Студопедия

Главная страница Случайная страница

КАТЕГОРИИ:

АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника






Культурно-освітній розвиток у 20-30-х роках ХХ століття.






2.1 творчі організації та спілки

Класовий підхід до культури насамперед відбився в діяльності Пролеткульту. Це масова організація, що об'єднувала понад півмільйона осіб, з них 80 тис. працювали в студіях. Пролеткульт видавав близько 20 журналів, мав відділення за кордоном. У найбільш закінченому вигляді концепцію особливої ​ ​ пролетарської культури сформулював А.А. Богданов, під впливом якого знаходилися інші діячі Пролеткульту. Він вважав, що культура кожного класу відособлена, замкнута і не може бути зрозуміла і використана представниками інших класів. Висувалася завдання створення самостійної пролетарської культури, вільною від будь-яких " класових домішок" і " нашарувань минулого". Погляди А. А. Богданова поділяли В. Ф. Плетньов, Ф. І. Калінін та ін У пролеткультівських концепціях заперечувалося класичне культурну спадщину за винятком, мабуть, тих художніх творів, в яких виявлялася зв'язок з національно-визвольним рухом. Ідея заперечення культурної спадщини найбільш повно виражена у програмному вірші В. Кириллова " Ми":

" Ми у владі бунтівного страшного хмелю,

Нехай кричать нам: " Ви кати краси",

В ім'я нашого завтра - спалимо Рафаеля,

Зруйнуємо музеї, розтопчемо мистецтва квіти! "

Вирішальні кроки в продовження помилок пролеткульту були зроблені у жовтні 1920 р., коли Всеросійський з'їзд Пролеткультів прийняв резолюцію, в якій відкидалися неправильні і шкідливі спроби вигадувати особливу, пролетарську культуру. Головним напрямком у роботі пролетарських організацій визнавалося участь у справі народної освіти на основі марксизму. Погляди теоретиків Пролеткульту були піддані критиці В.І. Леніна, А.В. Луначарського, М.М. Покровського, Н.К. Крупської, Я.А. Яковлєва.

Інший дуже впливовою творчою групою був РАПП (Російська асоціація пролетарських письменників). Організаційно асоціація оформилася на Першому Всеросійському з'їзді пролетарських письменників у Москві в жовтні 1920 р. У різні роки провідну роль в асоціації грали Л. Авербах, Ф. В. Гладков, А. С. Серафимович, В. І. Панфьоров та ряд інших. Закликаючи до боротьби за високу художню майстерність, полемізуючи з теоретиками Пролеткульту, РАПП разом з тим залишався на точці зору пролетарської культури. У 1932 р. РАПП був розпущений.

Художнє життя країни в перші роки Радянської влади вражає строкатістю та великою кількістю літературно-мистецьких угруповань. Тільки в Москві в 20-х рр.. їх налічувалося понад 30. Серед них:

- " Кузня" (заснована в 1920 р.),

- " Серапіонові брати" (1921),

- " Московська асоціація пролетарських письменників" - МАПП (1923),

- " Лівий фронт мистецтв" - ЛЕФ (1922),

- " Перевал" (1923) і ін

Багато літераторів за своїм переконанням були аполітичні. Так, в маніфесті об'єднання " Серапіонові брати" проголошувалася незалежність художньої творчості від політики і ідейних переконань. Проте творчість " Серапіоном", серед яких були М. С. Тихонов, К. А. Федін, М. М. Зощенка, В. А. Каверін, виходило за рамки цієї декларації.

У квітні 1932 року ЦК ВКП (б) прийняв постанову «Про перебудову літературно-художніх організацій», яке передбачало їх розпуск і створення єдиних творчих спілок. У серпні 1934 року був утворений Союз письменників СРСР. Перший же з'їзд наказав діячам радянського мистецтва користуватися виключно методом соціалістичного реалізму, принципами якої є партійність, комуністична ідейність, народність, «зображення дійсності в її революційному розвитку». Поряд зі Спілкою письменників пізніше виникли Спілка художників, Спілка композиторів і т.д. Для керівництва художньою творчістю і контролем над ним при уряді був утворений Комітет у справах мистецтва.

