Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Сучасні уявлення про предмет етнопсихології
З початком 60-х років пов'язані пошуки нових шляхів розвитку етнічної психології та широкі дискусії щодо її предмета. У 1961 році Ф.Хсю запропонував перейменувати школу «культура і особистість» у «психологічну антропологію», аргументуючи тим, що ця назва менш громіздка і більш адекватна предмету. Його пропозицію було підтримано, але в процесі її обговорення проявилася неоднозначність уявлень про предмет і методи цієї науки. Нові підходи було накреслено в працях Хсю, М.Спіро, Д.Баркова, та інших учених, хоча більшість дослідників погоджувалися із запропонованим ще М.Мід формулюванням, згідно з яким предметом цієї науки є «вивчення специфіки мислення, дій та почуттів у різних культурах». Важливою історичною віхою в розвитку психологічної антропології став VI Конгрес МКАЕН, що відбувся в 1973 році в Чикаго. Секція «психологічна антропологія» працювала під головуванням М.Мід і за матеріалами роботи випустила узагальнюючу збірку праць обсягом близько 2000 сторінок, де було представлено вчених з усіх куточків земної кулі. У 1977 році було засновано Товариство психологічних антропологів, яке почало видавати журнал «Етнос»; з 1978 року був започаткований «Журнал психологічної антропології» (пізніше його перейменували на «Журнал психоаналітичної антропології»). Зараз в США триває відшліфовування уявлень і визначень предмета етнопсихології. Однак ця робота ускладнюється тим, що за кордоном співіснують кілька досить близьких, споріднених галузей: «етнічна психологія», «кроскультурна психологія», «психологічна антропологія» і, нарешті, «культурна психологія». Об'єкти їхніх досліджень перехрещуються, а відтак важко знайти чітку межу між ними. Р.Шведер у останній монографії намагається окреслити специфіку кожної з цих галузей. Кроскультурну психологію він визначає як субдисципліну загальної психології. Вона поділяє уявлення загальної психології про принципову єдність законів і механізмів психіки. Користуючись методами загальної психології, кроскультурна психологія досліджує представників різних етнічних груп. Аналізуючи розбіжності в результатах, її прихильники йдуть двома теоретично можливими шляхами: одні стверджують, що вопи зумовлені тим, що психічні процеси чи механізми, хоча вони й потенційно ідентичні, досягли у різних народів неоднакового ступеня розвитку. На їхній погляд, справа тільки в «дозріванні» цих внутрішніх процесів, для чого потрібні кращі умови, зокрема зовнішні стимули: іграшки, навчання, писемність тощо. Інші дослідники наполягають на тому, що вони ідентичні й зараз, а розбіжності зумовлені недосконалістю тестових процедур, які не дають всім етносам однаковою мірою проявити наявні можливості. Вихід вони вбачають у відмові від лабораторних досліджень та переході до природних спостережень, які не мають спотворюючого ефекту психологічного тестування і за яких усі внутрішні психічні процеси функціонують безперешкодно. Як кроскультурна психологія є галуззю загальної психології, так психологічна антропологія — галуззю антропології. Це й зумовлює її специфіку. Вона мало цікавиться поведінкою та психічними процесами, «препарованими» в лабораторії або в тестових дослідженнях, її матеріал — це ритуали, казки, народні вірування, ігри, звичаєве право та обряди. Класична психологічна антропологія, за Шведером, також підтримує постулат загальної психології про єдність психічних законів і механізмів. Однак загальна і кроскультурна психологія абстрагуються в своїх дослідженнях від оточуючого середовища, а психологічна антропологія — ні. Більше того, її аксіомою є те, що внутрішні духовні процеси є первинними, а їхня сила і вплив поширюються й на соціокультурне оточення, яке, аби бути життєздатним, має адаптуватися до психічних законів, що нав'язують йому певні форми, способи існування тощо. З цих позицій будь-яке культурне явище може інтерпретуватися або через систему бінарних опозицій людського мислення (Леві Строе, 1980), або через форми прояву такої відомої психоаналітичної універсали, як «комплекс Едіпа» (Стефенс, 1962; Спіро, 1983). Етнопсихологія, з погляду Р.Шведера, взагалі полишає поза увагою психічну діяльність окремої людини. Етнопсихологія, в його розумінні, це субдисципліна етнографії та етносемантики. Це означає, що вона пов'язана з дослідженням розуму, душі, особистості лише як темами в народних віруваннях. Культурна психологія, за Р.