! Місця сумніву нема — сміло і прямо іти, ширше ступати до мети з міццю, що скелі лама. Ці рядки, згодом покладені на музику, стали однією з найулюбленіших пісень повстанців, що бачили в революції визволення від соціального й національного гніту. Проте самого поета серед них уже не було. Разом з Г. Михайличенком і К. Ковальовою в ніч з 20 на 21 листопада 1919 р. Василь Чумак був розстріляний денікінцями в Києві. На той час поетові не сповнилося й дев’ятнадцяти років. Народився В. Чумак 7 січня 1901 р. в містечку Ічня на Чернігівщині. «Батьки — небагаті селяни-хлібороби», як зазначав сам поет, відповідаючи на запитання анкети товариства «Час». Навчався після початкової школи в Ічнянському чотирикласному училищі (1910—1914) та Городнянській гімназії (1914—1918), щороку приносячи батькам похвальні листи. Дуже рано відчув нахил до поетичної творчості. Перший вірш у прозі «написав у 1910 році на місцевому жаргоні». Рано почала формуватися й національна свідомість по- поета. У перших відомих нам віршах «Пісні минулих часів» (1913), вдаючись до оспівування героїв минувшини («Я буду співать про козаків лихих»), висловлюючи подяку товаришеві по школі за те, що «научив мою музу співати на рідній мові», він бідкається про долю України («Де її доля?.. В кайданах німих? Де? …Озовись, озовись!..»), закликає в дусі громадянської поезії попереднього періоду: Пробудіться, орли сизі, Славні козаченьки, Заверніть колишню славу України - неньки. Тринадцятирічний поет висловлює досить зрілі думки, а в чотирнадцять років, у вірші «На новий рік», він уже називає царя деспотом («хай лютує кривавий деспот») і готовий до праці «для рідного краю». Протягом 1913—1917 рр. духовне змужніння й творчий розвиток поета йдуть прискореним темпом. Він захоплюється як російською модерністською поезією (Бальмонт, Брюсов, Блок), пишучи вірші російською мовою, так і українськими модерністами О. Олесем, Г. Чупринкою («Пісня хвилі — пісня волі на безмежному роздоллі. В серці — мрії Та надії. По обрію Ясновид!»). Проте швидко проминає пора учнівства і за три роки (1917—1919) стає першорядним поетом, громадським й культурним діячем. Перша і єдина книжка віршів «Заспів» була підготовлена ще самим автором, але побачила світ уже після його трагічної загибелі. На її обкладинці, створеній Г. Михайличенком, стоїть дата «1919 рік», а в вихідних даних зазначається, що книжка була надрукована 1920 р., тобто після вигнання з Києва денікінців і приходу «третьої радянської влади» (перший, дуже короткий — грудень 1917—квітень 1918 рр. до німецької окупації; другий — лютий—Серпень 1919 р. до загарбання денікінцями Києва, час, коли В. Чумак на всю силу розгорнув свою поетичну, критичну, громадську, культурницьку діяльність, бо потім довелося провести два місяці в Лук’янівській в’язниці й півтора місяця в підпіллі; третій прихід — грудень 1919—травень 1920 р. окупація України поляками і їх вигнання з Києва). Книжка «Заспів» справила великий вплив на розвиток революційно-романтичного напряму в українській поезії, а ім’я її автора ставили поряд з П. Тичиною, В. Елланом, М. Семенком, трохи згодом — М. Хвильовим, В. Сосюрою, М. Иогансеном — першопроходцями оновленого мистецтва. Засвоївши уроки модерністів, він зумів уже після М. Вороного, О. Олеся та Г. Чупринки створити щось принципово нове. Це був поет, у творчості якого вже чітко окреслився демократичний ідеал. Саме в такому дусі витримана його теоретична декларація-стаття «Революція як джерело», опублікована вже після його смерті в журналі «Мистецтво»: «Революція як джерело! Революція як творчий об’єкт!» — ось ті гасла, що мусить червоними літерами вигаптувати на шовках свого прапору сучасне мистецтво». І так само рвучко, образно сказано про це у вірші, що відкриває в книжці «Заспів», присвячений Ігнатію Михайличу (Гнатові Михайличенку, — ред.), «Цикл соціального»: Я порву ті вінки, що сплітались в добу лихоліття, Розтопчу, розмету їх у попіл, у порох, в сміття, Замість них я розсиплю пісень злото-сонячні хвилі, Як ті птахи меткі, як ті птахи меткі-легкокрилі; …Хай летять мої думи-пісні-метеори — Не в палаци гучні, не в безмежні блакитні простори, А в хатину людську, де в кутках оселилися злидні. Мої співи прості і робочому серцеві рідні. За три роки творчості він пройшов еволюцію, що знайшла відбиття у самій композиції «Заспіву». Книжка починається циклом «З ранкових настроїв», потім поет ніби повертається до своїх модерністських настроїв, вплітаючи у цикли «Мрійно-втома» й «Осіннє» мінорні мотиви суму, вмирання, навіть певні релігійні асоціації. У заспіві до циклу, що відкривається віршем «Березневий каламут», декларуються настрої революційного оновлення природи й суспільства. Тут є і натяк на лютнево-березневі події й заперечення декадентських мотивів: В перебіжнім шумовинні ланки-бризки марсельез: хай загине, хай загине мрійновтома сонних плес. Розміщення циклів мотивувалося авторовим осмисленням тих творчих шляхів, які він уже пройшов і викреслювати які зі своєї біографії не збирався. І хоч «Цикл соціального» для поезії В. Чумака характерний, сьогодні для нас становлять цінність і ті цикли, де вимальовується своєрідний творчий почерк поета. Рвучкий ритм, мелодійність інтонації, оригінальні метафори, благозвучні рими та асонанси, характерні епітети-прикладки, лаконізм виразу — все це виказує природний поетичний талант, який спирається на національні художні традиції і збагачений усіма здобутками поетичної, художньої культури. Той же «Березневий каламут» настільки був співзвучний настроям молодої української інтелігенції, що уманські аматори створили під керівництвом Л. Курбаса та за участю М. Бажана драматичне дійство, яке з успіхом виставляли на самодіяльній сцені. У вірші «З ранкових настроїв» звучать «Молоді палкої пориви бурхливі, думи, ідеали, мрії золоті», а у вірші «Принесла з собою…» — любовні зізнання: «Любо!.. Далі!.. Руку!.. Хай загине цвіль!». Усе це імпонувало настроям молоді й утверджувало В. Чумака як поета, сповненого енергії оновлення. Цикл «Мрійно-втома» потребує тоншого, ніж досі, аналізу його ліричних настроїв і мотивів. Не всі тут вірші пройняті, як вважалося, мінорними настроями. У таких, як «Скільки щастя, що боюся…», «Люблю, лелію, обів’ю», «В зелену суботу» провідними є любовні мотиви, жадоба щастя, деякі образи народжують асоціації з народнопісенною творчістю; символістськими впливами позначені вірші «Ти — жаль», «Обніжок», «Білим жалем…». У своїх творчих пошуках поет часом досягав віртуозності, як у вірші «Ой, там у полі — на обніжку»: Ой та й погасли… — ті жарини — змерзли волошки в межі… …Білий метелик лине та лине, білий метелик сніжин. Не менш довершений і вірш «Обніжок», де в одній строфі передано цілу гаму настроїв: Вранці — роси. Марити. Мовчати. Колос. Шум. Волошки. Знов волошки. Материнка. Конюшина. Смутку трошки. Вранці — роси. Марити. Мовчати. Цикл «Осіннє» також відтворює широкий спектр людських почуттів. У першому вірші «Волошки» (улюблені квіти поета) звучить мажорна музика радості життя: правда — любо жити? Дуже! Дуже! Дуже! Щастя — наче море, широко шляхи. О блакитно - квіте! О моє подружжя, — Це душа говорить, Сповнена снаги. А вже інший вірш «Хто так тихо прийшов — невідомий» позначений настроєм таємничості. Розшифровки вимагає й поетичний шедевр «За гратами». У поезіях «Облетіли пелюстки моїх казок», «Айстри», «Гірлянди тьмяного намиста», «Несли твою труну» виразно помітні впливи естетики модернізму, і, можливо, враження від перебування у в’язниці та підпіллі. І, нарешті, «Цикл соціального». В уже згадуваному «Я порву ті вінки…» цілком певно означено ідейно-мистецьку програму поета. Триптих «Червоний заспів» згодом посяде своє місце в усіх хрестоматіях та