Таким чином, більшовицька партія повністю поставила радянську літературу та мистецтво на службу комуністичної ідеології, перетворивши їх в інструмент пропаганди. Відтепер вони призначалися для того, щоб впровадити в свідомість людей марксистсько-ленінські ідеї, переконати їх у перевагах соціалістичного співжиття, в непогрішною мудрості партійних вождів.

Діячі мистецтва та літератури, які задовольняли цим вимогам, отримували великі гонорари, сталінські й інші премії, дачі, творчі відрядження, поїздки за кордон та інші блага від більшовицького керівництва.

2.2 література і мистецтво

Доля не підкорилися комуністичному диктату була, як правило, трагічною. В концентраційних таборах, катівнях НКВС загинули найталановитіші представники радянської культури: О. Мандельштам, який написав вірш «Ми живемо під собою не відчуваючи країни...», І. Бабель, яскраво описав події громадянської війни в творі «Перша кінна», режисер В. Мейєрхольд, журналіст М. Кольцов. Тільки з членів Спілки письменників було репресовано 600 чоловік. Чимало діячів культури, наприклад письменник А. Платонов, художники П. Філонов, К. Малевич та інші, були позбавлені можливості видавати свої книги, виставляти картини. Багато видатні твори, створені в ті роки, дійшли до читача і глядача не відразу. Тільки в 1966 році був виданий роман М. А. Булгакова " Майстер і Маргарита", у 1986-1988 роках побачили світ " Ювенільне море", " Котлован" і " Чевенгур" А. П. Платонова, в 1987 році опублікований " Реквієм" А. А. Ахматової.

Шляхи ідейно-політичного самовизначення і життєві долі багатьох людей мистецтва складалися в цю переломну епоху непросто. З різних причин і в різні роки за кордоном опинилися великі російські таланти, такі як: І.А. Бунін, О.М. Толстой, О.І. Купрін, М.І. Цвєтаєва, Є.І. Замятін, Ф.І. Шаляпін, А.П. Павлова, К.А. Коровін і ін Раніше інших усвідомив неможливість для себе жити і працювати поза Батьківщиною О.М. Толстой, який повернувся з еміграції в 1922 р.

Велику роль у мистецькому житті країни грали літературно-художні журнали. Популярними стали такі нові журнали як:

- " Новий світ",

- " Червона новина",

- " Молода гвардія",

- " Жовтень",

- " Зірка",

- " Друк і революція".

На їх сторінках були вперше надруковані багато видатні твори радянської літератури, публікувалися критичні статті, велися гострі дискусії. Збільшився випуск газет, журналів, книг. Крім загальносоюзних і республіканських газет майже на кожному підприємстві, заводі, шахті, в радгоспі виходила своя багатотиражна або стінна газета. Книги видавалися більш ніж на 100 мовах світу. Відбулася радіофікація країни. Радіомовлення велось 82 станціями на 62 мовах. У країні налічувалося 4 млн. радіоточок. Розвивалася мережа бібліотек, музеїв.

До середини 30-х років з'явилися нові твори. Публікується роман М. Горького " Життя Клима Самгіна" (1925-1936). У романі Шолохова " Тихий Дон" (1928-1940) розповідається проблема людини в революції, його доля. Символом героїзму і моральної чистоти став образ Павла Корчагіна - героя роману М. Островського " Як гартувалася сталь" (1934). Тема індустріалізації відображена у твори Л. Леонова " Соть", М. Шагінян " Гідроцентраль", В. Катаєва " Час вперед", І. Еренбурга " Не переводячи подих". Багато творів були присвячені вітчизняної історії. Це " Петро I" А. Толстого, " Смерть Вазір-Мухтара" Ю. Тинянова, драма М. Булгакова " Кабала святенників" та " Останні дні" А.С. Пушкін.

