Студопедия

Главная страница Случайная страница

КАТЕГОРИИ:

АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника






Структура занятия






 

The aim of the lesson is to teach you to use the Absolute Construction and subjunctive forms in written speech in order to create a definite image.

 

1. Ознакомление с информацией о назначении и основной грамматической особенности «абсолютной конструкции» и суммирование полученных сведений с опорой на вопросы.

Read the following information, say which of the questions below it answers and give answers to these questions.

Absolute constructions usually present things existing at the same time as those of the sentences to which they are related. They imply " while": " Nick climbed out of the meadow and stood, (while) water (was) running down his trousers and out of his shoes." (E. Hemingway).

Elimination of needless predications saves words, and in doing so, it emphasizes the meanings expressed by the remaining predications. The sentences become more tightly united, and if only one predicate remains, its importance is established. At the same time, absolute constructions create images by giving vivid details qualifying an object or an action.

1) What are the different types of absolute constructions?

2)Do absolute constructions stress simultaneity or priority?

3) What do we eliminate unnecessary predications for?

4) What is the effect produced by details which are expressed by absolute constructions? (Поскольку информация не содержит ответа на первый вопрос, создается своеобразная психологическая «ловушка», т.е. установка на восприятие дополнительной информации, что облегчает переход к заданию 2.)

 

2. Ознакомление с информацией о типах «абсолютной конструкции» и подбор примеров, иллюстрирующих каждый тип.

The participle construction is not the only one that is used to express the meaning of simultaneity. All the absolute constructions (AC) are common in narrative, because they characterize actions laying stress on the main one, to which all the other characteristics belong. Thus, we may have:

a noun AC: He dressed slowly, the softness of his shirt a reward against his skin;

a pronoun AC: They ate in silence, the only sound that of the clicking knives and sweeping spoons;

an adverb AC: Aporter came out from under the shelterи the station, his shoulders up against the rain;

a " like " -phrase: He slowly turns, his eyes like those of a dead fish;

an adjective AC: She looked at him, her eyes bright with happiness.

Provide other examples of various types of absolute constructions, including those with participles. Use the textbook [19, pp. 235-237].

 

3. Составление предложений с «абсолютной конструкцией» из двух или более простых предложений. Уточнение функции самостоятельного оборота.

Make up one sentence of each group of sentences using ACs. The firstsentence should be the main one. (Look up and say!)

Then say if this or that AC is used to create an image of:

a) an action; b) the way a person looks; c) the way a person feels; d) the way a thing or natural phenomenon looks.

1) She held the table cloth carefully. It was delicate hand-made lace. It was spread over her outstretched fingers.

2) The first performance of the movie was sold out. Ticket holders waited restlessly in the lobby for a second show. Ushers tried to keep them in line.

3) They came home from their fishing trip disgusted. Their clothes were soaked. Their bones were chilled. Their hands were empty.

4) Apple trees blossomed in the dusk. The last of daylight was seemingly sucked up into their white petals.

 

4. Набор словосочетаний из списка согласно заданным коммуникативным намерениям.

Which of the following phrases may characterize a person: a) deep in thought; b) hesitant; c) obsessed with grief; d) irritated? Which of them are ACs (= Which ones possess a subject of their own)?

Anxious and puzzled; his lips closed in a sad grimness; his eyes glaring behind his spectacles; as if balancing himself on his feet with great effort, absorbed in something that was quite beyond me; (with) his hands shoved down in his coat pockets; as if in doubt about something; wandering up and down the street; (with) his arms folded; speaking in a voice as dry as a biscuit; like a caged lion; as if torn with inner conflict, etc.

5. Составление высказываний по подстановочной таблице с целью создать образ человека, адекватный манере его поведения. (По направленности на создание образного высказывания задание связано с предыдущим, по материалу же оно направлено на становление нового навыка и совершенствование сформированных ранее, т.е. оборотов as if, as though.)

 

With her back against the wall,       as if he (she)'d lost something.  
    as if the burden of the whole world were on his (her) shoulders.  
With her eyes on the ground,      
    like a caged animal.  
His hands shoved in his coat pockets,   she (he)   as if he (she)'d never had a day's worry.  
looked   as if there were no more hope for him (her).  
His face buried in his hands,       as if he (she) didn't care about anything in the world.  
   
