Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Разьбяныя, ганчарныя, плеценыя, каваныя
вырабы ўражваюць нейкай першабытнай суровасцк^ прастатой і магутнасцю фор- маў, па характары вельмі падобных на най- С.П і с ь м е н н а я. Дыван. 1990-я гады. Аб- рэзкі тэкстылю, шыццё. Лоеў. больш старыя вырабы з рускай Поўначы, Левабярэжнай Украіны, Прыбалтыкі, Скан- дынавіі — г.зн. тых тэрыгорый Усходняй і Паўночнай Еўропы, дзе доўгі час у блізкіх грамадска-эканамічных умовах паўпатры- ярхапьнага побыту захоўваліся старажыт- ныя формы вырабаў і матывы дэкору. У разьбе па дрэве, вышыўцы, ткацтве, кава- льстве, кераміцы і г.д. пераважаюць стара- жытныя геаметрычныя матывы, якія маюць даўняе сімвапічнае паходжанне і адпавяда- юць асаблівасцям матэрыялу і тэхналогіі вытворчасці. Да старажытных адносяцца таксама зааморфныя матывы ў драўлянай і керамічнай пластыцы, у пэўнай ступені — у кавальстве. Антрапамарфізм характэрны для драўлянай скульптуры сакральнага ха- рактару, глінянай цацкі, сустракаецца ў вышыўцы, дэкоры двухасноўных дываноў. Усе гэтыя матывы ў народным мастацтве Беларусі, як і многіх іншых краін Еўропы, моцна стылізаваныя. Гэта ж датычыць і рас- ліннай арнаментыкі, якая мае адносна по- зняе паходжанне. У роспісах на куфрах і дыванах, у шматнітовым ткацтве, аплікацыі М.Г е н б і цк а я. Хаднікі. 1980-я гады. Аб- рэзкі тэкстылю, вязанне кручком. Гарад- ная Столінскаіа раёна. Народнае мастацтва Беларусі сапомам па тканіне, вышыўцы крыжыкам ці Адвольнай гладдзю, характэрных дпя адно- сна позняга перыяду — 1-й паповы 20 ст. ці нават нашага часу, — разнастайныя раслін- ныя матывы выяўляюць традыцыйнае імк- ненне да абагульнення, стыпізацыі, адпаве- днасці асаблівасцям матэрыяпу і тэхналогіі вытворчасці. У дэкоры вырабаў пераважаюць сіме- трыя, раўнавага, пэўны парадак. Дэкор, як правіла, — не самамэта, ён падкрэслівае, выяўляе форму вырабаў, звычайна падпа- радкоўваючыся асаблівасцям і структуры матэрыялу: геаметрычная разьба па пра- маспойным дрэве, вышыўка з улікам стру- ктуры тканіны і інш., — як і ў многіх сусед- ніх народаў. У многіх выпадках дэкор пад- парэдкаваны тэхналагічнасці, як, напрыклад, у ткацтве, пляценні і асабліва кераміцы, якую дэкаравалі не здымаючы з ганчарнага круга. Гэтыя якасці збліжаюць яе з керамі- кай Літвы, Цэнтрапьнай Расіі, сумежных тэрыторый Украіны і Польшчы, але адроз- ніваюць ад вырабаў паўднёвых народаў (напрыклад, Закарпацця, Румыніі, Венгрыі і Хаднікі. 1980-я гады. Бавоўна, абрэзкі тэк- стылю, ткацтва. Івацэвіцкі раён. г.д.), якія вялікую ўвагу надавалі свабо- днаму роспісу гатовых формаў. Параўнанне беларускага народнага ма- стацтва з мастацтвам іншых народаў Еў- ропы, перш за ўсё славян, выяўляе нямала
|