Блискучі зразки поезії дали у своїй творчості С. Єсенін, А. Ахматова, О. Мандельштам, Б. Пастернак. У жанрі сатири успішно працювали М. Зощенко, І. Ільф і Є. Петров. Класикою радянської дитячої літератури стали твори С. Маршака, А. Гайдара, К. Чуковського, Б. Житкова.

Розвивалися культурні зв'язки з закордоном. Закордонні поїздки скоїли С. Єсенін, В. Маяковський. За кордоном були видані твори М. Горького, В. Маяковського, О. Толстого, В. Іванова, К. Федіна, І. Еренбурга, Б. Пільняка, І. Бабеля. У роботі I та II Всесвітніх конгресів письменників на захист культури в 1935 році в Парижі і в 1937 році у Валенсії брали участь А. Толстой, Б. Пастернак, М. Шолохов, І. Еренбург, М. Кольцов, В. Вишневський, А. Фадєєв.

Виникло безліч театральних колективів. Велику роль у становленні театрального мистецтва зіграли Великий драматичний театр у Ленінграді, першим художнім керівником якого був О. Блок, театр ім. В. Мейєрхольда, театр ім. Є. Вахтангова, Московський театр ім. Моссовета.

До середини 20-х років відноситься поява радянської драматургії, що зробила величезний вплив на розвиток театрального мистецтва. Найбільшими подіями театральних сезонів 1925-1927 рр.. стали " Шторм" В. Білля-Білоцерківського в театрі ім. МГСПС, " Любов Ярова" К. Треньова в Малому театрі, " Розлом" Б. Лавреньова в театрі ім. Є. Вахтангова і у Великому драматичному театрі, " Бронепоїзд 14-69" В. Іванова у МХАТі. Міцне місце в репертуарі театрів займала класика. Спроби її нового прочитання робилися як академічними театрами (" Гаряче серце" О. Островського у МХАТі), так і " лівими" (" Ліс" О. Островського та " Ревізор" М. Гоголя в театрі ім. В. Мейєрхольда).

Якщо драматичні театри до кінця першого радянського десятиріччя перебудували свій репертуар, то головне місце в діяльності оперних і балетних колективів займала як і раніше класика. Єдиною великою удачею в відображенні сучасної теми стала постановка балету Р. Глієра " Червоний мак" (" Червона квітка").

У країнах Західної Європи та Америки виступили Л.В. Собінов, А.В. Нежданова, Н.С. Голованов, трупи МХАТу, Камерного театру, Студії ім. Є. Вахтангова, Квартет старовинних російських інструментів

Музичне життя країни у ті роки пов'язана з іменами С. Прокоф 'єва, Д. Шостаковича, А. Хачатуряна, Т. Хреннікова, Д. Кабалевського, І. Дунаєвського та ін Висунулися молоді диригенти Є. Мравинський, Б. Хайкін. Були створені музичні ансамблі, надалі прославили вітчизняну музичну культуру: Квартет ім. Бетховена, Великий Державний симфонічний оркестр, Оркестр Державної філармонії та ін У 1932 році був утворений Союз композиторів СРСР.

Зростанню популярності кіно сприяла поява вітчизняних звукових фільмів, першими з яких були в 1931 році " Путівка в життя" (режисер Н. Екк), " Одна" (режисери Г. Козинцев, Л. Трауберг), " Золоті гори" (режисер С. Юткевич). Кращі фільми 30-х років розповідали про сучасників (" Семеро сміливих", " Комсомольськ" С. Герасимова), про події революції та громадянської війни (" Чапаєв С. і Г. Васильєвих, " Ми з Кронштадта " Є. Дзигана, " Депутат Балтики " І. Хейфеца та О. Зархі, трилогія про Максима режисери Г. Козинцева і Л. Трауберга). До цього ж часу відносяться музичні комедії Г. Александрова " Веселі хлопці", " Цирк".

У 1936 році було засновано звання народного артиста СРСР. Першими його були удостоєні К. С. Станіславський, В. І. Немирович-Данченко, В. І. Качалов, Б. В. Щукін, І. М. Москвін, О. В. Нежданова.

