Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Кветкавыя матывы, сустракаюцца геамет-
Рычныя, зааморфныя, антрапаморфныя. Аднак гэта не тая паліхромная гладзь, папу- лярная ў сярэдзіне 20 ст., пра якую ўжо ішла гаворка. Паўночнабепарускія вышыва- ныя дываны нясуць адбітак высокай куль- туры, хутчэй за ўсё ўяўляюць народную інтэрпрэтацыю ўзораў рамесніцкіх тканін. Вышыўка кладзецца па чорным палатне шарсцянымі ці шаўковымі ніткамі. Яшчэ на пачатку стагоддзя спапучэнні колераў былі Ткачыха ______________Г.Саўчук з Галубоў Мастоўскага раёна. 1986. Ткацтва і вышыўка прыглушаныя, згарманізаваныя, але потым з'явіліся яркія колеры: чырвоныя, жоўтыя, зялёныя, сінія, блакітныя. Кампазіцыя іх ана- лагічная з ужо разгледжанымі распіснымі, для якіх, відаць, паслужыла першаасновай: У цэнтры — букет кветак у збанку, кошы- ку ці перавязаны стужкай, навокал — хва- лепадобная акаймоўка з кветкамі, лістамі, бутонамі. Распінны дэкор нярэдка дапаўня- ецца выявамі птушак — зязюляў, ластавак, паўлінаў. Разнастайнасць распінных маты- ваў на гэтых вырабах невычэрпная. Папярэднікі распісных вышываныя дываны ахопліваюць той жа самы рэгіён — усхо- дняе Панямонне, заходняе Паазер'е, поў- нач цэнтральнай Беларусі. Але, як больш працаёмкія ў выкананні, яны не вытрымалі канкурэнцыі з распіснымі і ў сярэдзіне 20 ст. канчаткова саступілі ім месца. Характэрнымі мясцовымі рысамі вызна- Чаюцца плеценыя сеткавыя абрусы (сур- вэты) з вышыўкай. У аснове сваёй яны не- сумненна традыцыйныя, побач з тканымі ў народным побыце беларусаў яны вядомыя здаўна. Аднак на Панямонні за апошнія паў- Фрагменты дэкору двухасноўных дываноў. 1932, 1937. Воўна, ткацтва. Гродзенскі ра- Стагоддзя выпрацавалася характэрная сты- лістыка паліхромных вырабаў, што адпавя- Дае новым павевам у сучасным мастацтве ў цэлым і ў тэкстылі ў прыватнасці. Сетка- аснова пляцецца з чорных ці светлых іпьня- ных нітак у дробнаўзорысты геаметрычны малюнак раўнамернай структуры па ўсім полі. Затым па гэтай аснове робіцца вы- шыўка насцілам ці верхашвом з рознакаля- ровых шарсцяных, ільняных ці шаўковых нітак з буйных, сакавітых геаметрычных і распінных матываў. Кампазіцыя звычайна цэнтрычная, як і ў іншых абрусаў: буйны цэнтральны матыў або некапькі дробных, скампанаваных у прамавугольную рамку, і Бардзюр па краях. Вытанчанага колеру, дэ- каратыўныя, мажорныя, такія абрусы і на- кідкі вельмі эфектна глядзяцца на кантра- стным фоне стала ці ложка. У паспяваен- ныя часы яны з'явіліся і ў іншых рэгіёнах Беларусі. Аднак найбольш прыкметнай з'яваю ся- род тканін Панямоння можна лічыць двух- асноўныя (падвойныя) дываны, якія займа-
|