Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Service 1 страницаСтр 1 из 64Следующая ⇒
А. М. Сербиновская английский язык Для турбизнеса И сервиса English for travel business and service Учебник для вузов Москва, 2006 УДК 802.0 ББК 81.2 Англ С32 Сербиновская А. М. Английский язык для турбиз- С32 неса и сервиса. English for travel business and service: Учебник для вузов. — M.: Издательско-торговая корпорация «Дашков и К°», 2006. — 428 с. ISBN 5-91131-037-6 Целью данного учебника является обучение специалистов в области туризма и сервиса профессионально-ориентированному общению на английском языке, развитие умений и навыков устного и письменного общения в контексте как будущей профессиональной коммуникации, так и непосредственного общения с иноязычными партнерами и клиентами. Основными достоинствами учебника являются его коммуникативная направленность, комплексная организация учебного материала и взаимосвязанное обучение всем видам речевой деятельности. Текстовый материал аутентичен. Проверочные задания, включенные в учебник, призваны оценить уровень и глубину усвоения пройденного материала. Учебник предназначен для студентов вузов и факультетов туристского и сервисного профиля, обучающихся по специальностям «Социально-культурный сервис и туризм» и «Сервис», слушателей специальных курсов по английскому языку, а также специалистов, работающих в сфере туризма и сервиса, а также для самостоятельно изучающих английский язык.
УДК 802.0 ББК 81.2 Англ © А. М. Сербиновская, 2006 ПРЕДИСЛОВИЕ Специфика работы специалиста по сервису и туризму предполагает общение с иностранными, следовательно, иноязычными партнерами и клиентами, поэтому ведение профессиональной деятельности на английском языке, утвердившемся повсеместно как lingua franca, является необходимым условием профессиональной компетенции будущего специалиста. Развитие международных и туристских связей России актуализирует необходимость подготовки высококвалифицированных кадров для отраслей туризма и сервиса, поэтому целью обучения английскому языку является подготовка к профессиональному межкультурному общению. Учебник английского языка «English for Travel Business and Service» (Английский язык для турбизнеса и сервиса) предназначен для студентов вузов и факультетов туристского и сервисного профиля, слушателей специальных курсов по английскому языку, а также специалистов, работающих в сфере туризма и сервиса и самостоятельно изучающих английский язык. «English for Travel Business and Service» является коммуникативно-ориентированным учебником английского языка, в основу которого положен принцип интегративного обучения иностранному языку, предполагающий комплексную организацию учебного материала и взаимосвязанное обучение всем видам речевой деятельности. Учебник рассчитан на 210 часов аудиторных занятий и 80—120 часов самостоятельной работы и ориентирован на лиц, продолжающих изучение английского языка в вузе. Аудиторная работа направлена на изучение лексического материала, самостоятельная работа ориентирована на закрепление и использование речевых моделей в ситуациях профессионального общения. Текстовый материал учебника является базовым в тематическом и лексическом плане и может быть дополнен грамматическим материалом по желанию преподавателя в зависимости от уровня грамматических навыков обучаемых. Учебник также должен быть дополнен региональным компонентом в зависимости от региона проживания и предполагаемой профессиональной деятельности будущих специалистов. Целью учебника является обучение будущих специалистов в области туризма и сервиса профессионально-ориентированному общению на английском языке, развитие у обучаемых умений и навыков устного и письменного общения в контексте как будущей профессиональной коммуникации, так и непосредственного общения с иноязычными партнерами и клиентами. Учебник состоит из двух частей: Travelling (Путешествия) и Travel Business (Турбизнес). Каждая часть включает в себя несколько уроков или разделов (units), посвященных определенной теме. Каждый урок открывается дискуссией (Group Talk), нацеленной на активизацию мыслительной деятельности обучаемых и мотивацию изучения обсуждаемого материала; большинство заданий- дискуссий персонифицированы и ориентированы на личный опыт обучаемых либо его проекцию. Далее студентам предлагается базовый текст (Text) для чтения, перевода и пересказа или аннотирования, с заданиями до и после прочтения. Каждый текст снабжен вокабуляром, в который включены как основные термины по данной теме, так и наиболее трудные, интересные и/или употребительные слова и выражения данного урока. Каждый раздел (урок) включает в себя от одного до трех базовых текстов. Тексты, включенные в данный учебник, взяты из оригинальной англоязычной художественной и газетно-журналь- ной литературы, туристских каталогов и рекламных проспектов, не адаптированы. В текстах, взятых из американской художественной литературы и публицистики, сохранены лексические и орфографические особенности американского варианта английского языка. Некоторые из них вынесены в отдельное