Як і в інших видах мистецтва в живопису був затверджений метод соціалістичного реалізму. Вищим досягненням радянських художників вважалися картини Б. Йогансона («Допит комуніста»), Б. Грекова та його школи, присвячені військовій тематиці, портрети М. Нестерова, П. Коріна, І. Грабаря, роботи А. Дейнеки, що оспівують здорового, сильного людини. Величезне поширення одержали парадні портрети вождів народу.

Радянські скульптори основну увагу приділяли створенню монументів, що зображують В.І. Леніна, І. В. Сталіна, інших керівників партії і держави. У кожному місті стояло по кілька пам'ятників вождям. Шедевром монументального мистецтва того часу вважалася створена В. Мухіної скульптурна група «Робітник і колгоспниця», що зображає двох сталевих гігантів.

2.3 освіта і наука

Відновлювалося членство Російської Академії Наук у міжнародних організаціях. Вітчизняні вчені брали участь у міжнародних конференціях, у закордонних наукових експедиціях. Першим офіційним виступом вчених Радянської Росії за кордоном була доповідь Н.І. Вавілова і А.А. Ячевским на міжнародному конгресі з боротьби з хворобами зернових культур в 1921 році в США. Розгорталися спільні наукові дослідження: В.І. Вернадський і молодий тоді Д.В. Скобельцина працювали в Радієвому інституті в Парижі, В.В. Бартольді брав участь у створенні тюркологической інституту в Стамбулі, почав виходити " Німецько-російський медичний журнал". Широко був відмін 200-річний ювілей Російської Академії Наук. На ювілейні урочистості приїхали понад 130 науковців з 25 країн.

Яскравою сторінкою в літописі радянської науки стало освоєння Арктики. Восени 1933 року транспортний корабель «Челюскін», на якому перебувала експедиція на чолі з відомим вченим О.Ю. Шмідтом, потрапивши в льодове стиснення і після майже п'ятимісячного полярного дрейфу, затонувши, роздавлений льодами. 101 чоловік, з них 10 жінок і двоє дітей висадилися на крижину і продовжували вивчення клімату, течій, хімії та біології Чукотського моря. У квітні 1934 року радянські льотчики зняли челюскінців з крижини. За цей льотчики першими в країні отримали звання Героя Радянського Союзу.

З травня 1937 по лютий 1938 тривав дрейф на крижині в Північному Льодовитому океані четвірки вчених під керівництвом І.Д. Папаніна.

У 1937 році екіпаж льотчиків на чолі з В.П. Чкаловим здійснив перший у світі безпосадочний переліт через Північний полюс з СРСР в США, покривши понад 12 тис. км за 63, 5 години.

Продовжуючи розробку теорії космічних польотів К.Е. Ціолковський. Була створена група вивчення реактивного руху (ГВРР), куди входили Ф.А. Цандер, А.Г. Костіков, творець першого у світі реактивного зброї, знаменитої в роки війни «катюші». Влітку 1933 група запустила першу ракету на рідкому паливі. До цього ж часу відноситься початок вивчення стратосфери. 30 вересня 1933 перший радянський стратостат «СРСР» піднявся на висоту 19 км, встановивши тим самим світовий рекорд. 30 січня 1934 другий радянський стратостат «Тсоавіахім-1» піднявся на висоту 22 км. Політ закінчився трагічно - загибеллю екіпажу.

Серйозний прорив був здійснений радянськими фізиками в галузі вивчення атомного ядра. Дослідження вчених сприяли створенню в майбутньому радянської атомної зброї і атомних електростанцій.

Продовжувалася діяльність найбільшого російського фізіолога І.В. Павлова та його учнів. На основі наукових досліджень академіка С.В. Лебедєва в Радянському Союзі вперше у світі було організовано виробництво штучного каучуку. Академіком О.М. Бахом була створена і успішно розвивалася нова наука - біохімія. Відкриття в галузі астрономії зробив вірменський учений В.А. Амбарцумян.

