Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Лекція 1. Медіа критика: визначення понять
Екскурс в історію термінів «медіа» і «критика». За підрахунками К.-Ж. Бертрана, у країнах із розвиненими демократичними традиціями застосовується майже 40 різних видів прямого та непрямого, формального та неформального регулювання діяльності взагалі засобів масової інформації та окремих журналістів. Регулювання відбувається без прямого втручання держави. Головні мотиви застосування подібних форм регулювання – прагнення протидіяти жорсткому режимові правового регулювання праці журналістів і функціонування мас-медіа, спонукати їх персонал дотримуватися високих професійно-етичних стандартів, не застосовуючи при цьому «каральних» засобів. Для суспільства, яке сповідує демократичні цінності та ідеали, важливо сприяти підвищенню довіри громадян до преси, оскільки незалежна, авторитетна і впливова преса є архіважливим інститутом демократії. Одним із факторів неформального регулювання діяльності мас-медіа та журналістів виступає медіакритика (журналістська критика ЗМІ). Олександр Короченський – один із найперших дослідників цієї галузі журналістики на теренах пострадянського простору, декан факультету журналістики Білоруського державного університету – так визначив сутність медіакритики: «Медійна критика – це особлива галузь журналістики, яка покликана допомогти суспільству у пізнанні нових реалій і тенденцій у діяльності ЗМІ. Вона одночасно є і своєрідним способом рефлексії, самопізнання сучасної друкованої та електронної преси, і суспільним дзеркалом, завдання якого – відображати «блиск і ницістьь» засобів масової інформації, що опинилися у ринковому середовищі» [1, 8]. У англомовній літературі термін «media criticism» (медіакритика) застосовують для позначення: 1) наукового аналізу діяльності засобів масової інформації (фактично – це сегмент науки про журналістику й масової комунікації); 2) журналістської критики медійного контенту і проблематики функціонування ЗМІ в суспільстві. За визначенням Ю. Голоднікової: «Медіакритика – галузь гуманітарного знання, що вивчає буття, культуру, еволюцію мас-медіа у площині людської взаємодії та людську взаємодію в контексті реальності, яку відбивають мас-медіа. Медіакритика виникає на межі таких наук, як соціологія, філософія, соціальна психологія, теорія масової комунікації, теорія журналістики, і стає міждисциплінарним комплексом теоретико-методологічних гіпотез, що претендують на різнобічне розуміння медій» [2] Зарубіжні історики преси й теоретики характеризують медіакритику як цивілізаційний фактор, що сприяє нейтралізації та корекції негативних проявів у діяльності ЗМІ та їхній інформаційній взаємодії із суспільством – зокрема, тенденціях, породжених нерегульованим або недосить ефективно регульованим розвитком ринкових відносин у медійній сфері та надмірною комерціалізацією масово-інформаційної діяльності. Медіакритика – це окрема сила, що покликала контролювати медіа суспільство та орієнтувати населення в інформаційному просторі не лише країни, а й світу. Адже часом розібратися у складних процесах, що відбуваються у сфері ЗМІ та інформації досить важко навіть досвідченим медійникам. Як пише Б. Потятиник: «Медіакритику можна вважати важливим обмежувачем нестримного зростання потоків масової комунікації. Зростання, яке так часто є небезпечним для людської психіки й дестабілізуючим для ноосфери. Її можна було б назвати природною внутрішньою противагою, якщо тільки слово «природне» застосовне щодо світу медіа. У нашому розумінні, поява і функціонування медіакритики є проявом своєрідного ноосферного екобалансу чи нооценозу (за аналогією до біогеценозу)» [3, 253]. І. Михайлин у книзі «Журналістика як всесвіт. Вибрані медіа дослідження» розглядає медіакритику як невід’ємну сферу журналістики. Так само як і його львівський колега Б. Потяниник, він бачить основне завдання медіакритики у регулюванні інформаційного простору самими журналістами (медіакритиками): «Соціально відповідальна журналістика сперта на усвідомлення журналістикою своєї інформаційної місії та місії формування громадської думки. Вона розуміє свою відповідальність за майбутню долю людства і свою включеність у управлінські процеси ним. Вона розуміє, що без її участі політичні, суспільні, екологічні та інші проблеми розв'язані бути не можуть. Але панує упевненість і в тому, що органи масової інформації, функціонуючи як комерційні підприємства, навряд чи спроможні добровільно відмовитися від своїх рекламних гонорарів або від нескінченного демонстрування низькопробних фільмів, які й далі будуть виховувати людей у дусі споживацтва, насилля та бездуховності. Журналістика буде й далі потурати людським слабкостям, що набагато вигідніше (економічно), ніж розповідати про доброту, взаємодопомогу, самообмеження, екологічні проблеми» [3, 12]. Саме цим, на думку дослідника, і має займатися сучасна українська медіакритика в непростих умовах розвитку демократії. «У публічну свідомість прийшло розуміння того, що демократична держава й демократична журналістика мають спільні цілі — добробут суспільства, його гармонійний еволюційний (а не революційний) розвиток, відтак мусять діяти спільно» [3, 12].
|