Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Аналіз тексту щодо розкриття темиСтр 1 из 29Следующая ⇒
Практикум з редагування: Навчальний посібник. - К.: Наша культура і наука, 2007. - 112 с
Зміст Вступ............................................................ ……………………………………….2 Тема І. Аналіз тексту щодо розкриття теми ……………………………………….3 Тема 2. Фактологічний аналіз матеріалу.. ……………………………………….8 Тема 3. Аналіз композиції твору…………………………………………………….12 Тема 4. Логічні основи редагування......... ……………………………………...18 § 1. Поняття як форма абстрактного мислення………………………………….18 § 2. Складання плану та створення типологічної класифікації…………………21 § 3. Судження як форма абстрактного мислення………………………………..22 § 4. Умовивід як форма абстрактного мислення ………………………………...25 § 5. Основні закони логіки...................... ……………………………………...27 § 6. Теорія аргументації......................... ……………………………………...29 § 7. Логічні основи побудови тексту. Критерії логічного аналізу тексту……….31 Тема 5. Робота редактора над заголовками ……………………………………...35 Тема 6. Редагування стилю............................. ……………………………………...40 Тема 7. Аналіз використання термінів............. ……………………………………...47 § 1. Володіння термінологічною системою як складова редакторської компетентності……………………………………………………………………...47 §2. Основні напрямки термінознавства. ……………………………………..49 § 3. Чужомовні запозичення як засіб найменування наукових понять………..51 §4. Утворення складних та складених термінів ………………………………...53 § 5. Словосполучення як спосіб термінологічної номінації…………………….55 § 6. Організація термінологічних систем на рівні парадигматики......................56 § 7. Використання термінів у видавничо-поліграфічній галузі…………………65 § 8. Абревіатури..................................... ……………………………………...67 Тема 8. Редагування мови......................... ……………………………………...69 Рекомендована література......................... ……………………………………...81 Вступ Наша сучасність потребує виховання і підготовки свідомих, високоосвічених людей, здібних до розумової праці, до активної діяльності в різних сферах суспільного і державного життя, науки і культури. Реформування сучасної вищої освіти вимагає серйозного ставлення до професійної компетентності і вдосконалення всієї роботи з підготовки студентів у напрямку максимального наближення навчання до фахової практичної діяльності. Філософське трактування поняття " професійна орієнтація" включає такі головні й обов'язкові моменти, як когнітивний (коли суб'єкт одержує певну інформацію про об'єкт), оцінний (коли на основі здобуття знань у суб'єкта формується певне ставлення до об'єкта, що найбільше відповідає вимогам суб'єкта, його інтересам, нахилам і здібностям). Самоактуалізація і самореалізація особистості особливо необхідні на сучасному етапі, коли дуже важливими є активне і творче ставлення до дійсності, ведуться інтенсивні пошуки умов, що сприяли б реалізації потенційних можливостей індивіда як у навчальній, так і у професійній діяльності. Актуальність питань наближення вищої освіти до професійної діяльності збільшується у зв'язку з потребами в спеціалістах нового профілю, висококваліфікованих фахівцях, необхідних дня прискорення розвитку економіки країни. Досвід провідних країн, європейської вищої освіти свідчить про те, що збільшення частки практичної роботи у загальному обсязі навчання сприяє формуванню фахівців, готових навіть під час отримання освіти плідно і творчо працювати за обраним фахом. Особливо актуальним питання практичної підготовки є при навчанні майбутніх редакторів-видавців, оскільки ця професія потребує, окрім теоретичних знань, специфічних навичок і вмінь усебічної та ретельної оцінки видання з точки зору його різноманітних якостей. Кваліфікований редактор повинен володіти вмінням аналізувати, оцінювати, правити видання різних типів. Ці вміння неможливо виробити суто теоретичною підготовкою, фахівець набуває їх тільки у результаті постійної, тривалої, систематичної роботи над матеріалом. Мета і_завдання підготовки студентів спеціальності «Видавнича справа та редагування» полягають у формуванні системних знань з технології редакторської праці, оволодінні предметом та методами редагування, вивченні сутності редакторської діяльності. Усі ці знання та навички необхідні майбутнім редакторам, коректорам та журналістам для редагування творів або створення власних текстів різних типів. Студент повинен розрізняти структури тексту в межах певного жанру, стилі мовлення та їх зв'язок із жанрами, особливості композиції та архітектоніки тексту, технологію редагування, методи тематичного та фактологічного аналізу. Крім того, студент повинен уміти кваліфіковано підготувати твір до друку, тобто зробити повний аналіз і, якщо потрібно, правку його змісту та форми, володіти методами аналізу та правки, правильно визначати головну тему та актуальність комунікативної мети твору, визначати обсяг і якість фактичного матеріалу, коригувати композицію подачі фактичного матеріалу згідно з комунікативною метою, обирати найкращі архітектонічні форми вираження теми, робити правописну правку, формулювати редакторський висновок. «Практикум з редагування» є спробою поєднати в одному посібнику стислі теоретичні відомості і різних дисциплін редакторського фаху (літературного редагування, термінологічного практикуму, типології помилок, стилістики та ін.). Крім того, при його укладанні автори основну увагу зосередили на практичному аспекті навчання, зокрема системному засвоєнні логічних, композиційних, стилістичних, мовних особливостей редагування, розвиткові загальної мовної компетентності та збагаченні редакторського досвіду студента, на закріпленні навичок знаходження та виправлення різних типів помилок. За структурою пропонований посібник складається з восьми розділів, кожний з яких присвячений певному аспекту редакторської роботи над текстом. Теоретичний матеріал викладено стисло, компактно, у конспективній формі. Цс пояснюється тим, що більш ґрунтовні теоретичні відомості студент може отримати, звернувшись до навчальних посібників з дисциплін та під час лекційних занять. До кожного розділу додаються практичні завдання, які дозволяють студентам набути необхідних навичок редагування, а викладачеві - перевірити рівень засвоєння теоретичного матеріалу на практиці. Запропонована тематика практичних завдань охоплює широке коло типових ситуацій, з якими повсякденно зустрічається фахівець при редагуванні текстів. Слід зазначити, шо значну частину матеріалу практичних завдань складають реальні тексти та текстові фрагменти засобів масової інформації, а також матеріали, які авторам довелося редагувати (навчальні посібники, методичні вказівки, різноманітна документація тощо). Створення посібника такого типу є результатом двох видів діяльності авторів — викладацької та власне редакторської, яка часто теж здійснювалася разом із студентами. Інтерес останніх до реальної роботи, виникнення більш уважного ставлення до теоретичних матеріалів, формування самостійного, творчого підходу також є важливими чинниками написання підручника: У цілому посібник розрахований на комплексне вивчення широкого кола редакторських дисциплін у їх практичному аспекті та спрямований на вдосконалення редакторської майстерності майбутніх фахівців.
