Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Суспільний лад Литовського-Руської держави
В умовах складної політичної ситуації XIV-XV ст.ст., активізується внутрішня і зовнішня торгівля. Відбуваються великі ярмарки у Києві, Кам'янці, Луцьку, Ярославі, Львові, на які приїжджали купці з Німеччини, Балкан, Туреччини, Криму. В Україну привозили шовк, килими, вироби зі шкіри, зброю, ювелірні вироби, південні овочі та фрукти, вино, ліки, метали, тютюн. Формуються три основні стани: дворянство (шляхта), духовенство і міщани. 1. Великий князь – знаходився на вершині соціальної драбини і належав до литовської правлячої династії. Інші князі (українські та білоруські) хоч і були позбавлені політичних прав, зберегли великі земельні володіння. 2. Удільні князі (Київської Русі та Білорусії) – створювали могутню верству магнатів, “княжат”, аристократію – роди Острозьких, Сангушків, Чарторийських, Вишневецьких, Корецьких та ін. Були знатного походження та мали велику земельну власність, васалів – шляхту, дружинників, багато слуг. Близькою них була верхівка бояр або панів. З магнатів та шляхти комплектувався державний апарат – великий князь призначав їх на всі вищі посади, вони входили до складу великокняжої ради і підлягали тільки суду великого князя. 3. Дрібні бояри – становили більшість у пануючому класі. Дрібне боярство в Україні налічувало кількасот родин, мало маєтки з 10-15 сіл і монополізувало все місцеве управління. Було зобов'язане великому князеві військовою службою, будувати фортеці, дороги, мости, платити данину. Титул боярина можна було отримати від великого князя і людям інших верств – міщанам, духовникам, навіть селянам. Згодом верства боярства зникає і зрівнюється із польською шляхтою. 4. Шляхта – основна маса дворянства, з середини XV ст. мала панівне становище у Польщі, а згодом – і в Литві. Шляхетський титул був спадковим або надавався королем чи великим князем. У сумнівних випадках існував спеціальний порядок так званого виводу у шляхетство – подання письмових доказів і показів декількох шляхтичів. Правовий статус шляхти: володіла вотчинними та удільними землями; звільнялася від податків і повинностей, окрім так званої земської служби (була зобов’язана виставляти кінних воїнів на захист держави); отримувала зі своїх маєтків від населення податки, вимагала несення повинностей; вважалася недоторканною і каралася лише за вироком особливих шлях. трибуналів; мала право обіймати державні посади; повинні були мати свої герби або приписуватися до тих польських і литовських родів, які вже мали свої герби. Однак серед шляхти було чимало дрібної, бідної, зокрема у Галичині, Волині. Нерідко їх земель ледве вистачало на те, щоб прогодуватися. Життя такої так званої ходачкової шляхти мало чим відрізнялося від життя селян. Проте загалом шляхта у Литві і Польщі XVІ-XVІІ ст. була впливовою і міцною верствою панівного класу. Вона була основною опорою королівської та великокнязівської влади. 5. Духовенство становило окрему суспільну верству населення, куди належали не тільки священики та їх родини, а й весь церковний причет (церковні люди, ігумен, піп, диякон, попадя, чернець та ін.). Вони підпорядковувались не світському суду, а суду єпископа. Духовенство поділялося на біле і чорне. Біле духовенство – світські священики, чорне – монахи і монашки. Воно було в Україні численним: навіть малі села, присілки мали свої церкви, а у великих селах – по дві й три, містах – декілька. Правовий статус церкви. В Україні значення духовенства було величезним. Церква дбала про духовне життя, моральний стан людей, відігравала важливу роль у культурі, освіті. Школа впродовж тривалого періоду знаходилася під наглядом й опікою духовенства. За існування Київської і Галицької держав та у Литві церква була під опікою Держави, мала великі привілеї, авторитет у суспільстві. З приходом польської влади становище радикально змінилося: православна церква опинилася перед загрозою знищення. До 1458 р. Українська церква знаходилась під верховенством Московського митрополита, після вона підпорядковувалася безпосередньо Константинопольському Патріарху і налічувала 10 єпископств. В останні часи існування Великого князівства Литовського та під владою Польщі ситуація церкви, як уже зазначалося, різко погіршилась: великі князі та польські королі почали призначати єпископів і навіть митрополита та розв’язувати за них церковні питання; послабився авторитет митрополита, єпископи діяли на свій розсуд. На високі духовні посади призначалися шукачі поживи, хабарники, які навіть не мали духовної освіти; посилився тиск католицької церкви. Вже XV ст., окрім Львова, Перемишля і Холма, були засновані католицькі єпископства у Кам'янці, Луцьку, Києві. На східних землях України, виникає багато латинських кляшторів-монастирів. Берестейська унія 1596 р. Наприкінці XVI ст. православні владики розглядають доцільність злуки православної та католицької церков – унії між ними. Ініціаторами унії виступили православні єпископи – Львівський Гедеон Балабан, Кирило Терлецький з Луцька, Діонісій Збируйський з Холма і Леонтій Пелчицький з Турова. Мета унії – оздоровити церковну атмосферу; православні здобудуть рівноправність у Речі Посполитій, ніхто з них не буде зазнавати зневаги, дискримінації; православну знать перестануть ігнорувати при розподілі службових посад тощо. Наприкінці 1595 р. Папа Климент VIII погодився