упражнение после текста (Compare and mind the difference) для акцентуации внимания обучаемых. Работа после прочтения текста (Text Work) включает в себя лексические и коммуникативные упражнения, ориентированные на закрепление лексического материала, активизацию лексики в монологической (agree/disagree; discuss; say why; explain), диалогической (dialogues, role play) и письменной (translate, fill in..., write an essay) речи. Для развития умения аудирования студенты прослушивают как диалоги и тексты из учебника, так и дополнительные аудиомате- риалы[1], направленные на обучение пониманию. Ролевые игры (Role Play) представляют собой реальные ситуации профессионального общения специалистов по сервису и туризму, благодаря чему английский язык становится не только целью, но и средством профессиональной подготовки студентов. Каждый раздел (unit) завершается созданием проекта (Project Work), который основан на тематической лексике данного раздела и является самостоятельным творческим отчетом студента по пройденному материалу, что гарантирует систематический повтор изученного материала. Рекомендуется обращать внимание студента на создание проекта (Project Work) в начале изучения урока-раздела, так как это дает возможность студенту не только закрепить изученные языковые аспекты, но и переработать их с целью использования в реальной работе в сфере турбизнеса и сервиса. Для преподавателя выполненный студентом проект является показателем глубины усвоения лексического и грамматического материала урока. Дорогие коллеги и студенты, желаю вам интересной, творческой и плодотворной работы с данным учебником! Автор Parti TRAVELLING Unit L The Pleasure Of Travelling GROUP TALK
North America Europe Asia Central America Caribbean Africa South America Middle East Australia & South Pacific 2. What attracts you in this region? 3. Do you like travelling? 4. Is travelling your ideal way of spending holidays? DIALOGUE 1 Read, memorize and dramatize the dialogue. HOLIDAY PLANS Interviewer: Where are you going for your holidays, Jane? Jane: Our destination is Paris. Interviewer: How are you going to travel? Jane: We're going by sleeper to King's Cross, then across London to Victoria, down to Folkestone, on the steamer across the Channel, and then by train to Paris. Interviewer: And how long are you going to spend there? Jane: A week. Interviewer: And where are you going to stay? Jane: Not far from Moulin Rouge, at a hotel. Interviewer: What are you going to do there? Jane: Sightseeing. We're going to Versailles, and we want to see Notre Dame, Sacre Coeur, Tuileries. Interview all your groupmates about their holiday plans. TEXT 1 Vocabulary holidays (BrE) — праздники, каникулы, отпуск vacation (AmE) — отпуск, каникулы resort — курорт relaxation — расслабление, отдых recreation — восстановление сил, отдых, развлечение lodging — жилище, квартира accommodation — помещение, жилье entertainment — развлечение to provide — предоставлять to include — включать facilities — средства обслуживания, удобства amenities — удобства quality — качество destination — место назначения to travel — путешествовать travelling — путешествие tourism — туризм Read and translate the text. RESORT A resort is a place used for relaxation or recreation. As a result, people tend to seek out a resort for holidays or vacations. Generally, a resort is distinguished by a large selection of activities, such as food, drink, lodging, sports, entertainment, and shopping. A resort can commonly refer to two specific but similar places: • Towns in which tourism or vacationing is a major part of the local activity but are usually not run by a single company (for example, the city of Antalia in Turkey). • \& cation centres, usually run by a single company, which attempt to provide for all or most of a vacationer's wants while staying there (for example, Walt Disney World Resort). The term " resort" is sometimes misused to identify a hotel that does not meet the requirements of a resort. However, a hotel is frequently the central feature of a resort. Types of Resorts Destination Resort A resort is sometimes called a destination resort. This is a common usage when the facility provides food, drink, lodging, sports, entertainment, and shopping within the facility so that customers have no need to leave the facility once they arrive. Commonly these facilities are of higher quality then would be expected if one were to stay at a hotel or eat in a town's restaurant. There are also special kinds of resorts depending upon your desired activities. The most popular resorts in the world are seaside resorts, spa resorts, ski resorts and golf resorts. All-inclusive Resort An all-inclusive resort is a resort that, besides providing all of the common amenities of a resort, charges a fixed price that includes most or all items. At a minimum, most inclusive resorts include lodging, unlimited food, drink, sports activities, and entertainment for the fixed price. TEXT WORK 1. Pronounce correctly and transcribe. Consult the dictionary if necessary. Vacations, distinguish, entertainment, frequently, requirement, usage, seaside, inclusive, amenities, fixed. 2. Compare and mind the difference:
AmE
3. Answer the questions. 1. What is a resort? 2. Why do people go to a resort? 3. What does usually a resort provide? 4. What is the difference between a resort town and a vacation center? 5. What is the misuse of the term " resort"? 6. What is a " destination resort"? 7. What are the most popular types of resorts in the world? 8. What is an " all-inclusive resort"? 4. Give Russian equivalents to the following words and word combinations. Find and translate the sentences with them in the text. Lodging, entertainment, commonly refer to, run by a single company, vacation centres, attempt to provide for all or most of a vacationer's wants, higher quality, all-inclusive resort. 5. Give English equivalents to the following words and word combinations. Курорт отличается...; отпуск (2); неверно используется для обозначения; однако; основная черта курорта; предоставлять жилье, еду и развлечения; покупки; клиентам не нужно покидать территорию курорта; фиксированная цена; обычные удобства. 6. Make word combinations, translate them and find them in the text. common food large places similar price higher resorts town's activities fixed amenities unlimited restaurants sports quality inclusive selection 7. Find synonyms to the following words in the text. Vacation, accommodation, choice, rest, tourism, often, facilities, usually. 8. Find antonyms to the following words in the text. Seldom, to use, limited, minor, maximum, to depart, different. 9. Retell the text. 10. Agree or disagree with the following statements. Give your reasons. For agreement use: For disagreement use: I quite agree. Actually} I donf agree. I agree with you. I don }t think that's right I fully agree. I don 7 think that's true (correct). I think you are right. Well, I am not sure if that's true (right, correct). 1. Holidays is time for relaxation and recreation. 2. A resort is usually run by a single company. 3. Unlimited food is the central feature of an all-inclusive resort. 4. A good hotel can be called a resort, too. 5. Sport activities are not included in the price for an all-inclusive resort. 6. There are many towns and cities in the world than can be called resorts. 7. There are not many all-inclusive resorts in the world. 8. It is a good idea to have a holiday at an all-inclusive resort. 11. Speak about... 1. Types of resorts in this country. 2. The most popular resorts in Russia. 3. The most popular resorts in Europe. 4. Your favourite resorts. 5. The resort you have recently visited. 12. Explain why? 1. Ski resorts are very popular in Switzerland. 2. Golf resorts are very popular in Norway. 3. Seaside resorts are very popular in Russia. 4. Spa resorts are popular all over the world. 13. Fill in the blanks with articles where necessary. PROS AND CONS OF ALL-INCLUSIVE RESORTS ... frequent critique of... all-inclusive resorts is that they do not help... local economy or that they damage... local environment....people who hold this... view usually cite... fact that most resorts are located in... relatively remote areas away from... major local population centres, making it hard for... people staying there to see any... local sights or patronize... local business. They also say that... most resorts are owned and run by... large multinational corporations, such as Sandals or Hedonism Resorts, thus, diverting... money away from... local companies. Proponents of... all-inclusive resorts point to... fact that these... resorts usually bring... large numbers of... visitors to... country, who must travel through... local airports and... towns to arrive at... resort. They also state that... resorts provide... jobs in... areas that are economically impoverished and away from... major centres. 14. Divide into two groups. One group is for all-inclusive resorts. The other group is against them. Discuss pros and cons of all- inclusive resorts. 15. Translate into English. Курорты Турции предлагают разнообразные индивидуальные и семейные туры от 5 до 15 дней по системе «все включено». В гостинице вы можете выбрать стандартный двухкомнатный или однокомнатный номер с холлом, спальней, террасой или балконом, и джакузи. Гостиница расположена в 50 метрах от берега моря и имеет собственный пляж. В стоимость путевки входят проживание, питание, а также: На пляже и около бассейна бесплатно: зонтики, шезлонги, матрасы, пляжные полотенца. В номере: ванна, фен, центральный кондиционер, телевизор, телефон, мини-бар (прохладительные напитки + пиво), сейф (в номере, бесплатно), балкон. На территории: основной ресторан, три ресторана по предварительной записи (A-la Carte), пять баров, открытый бассейн, закрытый бассейн, кабинет врача, парикмахерская, торговый ряд, прачечная, обмен валюты, прокат автомобилей, парковка, восемь конференц-залов. Для детей: детский бассейн, детская площадка, мини-клуб (4— 12 лет), няня. Развлечения и спорт: Бесплатно: тренажерный зал, джакузи, настольный теннис, волейбол на пляже, дротики, дискотека, 2 теннисных корта (днем), прокат теннисных ракеток и мячей. За дополнительную плату: массаж, бильярд, Интернет-кафе, видеоигры, водные вида спорта. 