Главная страница Случайная страница КАТЕГОРИИ: АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатикаИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханикаОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторикаСоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансыХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника |
Ткацтва, што дапо падставы для спрэчак
пра тое, якая з гэтых тэхнік першасная, вы- творная. Большасць даспедчыкаў сыходзіц- ца на тым, што шоў-набор папярэднічаў бранаму ткацтву29, паколькі яно з'яўляецца ў пэўнай ступені механізацыяй і дазваляе выконваць аналагічныя ўзоры з меншымі затратамі часу. У канцы 19 — пачатку 20 стагоддзя вышыўка наборам хоць і саступала свае пазіцыі бранаму ткацтву, але ўсё яшчэ пе~ раважала сярод іншых відаў лічаных швоў на Заходнім Палессі і ў паўднёвых раёнах цэнтральнай Беларусі, сустракапася на Па- дняпроўі і Панямонні. Яна характэрная так- сама для рускіх (бранню, па бранаму), украінцаў (занізування), папякаў (завала- Канне), што сведчыць як пра старажы- тнасць паходжання, так і пра агульнаславян- скія вытокі. Старажытныя традыцыі мае вышыўка двухбаковым швом — адметная з'ява на- Ручнік. 1950-я гады. Лён, бавоўна, ткац- тва, вязанне кручком. Паросцы Пінскага раёна. МСБК. роднага мастацтва рускай Поўначы30. Аднак калі шыццё наборам з'яўляецца ад- ной з яркіх этнічных адзнак беларускай на- роднай вышыўкі, то двухбаковае шво ў пе- рыяд, які разглядаецца, сустракалася спа- радычна, галоўным чынам на Паазер'і, што сведчыць пра ўплыў рускіх традыцый. Агульнаспавянская ромбагеаметрычная арнаментыка атрымала выдатнае ўвасаб- ленне і ў вышыўцы крыжам. Вышыўка кры- жам і яго разнавіднасцямі (паўкрыж, два- йны крыж, пляцёнка) у некаторых рэгіёнах Беларусі (усходняе Палессе, паўднёвая ча- стка Падняпроўя) пераважала як асноўны тэхнічны прыём, у іншых (заходняе Пале- ссе) дапаўняпа асноўныя віды швоў. У гэтай тэхніцы выконваліся разнастайныя заамор- фныя, арнітаморфныя, антрапаморфныя і асабліва раслінныя матывы, якія пашырылі- ся ў беларускай вышыўцы ў канцы 19 — Першай палове 20 стагоддзя. Крыжыкам аздабляліся разнастайныя вырабы — ад ювелірных узораў на адзенні да складаных сюжэтаў на дыванах. Розныя віды страчавога шыцця, развітага Ручнік. 1930-я гады. Лён, бавоўна, ткац- тва, вязанне кручком. Вялікае Падлессе Ля- хавіцкага раёна. Народнае мастацтва Беларусі ў рускай народнай вышыўцы, у Беларусі асаблівага пашырэння не мелі. Простыя вузкія белыя мярэжкі сустракаюцца на асо- Бных прадметах святочнай жаночай во- праткі ўсходняга Палесся і Падняпроўя, у гэтых жа рэгіёнах адносна позна — на па- чатку 20 ст. — ажурнае шыццё (сакален- не) з'яўляецца на тканінах утылітарна-дэка- ратыўнага прызначэння, гапоўным чынам на ручніках. Больш падрабязна варта спыніцца на вышыўцы адвольнай гладдзю, якая набыпа значнае пашырэнне ў 1-й палове 20 ст. (асабліва ў 40—50-я гады) і дзе-нідзе зусім выцесніла традыцыйныя віды. Прыхільна- сцю даследчыкаў гэты від вышыўкі не
|