Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Мистецтво Європи в доісторичну епохуСтр 1 из 48Следующая ⇒
Розрізняють три періоди верхнього палеоліту, названі за місцем археологічних знахідок пам'яток людської культури у Франції: Оріньяк (бл. 30 тис. до н.е.), Солютре (бл. 18 тис. до н.е.), Мадлен (бл. 15-10 тис. до н.е). Для печерного мистецтва характерні найдавніші натуралістичні зображення -відбитки людської руки, серії прямих і хвилястих паралельних ліній, проведені пальцями по сирій глині (" макарони" і " меандри")', палеолітичне гравірування, розписи, барельєфи, окремі витвори із глини. Немає сумнівів, що вже з первісних часів люди прагнули прикрасити свої житла і предмети ужитку. До нашого часу дійшов настінний живопис в печерах Альтамири, Лез Ейзі та Ласко. Від епохи палеоліту залишилися численні речі з каменю, кості, глини, розписи й різьблені малюнки на стінах печер. Відкриття численних пам'яток палеолітичного мистецтва потребувало теоретичних узагальнень і аргументованого аналізу проблеми виникнення образотворчої діяльності людини. У середині XIX—на початку XX ст. французькі вчені висунули три " археологічні" гіпотези (названі так лише тому, що їх авторами були археологи), відомі як гіпотеза " макаронів", гіпотеза " руки", гіпотеза " простого етапу". " Макаронами", інколи " меандрами", названі виявлені у піренейських печерах групи паралельних хвилястих ліній, проведені двома чи трьома пальцями по глині, або нанесені зубчатим інструментом. " Класичними" зображеннями вважаються " меандри" (заввишки 45 см, прокреслені зубчатим інструментом на глині), виявлені 1903 р. у печері Хорнос де ла Пенья (Сантандер, Іспанія); групи паралельних ліній (довжиною від 8 до 18 см), прокреслені пальцями по глині у печері Альтаміра; тут також виявлено особливо цікавий п'ятиметровий " макаронний" фриз. Деякі дослідники у геометрії " макаронів" вбачали витоки контурного рисунка тварини початку верхнього палеоліту. Інші трактували " макарони" як імітаційно-символічне відтворення гріфад. Зображення " макаронів" важливе для осмислення початків образотворчості; історичну практику " макаронів" доцільно розглядати як бокову лінію основного русла становлення мистецтва, де безпосередньо формувався цілісний образ тварини. Не виключений вплив техніки паралельних ліній (при використанні зубчатого інструмента) на іншу галузь палеолітичної творчості — орнаментальні композиції. Паралельні лінії " макаронів" вміщували певне ритмічне начало, і саме ритм згодом утверджується одним із провідних принципів побудови орнаментальної полоси. Прихильники гіпотези " руки" вбачають у силуеті " руки" початковий елемент усього образотворчого мистецтва верхнього палеоліту. (іл.15-16) В епоху палеоліту простежується бажання первісної людини відтворити навколишній світ у точних і зримих образах. Тому першою й основною темою палеолітичного мистецтва була тема звіра, тема полювання, що була основою існування людей льодовикової епохи. Основний зміст печерних розписів - образи звірів: мамонти, носороги, бики, коні, печерні леви й ведмеді.
іл.15 іл.16 Зображення полювання, убитих і поранених звірів або просто фігур тварин завжди мало на меті забезпечити успіх полювання (18). Переважно зображувались три сюжетні групи тварин. Перша — тварини, які становили основний об'єкт мисливства, тобто " промислові" види: бізон і бик, дикий кінь, північний олень, мамонт, шерстистий носоріг, кам'яний баран. Друга — печерні хижаки, які вимирали наприкінці палеоліту: лев, тигр, ведмідь, їхнє протистояння неоантропу визначило основну драматургію тогочасного історичного розвитку. Третя — птахи і рептилії (змії, черепахи); ймовірно, це були алегоричні символи, певна спроба фантастично-міфологічного пояснення світу. Тематика розширилася у мадленський період численними зображеннями риб, зайців, вовків, рослин. Друге місце після сцен полювання займали зображення обрядів відродження й розмноження звірів, що персоніфікують магію родючості (19-20). Крім звірів, при виконанні обрядів родючості часто зображувалася людина. Це були переважно жіночі фігурки (іл.17). Характерну особливість палеолітичної пластики становить органічне поєднання умовних форм з натуралістичними.