His (Her) eyes staring into nothingness,       as if he (she) were on the verge of some great discovery.  
   

 

6. Перевод с русского языка на английский с ключом для обучения быстрому структурированию предложений с «абсолютной конструкцией» и с сослагательным наклонением.

 

Она ведет себя так, как будто автомобиль принадлежит ей. Она отвернулась, и на глаза у нее навернулись слезы.   She behaves as if she actually owned the car. She turned away, her eyes full of tears.  

 

(И т. п., 8-12 предложений.)

 

7. Завершение предложений с использованием самостоятельных оборотов или сравнительных сослагательных конструкций с целью создания образа.

Complete the sentences characterizing the given actions or states:

a) He watched the tennis match, his head (eyes, etc.)...

b) The teacher demonstrated the beginning position of the exercise, his arms...

c) Her hair almost gray and her face..., he failed to recognize her.

d) She looked this way and that, as if..., etc.

 

8. Ознакомление с двумя-тремя отрывками из художественной прозы, чтение вслух выбранного отрывка, объяснение эффекта, к которому стремился автор, и роли использованных языковых средств в создании образа. (Языковые средства не сводятся к «абсолютной конструкции», но она должна быть одним из основных способов.)

a) Не was young. And Byron watched him standing there and looking at the men in sweatened overalls, with a cigarette in one side of his mouth, and his face darkly and contemptuously still, drawn down a little on one side because of the smoke. (After W. Faulkner. Light in August)

 

b) The sun being mild, George had thrown off his hat, and his black hair was moist and twisted into confused half-curls. Firmly planted, he swung with a beautiful rhythm from the waist. His shirt, faded almost white, was torn just above the belt, the muscles of his back playing like lights upon the white sand of a brook. (After D.H.Lawrence. The White Peacock.)

 

9. Составление и зачитывание собственных связных письменных высказываний, призванных создать заданный образ (с последующим обсуждением).

Choose one of the following phrases and develop it into a description detailed enough to create an impression of:

a) a person obsessed with grief; b) a person on the point of making an important decision; c) a person (people) excited by something; d) a person deep in thought; e) a person (people) frightened by something.

• Her face betrayed the mood she was in,...

• People crowded all over the place,...

• He walked through endless corridors,...

• He sat motionless in his armchair,...

Как видно из структуры занятия, работа над формированием навыка хотя и протекает в основном в устной форме, по целевой направленности соотносится с использованием навыка в письменном высказывании. По этой же причине тренировка в большинстве случаев не предусматривает наращивания скорости, а предоставляет время для обдумывания. Поэтому многие задания лишь формально являются заданиями в говорении, а по сути представляют собой зачитывание высказываний, составленных либо по подстановочной таблице, либо самостоятельно.

Хотя здесь представлено лишь одно задание в анализе и оценке связного отрывка текста, направленность мыслительных операций готовит учащихся к интерпретации художественного текста, что косвенно связывает подобные занятия с «домашним» и особенно «аналитическим» чтением. (Тем более, что «абсолютная конструкция», по свидетельству лингвистов, используется все чаще в современной английской и американской литературе.)

Как видно из примеров, каждое занятие по формированию навыков завершается выполнением заданий того или иного этапа речевой практики. Однако в других условиях преподавания, особенно в школе, не всегда есть возможность довести урок до заданий шестого звена, особенно на уроках, предусматривающих этап ознакомления. В таких случаях вполне допустимо заканчивать урок тренировочными заданиями, если они позволяют учащемуся почувствовать «личностную вовлеченность». Например, цепочка заданий, обучающая навыку употребления пассивного залога (см. гл. 10: пример урока по формированию грамматических навыков без этапа ознакомления), вполне может завершиться составлением высказываний по подстановочной таблице. Иными словами, завершающие задания обязательно должны показать учащимся функциональную значимость вырабатываемого навыка.

 


Поделиться с друзьями:

mylektsii.su - Мои Лекции - 2015-2024 год. (0.01 сек.)Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав Пожаловаться на материал