Тема 1 Аналіз тексту щодо розкриття теми Тема - це суто текстова категорія, яка є предметом мовлення. З погляду редактора тема твору — це відображення актуального факту дійсності, яке є основою змісту. Тема твору має відносний характер: відносно автора і відносно сприймача твору. Авторська тема і читацька тема часто не збігаються. Крім того, при сприйманні твору читачем часто виникають побічно-асоціативні теми. Завдання редактора — наблизити читацьку тему до авторської, тобто забезпечити адекватне розуміння твору та запобігти зайвих побічних асоціацій. Серед побічно-асоціативних тем виділяються: • ланцюгові теми (виникають у результаті активізації другорядних членів речення попередньої фрази); • суміжні теми (утворюються за суміжністю понять); • паралельні (виникають завдяки асоціаціям). Якісний аналіз виділення актуальної теми пов'язаний із інтерпретацією фактів, тобто науковим аналізом фактів у системі факторів, що породжують авторський твір і впливають на його сприймання аудиторією. Для визначення актуальної теми редактор застосовує методи: • якісної оцінки теми; • прогнозування читацьких реакцій. Метод якісної оцінки теми застосовують для з'ясування можливої розбіжності між основною і головною, головною і актуальною темами або у випадку, коли неможливо виділити потенційну головну тему через наявність багатьох мікротем. Застосування нього методу передбачає виконання таких операцій: • інтерпретацію головної теми у межах тематичної структури; • інтерпретацію соціальної ситуації, в якій був написаний твір, і мотиву написання; • включення теми у читацький контекст; • прогноз читацьких реакцій; • інтерпретацію комунікативної мети; • інтерпретацію комунікативного смислу. У " штучності" творення комунікативної мети (оскільки журналіст визначає комунікативну мету, виходячи з суспільних інтересів) криється загроза витворити неактуальну тему. Завдання редактора — визначити життєздатність авторської теми при заданій комунікативній меті, а також передбачити через аналіз змісту твору можливі небажані його впливи на аудиторію. Для володіння технікою аналізу необхідно знати методи аналізу тематичної організації твору, інтерпретації актуальної теми, аналізу розкриття теми. Основною одиницею вираження теми є фраза, З фраз утворюється фрагмент. Під фразою необхідно розуміти мовні структури, які забезпечують повну або можливу предикацію змісту (ствердження або заперечення існування факту). Основним критерієм розмежування предикативних та напівпредикативних структур є здатність даної фрази реально або потенційно щось стверджувати або заперечувати. Застосування методу пофразового визначення теми твору є зручним способом тематичного аналізу, оскільки цей метод дозволяє вловлювати різні тематичні відхилення, бачити загальну тематичну систему й структуру твору. В основі аналізу розкриття теми лежить фактологічний аналіз, спрямований на визначення якісного і кількісного фактологічного забезпечення змісту, а також композиційно-архітектонічний аналіз, що включає організацію й вираження змісту твору. Метод фактологічного членування змісту включає: • визначення теми-поняття і його компонентів (ієрархічно організованої системи компонентів); • поділ змісту згідно з визначеними рівнями Методи, які застосовуються для аналізу власне якості фактів, а також композиційно-архітектонічної організації змісту твору: • зіставлення фактів; • ранжирування фактів; • підрахунків; • експлікації логічних зв'язків; • індукції змісту тощо. Розробка теми - це робота автора, пов'язана зі збором та обробкою фактичного матеріалу, його розташування у творі, глибиною і спрямуванням осмислення фактичного матеріалу тощо. Розкриття теми пов'язане з подачею розробленої теми читачеві або глядачеві/слухачеві. Структура аналізу актуальності теми включає: • інтерпретацію факторів написання матеріалу, зокрема комунікативної мети; • аналіз мікротеми в системі інтерпретованих факторів; Визначення причин, що послаблюють актуальність теми або роблять усі мікротеми неактуальними.
|