Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Пачатку 20 стагоддзя пераважала
рытмічная кампаноўка поля з аднаго-двух матываў гапоўным чынам геаметрычнага ці моцна стылізаванага распіннага характару: зорачкі, разеткі і інш., што нагадвае дэкор мясцовых пераборных посцілак. Значна больш арыгінапьны дэкор дываноў, цэн- тральнае поле якіх запаўняюць буйныя ма- тывы распіннага характару: некапькі кры- жападобна размешчаных пальметаў ці ра- зетак, сіметрычных ці асіметрычных галінак з лісцем, вусамі, шышкамі і г. д., якія з'яў- ляюцца, відаць, інтэрпрэтацыяй вядомага матыву дрэва жыцця. Акаймоўка склада- ецца з драбнейшых геаметрычных ці геаметрычна-распінных матываў, звычайна звязаных зігзагападобнай лініяй. Асабліва цікавыя і арыгінальныя дываны з уключэннем антрапаморфных і заамор- фных матываў. Звычайна гэта выява пары, часам у вясельным карагодзе, фігуры лю- дзей чаргуюцца з сілуэтамі жывёл і птушак (каня, казы, курэй), якія, відаць, сімвалізу- юць дабрабыт будучай сям'і. Фігуры пада- юцца ў досыць умоўнай, схематычнай, ты- пова народнай трактоўцы, Варта заўважыць, што фігурныя адпю- страванні, тыповыя ў рускім тэкстыльным арнаменце, на беларускіх і ўкраінскіх ткані- нах вельмі рэдкія. На Украіне яны сустрака- юцца толькі ў арнаменце кілімаў усходняга Падолля і ў некаторых надднястроўскіх ра- ёнах Нарнавіцкай вобласці. Кампазіцыйна і тэматычна не звязаныя з асноўным арна- Ментам, яны не паддаюцца тлумачэнню Свайго значэння55. Знешне быццам бы не адпавядаюць дэкору фігурныя адпюстра- ванні і на гродзенскіх дыванах, аднак яны тут якраз дарэчы: народныя майстры, вы- конваючы заказ, які будзе канкрэтна вы- карыстаны ў вясельных абрадах, па-свойму адлюстравалі гэта ў дэкоры сваіх вырабаў. Характэрна, што падобныя матывы не су- стракаліся на вырабах рамеснікаў-ткачоў, якія часта карысталіся пераходнымі з рук у рукі ўзорамі. Такім чынам, падобныя ды- ваны з сюжэтнымі кампазіцыямі — тыпова мясцовая народная інтэрпрэтацыя рамес- ніцкіх узораў. У 1920—30-я гады ў дэкоры гродзенскіх дываноў прыкметна праявіўся ўплыў пра- мысловых вырабаў, актыўна сталі выкары- стоўвацца т.зв. «капавыя» матывы ў выгля- дзе сіметрычна закампанаваных паабапал вертыкальнай восі геаметрычна-раслінных элементаў. Адчуваецца гэты ўплыў і ў тво- рах сучасных ткалляў паўночнага захаду Гродзеншчыны (напрыклад, Я.Райскай з в.Адэльск), хоць яны ўсё ж прытрымліва- юцца традыцыйнай кампаноўкі, рытмікі, выбару матываў. У той жа час сучаснае двухасноўнае ткацтва сумежных рэгіёнаў Польшчы, пра якое рупяцца прафесійныя мастакі, ухілілася ў бок сюжэтна-тэматы- чных кампазіцый і скарыстоўваецца сёння Mm •, L wm A. мм'& яЕ
|