антологіях цього періоду: Риємо-риємо-риємо землю неначе кроти; з кутів плазуємо зміями, сіємо-сіємо-сіємо буйні червоні цвіти… Ці мотиви обумовлені подіями революції та громадянської війни в Україні. У 1918—1920 рр. Київ дванадцять разів переходив із рук в руки найрізноманітніших політичних і військових сил. Ось чому «десь поза гратами мурами… ранки конають ясні», ось чому треба було кидати в лице можновладців: «Владарі світу з коронами, вже непотрібні ви нам». Таким же закликом до боротьби був і другий вірш триптиха, якого В. Чумак завжди читав з особливим піднесенням: «Гей, не спи, робітнику: на панському смітнику вороги не сплять!». Подібно до російських поетів пролеткультівців у нього з’являються планетарні образи: «блисками-пожежами небо обмережимо, сполохами-радами обрії зорем»… Конкретикою збройної боротьби під час громадянської війни «продиктований» третій вірш триптиха, що закінчується лівацьким рефреном «ми гімни тобі заплели, червоний тероре!». То факт, що й білий, й червоний терор тоді мали місце, бо зрештою і сам поет став жертвою білого терору, але ці гімни, що вважалися верхом революційності, з’явилися не без впливу пролеткультівських поетів, особливо «червоного дзвонаря» В. Князева. Подібна лірика заохочувалася більшовицькими ідеологами. Цикл «Революція», що вміщує п’ять восьмирядкових віршів-мініатюр, можна назвати ліричною поемою. З приводу таких поезій, як «На майдані» П. Тичини, «Революція» і «Офіра» В. Чумака вже не раз висловлювалася думка, що це своєрідний ліро-епос, який концентрує не лише в емоціях, а й у картинах епохи заряд цілої поеми. Саме поняття «цикл» окреслює перехідну грань від лірики до епосу, оскільки вже не є одномоментним, містить певний план, включає розвиток дії. Так, у «Революції» поет прагнув показати різні етапи революційного процесу. Цикл був скомпонований з окремих віршів, опублікованих раніше. Об’єднуючи їх у цикл, він зумів надати їм певної послідовності. У першому вірші зображено революцію як торжество гноблених («Ось: повстали під’яремні, плине повінь- легіон. Килими зелено-земні у гірляндах житніх грон»), в другому — звучить гімн повсталому народу. Тут є залишки старої, «народницької», лексики («страднику святий», «вогонь мети»), але й цей вірш, як і перший, зазнав помітних переробок. Характерна лексика дореволюційної громадянської лірики еволюціонує до модерно-революційної («зважно-молодий», «на шпилі, на височині»), У третьому вірші циклу звучить пересторога: «Не спочивайте, ще не час!», до повної перемоги ще далеко: «самі запалимо вогні — і в стумі витворимо дні». Далі йдуть широко цитовані рядки: «на кремінь — крицю: буде світ! Ми непохитні, мов граніт, бо «творим блиск, і творим дні!». Це і був маніфест нового революційного мистецтва. І в четвертому вірші (він, до речі, також має два варіанти, з яких кожен по-своєму цікавий) звучать заклик до борні. У двох варіантах — ранішому й пізнішому — навіть естетика кольорів змінюється; якщо в першому: «Вище їх! До блакиті! Ми птиці!», то в другому поривання в блакить змінюється іншим: «Туди — в червоні береги — з низин. Туди! Ми — крила! Птиці!». Якщо у поетичних циклах «З ранкових настроїв», «Мрій - невтома», «Осіннє» переважають «білі-білі душі нарцисів», «блакитна далечінь», «злотні тополі», то у «Циклі соціального» домінує червоний колір. І, нарешті, п’ятий вірш «На площі — в юрми — на мітинг» відображає мітингову хвилю народного збурення й наївну віру в близькість світової революції: «І завтра — вірте — швидко — завтра святкує всесвіт бурю-гру, пала з півоній ватра». Вірш суголосний творові П. Тичини «Сійте в рахманний чорнозем», у якому звучить музичний заклик - захват («Дієзи, дієзи в ключі!»). У В. Чумака зорові образи: «вінки несіть — вінки й гірлянди з тремтінь-мигтінь революційних прядив», але в обох — радість революційного оновлення. Вірш «На кордоні