Шведером, синтезує риси загальної психології, кроскультурної психології, психологічної антропології та етнічної психології, позбавившись вад кожної з цих галузей. Головним її досягненням є відмова від положення про існування універсальних і головне — фіксованих законів психічного життя. Зазначені труднощі, пов'язані з визначенням предмета етнічної психології, характерні й для вітчизняної психології. Зараз існує три основних підходи в його розумінні. • Перший напрямок нагадує кроскультурну психологію Заходу. Його прихильники вважають етнічну психологію галуззю загальної психології і, користуючись поняттями та методами останньої, вбачають свою мету у встановленні конкретних проявів, особливостей формування та протікання психічних процесів і станів у представників різних народів. • Другий напрямок трактує етнічну психологію як галузь соціальної психології, що вивчає процеси міжетнічної та внутрішньоетнічної взаємодії на груповому рівні. Його відмінність від першого напрямку полягає в тому, що в центрі уваги перебувають не окремі представники етнічних спільнот, а цілісні етнічні групи і принципи їхнього психогенезу, розвитку, взаємодії тощо. • Третій напрямок пов'язує етнічну психологію з етнографією та зосереджується на особливостях культури (переважно духовної) певних народів і встановленні її взаємозв'язку з національною психологією. І все ж, зрештою, при всьому різномаїтті поглядів на предмет етнічної психології об'єктивні етнічні відмінності психічної діяльності все ще існують як наукова проблема. Розв'язання цієї проблеми безумовно пов'язане з широкою програмою описових і констатуючих досліджень порівняльного характеру, але не вичерпується ними. Нам, поза всяким сумнівом, важливо знати як конкретні параметри протікання психічних процесів у представників різних етносів, так і особливості динаміки психічної діяльності в умовах переходу від однієї культури до іншої. Безумовно, науковий аналіз нагромадженого в таких дослідженнях матеріалу дасть змогу, врешті-решт, підійти до визначення більш-менш загальних законів функціонування індивідуальної та суспільної свідомості у їх етнічному аспекті, продемонструє географічно-просторові та національно- культурні виміри психічних функцій (переживання ілюзій сприйняття, систем цінностей тощо). Уже після виходу на цей рівень опрацювання матеріалу етнопсихологію можна вважати загальною науковою дисципліною, оскільки вона починає описувати загальні закономірності розгортання етноспецифічної психічної діяльності. Але набувши статусу загальності стосовно власного емпіричного матеріалу, етнічна психологія ще не досягає рівня теоретичної дисципліни, а отже, не перетворюється на власне ЗАГАЛЬНУ ЕТНОПСИХОЛОГІЮ. Останній перехід буде можливий лише за умови, коли етнопсихологія створить власну загальну концепцію явищ, які вона досліджує, тобто створить загальну концепцію формування етнічної специфіки психічної діяльності. Отже, загальна етнічна психологія — це наука про загальний механізм етно- психогенезу. Таке розуміння загальної етнопсихології дає змогу, в свою чергу, здійснити наступний етап дисциплінарного інституювання етнопсихологічної науки, тобто: довести її внутрішнє самовизначення до стану виокремлення — як певних протилежностей — загальної та прикладної етнопсихології. Цілком зрозуміло, що визначивши загальну етнопсихологію як науку про загальний механізм етнопсихогенезу, на прикладну етнопсихологію ми покладаємо розгляд проблеми реалізації відповідних загальноконцептуальних уявлень у різних сферах культурного буття етносу, пов'язаних з формуванням, функціонуванням і коригуванням етнічної свідомості. Серед таких сфер доцільно виокремити: 1) етнопедагогіку як систему етнотрадиційних уявлень і практичних заходів виховання дітей; 2) етноконфліктологію як систему народних засобів запобігання конфліктним ситуаціям різного рівня та їхнього розв'язання; 3) етнопсихіатрію як систему етнічних способів нормалізації відхилень, спричинених нервово-психічними захворюваннями, та коригування хворобливих новоутворень свідомості соматогенної природи; 4) етнопсихолінгвістику як систему знань про етнічні особливості мовно-розумового розвитку. Оскільки в кожній із перелічених сфер ми стикаємося як з очевидною залежністю практики етносу від особливостей психіки його представників, так і з фактами протилежного характеру, — тобто постійно наштовхуємося на діючий механізм етноспецифікації психіки, — остільки наше визначення етнопедагогіки, етноконфліктології, етнопсихіатрії та етнопсихолінгвістики як власне прикладної етнопсихології змістовно виправдане.
|