Розвивалася фізична наука (А. Ф. Іоффе, Д. В. Скобельцина, С. І. Вавилов, І. Є. Тамм, П. Л. Капіца), математика і теоретична механіка (С. Н. Бернштейн, І.М. Виноградов, С. Л. Соболєв), сільськогосподарська наука (І. В. Мічурін, Д. М. Прянишников, М. І. Вавилов), історія (М. М. Покровський, Б. Д. Греков, С. В. Бахрушин, М. М. Тихомиров, М. М. Дружинін, М. В. Нечкіна, А. М. Панкратова, С. Д. Сказкин, Є. В. Тарле). Гуманітарні науки були повністю ідеалізовані, тобто вчені могли писати тільки те, що відповідало марксистсько-ленінської ідеології і партійним установкам. Фактично під забороною перебували такі науки як соціологія, соціальна психологія. Розгрому і фізичного винищення піддавалася російська школа генетики.

Однак, посилення командно-адміністративної системи, посилення контролю призвів до звуження обсягу інформації, яка надходить з-за кордону. Особисті контакти з іноземцями і перебування за кордоном ставали приводами для незаслужених звинувачень у шпигунстві радянських громадян. Посилювався контроль за виїздом науковців та представників культури за кордон.

Величезна робота була проведена з ліквідації неписьменності. У 1913 році Ленін писав: " Такої дикої країни, в якій маси народу настільки були пограбовані в плані освіти, світла і знання, - такої країни в Європі не залишилося жодної, крім Росії". [8] Напередодні Жовтневої революції близько 68% дорослого населення не вміли читати і писати. Особливо безвідрадним було становище села, де неписьменні складали близько 80%, а в національних районах частка неписьменних досягала 99, 5%.

26 грудня 1919 р РНК прийняв декрет " Про ліквідацію безграмотності серед населення РРФСР", за яким все населення від 8 до 50 років зобов'язане було навчатися грамоті рідною або російською мовою. У декреті передбачалося скорочення робочого дня для учнів з збереженням заробітної плати, організація обліку неписьменних, надання приміщень для занять гуртків лікнепу, будівництво нових шкіл. У 1920 році була створена Всеросійська надзвичайна комісія з ліквідації неписьменності, яка існувала до 1930 року при Наркомосі РРФСР.

Школа відчувала величезні матеріальні труднощі, особливо в перші роки НЕПу. 90% шкіл були переведені з державного бюджету на місцевий. В якості тимчасового заходу в 1922 році в містах і селищах міського типу була введена плата за навчання, яка встановлювалася в залежності від заможності сім'ї. У міру загального поліпшення економічного становища країни зростали державні асигнування на освіту; отримала широке поширення шефська допомога підприємств та установ школам.

За переписом 1926 року частка грамотного населення зросла вдвічі в порівнянні з дореволюційним часом і склала 60, 9%. Зберігався помітний розрив за рівнем грамотності між містом і селом - 85 і 55% і між чоловіками і жінками - 77, 1 і 46, 4%.

Підвищення освітнього рівня населення чинило безпосередній вплив на процес демократизації вищої школи.

Декрет РНК РРФСР від 2 серпня 1918 року " Про правила прийому до вищих навчальних закладів РРФСР проголосив, що кожен, досяг 16 років, незалежно від громадянства і національної приналежності, статі та віросповідання приймався до вузів без іспитів, не потрібно надання документа про середню освіту. Перевага при зарахуванні віддавалася робітникам і найбіднішому селянству. Крім цього, починаючи з 1919 р. в країні стали створюватися робочі факультети. Наприкінці відбудовного періоду випускники робітфаків становили половину прийнятих до ВНЗ студентів. До 1927 р. мережа вищих навчальних закладів і технікумів РРФСР налічувала 90 вузів (у 1914 р. - 72 ВНЗ) і 672 технікуму (у 1914 р. - 297 технічних училищ). До 1930 р. зросли капітальні асигнування на школу більш ніж в 10 разів у порівнянні з 1925/26 роком. За цей період відрито майже 40 тис. шкіл. 25 липня 1930 було прийнято постанову ЦК ВКП (б) " Про загальне обов'язкове початкове навчання", яке вводилося для дітей 8-10 років в обсязі 4-х класів.

