Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Африканське мистецтво
· М. розвивалося як в Тропічній Африці, так і в багатьох областях Південної і Північної Африки, і в гірських масивах Сахари, яка, 7-8 тисяч років тому, була населена. · В Сахарі - тисячі наскельних малюнків і розписів різного стилю і різних періодів. Найдавніші -5 тисячоліття до н. е., більш пізні - до І ст.. н. е. · Є зображення з впливом давньоєгипетської культури, однак небагато, а велика частина зображень за стилем і змістом має чисто африканський характер. · На фресках В Тассили-н-Аджер північніше Феццани знайдені зображення масок, за формою схожих з масками, що існують досі у деяких народів західного Судану. Деякі з цих композицій вражають майстерністю передачі руху і своєрідною монументальністю. Фреска «Біла дама». · Наскельні малюнки Південної Африки належать до різних епох і є пам'ятками художньої творчості різних народів. · Пам'ятник Аф.мист. - це не тільки естетичний об'єкт, скільки предмет з релігійною, соціальною чи магічною функцією. В процесі створення артефактів були задіяні: вождь, чаклун села і безпосередньо різьбяр. Африканська ідея " краси" будь-якого матеріального об'єкта тісно пов'язується з його утилітарною функцією - вилікувати, проклясти, навчити або захистити окрему людину чи спільноту. Будучи вирвані з свого оригінального контексту, ці предмети втрачають функціональність і починають сприйматися як покинуті раковини, що зберігаються виключно заради їх етнографічного та естетичного аспекту. · В західній частині Африки знаходяться головні центри розвитку мистецтва: Верхня Гвінея, басейні річки Нігер, Конго та Ангола - тут досягла найвищого розквіту скульптура, живопис і архітектура. · Північна смуга Судану і Східної Африки (області поширення ісламу) – мистецтво має інший характер - майже відсутня скульптура і будь який живопис, що пояснюється впливом мусульманства і його забороною зображення людської фігури. · Тропічна Африка - культура Нок (Нігерія, V ст. до н.е. - II ст. н.е.) – вироби з обпаленої глини (теракоти), що відносяться до найдавнішої культури зображують правителів, вождів і їх найближче оточення - відрізняються умовністю та експресивністю. · З XII по XV ст. також на території сучасної Нігерії процвітала держава народу йоруба - Ілє-Іфе. Стиль Іфе, про який можна судити з теракотової і бронзової пластики (вівтарні голови, фігури правителів), вплинув на придворне мистецтво держави народності біні - Великий Бенін, яке прославилося традиціями бронзового лиття. Розквіт бронзової скульптури Беніну - XVI – поч. XVIII ст. Рельєфи для прикраси палацових стін, вівтарі з головами королеви-матері і півнів (символів родючості), статуї правителів, воєначальників, сановників і священних тварин, ритуальні судини, дзвони та ін. - захоплюють зрілою майстерністю. Культура Іфе і Беніну вплинула на культуру майже всіх народів Гвінейського узбережжя. Литво з бронзи і досі поширене в багатьох народів Верхньої Гвінеї. · Дерев'яна пластика народностей Західної і Екваторіальної Африки - це статуї предків, магічні фігури родючості і статуї-фетиші, особисті обереги, маски у формі личин, наголовників і шоломів, застосовувані в посвятних і хліборобських обрядах. · Дерев'яна скульптура – це частина придворного мистецтва - це трони, двері, статуї правителів з індивідуальними характеристиками. Матеріал - майже завжди червоне або чорне дерево - щільні і тверді породи. Лише різьбярі племен Камеруну та деяких районів Судану, Конго деколи використовують легкі, м'які породи дерев, які мають жовтувато-коричневе і жовте забарвлення. Обробляти їх легше, але вони нестійкі. Різьблені зображення, зроблені з твердих порід дерева, майже ніколи не розфарбовуються, зроблені з легких порід - майже завжди поліхромні, фарбування захищає їх від руйнування. · В африканській палітрі існує три кольори: білий - каолін, чорний - вугілля і червоно-коричневий - червоні сорти глини. Лише в поліхромних скульптурах деяких племен зустрічається жовтий колір, або, «колір лимона». Блакитний і зелений колір зустрічаються тільки в скульптурі і розписах Дагомеї і південної Нігерії. В мовах Західної Африки існують назви тільки для позначення чорного, білого та червоно-коричневого кольору. Усі темні тони (в тому числі і темно-синє небо) називаються