Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Сатиричний цикл
У Шотландії в той час на церкву було покладено завдання виховувати людей, трудящих у належній покорі. Церква розробила і насаджувала: § теорію приречення, тобто оголошувала існуючий стан непорушним, бо є від Господа-Бога; § теорію “природженої гріховності” людини (людина грішна “ізначально” і повинна аскетично й слухняно нести свій хрест, тобто не виступати проти несправедливості, а терпляче спокутувати свій гріх); При кожній церкві була церковна рада, яка слідкувала за життям парафіян. Образ бога-карателя, бога-людиноненависника обурював Бернса і в своїх віршах він ставить на перше місце людину і навіть визнає за людиною право судити вчинки Бога і людей. Цій темі присвячені такі поезії Бернса: “Два пастирі”, “Звернення до Великих праведників”, “Висвячення”, “Святий ярмарок”, “Молитва святого Віллі” тощо. Найбільш цікавим з цих творів є “Святий ярмарок”. Це – сатира на релігійні зібрання, що влаштовувалися церковниками Шотландії з метою одурманити народ проповідями про покору, виправдати його важку працю. Народ у своїй масі вже розуміє ідею цього зібрання, бо називає його дотепно “ярмарок”. Під час прогулянки поет зустрічає трьох жінок, які поспішають на “святий ярмарок”. Імена цих жінок: Марновірство, Лицемірство і Веселість. Перші дві – худі, виснажені, вони – втілення релігійного благочинства і нудьги. Остання – Веселість – життєрадісна, гостра на язик. Вона пропонує поетові піти з ними на ярмарок і посміятися зі “зморщеної пари” Марновірства і Лицемірства. На ярмарку присутні селяни, фермери, ремісники, проповідники, сільські дівчата й парубки. Головний удар своєї сатири Бернс направляє проти проповідників, яких є ціла галерея і які промовляють перед народом свої проповіді, залякуючи пеклом, тортурами за гріхи. Перший проповідник Муді – фанатик і мракобіс. Він біситься і юродствує, шле людям прокльони, тупотить ногами і навіть підскакує у “божественному екстазі”. Коли б сатана, як в старі дні, Знаходився серед синів Господа, То від єдиного погляду на обличчя Музи Він одразу ж опинився б у пеклі – Так налякався б він у цей день. Потім з проповіддю виступає Сміт. Це – страшна людина, змія, що пригрілася і чекає свого часу. Він холодний, розсудливий, з хорошою англійською мовою, отруює свідомість народних мас, вихваляючи все англійське. Далі виступає єлейний Піблз, за ним – торохтійко Міллер, який може язиклм переконати легковажних, але мав настільки “плотську” зовнішність, що успіху не досяг. Завершує виступи проповідник Расел – фанатик і артодокс. Він настільки залякує своїх слухачів, що ось-ось вони підуть за ним, але Бернс жартома розряджає напруженість моменту: Його розповідь про пекло, де панують чорти, Сповнює душі жахом. Його разючі слова, наче шаблі, Розділяють друзів і коханців. Ті, що наполовину поснули, схоплюються від страху: Їм здається: вони чують, як реве пекельне полум’я, Коли насправді виявляється, що це хропе сусід. А от парафіяни, котрі зібралися на ці проповіді, поводять себе спокійно: розмовляють, закушують, домовляються про побачення, сідають зручно біля того, з ким хотіли б поспілкуватися. Деякі зручно влаштувалися в шинку: п’ють, їдять. Молодь гуляє. Ті ж. Хто налаштувався слухати проповіді, сплять, дрімають, обмовляють сусіда, передають плітки. А хтось, послухавши проповідника і злякавшись того, що чекає його на тому світі, біжить швидше до шинку, щоб скористатися останніми можливостями земної насолоди. Висміюючи повний крах задуму церковників, Бернс пише: Як багато сердець цей день навернув Грішників та дівчат! Навіть кам’яні серця, як тільки надійшла ніч, Стали зовсім м’якими. Дехто переповнений божественною любов’ю, Дехто переповнений горілкою. І багато справ, розпочатих у цей день, Закінчаться любовними обіймами. Поет показав, що особливостями цих релігійних зібрань є марнотратство і лицемірство, але веселощі, сміх, життєва енергія перемагають усе. Одним з найкращих сатиричних творів Бернса є сатира “Молитва святого Віллі”. У місті Мохлін жив церковний староста Вільям Фішер – ханжа, лицемір, котрий узяв собі за правило втручатися в усі справи парафіян, а потім слідкувати та доносити на селян. В особі Фішера Бернс хотів знищити згубний вплив цих церковників. За формою цей твір являє собою звернення до Бога, якому святоша сповідається в гріхах і просить господньої ласки. Вся його святість, покора, відчуженість від мирських радощів насправді виявляється маскою. Починається молитва Віллі звертанням до Бога, який виступає жорстоким і злим: О ты, не знающий преград! Ты шлешь своих любезных чад – В рай одного, а десять – в ад, Отнюдь не глядя На то, кто прав, кто виноват, А славы ради. Віллі дякує Богові за те, що залишив його прислуговувати Йому, і пихато називає себе “маяком”, “стовпом”, “захисником віри”, намагається ревно виконувати свою службу. Изобличаю я сурово Ругателя и сквернослова, И потребителя хмельного, И молодежь, Что в праздник в пляс пойти готова. Складається враження, що перед нами благочестива, віддана релігійним нормам людина. Насправді ж, коли Віллі кається в своїх гріхах, ми дізнаємося, чого варте його благочестя і яким він є в дійсності (п’яничка, спокусник жінок, любитель добре попоїсти за чужий рахунок). Вчера я вышел на дорогу И встретил Мегги-недотрогу. Клянусь всевидящему богу, Обет приму, Что на нее я больше ногу Не подниму! Еще я должен повиниться, Что в постный день я у девицы, У этой Лиззи смуглолицей, Гостил тайком. Но я в тот день, как говориться, Был под хмельком. Потім Віллі, за своєю звичкою, доносить Богові на всіх, хто йому не до вподоби. А не любить він молодь за те, що вона не слухається його: корчить йому гримаси, насміхається з нього, грає в карти, сміливо висловлює свої думки тощо. Його ж, Віллі, хай Господь не карає, хоч він і грішний, нехай посилає йому дари “тлінні” й “нетлінні, прийме його до раю. У цьому невеликому творі Бернс створив реалістичну картину виродження церковних служителів, картину спокійних, розумних, гордих, сміливих простих людей села. А скільки дотепних, гострих, веселих речей належить поетові Бернсу (“Ода зубному болю”, “Комасі, яку побачив поет на капелюшку пані під час церковної служби”, Ода шотландському пудингу”, епіграми, епітафії тощо).
|