на унію, урочисто прийнявши під свою владу українську православну церкву з гарантією збереження традиційної православної літургії та обрядів, а також таких звичаїв, як право священиків одружуватись тощо. У Бересті (Бресті) 1596 р. був скликаний церковний собор. Зібралося вище духовенство, численні високопоставлені гості, понад 200 священиків, миряни. На соборі розгорнулася гостра полеміка щодо унії, настільки гостра, що учасники собору розділилися. Прихильники унії, відокремившись, засідали у церкві Святого Миколая. Це були, зокрема, митрополит України Михаїл Рогоза, 5 єпископів (з 7, які прибули) – Володимирський, Луцький, Полоцький, Холмський та Пинський та ін. Отже, проводилося два паралельних собори. Уніатський собор проголосив публічно унію з католицькою церквою, на що православний відповів протестом. Король затвердив рішення першого, а рішення другого оголосив неправильним. Так Україна розділилася у релігійному плані на дві частини. Чимало віруючих поставились до унії негативно, хоч більшість шляхти і немало міщан підтримали її. Отже, Берестейська унія не поєднала церков, не внесла спокою. Крім двох церков – православної та католицької – в Україні з'явилась третя – уніатська. Влада вважала її єдиною правною українською церквою. 6. Міщани в українських містах, становили до 15 % населення. Через посилений наплив польських та німецьких міщан та ремісників, значення міст починає зростати. Центром економічного життя, виробництва (сільськогосподарського, ремісничого та ін.) стали, панські, шляхетські фільварки (майстерні з найманої праці, добування меду, спирту, горілки). Польські королі та литовські великі князі надають більшим містам привілейоване магдебурзьке право, що робило міста самостійними організаціями зі своїм самоуправлінням, не підлеглими магнатам. У 1356 р. магдебурзьке право отримав Львів, 1374 р. – Кам'янець-Подільський, 1432 р. – Луцьк, 1497 p. – Київ. Магдебурзьке право: передбачало рівність усіх міщан перед законом; керівництво справами в усіх містах захопив міський патриціат (міська знать, багатії, а в національному контексті – німців і поляків, які не допускали до управління середнє та незаможне міщанство, самі комплектували міські органи влади – бургомістра, міську раду, суд. У статутах багатьох міст зазначалося, що вони, як і вся міська влада, захищають тільки тих, хто визнає римську віру. Українців, вірмен, євреїв та людей іншої національності вважали громадянами другорядними, виділяючи їм для поселення невеликі відокремлені квартали, переважно за містом. Всі категорії населення об'єднувалися в цехи: зброярів, будівельників, золотарів, лікарів, шевців, аптекарів тощо. Цех мав свій статут, суд, органи управління з виборними “цех майстрами” на чолі. Домінували цехові майстри, їм підпорядковувалися підмайстри та учні. Цехи мали свої свята, ікони, прапори. Вони платили місту і державі податки, виставляли у випадку війн певну кількість воїнів. 7. Селянство становило 80 % населення України. Спочатку були три основні категорії – смерди (вільні ), невільники (слуги, раби), напіввільні (закупи). Вільні селяни мали власні землі. З поширенням польського права селянську землю вважають належною державі або панам – шляхті. Селяни залежно від повинностей стали ділити на три категорії: 1) тяглі селяни – вони працювали на пана зі своєю худобою (8-10 днів на рік, потім 2-4 дні на тиждень). Окрім праці у полі, сплачували різні податки – грошові та натуральні. Пани сплачували з населення державі податок натурою: збіжжям (рослини, гречка), медом, худобою. 2) ремісники й службові селяни – були цілі села ковалів, колісників, ткачів, пекарів та ін. Вони створювали сотні, які очолював сотник. До службових селян належали рибалки, бортники, конюхи, які жили здебільшого біля фортець; 3) чиншові селяни, або данники – платили чинш або данину з власної землі медом, збіжжям, шкірою, птицею тощо. Меншою частиною селянства в Україні були державні селяни, які проживали на землях, які до 1569 р. були власністю (доменом) великого князя литовського, а після Люблінської унії – короля польського. Такі землі називались “королівщина” або “королівські староства”. У них переважно були створені великі маєтки-фільварки, а прибутки надходили на особисті потреби короля та на державні потреби. На державних селянах лежав той самий комплекс повинностей, що й на приватних. З часом всі категорії селян сформувалися у єдиний клас кріпаків. Селянські роботи на пана стали називати “панщиною”. У XV ст. панщина тривала 14-15 днів на рік, потім збільшилася до двох разів на тиждень. Селяни втрачали громадянські права – право власності на землю, право суду, право виходу. Пани отримали право судити селян у цивільних, сімейних, кримінальних та інших справах. Польське законодавство визнавало право землеволодіння тільки за князями, панами, шляхтою, церквою. Це право перейшло і до Литви. А сейм 1505 р. заборонив селянам залишати свої села без дозволу пана. Селяни стали повністю залежними від пана людьми, підневільними, кріпаками, їхнє правове становище мало чим відрізнялося від рабського. Наприклад, феодали давали чи не давали дозвіл на шлюб, похорон (беручи за дозвіл плату); примушували селян користуватися тільки панськими млинами та шинками, які часто здавали в оренду євреям; селян зневажали, не вважаючи за повноцінних людей. Польське панство та шляхта називали їх “худобою”, “бидлом”.
|