останнім» є поетичною полемікою з В. Брюсовим. Дуже характерний і передостанній твір циклу «Офіра», провідна думка якого — виправдання самопожертви в ім’я революції, революційного мистецтва. Поет ніби передбачає свою близьку смерть, маючи, щоправда, на увазі загибель не від ворожої руки, а від сухот. Характерна тут і урбаністична нота, і розуміння завдань мистецтва як слугування громаді: На плакатах не атрамент. І не фарби. Кров. Пензлі-пучки умочайте в колектив - дебро. А ось як це обіграно в програмній статті «Революція як джерело»: «Тремтять незримі струни поєднання, і молекула-мистецтво горить, ятриться, бризкає кров’ю і погасає, і знов горить — сипле іскрами слів, фарб, звуку, черпаючи творчий матеріал з джерел революційної дії…» Апофеозом самопожертви, непереможності духу є остання строфа: Безнадійно. Є надія. Ось на цьому бруку. Переможці. Піонери. Тисну вашу руку. Що? Сухоти? Ще хвилина. Дотліває день. Переможці. Піонери. Казка. Близько, йде… Поет передбачив в обрисах майбутнього ладу елемент казки, утопії, В. Еллан-Блакитний про ці вірші сказав: «…це шедеври, щось цілковито нове в українській поезії», а Я. Савченко у посмертній статті, по суті некролозі, так оцінює В. Чумака: «Загинув високоталановитий, якийсь особливий поет, з не чуваними ще словами, образами, з якоюсь іншою красою, іншим піднесенням, іншими устремліннями, ніж досі ми бачили й чули… мимоволі здається, коли б Чумак пожив хоч 5—10 років, то перед українською поезією розгорнулися б якісь небачені перспективи» *. Новаторський внесок В. Чумака в українську поезію безперечний. У цьому одностайні В. Еллан, П. Тичина, В. Сосюра, М. Драй-Хмара, як і його послідовники — П. Усенко, І. Гончаренко, П. Воронько, Д. Павличко. Та В. Чумак був не лише поетом, він став одним із зачинателів пожовтневої прози. Його оповідання, шкіци, етюди ліризовані, витримані в романтичному дусі. Нам відомо п’ять його прозових творів. Три оповідання: «Товарищ» (російською мовою), «Що було» і «Пожовклі сторінки», присвячені старій школі, середовище якої В. Чумак добре знав. Етюд «Бризки пролісок» відбиває настрої учнів гімназії після Лютневої революції; проліски — це символи весни в природі й суспільстві. В імпресіоністичних замальовках, коротких епізодах із життя гімназії багато автобіографічного. Шкіц «Братові — руку» посідає особливе місце: тут і поезія, і публіцистика, і полеміка з пролет- культівськими поетами, які стверджували, що «только в городе возможны и движенье, и борьба». Всупереч їм бачимо палкий захист сільського трудівника, який сподівається від робітника допомоги в перебудові життя. Звідси й заклик «Брат твій! —Братові — руку!..». Як своєрідну мемуарну прозу слід розглядати й тюремний щоденник В. Чумака «За гратами», що дає дуже багато матеріалу для з’ясування біографії поета, дозволяє проникати у глибини його художньої творчості» 2. Творча енергія В. Чумака знайшла вияв і в його критичній діяльності, що розгорнулася на сторінках літературно-мистецького журналу «Мистецтво», де він працював відповідальним секретарем. Він створив «портрети пролетарських поетів» О. Качайла та І. Роговенка; він — автор вже згадуваної статті «Революція як джерело», рецензії на публікації журналу «Музагет», критико - шкіца «Євангелія Новітнього Заповіту» — дуже цікавої спроби розглянути революційне мистецтво крізь призму релігійних вірувань, як нову релігію, «формулу революційного світогляду Пролетаріату в добу боротьби за гасла соціалізму».
3. Список використаної літератури: https://www.info-library.com.ua/books-text-9865.html https://litmisto.org.ua/? p=2195 https://www.ebk.net.ua/Book/synopsis/biografii/part1/022.htm https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A7%D1%83%D0%BC%D0%B0%D0%BA_%D0%92%D0%B0%D1%81%D0%B8%D0%BB%D1%8C_%D0%93%D1%80%D0%B8%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87
|