іл.17 Жіноча статуетка (Віллендорфська Венера) іл.18 Голова гірського козла Вапняк; Граветт, біля 24 000 років до н.е.. Ріг, період Мадлен. Іспанія. Австрія. Стоянка Віллендорф Тіто Бустійо
іл.19 Бик. Вохра, чорний пігмент іл. 20 Бізон. Вохра, чорний пігмент. Мадлен. Іспанія, печера Альтаміра Мадлен. Іспанія, печера Альтаміра Печерне мистецтво створювалося відповідними образотворчими засобами. Це моделювання з глини — пальцевий рисунок і ліплення, точкова вибивка, або пікетаж (найдавніші контури, барельєфи і контррельєфи); різьба на скелі (графеми); поширені природні барвники (вохра, чорний пігмент); фіксатори (органіка тварин — кров, мозок, жир). Яскравим прикладом художньої творчості палеолітичної людини є Кам'яна Могила (запорізька обл.), що не поступається величчю та значущістю відомим печерним об'єктам Альтаміра (Іспанія, 1869-1870) і Ляско (Франція, 1940). На стінах Кам'яної Могили крім зображень періоду пізнього палеоліту збереглися петрогліфи мезоліту, енеоліту, епох міді, бронзи, заліза — хронологічно від 20 тис. років до н.е. до середини І тис. н.е., тобто до епохи готських завоювань. Використовувалась Кам'яна Могила лише в культових цілях. Це найдавніше зі збережених святилищ на терені Східної Європи. Святилище насичене культово-іконографічним матеріалом і виконувало сакральні функції вже в період пізнього палеоліту. На більшості анімалістичних зображень простежуються сліди ритуальних процедур. Наприклад, зображені тварини, яким гострими предметами завдаються " рани", що було сакральною формою традиційної мисливської магії. Зображення в Кам'яній Могилі відтворюють світосприйняття давньої людини, котра зверталася з молитвами до надприродних сил з метою задоволення духовних і життєвих потреб. До пізньопалеолітичних пам'яток із Кам'яної Могили належить група так званих чуринг — невеликих за розміром каменів, покритих зображеннями чи магічними знаками. Чуринги функціонально використовувалися при проведенні ритуальних і сакрально-магічних дійств як своєрідні культові предмети. Серед петрогліфів Кам'яної Могили привертають увагу рельєфні композиції на стелі приміщення, відомого під назвою Грот Мамонта. Ці композиції мають умовні назви, а саме: група із чотирьох биків, група трьох биків, рельєф із зображенням Мамонто-Бика, група із зображенням так званого Чаклуна. Поряд з реалістичними зображеннями тварин первісна людина починає використовувати в передачі навколишнього світу умовні знаки, комбінації ліній, подібні з геометричними фігурами. У такий спосіб виробляються основи магічної семантики. Схематизація реалістичного зображення поступово приводить до абстрактних геометричних зображень цих символів, що лягли в основу створення орнаменту як способу прикраси (іл.21-22). Найраніші антропоморфні знаки виявляються геометризованим контуром " усіченого" жіночого тіла (тобто без голови і рук). Така умовна ідеограма, очевидно, символізувала уявлення щодо абстрактного жіночого тіла як відтворення життя. Репертуар жіночих знаків видозмінюється у післяоріньякський період, що пов'язано з певною смисловою спеціалізацією. З-поміж різних ідеограм середини й кінця верхнього палеоліту, вчені виділяють " трикутники", близькі до рівносторонніх. Виразна у цьому відношенні колекція верхньопалеолітичної Мізинської стоянки (поблизу міста Новгород-Сіверський, Північне Подніпров'я). Аналіз колекції дозволив встановити, що " трикутники", як і подібні їм " кути", означали виокремлене з усієї жіночої фігури " черево", тобто місце таємничого зародження нового життя, єдиноутробного в історичному значенні колективу (А.Столяр). Колекція Мізина дає підстави для припущення про походження " екстраординарного геометричного орнаменту" (А.Брейль).(іл.23)
іл. 21 Браслет з геометричним іл.22.Пластина з бивня мамонта, орнаментом орнаментована з обох сторін: на одній 15000 р. назад стороні спіралевидний орнамент з точок Іркутська область Іркутська область Мізинська " ялинка" типологічно складалась із ритмічного повторення " кутів", які утворили цілісний зигзаг. Композиційні групи двох протилежних ліній " ялинки" практично призводили до формування на їх стику підпрямокутних фігур, поєднавших у собі ембріональні елементи " меандру". Звідси висновок вчених, що генетично цей орнамент був " жіночим". Іл.23 Знакові та орнаментальні композиції Мізинської стоянки (1-6, 9-15, 17) та їх аналоги у сюжетній пластиці верхнього палеоліту (7 — Ложері Ба; 8 — Абрі Пато; 16 — Дольні-Вестоніце; 18 — Мальта).
