Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Аналіз композиції твору
Основні завдання щодо аналізу композиції і нору полягають у тому, щоб виявити, чи відповідає логіка матеріалу композиції повідомлення і чи відповідає запропонований автором ступінь складності композиції можливостям реципієнтів її (прийняти. Повідомлення складається з композиційних одиниць. Цим одиницям дають імена, які називають рубриками. Утворену зі всього повідомлення множину рубрик, подану в порядку розташування композиційних одиниць, називають рубрикацією. Гака рубрикація є моделлю композиційної будови (структури) повідомлення. Коли повідомлення невелике і складається, наприклад, із 10-20 рядків тексту, то для його перевірки навряд чи потрібно складати композиційну модель — рубрикацію. Перевірити композицію такого повідомлення можна безпосередньо за його текстом, виділяючи окремі слова чи словосполучення, що відтворюють суть композиційної одиниці, тобто внутрішньотекстові рубрики. На практиці деякі повідомлення іноді або не мають рубрикації, або вона недостатньо детальна. II цьому випадку для контролю композиції редактор повинен укласти робочу рубрикацію самостійно. Для контролю композиції редактор повинен використовувати положеннєві, шаблонні та структурні методи. Комплексне застосування цих методів гарантує і потрібну ефективність редагування повідомлення. Залежність композиції від виду літератури. Композиція тексту залежить від його типу. Приклад. Автор поставив перед собою пізнавальну Моту: повідомити реципієнтам методи користування текстовим процесором (програмою для набирання текстів). Якщо автор обере виробничий (технічний) вид літератури, то повинен буде скористатися описово-оповідним варіантом композиції. Навчальна література вимагатиме описово-наукового типу композиції (з двома варіантами залежно віл ступеня підготованості реципієнтів — аналітичний або синтетичний), а довідкова — архівного типу композиції. Залежність композиції від жанру повідомлення. Ще однією ознакою, за якою класифікують повідомлення, є їх жанри (жанр — це історично усталенийтип повідомлень, який має свою тематичну, композиційну, тропову, реципієнтську та іншу специфіку). Кожному із видів літератури притаманні свої, властиві лише йому, жанри. Так, художні повідомлення проявляються у прозі (романи, повісті, оповідання), поезії (поеми, сонети та ін.) та драматургії (трагедії, драми, комедії). Наукові повідомлення — у монографіях, статтях, тезах, дисертаціях та ін. Публіцистичні повідомлення: інформаційні (замітка, звіт, інтерв'ю, репортаж, інформаційна кореспонденція), аналітичні (аналітична кореспонденція, стаття, огляд, лист, рецензія) та художньо-публіцистичні (нарис, фейлетон, памфлет). Композиція повідомлення повинна відповідати його меті, виду та жанру. Опрацьовуючи повідомлення, редактор найперше повинен розпочати контроль величини композиційних одиниць (маємо на увазі розділи). Та чи коректно ставити питання про контроль цього параметра? Адже в композиції, особливо художніх творів, все начебто надзвичайно індивідуально. Навіть у художній літературі (романах), розрахованій на дорослого реципієнта, величина фрагментів є достатньо постійною, середнє значення якої становить 18 тис. зн., і, як правило, її межі 10, 0-30, 0 тис. зн. (винятком є твори Л. Толстого та Ч. Діккенса). Як бачимо, обсяг найдовших розділів більший від найкоротших у три рази. Величина композиційних одиниць повинна залежати від жанру повідомлення, кваліфікації реципієнтів (чим нижча кваліфікація, тим меншим повинен бути цей обсяг) і від композиційної складності повідомлення (чим вона вища, тим коротшими пошиті бути композиційні одиниці). Величина композиційних одиниць повинна залежати також від мети сприймання інформації реципієнтами: для повідомлень, метою яких є задоволення емоційних та естетичних потреб, довжина композиційних одиниць в наявних межах може бути максимальною; ним повідомлень, які передбачають задоволення пізнавальних потреб, - не повинна перевищувати середнього значення; для повідомлень, які передбачають навчальні цілі, — повинна бути мінімальною. Чим більше в композиційних одиницях нової реципієнтської інформації, тим більшим повинен бути їхній обсяг. Кількість рівнів композиції залежить від обсягу повідомлення: чим більший обсяг, тим більшою може бути кількість композиційних рівнів. Розгортання композиційних одиниць уздовж вертикалі залежить від ступеня підготованості реципієнті: чим він вищий, тим більше в глибину може розгортатися композиція (для дошкільнят, реципієнтів з початковою та основною освітою — однорівнева; для реципієнтів зі середньою та незавершеною вищою — дво- та трирівнева; для реципієнтів-неспеціалістів, спеціалістів та експертів — три-п'ятирівнева, причому четвертий і п'ятий рівні — внутрішньотекстові). Для виправлення кількості рівнів композиції використовують загальноприйняті методи. Так, щоб і коротити кількість рівнів, знімають об'єднувальні рубрики; щоб збільшити кількість рівнів – уводять об’єднувальні рубрики або ділять текст підрубриками. Перехід від однієї композиційної одиниці до інші н (тому, частини, розділу, підрозділу, параграфу, надфразової єдності НФЄ та речення) повинен бути чітко виражений за допомогою спеціально призначених для цього засобів: сторінок, рубрик, абзаців та спеціальних знаків переліку. Ступінь чіткості поділу певною мірою залежить і пік виду літератури (наприклад, для довідкової, офіційної, виробничої, навчальної літератури такий поділ повинен бути особливо чітким; для решти винні пії! може бути й дещо завуальованим).
|