16. Write an essay on the topic " Popular Resorts in..." (choose any country you like). TEXT 2 Vocabulary camp — лагерь to camp — разбивать лагерь, стоять лагерем country = countryside — сельская местность, деревня nature — природа planning — планирование entirely — полностью suddenly — вдруг, внезапно notice — уведомление to leave — покидать, уезжать to get clear of — уйти от препятствий, избежать traffic — уличное движение (интенсивное) border — граница farmer — фермер tent — палатка to pitch a tent — разбить палатку sleeping bag — спальный мешок equipment — снаряжение, оборудование experience — опыт, жизненный опыт essential — необходимый to place an emphasis on... — придавать особое значение to mean — значить to pay attention to... — обращать внимание на... to pay due regard to... — относиться с должным уважением к... to have no idea — не иметь понятия, не иметь представления to belong to a clubs — быть членом клуба bell heather — вереск pine — сосна hill — холм to bloom — цвести sheen — блеск lovely — приятный, красивый memorable — памятный attraction — прелесть, привлекательность to book — заказывать заранее, бронировать doubtful — сомнительный hectic — беспокойный, напряженный cleanliness — чистота sanitation — санитария motorway — шоссе within — в пределах driving rain — проливной дождь to beat — зд.; превосходить Read and translate the text. CAMPING HOLIDAYS The best holiday we ever had was entirely unplanned and unprepared for in any way. Two weeks holidays suddenly popped up and at a day's notice we took off for Scotland. We left London at six in the morning, the two boys being barely awake. We were early enough to get well clear of the London traffic and made good progress. We had a long lunch break just after Scotch Corner and were over the Border by 5 o'clock. By extraordinary luck the first farmer we talked to was as affable as they come and we pitched our two tents and were eating our supper by seven. That year Scotland was at its most beautiful. The bell heather was in full bloom and the hills had that lovely purple sheen. We took the travelling easily, making our way north through Perthshire toward Fort William. Most nights we camped in the wildest country without a soul around, sometimes on the heather or on the edge of a pine wood. I suppose it was the unplanned nature of the holiday and the sense of freedom of the whole expedition that made it so memorable. Of course the weather was good. Camping has always had this particular attraction for us and although in more populous areas you may have to book your camping site, or do more advance planning, it is easily the most open and flexible way to organize a holiday, particularly in places like Scotland. Our boys (9 and 11) are experienced campers and know the jobs they have to do when we pitch tents. They are city boys, but I think they will grow up with a real love of the countryside and nature, and this we count as of some importance in this day and age. We have always found that buying cheap equipment for camping is a doubtful proposition, and though the most expensive is beyond our reach, good quality tents, medium-priced sleeping bags and sturdy cooking equipment are essential. It's a good idea if you do a lot of camping to belong to one of the campers' clubs. There is an excellent monthly journal, Camping and Outdoor Life, which is full of ideas, information and news of other people's experiences. There is great emphasis placed these days on good camping — and this means paying attention to — of the campers, not being noisy at nights, paying due regard to cleanliness and questions of sanitation and so on. Life in most towns gets increasingly hectic, noisy and unpleasant. But they need not be prisons. It is remarkable how even near such big cities as London, in between the great arterial roads and motorways, there are whole areas of beautiful, quiet and unspoiled countryside. Most Londoners have no idea of these quiet villages and lovely countryside that can be found within 30 miles of Charing Cross, and often much less. The weather, of course, is a problem. Nobody cares much for camping in heavy, driving rain. But it is often possible to have a weekend camp in spring and summer and to feel all the better for it during the coming week. And for summer holidays — well, what's to beat it? (from Daily Mirror) TEXT WORK 1. Pronounce correctly and transcribe. Consult the dictionary if necessary. Entirely, unprepared, barely, early, enough, affable, purple, whole, experienced, nature, doubtful, beyond, sturdy, excellent, increasingly arterial. 2. Answer the questions. 1. Why was the holiday unplanned and unprepared? 2. When did the family start the trip? 3. When did they manage to cross the Scotland's border? 4. Why was Scotland beautiful that time? 5. Where did the family spend nights? 