Завдяки археологічним дослідженням у різних регіонах світу виявлено оригінальні пам'ятки дрібної пластики. Серед них поширений характерний мотив оголеної жінки (палеолітичні " Венери") — невеличкі статуетки, переважно вирізьблені з мамонтової кістки, поширені на просторах Європи та Азії до Забайкалля. Європейський терен витворив окреме, своєрідне трактування цього сюжету. Статуетки палеолітичних " Венер" дивовижно споріднені між собою (іл.24-25). При порівнянні створюється враження, що виконані вони за певним іконографічним зразком. Фактично, це жіночі торси із гіпертрофованими формами масивних грудей, живота і таза. Скульптори нехтують формами голови, рук, гомілок, внаслідок чого створюється маса, яка брилою вписується в геометричну форму — ромб. Якщо у центр ромба поставити ніжку циркуля і викреслити коло, то в нього вписуються форми великих грудей, живота і нижніх ліній торса. Таке конструктивне вирішення характерне і для " Віллендорфської Венери" (Австрія), " Венери із Леспюг" (Франція), і " Венери із Костенок" (на Дону, Росія). Ця група творів датована пізнім палеолітом (близько 20 тис. років до н.е.). До нашого часу виявлено приблизно 60 палеолітичних " Венер". Найвідоміша серед них знайдена в Австрії (містечко Віллендорф), знаходиться у Природничо-історичному музеї Відня. Палеолітичні " Венери" були, ймовірно, магічними символами. При розгляді цих витончених жіночих статуеток передусім захоплює високий художній рівень виконання, сила пластичного виразу, відчуття стилю, пропорції, симетрії, тонке моделювання форми, здатність її синтетичного відтворення, яскрава загостреність передачі образу.
Іл.24 " Венери" палеоліту. Порівняльні композиції європейських палеолітичних жіночих статуеток і рельєфу: 1 — Леспюг. Франція; 2 — Костенки. Росія; 3 — Дольні-Вестоніци. Чехія; 4 — Лоссель. Франція; 5 — Віллендорф. Австрія; 6— Гагаріно. Росія; 7-8 — Бальчі Россі. Італія. Іл.25 Статуетка із бивня мамонта. Костенки І. Росія.
У світовому мистецтві чільне місце посідають статуетки і декоративні предмети зі стоянки Мізин (Чернігівська область. Датується близько 18 000 років до Р. Х.). Вони унікальні за декором. Аналогів їм донині виявлено мало. Численні вироби з кістки прикрашені оригінальним " мізинським" орнаментом, у якому вперше в Європі використовується мотив меандру *. * Меандр (англ. — безперервний візерунок у вигляді стрічки або окремої лінії з рівномірними вигинами. Розрізняють спіральний меандр (звичайна спіраль) і прямокутний меандр — аналогічний мотив, але з прямим кутом. Особливо вирізняються умовні, узагальнено трактовані жіночі статуетки з бивня мамонта. Відкриті тут дуже схематизовані статуетки є своєрідними абстрактними скульптурами пізнього палеоліту. Прикрашені меандровим орнаментом фігурки і браслети з мамонтової кістки рідкісні за рівнем гармонії, досконалості та витонченості. Меандровий орнамент лише через декілька тисячоліть, у II і І тис. до н.е., буде широко застосовуватись у мистецтві античної Греції, Риму та багатьох інших культурах світу. Пізніше у період міді-бронзи мотив меандру простежуватиметься в оформленні кам'яних саркофагів, і, по-чинаючи від періоду ранніх слов'ян, розвиватиметься в українському народному ткацтві та вишивці. Крім мотиву меандру, на виробах із Мізина застосовано інші види орнаменту, зокрема зигзаги. Окремі декоративні предмети збереглися тут як незавершені, у вигляді своєрідних заготовок, тільки частково покритих орнаментальними мотивами.
Знаряддя праці й озброєння, господарське й домашнє начиння, як правило, прикрашали орнаментом геометричного характеру (іл.26). Іноді ці предмети покривали різьбленими або скульптурними зображеннями тварин: коня, мамонта, бика, оленя. Своєрідністю та почуттям розвиненого художнього смаку відрізняються дві категорії побутових предметів: списометалки й «жезли начальників». Іл.26 Орнаментована палеолітична пластика. Мамонтова кістка: 1-13 — Мізин; 14 — Київська стоянка. 1 — ялинковий орнамент, 2-13 — меандр, 14 — лінійна орнаментика. Пластика пізнього палеоліту на півдні Східної Європи
|