Студопедия

Главная страница Случайная страница

КАТЕГОРИИ:

АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника






Вироби з металу






Робота по металу вважалася однією з найстаріших і шанованих професій ремісників. Металісти поділялися на кілька груп - ковалі, мідники і золотих справ майстри.

Індія завжди славилася чудовою роботою ювелірів. У хроніках багаторазово згадуються чудово виконані золоті прикраси.

У виробництві художніх виробів часто застосовується метал. Різноманітні стародавні технічні прийоми його декору: насічка золотом і сріблом, різьблення та гравірування, карбування, інкрустація, прикраса самоцвітами, позолота, бронзіровка і шліфування. Цікавий чорний сплав, прикрашений сріблом у техніці бідрі. Гравірується малюнок, і в поглиблення молоточком забивають срібний дротик або пластинку. Потім, срібний орнамент полірується і тому ефектно блищить на чорному тлі сплаву. Раніше, використовувалися лише рослинні мотиви; в останні роки з'явилися малюнки, навіяні стінописом печер знаменитої Аджанти. Форми і призначення предметів бідрі різноманітні.

Існує три основних технічних прийоми прикраси металу золотом або сріблом:

1) найпростіший спосіб, коли поверхня металу насікається легкими перехресними лініями, а потім прикріплюється ударами молоточка шар благородного металу. Завдяки пластичності і тягучості золота і особливо срібла, вони щільно пристають до нерівної поверхні виробу і досить міцно тримаються на ній. У Північній Індії така насічка називається кофтгари;

2) інкрустація, коли в залізі або сталі лінії візерунка робляться у вигляді вузької глибокої канавки, вихідна сторона якої вужче, ніж дно, і в неї вгоняється дріт з благородного металу (або мідний, латунний - взагалі іншого кольору, ніж метал самого виробу). Дріт вбивається молоточком дуже міцно, краї канавки захоплюють її намертво, і треба поверхню потім лише загладити поліруванням. Цей спосіб важче, металу для орнаменту потрібно більше, ніж при насічці. Але там, де від орнаменту потрібна особлива міцність, наприклад на зброю, застосовується частіше інкрустація, ніж насічка;

3) накладка, коли місце під нею злегка поглиблюється і по контуру робиться канавка. Потім тонка пластинка золота або срібла (також і міді), вирізана за формою поглиблення, вкладається в нього, а краї пластинки заганяються в канавку, зачеканюються і поліруються. Сама платівка може бути орнаментована гравіюванням або чеканним рельєфом. Всі ці способи прикраси називаються загальним терміном " ридикетайанведа". Робота зазвичай проводиться ковалями, але особливо тонкі вироби обробляє золотих справ майстер.
Кандійські ковалі нерідко чорнять зварювальне залізо, щоб надати йому вигляд, подібний європейської воронованої сталі. Тоді метал менше іржавіє, а дорогоцінний метал і взагалі насічка та інкрустація ефектно виділяються на темному фоні. Для чорніння поверхня металу обробляється особливим складом і обпалюється.

Вироби з латуні карбують златоковалі, а форми відливають плавильники - локаруво, які відносяться до нижчої групи ремісників. З латуні і бронзи відливають різні судини, наприклад для води. Бронза рідше служить для виливки, але слонові дзвіночки, музичні тарілки, форми для кування латуні, срібла і золота і інструменти для карбування технікою " репуссе" майже завжди відливають з бронзи.

Світильники, які бувають найрізноманітнішої і дуже цікавої форми, найчастіше відливають з латуні, бронзи. Вони бувають стоячі і висячі. До останніх відноситься хороший латунний зразок в Музеї Коломбо у вигляді птаха, підвішеною на ланцюжку. Нижче відходить носик з резервуаром для масла і гнота, на якому височить маленька фігурка пташки. У тому ж музеї зберігається стояча лампа, прикрашена на верхівці стилізованою фігурою ханса. Внизу розширюється піддонник для п'яти ґнотів. Робота, мабуть, тамільська, дуже типова для Південної Індії.

Мідні церковні судини для води (кендийя) іноді бувають прикрашені на шийці і кришці гранатами " кабошон" (з округлим шліфуванням). Біля одного такого глечика з Рідивихари тулово округле, шийка висока, досить товста з легким розтрубом, опукла кришка, носик злегка вигнутий, високий. Біля його основи гравірований рослинний орнамент.

Майже кожен предмет побуту буває оформлений з дивним винахідництвом, художнім смаком і майстерністю. Візьмемо, наприклад, ключ від дверей Мадуванвеливіхарі, масивний, залізний, оброблений латунню, з багатим орнаментом у кільця; анкх (анкуза), латунний, з залізним наконечником (із зібрання Паранателли), з відігнутим вістрям у вигляді голови чудовиська, або факели, де до чаші з декоративною сміливістю і витонченістю додається фігурка павича або лева - всі речі вражають майстерним поєднанням практичної зручності і тонкого художнього смаку.

Після пограбування англійцями Канді в 1815 р. срібних та золотих виробів у кандийських храмах збереглося мало. Переважно залишилися судини, лампи, підноси, опахала.

 

Ганеша (індійський бог Достатку з головою слона). Бронза. Сучасна скульптура.

Ваза з латуні. Індія.Сучасний виріб.


Поделиться с друзьями:

mylektsii.su - Мои Лекции - 2015-2024 год. (0.007 сек.)Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав Пожаловаться на материал