чорними, світлі (у тому числі і світло-блакитне небо) - білими. · Статуетки розфарбовувалися рідко, але майже завжди їх прикрашали одягом і прикрасами. На руках - кільця, на шиї і тулубі - намисто, на стегнах - фартух. Якщо статуетка являла собою духа, до якого звертаються з проханнями, то нерідко йому у дар приносили намиста, черепашки «каурі», які часто закривали все зображення. · Маски-тотеми з зображенням морди тварини, (маски буйвола племев Камеруну, маски крокодила племені нунума представляють собою реалістичні зображення тварин). · Маски таємних спілок (з 16 ст. - організації родової знаті, за допомогою яких тримали в покорі решту племені). Від колишніх тотемних ініціації таємні союзи успадкували їх обрядовість, але маски, втративши безпосередній зв'язок з тотемними уявленнями, зберегли лише функцію залякування і прийняли досить химерні форми. У масці племені нунума бачимо з'єднання зображення крокодила і якогось гризуна. Зустрічаються абсолютно незвичайні сполучення, які показують, що первинні уявлення про предка-тотема зникли. Поряд з масками тварин є чимало масок, що зображують і людське обличчя. Серед них є маски, що вражають своїм спокійним, повним гідності виглядом так і абсолютно жахливі, з напруженою експресією. Часто людське обличчя з'єднується з рисами звіра. Маски такого типу найчастіше бувають розфарбовані. Строкате забарвлення ще більше підкреслює незвичайність, фантастичність фігури і вселяє жах. Ці маски зображують духів і призначені для того, щоб наводити страх на людей, які не належать до таємного союзу. · Маски зі спокійними обличчями пов'язані з культом предків і зображують померлих родичів. Такі маски допомагають встановити спілкування з померлими. Їх носять при собі, до них звертаються за порадою у важких випадках, гадають про майбутнє. Ці маски - заміна черепів, які зберігалися в хатинах на вівтарях предків. Вони дуже реалістичні, в них можна знайти риси портретності. У цих масок очі зазвичай закриті, що вказує на те, що це зображення померлого. Майже завжди маска робиться з одного шматка дерева. Її укріплюють на голові у різних положеннях. · Розмальовані будинки ндебеле (Південна Африка). У 1997 році авіакомпанія British Airways використовувала візерунки ндебеле для прикраси кількох літаків. У 18 столітті ндебеле створив свою традицію і власний стиль розпису будинків. Спочатку геометричні візерунки на будинках служили засобом зв'язку між підгрупами всередині народу, інші ж його розглядали в якості народного мистецтва. Будинки багато прикрашені геометричним орнаментом: спіралями, меандрами і т. д. Розписана вся нижня частина стіни, бічні стінки лежанок і косяки у дверних прорізів. Самі дверні прорізи мають своєрідну скульптурну форму. Все начиння - глиняні горщики, миски - також прикрашені орнаментом. · В районах тропічного лісу поширені дерев'яні житла, стіни і підлога покриваються циновками зі складним геометричним плетеним орнаментом. · В районі степів переважають глинобитні будівлі, прикрашені різноманітними, часто химерної форми розписними виступами, косяками, карнизами, а іноді різьбленими стовпами, притолоками. Чаші і різьблений дерев'яний посуд в Судані розставляються на глинобитних, часто розписних підвищеннях. · Для африканського народу сао крім зооморфних голів і фігурок тварин(газелі, гіпопотами й дикобрази), також характерні численні зображення, стиль яких прийнято називати «абстрактним». · Для ювелірного мистецтва ряду африканських країн характерні зооморфні й антропоморфні орнаменти (латунні гирьки для зважування золотого піску у формі диких тварин - від слона до антилопи, фігурки жінок, що несуть воду і танцівниць). · В африканських меблях надзвичайною розмаїтістю форм наділені дерев'яні підголівники у вигляді черепах, крокодилів і інших тварин; фігурки птахів і звірів використовуються як прикраса деталей ткацьких верстатів, сидінь табуретів і інших предметів, майстерно виконаних. · Різьбленим візерунком покриваються ажурні гребені, а також «рекади» - символи влади, прикрашені застрашливими мотивами: блискавка, яструб, лев, який пожирає людину. Статуетки шанованих предків родини прикрашаються геометричним орнаментом, який відтворює малюнок татуювань. · У декоративних візерунках конголезьких тканин домінує малюнок із квадратів, трикутників і ромбів.
|