До кінця 30-х років важку спадщину царизму - масова безграмотність - було подолано. За даними перепису 1939 р., відсоток грамотних у віці 9-49 років склав по РРФСР 89.7%. Відмінності між містом і селом, між чоловіками і жінками за рівнем грамотності збереглися незначні. Так, грамотність чоловіків становила 96%, жінок - 83, 9%, міського населення -94, 9%, сільського - 86, 7%. Проте, ще багато неписьменних було серед населення старше 50 років.

Музичне освіта стала доступною народу. І чимало талантів, що вийшли з трудового середовища, отримали вільний доступ в музичні школи, училища та консерваторії. Починає розвиватися і музична самодіяльність. У фабричних і заводських клубах, в частинах Червоної Армії і Флоту створюються хорові і драматичні гуртки, духові оркестри, оркестри народних інструментів. Ставляться музичні інсценівки на політично актуальні теми.

Великий внесок в організацію народної освіти та просвіти, у розвиток педагогіки внесли Н.К. Крупська, А.С. Бубнов, талановиті педагоги А.С. Макаренко, П.П. Блонський, С.Т. Шацький.

До кінця 30-х років в СРСР налічувалося понад 10 млн. фахівців, у тому числі близько 900 тис. осіб з вищою освітою. Інженерів з вищою освітою було в два рази більше, ніж у США. Проте рівень їх кваліфікації залишався значно нижче.

Культура СРСР йшла по своєму, особливому шляху, багато в чому певного Комуністичною партією. У 30-ті роки радянська наука перейшла на планову систему. Безліч наукових установ виникло на периферії. Були створені філії Академії наук в Закавказьких республіках, на Уралі, Далекому Сході, в Казахстані. Партія вимагала, щоб наука обслуговувала практику соціалістичного будівництва, справляла безпосередній вплив на виробництво, сприяла зміцненню військової потужності країни.

Висновок

20-30-і роки увійшли в історію нашої країни як період здійснення «культурної революції», під якою малося на увазі не тільки значне підвищення, порівняно з дореволюційним періодом, освітнього рівня народу і ступеня його прилучення до досягнень культури, але й безроздільне торжество марксистсько-ленінського вчення, перетворення літератури та мистецтва в інститут впливу на маси. Однією з основних рис цього періоду є всеохоплюючий партійно-державний контроль над духовним життям суспільства з метою формування людини комуністичного типу, впровадження в масову свідомість єдиної уніфікованої ідеології, котра виправдовує і обгрунтовує всі діяння режиму.

Революція зробила всі скарби культури і мистецтва надбанням трудящих. Широко розкрилися для народу двері палаців, музеїв, театрів, концертних залів. Сюди прийшли незвичайні глядачі і слухачі: - робітники і селяни, червоногвардійці та матроси. «Новий глядач виявився надзвичайно театральним, він приходив у театр не мимохідь, а з трепетом і очікуванням чогось важливого, небаченого. Він ставився до актора з якимось зворушливим почуттям». Зростало і розвивалося музична творчість, оперно-театральна і концертне життя, музичну освіту, масова музична самодіяльність.

Твори тих років покликані були сприяти культурному зростанню народу, будити і піднімати нові, молоді творчі сили з його глибин. Хоча партія і держава встановили повний контроль над духовним життям суспільства, її метою було піднімати в народних масах дух культури, пробуджувати потяг до мистецтва, в той же час не випускаючи з під контролю. В. І. Ленін говорив: «Воно повинно пробуджувати в них художників і розвивати їх».

Культурний розвиток даного періоду дуже неоднозначно, що залишає питання для роздуму і до цього дня. Хоча він глибоко ознаменувався у розвиток країни по відношенню до інших держав.


Поделиться с друзьями:

mylektsii.su - Мои Лекции - 2015-2024 год. (0.012 сек.)Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав Пожаловаться на материал