Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Ру. Адны вырабы, пераважна з цэнтраль-
нага Паазер'я, дэкараваны галоўным чы- нам геаметрычнымі матывамі (рознымі мадыфікацыямі ромбаў, крыжамі, разе- ткамі і інш.), не надта густа размешчанымі ў некалькі папярочных радоў. Кожны вы- тканы выбарнай тэхнікай матыў мае розны колер — чырвоны, чорны, жоўты, блакіт- ны. Узоры падаюцца вышыванымі, нярэдка стракатымі. Верагодна, паліхромія — адносна позняя з'ява, хоць у цэлым досыць сабраная ка- ларыстыка ў спалучэнні з архаічнай арна- ментыкай ствараюць устойлівы вобраз тра- дыцыйна мясцовых вырабаў. Яшчэ больш прыкметна гэта ў старых вырабах чырвона- чорнай каларыстыкі, характэрных для за- ходніх раёнаў Паазер'я (Браслаўскі, Мёр- скі, Пастаўскі). Адрознівае іх арыгінальнае Е.Пецава. Ручнік. 1920-я гады. Лён, ба- воўна, ткацтва, вязанне кручком. Рамана- вічы Гомельскага раёна. НММ. спалучэнне ў адных і тых жа матывах геа- метрычнай і расліннай арнаментыкі. Буйныя васьміканцовыя разеты, прамавугольнікі, крыжы, квадраты «расцвечаны» па канцах расліннымі матывамі або перакрэспіваюцца прамымі ці косымі расквітнелымі крыжамі, ствараючы крыху дзіўныя, нібыта нетра- дыцыйныя фігуры, ад якіх, тым не менш, павявае нейкім старажытным, неразгада- Ным зместам. Яшчэ больш арыгінапьныя ручнікі з адным буйным элементам распіннага хара- ктару, што займае ўсё поле па канцах. У Адных выпадках досыць выразна чытаецца матыў вазона ці дрэва жыцця з буйнымі, умоўна вырашанымі не то кветкамі, не то гронкамі, у другіх — сіметрычна закампа- наваныя буйныя 4—8-канцовыя фігуры зноў жа яўна распіннага, але моцна геа- Метрызаванага характару. Свабодныя пло- шчы паміж адросткамі могуць быць запоў- нены адвольнымі драбнейшымі матывамі, уверсе і ўнізе цэнтральны матыў звычайна абмяжоўваецца бардзюрамі з разетак, ва- зонаў, фігурак людзей, птушак і інш. Жанчына ў традыцыйным уборы 1920-х га- доў. Бяляеўка Чачэрскага раёна. Народнае мастацтва Беларусі Такая характэрная, тыпова мясцовая, крыху незвычайная распінная (хоць і ар- хаічна-геаметрызаваная) арнаментыка, што адрозніваецца ад старажытнай агульнабе- ларускай (і ў цэлым агульнаславянскай) ро- мбагеаметрычнай, а таксама частыя ў гэ- тым рэгіёне, але ўвогуле рэдкія ў белару- саў (як і на Смаленшчыне, у прыбалтыйскіх суседзяў) антрапаморфныя матывы3' свед- чаць пра міжэтнічныя кантакты. Асабліва гэта прыкметна ў дэкоры ручнікоў, аздо- бленых архаічным двухбаковым швом, амаль не вядомым у іншых рэгіёнах Бела- русі, але пераважным у старажытных вышыўках рускай Поўначы. Найбольш ста- рыя ўзоры ручнікоў Паазер'я, аздобленыя
|