6. What made the trip so memorable? 7. What does the family think of camping? 8. Who pitched the tents? Why? 9. What kind of equipment does the family buy? 10. Where can you find ideas for camping? 11. What behaviour is expected from campers? 12. Where can you find beautiful and quiet countryside for camping? 13. Is weather important for camping? Why? 3. Give Russian equivalents to the following words and word combinations. Find and translate sentences with them in the text. Camping, entirely unplanned, at a day's notice, to get well clear of the London traffic, by extraordinary luck, as affable as they come, the bell heather, to bloom, lovely purple sheen, we took the travelling easily, we camped in the wildest country, more populous areas, to book your camping site, do more advance planning, experienced campers, city boys, a real love of the countryside and nature, sturdy cooking equipment are essential, to belong to one of the campers' clubs, Camping and Outdoor Life, great emphasis is placed on, other people's experiences, increasingly hectic, it is remarkable, arterial roads, unspoiled countryside, heavy driving rain, to feel all the better for, what's to beat it? 4. Give English equivalents to the following words and word combinations. Поставить палатку; лучший отпуск, который у нас когда-либо был; мы отправились в Шотландию; едва проснувшиеся; достаточно рано; интенсивное дорожное движение; хорошо продвинулись; очеь1Ь удачно; двигались на север; по направлению к...; ни души вокруг; на опушке соснового леса; я полагаю; чувство свободы; всегда привлекало нас; самый гибкий способ организовать отдых; особенно в таких местах как...; вырасти; дешевое снаряжение; сомнительное предложение; за пределами наших возможностей; палатки хорошего качества; спальный мешок; ежемесячный журнал; обращать внимание на...; и так далее; шуметь ночью; дорога; шоссе; очень заботиться; не иметь представления; проливной дождь; лагерь на выходные дни; в течение предстоящей недели.
7. Make antonyms from the following words using negative prefixes: un-, in-, im-, il~, dis-, mis-, поп-. Consult the dictionary if necessary. Translate the pairs. Find the words or their derivatives in the text. Planned, prepared, legal, pleasant, spoiled, clear, affable, easy, possible. 8. Retell the text. 9. Fill in the gaps with suitable words and word combinations from the list below. I THOUGHT IT WAS A SHARK Last year I went to a small___________________________ town for a week's holiday. I usually take my holidays in June but last______________________________ I took it in August. I didn't take many clothes with me: only a________________________________ of T- shirts, a_____________ of shorts and my swimming costume. I went to the coast by_______________________. The journey took me about five I stayed in a small hotel near the_________________________________. Every morning before_____________ I ran down to the sea and had a quick swim. After breakfast I went______ and sunbathing for the whole day. I love lying in the________________, so I got a good sun tan. One day I tried scuba-diving and enjoyed every________________________________ of it. The sea was very calm and clean, the_____________________________ view of the underwater life made an unforgettable impression in me. On the other day 1 took a______________________________ and went fishing for the day. But when I jumped into the________________________________ to have a swim, a big crab bit me. It was so____________________________ and so painful, and I was so frightened that I_____________________________ up and shouted for help. I thought it was a People ran from the beach into the water to_________________________________. me. They thought that I was drowning or ____ _____________________________ dead. I got out of the water. In a very short time a_____________________________ of people surrounded me. I was pale and felt dizzy. I was so ashamed. I thought it was a shark but it was only a______________________________. But I still have a little_______________________________ on my leg. Want to have a look? Year, seaside, splendid, sudden, pair; maybe, sun, crab, boat, scar; to help, to jump, beach, minute, swimming, train, water, shark, crowd, couple, hour, breakfast. 10. Fill in the blanks with prepositions or adverbs. Carine is a student... Strasbourg University. She studies languages: English, German and Italian. Last summer she went... Italy to have a good rest and practise the language. She toured Italy... coach. She saw a lot... interesting places. She ate spaghetti and ravioli... Rome, had a boat trip... Venice and stood... the Leaning Tower... Pisa. Carine took a lot... photographs. The weather was nice and bright every day. She stayed... Italy... two weeks. She sent postcards and e-mails... all her friends and relatives. She met a lot... interesting people... Italy and spoke Italian... them. She also became friends... students... the travelling group, and they had a very good time together. It was a wonderful and useful vacation... Carine.
|